1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 січня 2022 року

м. Київ

справа № 808/2762/16

адміністративне провадження № К/9901/36814/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Пасічник С.С.,

суддів: Васильєвої І.А., Юрченко В.П.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 12 червня 2017 року (суддя Стрельнікова Н.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 07 листопада 2017 року (головуючий суддя Семененко Я.В., судді: Бишевська Н.А., Добродняк І.Ю.) у справі за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Запорізькій області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В:

У вересні 2016 року фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - Підприємець, позивач) звернувся до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Комунарському районі м.Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області (яку протокольною ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 06 червня 2017 року та ухвалою Верховного Суду від 24 січня 2022 року замінено її правонаступниками, відповідно, Запорізькою об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Запорізькій області та Головним управлінням ДПС у Запорізькій області, утвореним на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України; далі - Інспекція, відповідач) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 22 квітня 2016 року №0001781702, №0001791702, №0001801702 та від 13 липня 2016 року №0005041702, №0005051702, №0005061702.

Обґрунтовуючи позовну заяву, Підприємець вказував на те, що сформовані ним показники податкового обліку та своєчасність сплати податків і зборів підтверджуються належними документальними доказами, відтак, на думку позивача, висновки акту перевірки про порушення ним вимог податкового законодавства України є помилковими й такими, що не ґрунтуються на дійсних обставинах, а прийняті на підставі них податкові повідомлення-рішення - протиправними й такими, що підлягають скасуванню.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 12 червня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 07 листопада 2017 року, позов задоволено.

Приймаючи такі рішення, суди, дослідивши обставини справи, визнали підтвердженими первинними документами всі понесені та задекларовані позивачем спірні витрати, а тому зазначили про помилковість висновку відповідача про їх завищення Підприємцем, як і його тверджень про несвоєчасність сплати ним як податковим агентом податку на доходи фізичних осіб, у зв`язку із чим визнали протиправними та скасували спірні податкові повідомлення-рішення.

Не погоджуючись з прийнятими судами рішеннями, Інспекція звернулась до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на обставини, встановлені в акті перевірки, просила їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Позивач своїм правом на подання письмових заперечень (відзиву) на касаційну скаргу не скористався.

Переглянувши судові рішення та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд зазначає наступне.

Судами встановлено, що у період з 11 березня 2016 року по 23 березня 2016 року посадовими особами Інспекції проведено виїзну документальну перевірку фінансово-господарської діяльності Підприємця з питань повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску та дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, виконання вимог валютного та іншого законодавства за період з 01 січня 2014 року по 31 грудня 2015 року, за результатами якої складено акт №714/08-27-13-2-2486708373 від 06 квітня 2016 року, в якому зазначено про порушення позивачем, зокрема, вимог:

- пункту 164.1 статті 164, пункту 167.1 статті 167, підпунктів 168.1.1, 168.1.2 пункту 168.1 статті 168, пункту 171.2 статті 171, пункту 177.8 статті177 Податкового кодексу України (далі - ПК України), що призвело до заниження податку з доходів фізичних осіб у сумі 87 339,38 грн., у тому числі: січень 2014 року - в сумі 2 401,45 грн., лютий 2014 року - в сумі 1 834,59 грн., березень 2014 року - в сумі 2 521,11 грн., квітень 2014 року - в сумі 2 722,94 грн., травень 2014 року - в сумі 3 926,95 грн., червень 2014 року - в сумі 1 319,94 грн., липень 2014 року - в сумі 1 317,01 грн., серпень 2014 року - в сумі 26,28 грн., вересень 2014 року - в сумі 4 336,68 грн., жовтень 2014 року - в сумі 28,94 грн., листопад 2014 року - в сумі 1 117,63 грн., грудень 2014 року - в сумі 1 023,89 грн., січень 2015 року - в сумі 387,22 грн., лютий 2015 року - в сумі 57,44 грн., березень 2015 року - в сумі 6 208,31 грн., квітень 2015 року - в сумі 3 711,15 грн., травень 2015 року - в сумі 14 436,45 грн., червень 2015 року - в сумі 6 043,47 грн., липень 2015 року - в сумі 5 039,10 грн., серпень 2015 року - в сумі 9 106,25 грн., вересень 2015 року - в сумі 8 539,66 грн., жовтень 2015 року - в сумі 3 694,43 грн., листопад 2015 року - в сумі 6 120,31 грн., грудень 2015 року - в сумі 1 418,19 грн.;

