Окрема думка
суддів Великої Палати Верховного Суду Пророка В. В., Катеринчук Л. Й.
справа № 9901/391/20 (провадження № 11-102 заі 21)
30 вересня 2021 року
м. Київ
Велика Палата Верховного Суду розглянула в судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Вищої ради правосуддя (далі - ВРП) про визнання дій протиправними та зобов`язати вчинити певні дії за апеляційними скаргами ВРП та ОСОБА_1 на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 08 лютого 2021 року і постановою від 30 вересня 2021 року залишила апеляційні скарги ВРП та ОСОБА_1 без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Водночас із рішенням Великої Палати Верхового Суду не можемо повністю погодитися з огляду на таке.
Історія справи
1. 05 вересня 2020 року ОСОБА_1 надіслав до ВРП запит на доступ до публічної інформації, у якому просив:
- повідомити, чи у володінні ВРПє інформація про те, які дисциплінарні скарги розподілені на кожного члена ВРП, дату автоматичного розподілу кожної скарги на кожного члена ВРП та результат їх розгляду. Якщо так, то повідомити, у якій формі ВРП суддя є така інформація;
- повідомити дані про усі дисциплінарні скарги, які на 01 січня 2020 року та на дату надання відповіді на вказаний запит були / є на розгляді у кожного з членів ВРП, із вказівкою судді, якого стосується скарга, дати, коли кожну скаргу було передано конкретному члену ВРП, та результату розгляду скарги. Якщо у ВРПнемає інформації у такому форматі, просив надати таку інформацію у форматі, наявному у ВРП, або з даними, які найбільш наближені до запиту, без додаткової обробки та адаптації їх під цей запит;
- повідомити загальну кількість дисциплінарних скарг, які надійшли після 08 листопада 2019 року і з моменту надходження яких до ВРП минуло 60 днів, але за ними ще не прийнято рішення щодо відкриття чи відмови у відкритті дисциплінарного провадження, із вказівкою такої інформації щодо кожного члена ВРП станом на надання відповіді на вказаний запит чи останню наявну у ВРП дату;
- повідомити загальну кількість дисциплінарних скарг, які надійшли після 08 листопада 2019 року, з моменту надходження яких до ВРП минуло 60 днів і за якими прийнято рішення про відкриття дисциплінарного провадження, але не прийнято остаточного рішення, із вказівкою такої інформації щодо кожного члена ВРП станом на дату надання відповіді на цей запит чи останню наявну у ВРП дату;
- перелік усіх дисциплінарних скарг, за якими ще не прийнято рішення про відкриття чи відмову у відкритті дисциплінарного провадження, які знаходяться на розгляді у кожного із членів ВРП, із вказівкою судді, якого стосується скарга, та дати, коли кожну скаргу було передано конкретному члену ВРП, станом на 01 січня 2020 року та на момент надання відповіді на цей запит чи останню наявну у ВРП дату;
- статистичні дані щодо розглянутих дисциплінарних справ кожним членом ВРП за 2019 рік. Якщо такий облік не ведеться, то просив надати статистичні дані щодо розгляду дисциплінарних скарг кожним членом ВРП у форматі, який здійснюється Вищою радою правосуддя;
- повідомити, чи у ВРП є механізм контролю за додержанням установлених законом строків розгляду дисциплінарних скарг і в чому він полягає.
2. 14 вересня 2020 року на електронну адресу позивача надійшла відповідь ВРП від 14 вересня 2020 № 33644/0/9-20 на вказаний запит, у якій ВРП надала інформацію лише щодо загальної кількості дисциплінарних скарг, що надійшли до ВРП у період з листопада 2019 року по серпень 2020 року.
3. Відмовляючи у наданні іншої запитуваної інформації, ВРП вказала, що така не була отримана або створена в процесі виконання її повноважень (зокрема, шляхом узагальнення чи аналітичної обробки даних), а відповідно й не перебуває в її володінні.
4. Не погодившись із відповіддю ВРП, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом, у якому просив:
- визнати протиправною відмову ВРП надати інформацію на запит від 05 вересня 2020 року;
- зобов`язати Вищу раду правосуддя надати інформацію на запит від 05 вересня 2020 року;
5. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду рішенням від 08 лютого 2021 року позов ОСОБА_1 задовольнив частково.
6. Визнав протиправною відмову ВРП надати інформацію на запит від 05 вересня 2020 року у частині:
- неповідомлення ОСОБА_1 про те, чи є у володінні ВРП інформація про те, які дисциплінарні скарги розподілені на кожного члена ВРП, дату автоматичного розподілу кожної скарги на кожного члена ВРП та результат їх розгляду; неповідомлення позивача про те, у якій формі у ВРП є ця інформація;
- неповідомлення даних про усі дисциплінарні скарги, які на 01 січня 2020 року та на дату надання відповіді на цей запит були/є на розгляді кожного з членів ВРП;
- неповідомлення статистичних даних щодо розглянутих дисциплінарних справ кожним членом ВРП за 2019 рік; ненадання, якщо такий облік не ведеться, статистичних даних щодо розгляду дисциплінарних скарг кожним членом ВРП у формі, яка здійснюється ВРП;
- неповідомлення ОСОБА_1 про те, чи є у ВРП механізм контролю за додержанням установлених законом строків розгляду дисциплінарних скарг і в чому він полягає.
