1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

13 січня 2022 року

м.Київ

справа №826/9313/16

провадження № К/9901/31051/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Берназюка Я.О., Стародуба О.П.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)

на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 28 грудня 2018 року (суддя Добрівська Н.А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 вересня 2019 року (головуючий суддя Собків Я.М., судді Земляна Г.В., Костюк Л.О.)

у справі №826/9313/16

за позовом Споживчого товариства "Лівий Берег"

до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)

про скасування довідки та зобов`язання вчинити дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У червні 2016 року Споживче товариств "Лівий Берег" (далі - СТ "Лівий берег") звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент земельних ресурсів), в якому з урахуванням уточнених позовних вимог просило:

- скасувати довідку Департаменту земельних ресурсів від 30 травня 2016 року №Ю-22471/2016 про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки (код ділянки 90:143:004, місце розташування: м. Київ, Дарницький район, вулиця Сортувальна, 2);

- зобов`язати Департамент земельних ресурсів провести перерахунок з наданням СТ "Лівий берег" нової довідки про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки (код ділянки 90:143:004) загальною площею 34359,54 м. кв., яка розташована за адресою: м. Київ, Дарницький район, вулиця Сортувальна, 2 та знаходиться у користуванні СТ "Лівий берег", відповідно до рішення Київської міської ради від 03 липня 2014 року № 23/23 "Про затвердження технічної документації з нормативної оцінки земель міста Києва" (із змінами і доповненнями, внесеним рішенням Київської міської ради від 03 липня 2016 року №217/217) за періодами - з 01 липня 2015 року по 17 березня 2016 року та з 18 березня 2016 року - з врахуванням таких показників: функціональне призначення земельної ділянки - частина площею 318,13 м.кв. (землі технічної інфраструктури, Кф = 0,65), частина площею 15476, 26 м. кв. (землі транспорту, зв`язку, Кф = 1,00) і частина площею 18565,15 м.кв. (землі комерційного використання, Кф = 2,50), вартість 1 м.кв. земельної ділянки (економіко-планувальна зона №618): Кф = 0,65 - 526,51 грн, Кф = 1,00 - 810,02 грн, Кф = 2025,06 грн; значення локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки: в зоні магістралей підвищеного містоформуючого значення (до 17 березня 2016 року - 1,11, з 18 березня 2016 року - 1,05), в зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту (до 17 березня 2016 року - 1,09, з 18 березня 2016 року - 1,04), у прирейковій зоні (ділянка знаходиться або примикає до відводу залізниці, має під`їзну залізничну колію) (до 17 березня 2016 року - 1,07, з 18 березня 2016 року - 1,04), на намивних (насипних) територіях (до 17 березня 2016 року - 1,05, з 18 березня 2016 року - 1,02), без тепломережі (до 17 березня 2016 року - 0,93, з 18 березня 2016 року - 0,90), в санітарно-захисній зоні (до 17 березня 2016 року - 0,93, з 18 березня 2016 року - 0,80), без застосування коефіцієнтів індексації грошової оцінки;

- зобов`язати Департамент земельних ресурсів надати СТ "Лівий берег" нову довідку про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки (код 90:143:004) протягом 15 (п`ятнадцяти) календарних днів з дня набрання постановою законної сили, а також подати до суду у цей строк звіт про виконання постанови суду.

2. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 28 грудня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 вересня 2019 року, позов задоволено частково: визнано протиправними дії Департаменту земельних ресурсів щодо підготовки та надання довідки від 30 травня 2016 року № Ю-22471/2016 про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки (код ділянки 90:143:004, місце розташування: м. Київ, Дарницький район, вулиця Сортувальна, 2); визнано незаконною та скасовано довідку від 30 травня 2016 року № Ю-22471/2016 про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки (код ділянки 90:143:004); зобов`язано Департамент земельних ресурсів провести нормативну грошову оцінку земельної ділянки (код 90:143:004), яка розташована за адресою: вулиця Сортувальна, 2, Дарницький район міста Києва, та видати СТ "Лівий берег" відповідно до його заяви від 17 травня 2016 року довідку про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки (код 90:143:004), складену з урахуванням висновків суду. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

3. Не погодившись з такими судовими рішеннями, Департамент земельних ресурсів звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій просив скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 28 грудня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 вересня 2019 року і відмовити у задоволенні позову.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що 17 травня 2016 року позивач звернувся до Департаменту земельних ресурсів із заявою про здійснення нормативної грошової оцінки належної позивачеві земельної ділянки (код 90:143:004), яка розташована за адресою: вулиця Сортувальна, 2, Дарницький район міста Києва.

5. Межі і загальна площа земельної ділянки позивача визначені Технічним звітом по встановленню зовнішніх меж землекористування, дані про земельну ділянку були внесені до Державного земельного кадастру 23 травня 2002 року.

