1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 січня 2022 року

м. Київ

cправа № 910/9973/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Баранця О. М. - головуючого, Кондратової І. Д., Стратієнко Л. В.,

за участю секретаря судового засідання Натаріної О. О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1

на постанову Північного апеляційного господарського суду

у складі колегії суддів: Ткаченка Б. О., Майданевича А. Г., Кропивної Л. В.

від 15 вересня 2021 року

у справі за позовом ОСОБА_1

до Міністерства фінансів України,

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача:

1) Кабінет Міністрів України,

2) Акціонерне товариство "Магістральні газопроводи України",

3) Міністерство енергетики України,

про визнання незаконним та скасування рішення акціонера у частині,

за участю представників:

від позивача: Барбашин С. Д.

від відповідача: Гришина Н. В., Гавриляко О. М.

від третьої особи-1: Меньшикова О. Я.

від третьої особи-2: Тринус Ф. А.

від третьої особи-3: Вольда М. А., Зима К. А.

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог.

У липні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Міністерства фінансів України про визнання незаконним та скасування рішення акціонера - Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" Міністерства фінансів України, оформленого наказом "Про рішення акціонера акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" щодо річних загальних зборів акціонерів" № 247 від 29 травня 2020 року в частині, а саме: пункт 8, яким у зв`язку з неналежною організацією роботи наглядової ради Товариства припинено з 29 травня 2020 року повноваження члена наглядової ради Товариства ОСОБА_1, який є головою наглядової ради Товариства.

В обґрунтування вимог позивач послався на те, що відповідно до наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України № 134 від 28 лютого 2018 року він був призначений незалежним членом наглядової ради ПАТ "Магістральні газопроводи України" зі строком повноважень до 01 березня 2021 року. Проте згідно з пунктом 8 наказу Міністерства фінансів України № 247 від 29 травня 2020 року його повноваження члена наглядової ради (незалежного директора) Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" були достроково припинені. За твердженням позивача зазначене рішення, оформлене наказом № 247 від 29 травня 2020 року, є незаконним, прийняте з порушенням вимог чинного законодавства України щодо порядку припинення повноважень незалежних членів наглядової ради (незалежних директорів) акціонерних товариств. На переконання позивача, припинення повноважень незалежного члена наглядової ради (незалежного директора) може бути здійснено виключно у порядку, встановленому статтею 53-1 Закону України "Про акціонерні товариства", тобто шляхом звернення акціонера до суду з позовом щодо визнання особи такою, що не може вважатися незалежним директором. Припинення ж повноважень незалежного члена наглядової ради (незалежного директора) на підставі рішення загальних зборів акціонерів товариства, яке у даному випадку оформлене наказом Міністерства фінансів України, є неправомірним.

2. Короткий виклад обставин справи, встановлених судами попередніх інстанцій.

Публічне акціонерне товариство "Магістральні газопроводи України" було утворене відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 801 від 09 листопада 2016 року "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" (пункт 1 статуту Публічного акціонерного товариства Магістральні газопроводи України" у реакції, затвердженій наказом Кабінету Міністрів України № 837 від 16 листопада 2016 року)

Згідно з пунктом 16 статуту Публічного акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" у зазначеній редакції засновником Товариства є держава в особі Кабінету Міністрів України. Єдиним акціонером є держава в особі Міністерства енергетики та вугільної промисловості України.

Відповідно до пункту 46 статуту Публічного акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" у зазначеній редакції до виключної компетенції загальних зборів Публічного акціонерного товариства Магістральні газопроводи України" належить, зокрема питання обрання членів наглядової ради з урахуванням норм законодавства, затвердження умов цивільно-правових договорів, що укладатимуться з ними, встановлення розміру їх винагороди, обрання особи, яка уповноважується на підписання договорів з членами наглядової ради.

Повноваження загальних зборів, передбачені пунктом 46 цього статуту, здійснюються акціонером одноособово. Рішення акціонера Товариства з питань, що належать до компетенції загальних зборів, оформлюється ним письмово у формі наказу. Таке рішення має статус протоколу загальних зборів. Обрання персонального складу наглядової ради здійснюється без застосування кумулятивного голосування (пункт 58 статуту Публічного акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" у зазначеній редакції).

Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України № 134 від 28 лютого 2018 року "Про призначення наглядової ради ПАТ "Магістральні газопроводи України" ОСОБА_1 був призначений незалежним членом наглядової ради Публічного акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України".

