ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 січня 2022 року
м. Київ
справа № 818/835/16
адміністративне провадження № К/9901/19216/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Пасічник С.С.,
суддів: Васильєвої І.А., Юрченко В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної податкової інспекції в м.Сумах Головного управління ДФС у Сумській області на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2016 року (суддя Кунець О.М.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2016 року (головуючий суддя Старосуд М.І., судді: Яковенко М.М., Лях О.П.) у справі за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Державної податкової інспекції в м.Сумах Головного управління ДФС у Сумській області про скасування податкових повідомлень-рішень, рішень про застосування штрафних санкцій та вимоги про сплату боргу,
В С Т А Н О В И В:
В липні 2016 року фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - Підприємець, позивач) звернулась до суду з позовом (з врахуванням заяви про уточнення позовних вимог) до Державної податкової інспекції в м.Сумах Головного управління ДФС у Сумській області (далі - Інспекція, відповідач) про скасування рішення від 24 червня 2016 року №0003531304/30962 про застосування штрафних санкцій в розмірі 1 532,20 грн., вимоги від 24 червня 2016 року №Ф-0003541304/30961 про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску на суму 15 322,03 грн., податкових повідомлень-рішень від 24 червня 2016 року №0003581304/30958 про донарахування податку з доходів фізичних осіб в розмірі 39 665,05 грн., №0003591304/30908 про застосування фінансових санкцій в розмірі 340,00 грн., №0003571304/30959 про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 114 508,75 грн., №0003551304/30960 про донарахування єдиного податку фізичних осіб в розмірі 46 637,78 грн. та №0003521304/30963 про застосування адміністративного штрафу в розмірі 170,00 грн.
Обґрунтовуючи позовну заяву, Підприємець зазначала, що висновок акту перевірки, який став підставою для прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, рішення та вимоги, про перевищення нею протягом 2014 року встановленого обсягу доходу для платників єдиного податку другої групи, у зв`язку із чим їй анульовано свідоцтво платника єдиного податку, переведено з 01 жовтня 2014 року на загальну систему оподаткування, обліку і звітності, а також донараховано спірні платежі, є помилковим, адже податковим органом до суми отриманого нею протягом січня - вересня 2014 року доходу безпідставно включено й дохід, який отримувався та оподатковувався під час перебування Підприємця на обліку як платника єдиного податку третьої групи.
Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2016 року, позов задоволено.
Приймаючи такі рішення, суди, дослідивши обставини справи, встановили, що, обравши спрощену систему оподаткування, обліку та звітності й здійснюючи господарську діяльність із застосуванням ставки єдиного податку для платників єдиного податку другої групи з 01 липня 2014 року по 31 грудня 2014 року, Підприємець отримала дохід в розмірі 980 630,00 грн., що не перевищує 1 000 000,00 грн., а тому прийшли до висновку про помилковість позиції відповідача щодо перевищення позивачем встановленого обсягу доходу для платників єдиного податку другої групи, анулювання їй свідоцтва платника єдиного податку та переведення її на загальну систему оподаткування, обліку та звітності, внаслідок чого Підприємцеві здійснено донарахування грошових зобов`язань та штрафних (фінансових) санкцій відповідно до спірних податкових повідомлень-рішень, рішення та вимоги.
Не погоджуючись з прийнятими судами рішеннями, Інспекція звернулась до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на висновки акту перевірки (про отримання позивачем протягом січня - вересня 2014 року доходу в сумі 1 245 137,92 грн.), просила рішення судів скасувати та прийняти нове - про відмову в задоволенні позовних вимог.
Позивач своїм правом на подання письмових заперечень (відзиву) на касаційну скаргу не скористався.
Переглянувши судові рішення та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд зазначає наступне.