6. Згідно з уточненими даними міського земельного кадастру площа земельної ділянки позивача становить 34359,54 м. кв. Згідно з експлікацією угідь, вказаною у плані встановлених меж, загальна площа будівель і споруд, розташованих на земельній ділянці позивача, становить всього 13487,65 м. кв. Відповідно до довідки органу державної статистики позивач в будівлях і спорудах, розташованих на вказаній земельній ділянці фактично здійснює такі види економічної діяльності за КВЕД-2010:

- надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (код - 68.20);

- оптова торгівля фруктами й овочами (код - 46.31);

- оптова торгівля іншими товарами господарського призначення (код - 46.49);

- забір очищення та постачання води(код - 36.00);

- складське господарство (код - 51.10).

7. Розглянувши заяву позивача та додані до неї матеріали, відповідач 30 травня 2016 року видав позивачу довідку №Ю-2247/216 про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки позивача за результатами розрахунку у відповідності до рішення Київської міської ради №23/23. За функціональним використанням відповідач відніс земельну ділянку загальною площею 34359,54 м. кв. до земель змішаного функціонального використання: землі промисловості - 318,13 м. кв., землі комерційного використання - 15476,26 м. кв., землі комерційного використання (орендарі будівель і споруд) - 18565,15 м.кв. Для розрахунку нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки відповідачем були застосовані: коефіцієнти на функціональне використання землі, з посиланням на Порядок нормативної грошової оцінки земель: для земель промисловості - 1,20, для земель комерційного використання - 2,50; базова вартість 1м.кв. землі у розмірі 810,02 гривні, з посиланням на рішення Київської міської ради №23/23; локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони, з посиланням на рішення Київської міської ради №23/23: в зоні магістралей підвищеного містоформуючого значення - 1,11; в зону пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту - 1,09; у прирейковій зоні (ділянка знаходиться або примикає до відводу залізниці, має під`їзну залізничну колію) - 1,07; на намивних (насипних) територіях - 1,05; без тепломережі - 0,93, в санітарно-захисній зоні - 0,93. Узагальнюючий коефіцієнт - 1,18. Загальна сума грошової оцінки з урахуванням наведених коефіцієнтів склала 136373324,45 гривень.

8. Не погоджуючись з розрахунками та застосованими коефіцієнтами, позивач звернувся з цим позовом до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

9. Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що ані під час розгляду справи в суді першої інстанції, ані під час розгляду в суді апеляційної інстанції, представником відповідача не було надано оригінал чи засвідчену копію з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданої відповідним органом виконавчої влади у сфері земельних відносин, та/або офіційні відомості про вказану земельну ділянку з Державного земельного кадастру, на підставі яких відповідач повинен був видати довідку про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки позивача. Натомість рішенням Київської міської ради від 10 березня 2016 року № 217/217 "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 03 липня 2014 року № 23/23 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Києва" внесено зміни до додатка 3, а саме змінено локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони (рішення Київської міської ради від 10 березня 2016 року № 217/217 офіційно опубліковано 18 березня 2016 року в газеті "Хрещатик" № 29 (4799)). Оскільки відповідачем не були враховані зміни до додатка 3 вказаного рішення Київської міської ради, то при видачі довідки від 30 травня 2016 року № Ю-22471/2016 Департаментом земельних ресурсів безпідставно було завищено розмір нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки позивача.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

10. Касаційну скаргу мотивовано порушенням окружним та апеляційним адміністративними судами норм матеріального і процесуального права і неповним дослідженням обставин справи.

11. Зокрема, скаржник посилається на те, що суди не взяли до уваги, що відповідач у межах наданих повноважень видав спірну довідку. Розрахунок нормативно грошової оцінки вищезазначеної земельної ділянки здійснено на підставі Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року №213 та Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного Комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року №18/15/21/11, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05 квітня 2006 року за №388/12262.

12. Відповідач вважає, що зміни до нормативної грошової оцінки земель міста Києва, які затверджені рішенням Київської міської ради від 10 березня 2016 року № 217/217 "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 03 липня 2014 року № 23/23 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Києва", яке офіційно оприлюднене у газеті Київської міської ради "Хрещатик" до 15 липня (що передує плановому періоду), відповідно до вимог Податкового кодексу України мають застосовуватись з 01 січня 2017 року.

13. Департамент земельних ресурсів стверджує, що діяльність суб`єкта владних повноважень із оформлення результатів обрахунку нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, зокрема із складання довідки та формування її змісту, не може порушувати права та/або охоронювані законом інтереси особи в публічно-правових відносинах у розумінні п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України.

14. На думку відповідача, суди не взяли до уваги те, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки, що не відноситься до повноважень Департаменту.

