1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 січня 2022 року

м. Київ

справа №420/1468/21

адміністративне провадження № К/9901/26364/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

Судді- доповідача - Бевзенка В.М.,

суддів: Кравчука В.М., Чиркіна С.М.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції

адміністративну справу №420/1468/21

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області,

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01 липня 2021 року (прийняту у складі головуючого судді Вербицької Н.В., суддів Джабурії О.В., Кравченка К.В.)

ВСТАНОВИВ :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. 02.02.2021 ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (далі - ГУ ПФУ в Одеській області), у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача №951050845832 від 12.11.2020, яким незаконно зменшено розмір належної йому пенсії за вислугу років з 90% до 60% та обмежено її максимальний розмір;

- зобов`язати відповідача здійснити з 01.10.2020 перерахунок та виплату йому пенсії за вислугу років відповідно до Закону України "Про прокуратуру", що діяв на час призначення пенсії 03.03.2020 у розмірі 57605,31 грн., виходячи з розрахунку 90% суми місячної заробітної плати - 64005,90 грн. відповідно до довідки Одеської обласної прокуратури №409 від 03.11.2020 без обмеження максимального розміру пенсії та виплативши одним платежем різницю між фактично отриманою та перерахованою сумою пенсії, з урахуванням раніше проведених виплат.

Позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтував тим, що відсотковий рівень у розмірі 60 відсотків від суми місячної заробітної плати передбачений для призначення, а не перерахунку пенсій, тому при перерахунку його пенсії повинен застосовуватися той відсоток, який діяв на момент її призначення; оскільки пенсія йому призначена до 01.01.2016, то до розміру його пенсії не можуть застосовуватися обмеження максимального розміру пенсії, визначені Законом України від 14.10.2014 № 1697-VII "Про прокуратуру" (далі - Закон № 1697-VII).

Короткий зміст рішень судів І та ІІ інстанцій

2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09.03.2021 позов задоволено.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що вважає безпідставним застосування відповідачем при перерахунку позивачу пенсії її розміру - 60% від заробітної плати, оскільки вказаний відсотковий розмір встановлений Законом №1697-VIІ та поширює свою дію на прокурорів та слідчих органів прокуратури, яким пенсія призначається та виплачується саме за нормами цього Закону з дати набрання ним чинності, а не перераховується.

Суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач, застосовуючи при перерахунку пенсії позивачу ОСОБА_1 інший розмір пенсії по відношенню до місячної заробітної плати, діяв не на підставі Конституції та законів України та порушив його права.

3. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01.07.2021 апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області задоволено. Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09.03.2021 скасовано та ухвалено постанову про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 в повному обсязі.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції зазначив, що застосування при обчисленні пенсії позивача з 01.10.2020 положень статті 50-1 Закону №1789-ХІІ, які втратили чинність, щодо визначення розміру пенсійної виплати виходячи з 90% місячного заробітку не відповідатиме конституційному принципу рівності перед законом та суперечитиме приписам статті 24 Конституції України.

Суд апеляційної інстанції звернув увагу, що зміни, внесені Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24 грудня 2015 року № 911-VIII, стосувалися питань обмеження пенсії розміром 10 740,00 грн в період з 01.01.2016 по 31.12.2016 (далі зі змінами внесеними Законом України від 06.12.2016 р. №1774-VIII по 31.12.2017), а тому не впливають та не стосуються спірних у даній справі відносин.

Зазначене свідчить про помилковість висновків суду першої інстанції про неможливість обмеження позивачу пенсії максимальним розміром через її призначення у 2010 році з посиланням на п.2 розділу "Прикінцеві положення" Закону України від 24.12.2015 №911-VIII, який визначив, що положення цього Закону щодо визначення максимального розміру пенсії застосовується до пенсій, які призначаються починаючи з 1 січня 2016 року.

II. АРГУМЕНТИ СТОРІН

4. 19.07.2021 ОСОБА_1 подав до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та наявність численних рішень судів перших та апеляційних інстанцій з протилежними висновками щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах, просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити рішення суду першої інстанції в силі.

В касаційній скарзі позивач зазначає, що оскільки перерахунок пенсії йому пов`язаний з переглядом розміру вже призначеної йому пенсій при визначенні розміру не може поширюватися законодавство, яке прийняте після призначення вказаної пенсій крім випадків покрашення становища позивача. Отже, застосувавши відсоток - 60 при визначенні розміру пенсії після проведення перерахунку, відповідач порушив право позивача, оскільки при призначенні пенсії первісно встановлено для її обрахунку розмір 90 відсотків від заробітку.

Позивач вважає, що судом апеляційної інстанції, в порушення вимог статтей 22 та 58 Конституції України, до спірних правовідносин застосовано закони, які не існували на час призначення позивачу пенсії, та після введення їх у дію - значно звузили зміст та обсяг його конституційних прав.