- підпункту 168.1.2 пункту 168.1 статті 168 ПК України у зв`язку із несвоєчасним перерахуванням до бюджету податку на доходи фізичних осіб під час виплати заробітної плати: у січні 2014 року - несвоєчасно перераховано ПДФО в сумі 775,00 грн., у лютому 2014 року - в сумі 775,00 грн., у травні 2014 року - в сумі 667,00 грн., у червні 2014 року - в сумі 615,33 грн., у серпні 2014 року - в сумі 97,35 грн., у вересні 2014 року - в сумі 730,88 грн., у жовтні 2014 року - в сумі 831,59 грн., у листопаді 2014 року - в сумі 385,85 грн., у грудні 2014 року - в сумі 409,90 грн., у січні 2015 року - в сумі 240,00 грн., у лютому 2015 року - в сумі 268,91 грн., у березні 2015 року - в сумі 200,00 грн., у квітні 2015 року - в сумі 200,00 грн., у травні 2015 року - в сумі 280,00 грн., у червні 2015 року - в сумі 400,00 грн.;

- підпункту 168.1.2 пункту 168.1, підпункту 168.4.1 пункту 168.4 статті 168, підпункту 129.1.3 пункту 129.1, пункту 129.4 статті 129 ПК України, внаслідок чого нарахована пеня в сумі 11,92 грн. за несвоєчасне перерахування податку з доходів фізичних осіб із заробітної плати працівників за січень, лютий, травень, червень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2014 року та січень, лютий, березень, квітень, травень, червень 2015 року;

- підпункту 168.1.2 пункту 168.1 статті 168, абзацу 4 підпункту 170.9.1 пункту 170.9 статті 170 ПК України, що мало наслідком неутримання та неперерахування до бюджету податку на доходи фізичних осіб під час відшкодування працівнику витрат на придбання алкогольних напоїв в загальній сумі 43,47 грн. (289,83 грн. х 15%);

- підпункту "а" пункту 176.2 статті 176 ПК України внаслідок невідображення в податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма №1ДФ) за 4 квартал 2015 року суми відшкодування працівнику ОСОБА_2 витрат на придбання алкогольних напоїв, що в свою чергу призвело до втрат бюджету;

- підпункту 168.1.2 пункту 168.1 статті 168 ПК України у зв`язку із несвоєчасним перерахуванням до бюджету військового збору під час виплати заробітної плати: у листопаді 2014 року несвоєчасно перераховано військовий збір в сумі 40,01 грн., у грудні 2014 року - в сумі 38,95 грн., у травні 2015 року - в сумі 10,85 грн., у червні 2015 року - в сумі 20,01 грн.;

- підпункту 168.1.2 пункту 168.1, підпункту 168.4.1 пункту 168.4 статті 168, підпункту 129.1.3 пункту 129.1, пункту 129.4 статті 129 ПК України, внаслідок чого нарахована пеня в сумі 0,16 грн. за несвоєчасне перерахування військового збору із заробітної плати працівників за листопад, грудень 2014 року та травень, червень 2015 року;

- пункту 177.2 статті 177, пункту 177.4 статті 177 ПК України, що призвело до заниження податку з доходів фізичних осіб від здійснення підприємницької діяльності на 146 959,33 грн., в тому числі: за 2014 року - на суму 125 323,18 грн. та за 2015 рік - на суму 21 636,15грн.;

- підпункту 164.1.3 пункту 164.1 статті 164, підпункту 1.3 пункту 16-1 підрозділу 10 ПК України внаслідок заниження суми утриманого військового збору з суми чистого оподатковуваного доходу за 2015 рік в сумі 2 058,16 грн.

На підставі акту перевірки податковим органом 22 квітня 2016 року прийнято податкові повідомлення-рішення:

- №0001771702, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб, що сплачується агентами із доходів платника податку у виді заробітної плати, на загальну суму 152 470,22 грн., у тому числі: за податковим зобов`язанням - 87 382,85 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 65 075,45 грн., пеня - 11,92 грн.;

- №0001781702, згідно з яким збільшено грошове зобов`язання з військового збору на загальну суму 2 572,70 грн., у тому числі: за податковим зобов`язанням - 2 058,16 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями - 514,54 грн.;

- №0001791702 про нарахування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) в сумі 10,98 грн. та пені в розмірі 0,16 грн.;

- №0001801702, відповідно до якого Підприємцю збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування, на загальну суму 220 439 грн., у тому числі: за податковими зобов`язаннями - 146 959,33 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями - 73 479,67 грн.

Вказані податкові повідомлення-рішення оскаржені позивачем в адміністративному порядку й за результатами розгляду його скарги рішенням Головного управління ДФС у Запорізькій області №574/14/08-01-10-01-13 від 11 липня 2016 року податкове повідомлення-рішення №0001771702 від 22 квітня 2016 року скасовано в частині зайво нарахованого грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб у розмірі 87 339,38 грн. і 60 466,48 грн. штрафних санкцій; крім того, на 41,65 грн. збільшено позивачу розмір штрафних (фінансових) санкцій за несвоєчасне перерахування військового збору до бюджету відповідно до пункту 127.1 статті 127 ПК України, а також застосовано фінансову санкцію у розмірі 510,00 грн. на підставі пункту 119.2 статті 119 ПК України.