Суди встановили, що посадовою особою Інспекції проведено документальну позапланову виїзну перевірку Підприємця щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів за період з 01 січня 2014 року по 31 грудня 2015 року, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01 січня 2014 року по 31 грудня 2015 року, виконання вимог валютного та іншого законодавства за період з 01 січня 2014 року по 31 грудня 2015 року, за результатами якої складено акт від 21 березня 2016 року №564/18-19-13-04/2689114848/40, а 05 квітня 2016 року прийнято рішення №0012031703/15945 про застосування штрафних санкцій в розмірі 3 930,60 грн., вимогу №0012021702/15947 про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску на суму 39 306,03 грн., а також податкові повідомлення-рішення №0012011703/15942 про донарахування єдиного податку з фізичних осіб в розмірі 57 283,43 грн., №00120017-3/15943 про збільшення грошового зобов`язання з податку на додану вартість в сумі 108 783,75 грн., №0011981703/15940 про застосування адміністративного штрафу в розмірі 680,00 грн. та №0012081703/15938 про донарахування податку з доходів фізичних осіб в розмірі 271 205,23 грн.
За наслідками розгляду скарг позивача на вказані рішення Головним управлінням ДФС у Сумській області зазначено про необхідність проведення Інспекцією документальної позапланової перевірки Підприємця з питань, що стали предметом оскарження, у зв`язку із чим останньою 10 червня 2016 року складено акт №1404/18-19-13-04/2689114848/117 про результати документальної позапланової виїзної перевірки Підприємця щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів за період з 01 січня 2014 року по 31 грудня 2015 року, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01 січня 2014 року по 31 грудня 2015 року, виконання вимог валютного та іншого законодавства за період з 01 січня 2014 року по 31 грудня 2015 року.
Так, перевіркою з`ясовано, що у період з 01 січня 2014 року по 30 червня 2014 року та з 01 липня 2015 року по 31 грудня 2015 року Підприємець, обравши спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, здійснювала діяльність із застосуванням ставки єдиного податку, визначеної для сплати єдиного податку платниками третьої групи, а у період з 01 липня 2014 року по 30 червня 2015 року - платниками другої групи.
Згідно з актом перевірки позивач у період з 01 січня 2014 року по 30 вересня 2014 року, тобто протягом календарного року, отримала дохід в сумі 1 245 137,92 грн., що перевищує 1 000 000,00 грн., а тому податковим органом анульовано її свідоцтво платника єдиного податку та з 01 жовтня 2014 року по 31 грудня 2015 року переведено її на загальну систему оподаткування, обліку та звітності.
При цьому, перевіркою встановлено порушення позивачем:
- пунктів 292.1, 292.5 статті 292, пункту 293.1 статті 293 Податкового кодексу України (далі - ПК України), у зв`язку із чим встановлено заниження суми єдиного податку при перебуванні на третій групі в розмірі 539,53 грн.;
- пункту 291.4 статті 291, пункту 293.4 статті 293, пункту 296.6 статті 296, пункту 299.11 статті 299 ПК України, в результаті чого донараховано до сплати в бюджет єдиного податку, внаслідок перевищення протягом календарного 2014 року граничного обсягу доходу, в сумі 36 770,69 грн.;
- пункту 164.1 статті 164, пункту 167.1 статті 167, пунктів 177.1, 177.2, 177.4 статті 177 ПК України, що призвело до донарахування до сплати в бюджет податку на доходи фізичних осіб в сумі 31 460,04 грн., у тому числі: за 2014 рік - 28 211,94 грн., за 2015 рік - 3 248,10 грн.;
- пункту 4 частини 1 статті 4, пункту 2 частини 1 статті 7, частини 3 статті 7, пункту 4 частини 1 статті 1, пункту 11 статті 8, пункту 2 статті 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08 липня 2010 року №2464-VI, з огляду на що нараховано до сплати в бюджет єдиного внеску в сумі 15 322,03 грн.;
- пункту 181.1 статті 181, пунктів 183.1, 183.2, 183.10 статті 183, підпункту "б" пункту 185.1 статті 185, пункту 187.1 статті 187, пункту 200.1 статті 200 ПК України в частині заниження податку на додану вартість на загальну суму 91 607,00 грн., у тому числі: за лютий 2015 року - 43 950,00 грн., травень 2015 року - 43 077,00 грн., серпень 2015 року - 320,00 грн., вересень 2015 року - 3 000,00 грн., жовтень 2015 року - 450,00 грн., листопад 2015 року - 360,00 грн., грудень 2015 року - 450,00 грн.;
- підпункту 49.18.5 пункту 49.18 статті 49 ПК України;
- пункту 63.3 статті 63 ПК України щодо порушення порядку обліку платників податків.