30 березня 2018 року між Публічним акціонерним товариством "Магістральні газопроводи України" (Товариство) та ОСОБА_1 (член НР) був укладений цивільно-правовий договір з незалежним членом наглядової ради (незалежним директором), предметом якого сторони визначили надання професійних послуг члена наглядової ради Товариства - незалежного директора та підтвердили відсутність наміру вступати у трудові відносини та укладати трудовий договір між Товариством та членом наглядової ради.

У пункті 5.1. цивільно-правового договору сторони погодили, що зазначений договір залишається чинним до 01 березня 2021 року, якщо його дію не буде припинено раніше відповідно до пунктів 5.2. - 5.4.

Згідно з пунктом 5.2. цивільно-правового договору член наглядової ради може припинити дію цього договору без зазначення причини у будь-який час, надавши письмове повідомлення товариству щонайменше за 1 (один) місяць.

Відповідно до пункту 5.3. цивільно-правового договору Товариство може припинити дію цього договору негайно без попередження, якщо акціонером Товариства прийняте рішення загальних зборів про припинення повноважень члена наглядової ради. З припиненням повноважень члена наглядової ради одночасно припиняється дія цього договору.

За змістом пункту 5.4. цивільно-правового договору Товариство має право звернутись до акціонера для прийняття рішення загальних зборів про припинення повноважень члена наглядової ради у випадку якщо член наглядової ради ("з причин"):

(a) має конфлікт інтересів, який Товариство, діючи обґрунтовано, не визнало прийнятним, або член наглядової ради прямо або опосередковано бере участь у діяльності юридичних осіб, які конкурують з Товариством;

(b) є винним у скоєнні будь-якого шахрайства або зловживанні довірою чи діяв у будь-який спосіб, який, на обґрунтовану думку Товариства, завдає або може завдати шкоди його репутації або репутації Товариства чи є істотно несприятливим з огляду на інтереси Товариства;

(c) звинувачується у шахрайстві, розкраданні, крадіжці або у вчиненні іншого кримінального правопорушення;

(d) істотно порушив свої зобов`язання за цим договором, і таке порушення не було усунуте протягом 30 (тридцяти) календарних днів після дати письмового звернення Товариства щодо усунення такого порушення;

(e) не має можливості виконувати обов`язки члена наглядової ради, зокрема за станом здоров`я (у разі систематичного пропуску засідань наглядової ради, у разі неможливості виконання повноважень, тощо);

(f) вироком чи рішенням суду, які набрали законної сили, засуджений до покарання, що виключає можливість виконання обов`язків Члена наглядової ради;

(g) визнаний померлим або визнаний недієздатним, обмежено дієздатним, безвісно відсутнім, померлим; або

(h) на підставі інших причин, які визначені Статутом Товариства.

Разом з цим повноваження члена наглядової ради та дія цього Договору припиняються без рішення акціонера Товариства, прийнятого загальними зборами, у випадках, передбачених пунктами 5.2., 5.4. (е), 5.4. (f) та 5.4. (g) вище. У випадку припинення повноважень відповідно до пункту 5.4. (е) за ініціативою члена наглядової ради, член наглядової ради повинен повідомити Товариство письмово щонайменше за 3 (три) дні до дати припинення.

Член наглядової ради може припинити цей договір та свої повноваження негайно у випадку, якщо до 01 червня 2018 року Закон України "Про запобігання корупції" не буде змінено так, щоб розумно задовольняти вимоги члена наглядової ради.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 791-р від 18 вересня 2019 року "Питання управління АТ "Магістральні газопроводи України" повноваження з управління корпоративними правами держави щодо Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" були передані Міністерству фінансів України.

У 2020 році була затверджена нова редакція статуту Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України".

Відповідно до пункту 1.1. статуту Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" (в реакції, затвердженій наказом Міністерства фінансів України № 116 від 17 березня 2020 року, що була чинна на момент виникнення спірних правовідносин, далі - статут у редакції від 17 березня 2020 року) Товариство є юридичною особою, що утворена як акціонерне товариство, 100% акцій якого належать державі та повноваження з управління корпоративними правами якого здійснює Міністерство фінансів України.

Згідно з пунктом 6.1. статуту Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" у редакції від 17 березня 2020 року засновником Товариства є держава в особі Кабінету Міністрів України. Міністерство фінансів України є єдиним акціонером Товариства через уповноваження його рішенням Кабінету Міністрів України органом управління корпоративними правами держави у статутному капіталі Товариства.

