ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 січня 2022 року
м. Київ
справа № 340/1442/19
адміністративне провадження № К/9901/23379/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Білоуса О.В.,
суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 15 липня 2020 року у справі за позовом Дочірнього підприємства "Кіровоградський облавтодор Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" до Головного управління ДФС у Кіровоградській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень -рішень,
УСТАНОВИВ:
ДП "Кіровоградський облавтодор" ВАТ "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (далі - Підприємство) звернулося до Кіровоградського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ГУ ДФС у Кіровоградській області, в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення - рішення від 25.10.2018 року в частині: №0002631304 - грошового зобов`язання за податковим зобов`язанням в розмірі 84 800 грн, штрафних санкцій в розмірі 525 514,40 грн та №0002641304 - грошового зобов`язання за податковим зобов`язанням в розмірі 7 000 грн, штрафних санкцій в розмірі 30 625,58 грн.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2019 року, з урахуванням ухвал Кіровоградського окружного адміністративного суду від 21 жовтня 2019 року та 10 квітня 2020 року, позов задоволено частково.
Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення ГУ ДФС у Кіровоградській області від 25.10.2018 року №0002631304 в частині збільшення грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб у розмірі 482 896,82 грн, з яких 84 800 грн податкове зобов`язання, 398 896,82 грн штрафна санкція; №0002641304 в частині збільшення грошового зобов`язання з військового збору у розмірі 35 335,21 грн, з яких 7 000 грн податкове зобов`язання, 28 335,21 грн штрафна санкція. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 15 липня 2020 року рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Не погодившись з ухваленими у справі судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДПС у Кіровоградській області звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просило рішення судів скасувати, а в задоволенні позову відмовити.
Відповідно до частини першої статті 341 КАС України, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи, що відповідачем оскаржуються рішення судів першої та апеляційної інстанцій лише в частині задоволених позовних вимог, а в іншій частині судові рішення учасниками справи не оскаржуються, колегія суддів касаційного суду переглядає їх лише в цій частині.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що в період з 10.09.2018 року по 05.10.2018 року посадовими особами відповідача проведено документальну планову виїзну перевірку філії "Олександрівський райавтодор" ДП "Кіровоградський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, а також правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.07.2016 року по 30.06.2018 року, в результаті чого складено акт №52/11-28-14-11/26177440 від 12.10.2018 року, де зафіксовані порушення, зокрема:
- п.п.168.1.2 п.168.1 ст.168, п.п.176.2 ст.176 ПК України в частині неперерахування до бюджету податку на доходи з фізичних осіб в сумі 591 270,30 грн, у зв`язку з чим нараховано пеню в сумі 168 481,16 грн;
- п.16-1 підрозділу 10 розділу XX "Інші перехідні положення", п.п.168.1.2 п.168.1 ст.168, п.п.168.1.5 п.168.1 ст.168, п.176.2 ст.176 ПК України в частині неперерахування до бюджету військового збору в сумі 16 161,47 грн, у зв`язку з чим нараховано пеню в сумі 9 464,67 грн.
Судом встановлено, що на підставі висновків акту перевірки 25.10.208 року відповідачем прийняті податкові повідомлення-рішення:
- №0002631304, яким філії "Олександрівський райавтодор" ДП "Кіровоградський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" за порушення п.п.168.1.2 п.168.1 ст.168, п.176.2 ст.176 ПК України та на підставі п.127.1 ст.127 ПК України збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на 1 285 265,86 грн, з яких: 591 270,30 грн - за податковим зобов`язанням, 525 514,40 грн - за штрафними санкціями, 168 481,16 грн - пеня;
- №0002641304, яким філії "Олександрівський райавтодор" ДП "Кіровоградський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" за порушення п.16-1 підрозділу 10 розділу XX "Інші перехідні положення", п.п.168.1.2 п.168.1 ст.168, п.176.2 ст.176 ПК України та на підставі п.127.1 ст.127 ПК України збільшено суму грошового зобов`язання з військового збору на 52 151,50 грн, з яких: 16 161,47 грн - за податковим зобов`язанням, 30 625,58 грн - за штрафними санкціями, 5 364,45 грн - пеня.
В результаті оскарження вказаних податкових повідомлень-рішень до ДФС України, вони залишені без змін.
Крім того, судами встановлено, що за даними інтегрованих карток платника податків з податку на доходи фізичних осіб (далі - ПДФО) за перевіряємий період підприємством перераховано до бюджету 2 257 263,99 грн.
Згідно акту перевірки за даними підприємства та за даними перевірки підприємство має кредиторську заборгованість в сумі 708 555,71 грн, куди входить і ПДФО на суму 117 285,41 грн по якій термін сплати не настав, таким чином, сума не перерахованого податку на доходи фізичних осіб складає 591 270,30 грн, та станом на 30.06.2016 року заборгованість по заробітній платі відсутня.
Крім того, за перевіряємий період сума утриманого військового збору становить 198 980,59 грн, сума перерахованого військового збору становить 189 086,18 грн, сума утриманого, але не перерахованого військового збору становить 9 894,41 грн, але відповідно даних головної книги підприємства сума нарахованого військового збору за перевіряємий період становить 198 995,15 грн.
За даними Інтегрованих карток платника податків з військового збору за перевіряємий період підприємством перераховано до бюджету 190 383,26 грн.
За даними перевірки підприємство має кредиторську заборгованість з військового збору в сумі 25 626,14 грн, куди входить і ПДФО на суму 9 464,7 грн, по якій термін сплати не настав, у зв`язку із чим сума неперерахованого військового збору складає 16 161,47 грн.
Таким чином, перевіркою встановлено, що позивачем порушено п.п.168.1.2. п.168.1 ст.168, п.п.176.2 ст.176 ПК України в частині неперерахування до бюджету ПДФО на суму 59 127,30 грн та військового збору на суму 16 161,47 грн.
Також судами попередніх інстанцій встановлено, що нарахування податку на доходи фізичних осіб та військового збору здійснювалося одночасно з нарахуванням заробітної плати працівникам філії, але перевіркою встановлено, що філією "Олександрівський райавтодор", як податковим агентом, хоча у утримувалися податок на доходи фізичних осіб та військовий збір, але не сплачувалися до бюджету своєчасно, та суми податку, що сплачувалися, зараховувалися відповідачем в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення.
Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, Верховний Суд виходить з такого.
Пунктом 127.1 ст.127 ПК України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) встановлено, ненарахування, неутримання та/або несплата (неперерахування) податків платником податків, у тому числі податковим агентом, до або під час виплати доходу на користь іншого платника податків, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 відсотків суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету.