1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

13 січня 2022 року

Київ

справа №265/4520/16-а

адміністративне провадження № К/9901/21263/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу №265/4520/16-а

за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Орджонікідзевському районі м.Маріуполя Донецької області про зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Управління Пенсійного фонду України в Орджонікідзевському районі м.Маріуполя Донецької області на постанову Орджонікідзевського районного суду м.Маріуполя Донецької області від 13 жовтня 2016 року, ухвалену у складі головуючого судді Костромітіної О.О., та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 20 грудня 2016 року, постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Гайдара А.В., суддів: Василенко Л.А., Ханової Р.Ф.,

в с т а н о в и в :

У серпні 2016 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Орджонікідзевському районі м.Маріуполя Донецької області про визнання неправомірною бездіяльності та зобов`язання, з урахуванням фактично виплачених коштів у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного Фонду України:

з 1 січня 2015 року по 31 серпня 2015 року нарахувати та виплатити суми індексації пенсії наростаючим підсумком, виходячи з базового місяця грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року;

з 1 вересня 2015 року провести перерахунок фіксованої суми індексації, виходячи з базового місяця грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року та нарахувати й виплатити суми індексації пенсії наростаючим підсумком після визначення базового місяця вересня 2015 року з урахуванням перерахованої фіксованої суми індексації, виходячи з базового місяця грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року з урахуванням зміни розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Ухвалою Орджонікідзевського районного суду м.Маріуполя Донецької області від 13 жовтня 2016 року позовні вимоги за період з 1 січня 2015 року по 31 серпня 2015 року щодо нарахування та виплати суми індексації пенсії наростаючим підсумком, виходячи з базового місяця грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року; з 1 вересня 2015 року по 3 лютого 2016 року щодо проведення перерахунку фіксованої суми індексації, виходячи з базового місяця грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року та нарахування й виплатити суми індексації пенсії наростаючим підсумком після визначення базового місяця вересня 2015 року з урахуванням перерахованої фіксованої суми індексації, виходячи з базового місяця грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року з урахуванням зміни розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, - залишено без розгляду.

Постановою Орджонікідзевського районного суду м.Маріуполя Донецької області від 13 жовтня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 20 грудня 2016 року, позов задоволено.

Визнано бездіяльність неправомірною та зобов`язано Управління Пенсійного фонду України в Орджонікідзевському районі міста Маріуполя Донецькій області на підставі Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" та "Порядку проведення індексації грошових доходів населення" з урахуванням фактично виплачених коштів у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного Фонду України: з 3 лютого 2016 року провести перерахунок фіксованої суми індексації, виходячи з базового місяця грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року та нарахувати й виплатити ОСОБА_1 суми індексації пенсії наростаючим підсумком після визначення базового місяця вересня 2015 року з урахуванням перерахованої фіксованої суми індексації, виходячи з базового місяця грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року з урахуванням зміни розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Судами встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в УПФУ в Орджонікідзевському районі м. Маріуполя з 16 березня 2001 року, як отримувач пенсії за віком та з 10 лютого 2005 року, як безробітна особа.

Позивачка неодноразово зверталася до Управління Пенсійного фонду України в Орджонікідзевському районі м. Маріуполя з заявою щодо правильності проведення індексації пенсії та перевірку її нарахування (16.03.2016, 10.04.2015, 08.05.2015, 18.04.2015, 28.04.2015, 03.11.2015).

Пенсійний орган (10.04.2015, 28.04.2015, 19.06.2015, 26.11.2015) повідомив позивачку, що її пенсія індексується з 01.05.2014. Сума індексації складає 155,61 грн. Індексація пенсії виплачена, розмір пенсії розрахований згідно діючого законодавства, на підставі документів пенсійної справи. До відповідей було долучено, зокрема, довідку про базові місяці, згідно із якою базовими місяцями є, грудень 2013 року та вересень 2015року.

29.04.2016 позивачка отримала лист Головного Управління ПФУ в Донецькій області в якому зазначено, що відповідач на теперішній час для проведення індексації пенсії застосовує коефіцієнти індексації та розміри прожиткових мінімумів, які були встановлені у грудні 2014 року. Так, відповідач розраховує пенсію позивача наступним чином:

за період з 01.01.2015 по 01.09.2015 (прожитковий мінімум 949 грн) основний розмір пенсії складає 1767,67 грн, доплата за понаднормовий стаж 19 років - 180,31 грн, підвищення у зв`язку із зростанням середньої зарплати 103,65 грн, сума індексації 179,36 грн, загальний розмір пенсійної виплати (пенсія + індексація) 2230,99 грн,

після 01.09.2015 (прожитковий мінімум 1074 грн) основний розмір пенсії складає 1767,67 грн, доплата за понаднормовий стаж 19 років - 204,06 грн (підвищення + 23,75 грн), підвищення у зв`язку із зростанням середньої зарплати 103,65 грн, сума індексації 0,00 грн, фіксована сума індексації 155,99 грн (179,36 грн + 23,75 грн = 155,99 грн), загальний розмір пенсійної виплати (пенсія + індексація) 2230,99 грн. Позивачка отримує пенсію з 01.01.2015 у розмірі 2230 гривень.

Згідно з інформацією УПФУ в Орджонікідзевському районі міста Маріуполя про розмір пенсії ОСОБА_1, індексація пенсії позивачці мала місце починаючи з січня 2015 року в розмірі 179,36 грн по вересень 2015 року, а з вересня 2015 року індексація позивачці до пенсії не нараховувалась до липня 2016 року включно .

Не погодившись із такими діями відповідача, позивачка звернулася до суду з цим позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що відповідач порушив вимоги Закону № 1282-XII, Порядку № 1078. Таким чином, внаслідок бездіяльності відповідача щодо непроведення позивачці індексації пенсії у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та необчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком, значно зменшено пенсію позивачки, що суперечить чинному законодавству.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, у якій просить скасувати судові рішення та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити.