15. Також скаржник вважає, що суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, зобов`язавши Департамент земельних ресурсів провести нормативно грошову оцінку зазначеної земельної ділянки, вийшов за межі своїх повноважень, так як Департамент земельних ресурсів не проводить нормативно грошову оцінку землі.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

17. Підпунктом 14.1.42 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України визначено, що дані державного земельного кадастру - сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим земельних ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристики, розподіл серед власників землі та землекористувачів, підготовлених відповідно до закону.

18. Згідно з ч. 1 ст. 193 Земельного кодексу України, державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

19. Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону України "Про Державний земельний кадастр", відомості Державного земельного кадастру є офіційними.

20. Положеннями ч.1 ст. 38 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що відомості Державного земельного кадастру є відкритими та загальнодоступними, крім випадків, передбачених цим Законом, та надаються у формі:

витягів з Державного земельного кадастру;

довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території);

викопіювань з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану);

копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру.

Доступ до Державного земельного кадастру в режимі читання надається органам державної влади, органам місцевого самоврядування, органам і підрозділам Служби безпеки України, що здійснюють контррозвідувальну діяльність та боротьбу з тероризмом, банкам та особам, які в установленому законом порядку включені до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників, Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок та Державного реєстру сертифікованих інженерів-геодезистів, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

21. Аналогічні форми надання відомостей з Державного земельного кадастру визначено також у п. 162 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051.

22. Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

23. Згідно пп. 14 п. 24 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051, нормативна грошова оцінка це значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яке розраховується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі відомостей про земельну ділянку, зазначених у пункті 24, та відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку.

24. У силу вимог ч.ч. 1 і 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

25. Статтею 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" закріплено, що відомості про нормативну оцінку земельної ділянки включаються до Державного земельного кадастру.

26. За змістом п. 4 Порядку подання інформації про платників податків, об`єкти оподаткування та об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, для забезпечення ведення їх обліку, а також обчислення та справляння податків і зборів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2011 року № 1386, Держгеокадастр та Мін`юст подають щомісяця до 10 числа, а також на запит територіального органу ДФС за місцезнаходженням земельної ділянки або ДФС інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю та єдиного податку, в тому числі: Держгеокадастр - про земельні ділянки, зокрема про кадастровий номер земельної ділянки, дату реєстрації у Державному земельному кадастрі, дату державної реєстрації земельної ділянки (відповідно до державного акта на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою чи договору оренди), площу відповідно до правовстановлюючих документів, цільове призначення та місце розташування земельної ділянки, дату та значення нормативної грошової оцінки, частку кожного із співвласників земельної ділянки (у разі коли земельна ділянка перебуває у спільній частковій власності), а також про землевласників або землекористувачів, зокрема найменування та місцезнаходження або прізвище, ім`я, по батькові та місце проживання землевласника або землекористувача.

27. Згідно з пунктом 21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року №213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

28. Тобто, належним джерелом даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки є витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, який виданий територіальним органом Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки, або в силу норми ст. 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр", - відомості з Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку станом на відповідну дату.

29. У Положенні про Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у редакції рішення Київської міської ради від 10 березня 2016 року №144/144 серед завдань Департаменту, зокрема, визначено ведення міського земельного кадастру відповідно до законодавства,

30. У п. 3.12 вказаного Положення визначено, що Департамент земельних ресурсів здійснює підготовку та видає розрахунки розміру орендної плати під час укладання або зміни умов до договорів оренди земельних ділянок чи продовження їх дії, надає інформацію в письмовому вигляді щодо використання громадянами права безкоштовної приватизації землі в межах м. Києва станом до 31 грудня 2012 року щодо земельних ділянок в межах міста Києва, зареєстрованих Департаментом до 31 грудня 2012 року, а також інформацію про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки за результатами розрахунку відповідно до рішення Київської міської ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Києва.

31. Згідно з п. 3.34 Положення Департамент земельних ресурсів надає відомості з Державного земельного кадастру у випадках, передбачених законодавством.

32. З аналізу наведених норм вбачається, що Департамент земельних ресурсів наділений повноваженнями видавати інформацію з Державного земельного кадастру щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

33. Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

34. Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213 затверджено Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, п. 2 якої доручено Державному комітетові по земельних ресурсах разом з Міністерством сільського господарства і продовольства, Державним комітетом у справах містобудування і архітектури, Українською академією аграрних наук у місячний термін затвердити Порядок грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.

35. На виконання вимог постанови Уряду, наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2016 №18/15/21/11 (зареєстрований в Мінюсті 05.04.2016 за №388/12262) затверджений Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (далі - Порядок №18/15/21/11; в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

36. Цей Порядок регламентує механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів (п.1.2 Порядку №18/15/21/11).

37. Відповідно до п. 1.4 Порядку №18/15/21/11 базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрішньогосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території, матеріали інвентаризації земель населених пунктів, проекти забудови та розподілу території населених пунктів, місцеві правила забудови.

