ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 січня 2022 року
м. Київ
справа № 380/2365/21
адміністративне провадження № К/9901/37064/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Білоуса О.В.,
суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу Фермерського господарства "Підгорецька Надія" на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08 вересня 2021 року у справі за позовом Фермерського господарства "Підгорецька Надія" до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
ФГ "Підгорецька Надія" (далі - Підприємство) звернулось до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до ГУ ДПС у Львівській області, ДПС України, в якому просило: визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.01.2021 року №233117/20803923; зобов`язати відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 23.09.2020 року №1 за датою її подання.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 18 травня 2021 року адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії ГУ ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.01.2021 року №2331117/20803923. Зобов`язано ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ФГ "Підгорецька Надія" від 23.09.2020 року №1, із датою 13.10.2020 року.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08 вересня 2021 року рішення суду першої інстанції скасовано, а в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду апеляційної інстанції, Підприємство подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.
У зв`язку з реорганізацією податкового органу та згідно із статтею 52 КАС України, допущено заміну відповідача Головного управління ДПС у Львівській області на його правонаступника - Головне управління ДПС у Львівській області, як відокремлений підрозділ ДПС.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про задоволення касаційної скарги.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що між ФГ "Підгорецька Надія" (далі-продавець) та ТОВ "Буське сорто-насінницьке підприємство" укладено договір постачання №03/10-18 від 03.10.2018 року (далі-Договір).
Відповідно до пункту 1.1. договору Продавець зобов`язується передати у встановлений строк Покупцю у власність сільськогосподарську продукцію, а Покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього грошову суму, що вказується у додатках (специфікаціях) до цього договору.
За результатами господарських операцій відповідно до зазначеного Договору купівлі-продажу ФГ "Підгорецька Надія" складено податкову накладну №1 від 23.09.2020 року.
Податкова накладна №1 від 23.09.2020 року ФГ "Підгорецька Надія" була направлена на реєстрацію до контролюючого органу.
Відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.10.2020 року - документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація ПН №1 від 23.09.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ФГ "Підгорецька Надія" 15.01.2021 року направлено на адресу ГУ ДПС у Львівській області, Буське управління, Бродівська ДПІ (Бродівський район) повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено для розблокування податкової накладної №1 від 23.09.2020 року та копії документів, на підставі яких складено податкову накладну в загальній кількості 26 додатків.
Згідно із наданими поясненнями позивач зазначив, що підприємство вирощує зернові та олійні культури, обробіток ґрунту, збір врожаю, перевезення зерна проводиться сторонніми організаціями. Товар транспортувався автомобілями, оплати за зерно не було через заблокування податкової накладної. З контрагентом працює з жовтня 2018 року.
З наданими поясненнями ФГ "Підгорецька Надія" долучені такі документи: податкова накладна №1 від 23.09.2020 року; товарно-транспортна накладна від 17.09.2020 року №17.09.2020/17; оборотно-сальдова відомість по рахунку №361 за 2020 рік; договір постачання №03/10-18 від 03.10.2018 року; товарно-транспортна накладна від 18.09.2020 року №18.09.2020/6; товарно-транспортна накладна від 18.09.2020 року №18.09.2020/9; звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року; товарно-транспортна накладна від 18.09.2020 року №18.09.2020/5; товарно-транспортна накладна від 18.09.2020 року №18.09.2020/13; оборотно-сальдова відомість по рахунку №10 за 2020 рік; товарно-транспортна накладна від 18.09.2020 року №18.09.2020/14; товарно-транспортна накладна від 16.09.2020 року №16.09.2020/1; звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2020 році; товарно-транспортна накладна від 16.09.2020 року №16.09.2020/2; товарно-транспортна накладна від 17.09.2020 року №17.09.2020/16; товарно-транспортна накладна від 17.09.2020 року №17.09.2020/16; товарно-транспортна накладна від 17.09.2020 року №17.09.2020/18; товарно-транспортна накладна від 18.09.2020 року №18.09.2020/12; товарно-транспортна накладна від 18.09.2020 року №18.09.2020/4; товарно-транспортна накладна від 18.09.2020 року №18.09.2020/17; товарно-транспортна накладна від 18.09.2020 року №18.09.2020/7; товарно-транспортна накладна від 18.09.2020 року №18.09.2020/10; товарно-транспортна накладна від 18.09.2020 року №18.09.2020/11; товарно-транспортна накладна від 18.09.2020 року №18.09.2020/15; видаткова накладна від 23.09.2020 року №2.
За результатами розгляду поданих ФГ "Підгорецька Надія" документів та пояснень відповідачем прийнято оскаржуване рішення від 20.01.2021 року №233117/20803923, яким позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 23.09.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підставою відмови у реєстрації вказаної податкової накладної визначено ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Рішення ГУ ДПС у Львівській області від 20.01.2021 року №233117/20803923 є предметом оскарження.
Задовольнивши позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване рішення ГУ ДПС у Львівській області від 20.01.2021 №233117/20803923 є необґрунтованим та невмотивованим, не містить переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття, оскільки не встановлює, які саме первинні документи позивач не надав податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної від 23.09.2020 року №1.
Скасувавши рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивачем не подано контролюючому органу належні та достатні копії первинних документів для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а тому рішення комісії ГУ ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.01.2021 року №233117/20803923 про відмову в реєстрації податкової накладної від 23.09.2020 року №1 прийнято правомірно.
Верховний Суд не погоджується з висновками суду апеляційної інстанції з огляду на таке.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин; далі - Порядок №1246), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні норми містяться у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно із якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (набрав чинності з 01.02.2020 року; далі - Порядок №1165).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно із абзацом 1 пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пунктів 7, 10, 11 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Як встановлено судом першої інстанції, реєстрацію податкової накладної від 23.09.2020 року №1 зупинено з тих підстав, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та