Управління в обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що пунктом 9 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний Бюджет України на 2015 рік" передбачено, що Кабінетом Міністрів України затверджується особливий порядок проведення індексації грошових доходів населення у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування на 2015 рік, а норми і положення Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування. Наведені норми є чинними та не скасовані в установленому законом порядку, а вимоги пункту 9 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" не визнані неконституційними. Таким чином, з 01.01.2015р. проведення індексації наростаючим підсумком та виплата фактично нарахованих сум проводиться виключно у межах бюджетних асигнувань на вказані цілі, встановлених Кабінетом Міністрів України.

У поданих запереченнях позивач просить відмовити у задоволенні скарги.

Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про задоволення скарги з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Згідно зі статтею 2 цього Закону індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, у тому числі пенсії. Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

Статтею 4 цього Закону передбачено, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка. Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті. Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

Відповідно до статті 6 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.

Так, Правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення визначає Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078.

Відповідно до пункту 1-1 Порядку №1078 індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 101 відсотка.

Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 06.02.2003р. №491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".

Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.

Відповідно до абзацу 3 пункту 5 Порядку №1078 у разі коли грошовий дохід з урахуванням суми підвищення менше суми грошового доходу з урахуванням індексації до його підвищення, у базовому місяці сума загального доходу визначається з таким розрахунком, щоб сума грошового доходу з урахуванням індексації не перевищувала загального доходу до його підвищення. Приклад проведення індексації у разі підвищення грошових доходів наведено в додатку 4 до цього Порядку.

За приписами частин 1, 2 статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в редакції, чинній з часу виникнення спірних правовідносин до 01.01.2017, пенсії, призначені за цим Законом, індексуються відповідно до законодавства про індексацію грошових доходів населення.

Крім індексації пенсії, передбаченої частиною першою цієї статті, щороку починаючи з 1 березня поточного року у разі, якщо середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за минулий рік зросла, здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій із застосуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію, підвищеної на коефіцієнт, який відповідає не менш як 20 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, порівняно з попереднім роком, але не менше зростання рівня інфляції (індексу споживчих цін) за минулий рік.

Разом з тим, 28 грудня 2014 року до Закону № 1282-XII були внесені зміни, зокрема доповнено статтю 5 частиною 6 такого змісту: "Проведення індексації грошових доходів населення здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування на відповідний рік.".

Також, пунктом 9 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" встановлено, що Кабінетом Міністрів України затверджується особливий порядок проведення індексації грошових доходів населення у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування на 2015 рік, а норми і положення Закону № 1282-XII застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування на 2015 рік.

Отже, з 1 січня 2015 року проведення індексації наростаючим підсумком та виплата фактично нарахованих сум проводиться виключно у межах бюджетних асигнувань на вказані цілі, встановлених Кабінетом Міністрів України. Діючі на сьогоднішній час обмеження на проведення нарахування та виплату індексації мають застосовуватися Управлінням у чіткій відповідності із розмірами бюджетних асигнувань, оскільки такі норми є чинними та не скасовані в установленому законом порядку, а вимоги п. 9 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет на 2015 рік" не визнані неконституційними.

При цьому, бюджетами Пенсійного фонду України на 2014, 2015, 2016 роки взагалі не закладено коштів на проведення індексації пенсії.

Обчислений позивачці наростаючим підсумком з січня 2016 року індекс споживчих цін для проведення індексації не перевищив порогу індексації, встановленого в розмірі 103 відсотки.

До прийняття постанови Кабінету Міністрів України про порядок індексації грошових доходів населення із врахуванням змін до ст. 4 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", внесених Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24.12.2015 № 911 у січні, лютому 2016 року застосовувалися коефіцієнти індексації та розміри прожиткових мінімумів для проведення індексації пенсій, які були встановлені у грудні 2014 року.

Для забезпечення проведення індексації пенсій із врахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2016 року № 77 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 і від 9 грудня 2015 року № 1013 у березні, квітні 2016 року застосовувалися коефіцієнти індексації та розміри прожиткових мінімумів для проведення індексації пенсій, які використовувалися для індексації пенсій у лютому 2016 року.

Для забезпечення проведення індексації пенсій із врахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2016 № 77 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 і від 9 грудня 2015 року № 1013" щодо проведення індексації пенсій у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів та бюджету Пенсійного фонду України, у червні, липні, серпні, вересні 2016 року індексація пенсій не проводиться.

Відповідно до пункту 6 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078, який застосовується з 01.12.2015, проведення індексації грошових доходів населення здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України на відповідний рік.

Отже, протягом 2015 року та по даний час проведення індексації наростаючим підсумком та виплата фактично нарахованих сум проводиться позивачці виключно у межах бюджетних асигнувань на вказані цілі, встановлених Кабінетом Міністрів України.

Конституційний Суд України у п. 2.1 рішення № 20-рп/2011 від 26.12.2011 зазначив, що зміна механізму нарахування певних видів соціальних виплат та допомоги є конституційно допустимою до тих меж, за якими ставиться під сумнів сама сутність змісту права на соціальний захист.

У п. 2.2. вказаного рішення зазначено, що Кабінет Міністрів України повноважний вживати заходи щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина та проводити політику у сфері соціального захисту.

На підставі викладеного, колегія суддів приходить до висновку про відсутність протиправності у діях відповідача.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, в постанові Верховного Суду від 29 квітня 2020 року у справі №263/13513/16-а.

За таких обставин, рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі підлягають скасуванню із ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись статтями 345, 349, 351, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд


................
Перейти до повного тексту