Відповідно до пункту 10.5. статуту Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" у редакції від 17 березня 2020 року повноваження та функції загальних зборів, передбачені цим статутом та законодавством України, здійснюються одноособово єдиним акціонером Товариства - державою в особі Міністерства фінансів України.

Рішення єдиного акціонера Товариства з питань, що належать до компетенції загальних зборів, оформлюються письмово (у формі наказу), і таке рішення має статус протоколу загальних зборів Товариства. Обрання персонального складу наглядової ради здійснюється без застосування кумулятивного голосування (пункт 10.7. статуту Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" у редакції від 17 березня 2020 року).

Згідно з пунктом 10.9.13. статуту Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" у редакції від 17 березня 2020 року до виключної компетенції загальних зборів належить, зокрема, питання призначення та (або) обрання членів наглядової ради, прийняття рішення про припинення повноважень членів наглядової ради, за винятком випадків, встановлених законом.

Отже з 2020 року функції загальних зборів Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" виконує Міністерство фінансів України.

Відповідно до пункту 11.18. статуту Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" у редакції від 17 березня 2020 року загальні збори Товариства можуть прийняти рішення про дострокове припинення повноважень усіх або окремих членів наглядової ради та одночасне обрання нових членів.

Згідно з пунктом 11.19. статуту Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" у редакції від 17 березня 2020 року без рішення загальних зборів повноваження члена наглядової ради припиняються:

- за його бажанням за умови письмового повідомлення про це товариства за два тижні;

- у разі неможливості виконання обов`язків члена наглядової ради за станом здоров`я;

- у разі набрання законної сили вироком чи рішенням суду, яким його засуджено до покарання, що виключає можливість виконання обов`язків члена наглядової ради;

- у разі смерті, визнання його недієздатним, обмежено дієздатним, безвісно відсутнім, померлим;

- у разі отримання акціонерним товариством письмового повідомлення про заміну члена наглядової ради, який є представником акціонера.

Наказом Міністерства фінансів України № 247 від 29 травня 2020 року "Про рішення акціонера АТ "Магістральні газопроводи України" щодо річних загальних зборів акціонерів" у зв`язку з неналежною організацією роботи наглядової ради Товариства з 29 травня 2020 року були припинені повноваження члена наглядової ради Товариства ОСОБА_1, який є головою наглядової ради Товариства (пункт 8 наказу).

10 липня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Міністерства фінансів України про визнання незаконним та скасування рішення акціонера - Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" Міністерства фінансів України, оформленого пунктом 8 наказу "Про рішення акціонера акціонерного товариства Магістральні газопроводи України" щодо річних загальних зборів акціонерів" № 247 від 29 травня 2020 року про припинення з 29 травня 2020 року його повноважень члена наглядової ради Товариства, посилаючись на те, що при прийнятті спірного рішення був порушений встановлений чинним законодавством порядок припинення повноважень незалежного члена наглядової ради.

Заперечуючи проти позову, відповідач та треті особи зазначали, зокрема, про те, що позивач хибно оцінює спірний наказ № 247 від 29 травня 2020 року, оскільки його положення жодним чином не зачіпають статус позивача як незалежного члена наглядової ради. При достроковому припиненні повноважень незалежного члена наглядової ради може бути застосований як порядок, встановлений статтею 57 Закону України "Про акціонерні товариства", який розповсюджується на усіх без винятку членів наглядової ради, так і порядок, встановлений статтею 53-1 Закону України "Про акціонерні товариства, який застосовується у випадку, коли незалежний член наглядової ради перестав відповідати вимогам незалежності, встановленим законом.

3. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття.

Господарський суд міста Києва рішенням 17 грудня 2020 року позов задовольнив повністю: визнав незаконним та скасував рішення акціонера Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" Міністерства фінансів України, оформлене наказом "Про рішення акціонера акціонерного товариства "Магістральна газопроводи України" щодо річних загальних зборів акціонерів" № 247 від 29 травня 2020 року, в частині пункту 8, яким у зв`язку з неналежною організацією роботи наглядової ради Товариства припинено з 29 травня 2020 року повноваження члена Наглядової ради Товариства ОСОБА_1 - Голови наглядової ради Товариства. Також суд стягнув з Міністерства фінансів України на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору в розмірі 2 102,00 грн.