Крім того, позивач наголошує в касаційній скарзі, що пенсія йому призначена до 01.01.2016, а тому до його пенсії не може застосовуватися обмеження її максимального розміру, визначені абз. 6 ч. 15 ст. 86 Законом №1697-VIІ.

21.12.2021 до Верховного Суду надійшли письмові пояснення від ОСОБА_1, у яких позивач наголошує, що його стаж на момент призначення пенсії 03.03.2010 перевищував 22 роки та надавав право на отримання пенсії у розмірі 90% від середньомісячного заробітку, без будь-якого її обмеження, що і відбувалося з 2010 року. Вважає безпідставним застосування до спірних правовідносин норм Закону № 1697-VII, які передбачають пенсію у розмірі 60% від заробітної плати, з огляду на те, що вказаний закон було прийнято у 2014 році, тобто після призначення йому пенсії у 2010 році. Враховуючи те, що позивачу була призначена пенсія за Законом №1789-ХІІ, ОСОБА_1 вважає, що до розміру його пенсії не можуть застосовуватись обмеження максимального розміру пенсії, визначені у подальшому Законом № 1697-VII, через незворотність дії у часі.

Рух справи

5. Верховний Суд ухвалою від 09.08.2021 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

26.08.2021 до суду касаційної інстанції надійшов відзив на вказану касаційну скаргу, у якому відповідач просить залишити останню без задоволення, а оскаржуване судове рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку ГУ ПФУ в Одеській області, з 03.03.2010 йому призначено пенсію за вислугу років довічно відповідно до ст. 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 №1789-ХІІ у розмірі 90% від суми місячного заробітку.

03.11.2020 Одеською обласною прокуратурою позивачу надано довідку №409 про розмір заробітної плати (грошового забезпечення) станом на 11.09.2020, що враховується для перерахунку пенсії відповідно до рішення Конституційного Суду України від 13.12.2019 №7-р(ІІ)/2019, ст.ст.81, 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 № 1697-VII та у зв`язку з початком роботи Одеської обласної прокуратури (наказ Генерального прокурора від 08.09.2020 року №414).

07.11.2020 позивач звернувся до ГУ ПФУ із заявою про перерахунок пенсії на підставі отриманої довідки.

За результатами розгляду заяви ОСОБА_1 ГУ ПФУ в Одеській області 12.11.2020 здійснило йому перерахунок пенсії з розрахунку 60% заробітку та застосувало обмеження максимальним розміром пенсії, який з 01.10.2020 склав 17120,00 грн, з 01.12.2020 - 17690,00 грн, що підтверджується рішенням відповідача № 951050845832 від 12.11.2020 та листами від 30.12.2020, від 31.12.2020.

Не погоджуючись з рішенням № 951050845832 від 12.11.2020, яким зменшено розмір пенсії з 90% до 60%, а також обмежено пенсію максимальним розміром, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ІV. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

7. Частиною першою статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Оцінюючи доводи касаційної скарги, Суд доходить до наступних висновків.

На час призначення ОСОБА_1 пенсії (03.03.2010) особливості пенсійного забезпечення прокурорів і слідчих прокуратури визначалися статтею 50-1 Закону №1789-ХІІ (до 15.07.2015).

8. Так, статтею 50-1 Закону №1789-ХІІ у редакції, чинній до 01.10.2011, було передбачено, що прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку.

9. Законом України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 08.07.2011 №3668-VI у статтю 50-1 Закону №1789-ХІІ внесено зміни, відповідно до яких пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.

10. Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27.03.2014 №1166-VII у статті 50-1 Закону №1789-ХІІ у частинах другій і п`ятій цифри " 80" замінено цифрами " 70".

11. Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28.12.2014 №76-VIII у статті 50-1 Закону №1789-ХІІ у частинах другій та п`ятій цифри " 70" замінено цифрами " 60".

12. За правилами частини вісімнадцятої цієї статті (у редакції, чинній до 1 січня 2015 року) призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи. З 1 січня 2015 року умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначалися Кабінетом Міністрів України.

13. Водночас 15.07.2015 набрав чинності Закон №1697-VII, відповідно до Розділу ХІІ Прикінцевих положень якого визнано таким, що втратив чинність із набранням чинності цим Законом, зокрема, Закон №1789-XII, крім, частин третьої, четвертої, шостої та одинадцятої статті 50-1, що втратили чинність з 15.12.2015.

14. З набранням чинності Законом №1697-VII пенсійне забезпечення працівників прокуратури регулюється положеннями статті 86, за правилами частин першої, другої якої прокурори мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років. Пенсія призначається в розмірі 60 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.

15. Згідно з частиною двадцятою статті 86 Закону №1697-VII призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокур

................
Перейти до повного тексту