38. Департамент земельних ресурсів стверджує, що довідку №Ю - 2247/216 про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки позивача ним прийнято в межах повноважень, визначених рішеннями Київської міської ради від 19 грудня 2002 року №182/342 "Про затвердження положення про Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)", від 18 квітня 2013 року № 194/9251 "Про ведення міського земельного кадастру" та від 03 липня 2014 року № 23/23 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Києва", рішення Київської міської ради №23/23.

39. Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки, в довідці № Ю-22471/2016 застосовано відповідно до п.3.5 та додатку 1 (табл.1.1.) Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів та п.2.2. додатку 5 до рішення Київської міської ради від 26 липня 2007 року №43/1877.

40. Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Державного комітету статистики України від 5 листопада 1998 року № 377, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

41. Згідно із п.4. Положення про Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 року №118 (зі змінами та доповненнями) інформаційний фонд Реєстру містить, зокрема, класифікаційні дані, до яких в тому числі віднесено види економічної діяльності.

42. Приписами п.11 Положення про Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 року № 118, передбачено, що територіальні органи державної статистики, зокрема, визначають відповідно до статистичної методології основний фактичний вид економічної діяльності суб`єктів.

43. Інформація про визначені територіальними органами державної статистики основні види економічної діяльності видається у вигляді довідок або відомостей з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.

44. Відповідно до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель та згідно з додатком 1 (табл.1.1.) Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів коди КВЕД 68.20, КВЕД 52.10, відносяться до категорії земель за функцією використання - землі комерційного використання з застосуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання Кф=2,50; код КВЕД 36.00- землі промисловості з застосуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання Кф=1,20.

45. Відповідно до п.2.2. додатку 5 до рішення Київської міської ради від 26 липня 2007 року № 43/1877 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Києва та Порядку її визначення" при змішаному використанні земельної ділянки її нормативна грошова оцінка визначається як сума нормативних грошових оцінок частин земельної ділянки, що припадає на певне функціональне використання цих частин. При цьому розмір частин земельної ділянки певного функціонального використання визначається пропорційно до частин площі будівель чи споруд, які розташовані на земельній ділянці.

46. У спірній довідці відповідачем застосовано такі коефіцієнти, які характеризують функціональне використання:

Кф=2,50:

-для частини земельної ділянки площею 18565,15 кв.м, яка припадає на орендарів будівель та споруд (КВЕД 68.20);

-для частини земельної ділянки площею 15476,26 кв.м, яка припадає на види діяльності згідно з КВЕД 52.10;

Кф=1,20:

-для частини земельної ділянки площею 318,13 кв.м, яка припадає на види діяльності згідно з КВЕД 36.00.

47. Колегія суддів не вбачає невідповідності нормам чинного на той законодавства при застосуванні таких коефіцієнтів.

48. За твердженням позивача, Департаменту земельних ресурсів в порушення норм чинного законодавства необґрунтовано завищив та невірно визначив розмір нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки виходячи з розрахунків, проведених відповідно до рішення Київської міської ради від 03 липня 2014 року №23/23 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Києва", наслідком чого стала видача відповідачем довідки від 30 травня 2016 року № Ю-22471/2016, яка містить дані, що істотно впливають на нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки позивача.

49. Як встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням Київської міської ради від 10 березня 2016 року № 217/217 "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 03.07.2014 № 23/23 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Києва" внесено зміни до додатка 3, а саме змінено локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони. Це рішення Київської міської ради офіційно опубліковано 18 березня 2016 року в газеті "Хрещатик" № 29 (4799).

50. Суди попередніх інстанцій застосували загальну норму ч. 5 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування", якою передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

51. Проте, податковим законодавством визначено особливість строку початку застосування рішень місцевого самоврядування, що стосуються нормативної грошової оцінки або змін до неї.

52. Пунктом 271.2 Податкового кодексу України (у редакції, чинній у березні 2016 року) рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

53. Таким чином, якщо рішення місцевої ради щодо нової нормативної грошової оцінки земельних ділянок прийнято та офіційно оприлюднено відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня поточного року, норми такого рішення застосовуються з 1 січня наступного бюджетного року (з початку планового періоду).

54. Суди попередніх інстанцій помилково вважали, що Департамент земельних ресурсів у травні 2016 року мав застосовувати зміни щодо локальних коефіцієнтів нормативної грошової оцінки, визначені у рішенні від 10 березня 2016 року № 217/217.

55. Отже, висновки судів попередніх інстанцій про задоволення позову є необґрунтованими.

56. За правилом ч.ч. 1, 2 ст. 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

57. У зв`язку з вищевикладеним, касаційна скарга підлягає задоволенню, а судові рішення - скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову у позові.

Керуючись ст. 345, 349, 350, 351, 355, 356 КАС України, Суд


................
Перейти до повного тексту