Місцевий господарський суд виходив з того, що і положення чинного законодавства, і положення статуту Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" розмежовують такі поняття як "член наглядової ради" та "незалежний член наглядової ради". Щодо незалежних членів наглядової ради законодавство визначає окремий спеціальний порядок дострокового припинення їх повноважень з ініціативи акціонера товариства, наведений у частині 2 статті 53-1 Закону України "Про акціонерні товариства", що є додатковою гарантією для незалежних директорів наглядових рад від незаконного звільнення та політичного впливу на прийняття ними рішень. Проте спірне у цій справі рішення було прийняте з порушенням цього встановленого законом порядку.

Північний апеляційний господарський суд постановою від 15 вересня 2021 року скасував рішення Господарського суду міста Києва від 17 грудня 2020 року та ухвалив нове рішення, яким у задоволенні позову відмовив. Стягнув з ОСОБА_1 на користь Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України", Міністерства фінансів України та Кабінету Міністрів України судовий збір за подання апеляційних скарг у розмірі по 3 153,00 грн.

Суд апеляційної інстанції не погодився з висновком місцевого господарського суду про те, що до незалежних директорів застосовується окремий від інших членів наглядової ради (представників акціонера) спеціальний порядок дострокового припинення їх повноважень з ініціативи акціонера товариства, наведений у частині другій статті 53-1 Закону України "Про акціонерні товариства", та виходив з того, що

- відповідно до вимог чинного законодавства та статуту відповідача незалежний директор, є у першу чергу членом наглядової ради, та на незалежного директора як члена наглядової ради поширюються положення Закону України "Про акціонерні товариства", які регламентують правовий статус членів наглядової ради, зокрема і положення щодо порядку дострокового припинення їх повноважень, що містяться у статті 57 цього Закону;

- стаття 57 Закону України "Про акціонерні товариства" не встановлює додаткових особливостей або обмеження можливості для загальних зборів акціонерного товариства достроково припинити повноваження членів наглядової ради - незалежних директорів у порівнянні з членами наглядової ради - представниками акціонера у наглядовій раді;

- при достроковому припиненні повноважень незалежного члена наглядової ради може бути застосований як порядок, встановлений статтею 57 Закону України "Про акціонерні товариства", який розповсюджується на усіх без винятку членів наглядової ради, так і порядок, встановлений статтею 53-1 Закону України "Про акціонерні товариства", який застосовується у випадку, коли незалежний член наглядової ради перестав відповідати вимогам незалежності, встановленим законом;

- за спірним рішенням повноваження позивача як члена наглядової ради - голови наглядової ради були припинені достроково, з огляду на що спірні правовідносини регулюються положеннями статті 57 Закону України "Про акціонерні товариства" щодо дострокового припинення повноважень членів наглядової ради, а суд першої інстанції необґрунтовано застосував до спірних правовідносин положення статті 53-1 цього Закону.

4. Короткий зміст вимог касаційної скарги.

У касаційній скарзі позивач - ОСОБА_1 просить скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 15 вересня 2021 року, а рішення Господарського суду міста Києва від 17 грудня 2020 року залишити в силі.

5. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу.

Як на підставу касаційного оскарження постанови суду апеляційної інстанції позивач послався на пункт 3 абзацу 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України та зазначив про те, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваній постанові неправильно застосував статті 53-1, 57 Закону України "Про акціонерні товариства". При цьому скаржник зазначив про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування статті 53-1 Закону України "Про акціонерні товариства" у подібних правовідносинах щодо припинення повноважень незалежного члена наглядової ради (незалежного директора).

6. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи.

Верховний Суд ухвалою від 18 листопада 2021 року встановив учасникам справи строк для подання відзиву на касаційну скаргу - до 09 грудня 2021 року.

Як вбачається третя особа-3 на стороні відповідача - Міністерство енергетики України, третя особа-2 на стороні відповідача - Акціонерне товариство "Магістральні газопроводи України" та відповідач надали до суду касаційної інстанції відзиви на касаційну скаргу з дотримання зазначеного встановленого Верховний Судом строку для надання відзивів на касаційну скаргу.

Проте третя особа-1 на стороні відповідача - Кабінет Міністрів України згідно з інформацією, наявною на конверті, подала відзив на касаційну скаргу 10 грудня 2021 року, тобто з пропуском встановленого Верховний Судом строку для надання відзивів на касаційну скаргу. При цьому третя особа-1 на стороні відповідача у відзиві на касаційну скаргу не заявляє клопотання про продовження строку на подання відзиву та не наводить поважних причин пропуску такого строку. З огляду на викладене Верховний Суд залишає відзив Кабінету Міністрів України без розгляду.