У зв`язку із наведеним, 13 липня 2016 року податковим органом прийнято податкові повідомлення-рішення:

- №0005041702, яким позивачу визначено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб в розмірі 43,47 грн., а також застосовано штрафні (фінансові) санкції в сумі 4 608,97 грн. і нараховано 11,92 грн. пені;

- №0005051702 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 510,00 грн.;

- №0005061702, відповідно до якого Підприємцю донараховано 41,65 грн. штрафних (фінансових) санкцій.

Не погоджуючись із зазначеними податковими повідомленнями-рішеннями, Підприємець звернувся до суду з позовом у даній справі.

В частині 2 статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки та збори в порядку та в розмірах встановлених законом.

Згідно з пунктом 162.1 статті 162 ПК України платниками податку на доходи фізичних осіб є: фізична особа - резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи; фізична особа - нерезидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні; податковий агент.

Об`єктом оподаткування резидента є: загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід; доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання); іноземні доходи - доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України (пункт 163.1 статті 163 ПК України).

Пунктом 164.1 статті 164, підпунктом 164.1.1 пункту 164.1 статті 164 ПК України визначено, що базою оподаткування є загальний оподатковуваний дохід, з урахуванням особливостей, визначених цим розділом. Загальний оподатковуваний дохід - будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду. У разі використання права на податкову знижку базою оподаткування є чистий річний оподатковуваний дохід, який визначається шляхом зменшення загального оподатковуваного доходу з урахуванням пункту 164.6 цієї статті на суми податкової знижки такого звітного року. Базою оподаткування для доходів, отриманих від провадження господарської або незалежної професійної діяльності, є чистий річний оподатковуваний дохід, який визначається відповідно до пункту 177.2 статті 177 та пункту 178.3 статті 178 цього Кодексу. Загальний оподатковуваний дохід складається з доходів, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання), доходів, які оподатковуються у складі загального річного оподатковуваного доходу, та доходів, які оподатковуються за іншими правилами, визначеними цим Кодексом.

Оподаткування доходів, отриманих фізичною особою-підприємцем від провадження господарської діяльності, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, регулюється статтею 177 ПК України.

За змістом пунктів 177.1, 177.2, 177.3 статті 177 ПК України доходи фізичних осіб - підприємців, отримані протягом календарного року від провадження господарської діяльності, оподатковуються за ставкою, визначеною пунктом 167.1 статті 167 цього Кодексу. Об`єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов`язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи - підприємця. Для фізичної особи - підприємця, зареєстрованого як платник податку на додану вартість, не включаються до витрат і доходу суми податку на додану вартість, що входять до ціни придбаних або проданих товарів (робіт, послуг).

Відповідно до підпунктів 177.4.1 - 177.4.4 пункту 177.4 статті 177 ПК України (в редакції, що діяла з 01 січня 2015 року) до переліку витрат, безпосередньо пов`язаних з отриманням доходів, належать: витрати, до складу яких включається вартість сировини, матеріалів, товарів, що утворюють основу для виготовлення (продажу) продукції або товарів (надання робіт, послуг), купівельних напівфабрикатів та комплектуючих виробів, палива й енергії, будівельних матеріалів, запасних частин, тари й тарних матеріалів, допоміжних та інших матеріалів, які можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного об`єкта витрат; витрати на оплату праці фізичних осіб, що перебувають у трудових відносинах з таким платником податку (далі - працівники), які включають витрати на оплату основної і додаткової заробітної плати та інших видів заохочень і виплат виходячи з тарифних ставок, у вигляді премій, заохочень, відшкодувань вартості товарів (робіт, послуг), витрати на оплату за виконання робіт, послуг згідно з договорами цивільно-правового характеру, будь-яка інша оплата у грошовій або натуральній формі, встановлена за домовленістю сторін (крім сум матеріальної допомоги, які звільняються від оподаткування згідно з нормами цього розділу); обов`язкові виплати, а також компенсація вартості послуг, які надаються працівникам у випадках, передбачених законодавством, внески платника податку на обов`язкове страхування життя або здоров`я працівників у випадках, передбачених законодавством; суми єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірах і порядку, встановлених законом; інші витрати, до складу яких включаються витрати, що пов`язані з веденням господарської діяльності, які не зазначені в підпунктах 177.4.1 - 177.4.3 цього пункту, до яких відносяться витрати на відрядження найманих працівників, на послуги зв`язку, реклами, плати за розрахунково-касове обслуговування, на оплату оренди, ремонт та експлу

................
Перейти до повного тексту