Третя особа-3 на стороні відповідача - Міністерство енергетики України у відзиві на касаційну скаргу просить ухвалити законне та обґрунтоване рішення з урахуванням інтересів держави у справі та посилається на те, що:

- умовами цивільно-правового договору від 30 березня 2018 року, укладеного між Публічним акціонерним товариством "Магістральні газопроводи України" та ОСОБА_1, зокрема пунктом 5.3. договору передбачена можливість дострокового припинення його дії у разі, якщо акціонером Товариства прийняте рішення загальних зборів про припинення повноважень члена наглядової ради;

- норма частини другої статті 53-1 Закону України "Про акціонерні товариства", на яку посилається позивач як на підставу порушення порядку припинення його повноважень як незалежного члена наглядової ради, застосовується у разі, якщо акціонер вважає, що незалежний директор не відповідає встановленим законодавством вимогам незалежності, а не у разі дострокового припинення повноважень члена наглядової ради;

- відповідно до статуту Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" єдиним акціонером та органом управління корпоративними правами держави в статутному капіталі Товариства є Міністерство фінансів України, яке наділене згідно з чинним законодавством та статутом Товариства правами щодо дострокового припинення повноважень члена наглядової ради.

Третя особа-2 на стороні відповідача - Акціонерне товариство "Магістральні газопроводи України" у відзиві на касаційну скаргу просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції - без змін, посилаючись на те, що:

- суд апеляційної інстанції правильно застосував положення частини першої статті 57 Закону України "Про акціонерні товариства" щодо дострокового припинення повноважень членів наглядової ради. При цьому Товариство зазначає про те, що системний аналіз положень цього Закону свідчить про те, що частина друга статті 53-1 Закону України "Про акціонерні товариства" була передбачена законодавцем у зв`язку з наявністю у статті 57 цього Закону (що регламентує загальний порядок дострокового припинення повноважень членів наглядової ради) норми щодо обов`язку незалежного директора скласти свої повноваження достроково шляхом подання Товариству відповідного письмового повідомлення у разі, якщо протягом строку його повноважень такий незалежний директор перестає відповідати вимогам, визначеним пунктом 10-1 статті цього Закону;

- позивач не оспорює факт неналежного виконання ним своїх обов`язків як голови наглядової ради, що стало підставою для прийняття спірного рішення про припинення його повноважень,

- позивач не бере до уваги положення частини четвертої статті 11-3 Закону України "Про управління об`єктами державної власності", відповідно до якої незалежний член наглядової ради має рівні права і обов`язки з іншими її членами.

- позивач помилково тлумачить пункт С розділу ІІ Керівних принципів Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) (у редакції 2015 року), що містяться у Декларації ОЕСР про міжнародні інвестиції та багатонаціональні підприємства, підписаній у 1976 року, до якої Україна приєдналася 15 березня 2017 року, без урахування анотації, яка є їх невід`ємною складовою, в якій відсутнє жодне посилання на незалежних членів наглядової ради;

- позивач безпідставно посилається на лист Міністерства фінансів України № 14168/0/2-16 від 16 вересня 2016 року, оскільки цей лист не стосується спірних правовідносин.

Відповідач у відзиві на касаційну скаргу просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції - без змін, посилаючись на те, що доводи касаційної скарги є необґрунтованими, а оскаржувана постанова ухвалена судом апеляційної інстанції відповідно до норм матеріального права при дотримання норм процесуального права, є законною та обґрунтованою. За твердженням відповідача позивач не довів порушення його прав відповідачем та фактично просить суд безпідставно втрутитися в діяльність як самого акціонера, так і в діяльність Товариства, оскільки спірне рішення, оформлене пунктом 8 наказу № 247 від 29 травня 2020 року, не стосується питання визнання скаржника таким, що не може вважатися незалежним членом наглядової ради Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України", а отже норма частини другої статті 53-1 Закону України "Про акціонерні товариства" не підлягає застосуванню. Також відповідач наголошує на тому, що незалежний член наглядової ради є передусім членом наглядової ради, а частина друга статті 53-1 Закону України "Про акціонерні товариства" визначає не окремий спеціальний порядок досудового припинення повноважень незалежних членів наглядової ради з ініціативи акціонера товариства, а спосіб захисту акціонером своїх прав та інтересів у випадку, коли незалежний член наглядової ради не відповідає вимогам частини першої статті 53-1 Закону України "Про акціонерні товариства".


................
Перейти до повного тексту