7. Зобов`язав ВРП надати відповідь на такі питання:
- чи є у володінні ВРП інформація щодо того, які дисциплінарні скарги розподілені на кожного члена ВРП, дату автоматичного розподілу кожної скарги на кожного члена ВРП та результат їх розгляду. У разі її наявності повідомити ОСОБА_1 , у якій формі у ВРП є така інформація;
- повідомити дані про усі дисциплінарні скарги, які на 01 січня 2020 року та на дату надання відповіді на запит були / є на розгляді у кожного з членів ВРП. Якщо у ВРП відсутня інформація у такому форматі, надати таку інформацію у форматі, наявному у ВРП, або з даними, які найбільш наближені до запиту, без додаткової обробки та адаптації їх під запит;
- повідомити статистичні дані щодо розглянутих дисциплінарних справ кожним членом ВРП за 2019 рік. Якщо такий облік не ведеться, то надати статистичні дані щодо розгляду дисциплінарних скарг кожним членом ВРП у формі, яка здійснюється ВРП;
- чи є у ВРП механізм контролю за додержанням установлених законом строків розгляду дисциплінарних скарг і в чому він полягає.
8. У задоволенні решти позовних вимог суд відмовив.
9. Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу.
10. В апеляційній скарзі ОСОБА_1 зазначив, що він оскаржує рішення суду першої інстанції лише щодо одного питання його запиту, стосовно якого суд зобов`язав ВРП надати лише частину інформації. А саме суд зобов`язав ВРП надати інформацію про дисциплінарні скарги, які коли-небудь перебували на розгляді у ВРП без зазначення: судді, якого стосується скарга, дати, коли кожну скаргу було передано конкретному члену ВРП, та результату розгляду скарги.
11. Вважає, рішення суду у цій частині таким, що прийняте з неправильним тлумаченням та застосуванням норм матеріального права.
Мотиви Великої Палати Верховного Суду
12. Відмовляючи у задоволенні апеляційної скарги ОСОБА_1 , Велика Палата Верховного Суду, зокрема, вказала на те, що відповідно до статті 18 Закону України «Про доступ до публічної інформації» для забезпечення збереження та доступу до публічної інформації документи, що знаходяться у суб`єктів владних повноважень, підлягають обов`язковій реєстрації в системі обліку, що має містити: 1) назву документа; 2) дату створення документа; 3) дату надходження документа; 4) джерело інформації (автор, відповідний підрозділ); 5) передбачену законом підставу віднесення інформації до категорії з обмеженим доступом; 6) строк обмеження доступу до інформації, у разі якщо вона віднесена до інформації з обмеженим доступом; 7) галузь; 8) ключові слова; 9) тип, носій (текстовий документ, електронний документ, плівки, відеозаписи, аудіозаписи тощо); 10) вид (нормативні акти, угоди, рішення, протоколи, звіти, пресрелізи); 11) проекти рішень (доповідні записки, звернення, заяви, подання, пропозиції, листи тощо); 12) форму та місце зберігання документа тощо.
13. Доступ до системи обліку, що містить інформацію про документ, що знаходиться у суб`єкта владних повноважень, забезпечується шляхом: 1) оприлюднення на офіційних веб-сайтах суб`єктів владних повноважень такої інформації, а в разі їх відсутності - в інший прийнятний спосіб; 2) надання доступу до системи за запитами.
14. Система обліку публічної інформації не може бути віднесена до категорії інформації з обмеженим доступом.
15. Розпорядники інформації несуть відповідальність за забезпечення доступу до системи обліку відповідно до закону.
16. Пунктом 19 розділу ІІ «Документування управлінської інформації» Інструкції з діловодства у Вищій раді правосуддя (т. 2, а. с. 43) передбачено, що документ повинен містити обов`язкові для певного його виду реквізити, розташовані в установленому порядку, а саме: повне найменування ВРП, назву виду документа (крім листів), дату, реєстраційний індекс документа, заголовок до тексту, текст, підпис.
17. Під час підготовки та оформлення документів можна застосовувати не тільки обов`язкові, а й інші реквізити, якщо це відповідає призначенню документа або способу його опрацювання.
18. У пункті 171 розділу ІІІ «Організація документообігу та виконання документів» Інструкції з діловодства у Вищій раді правосуддя установлено, що реєстрацію документів, справ, звернень у ВРП проводить централізовано управління документального забезпечення шляхом оформлення реєстраційно-контрольної картки з використанням автоматизованої форми реєстрації документів (КП «Д-3»), що передбачає, серед іншого, електронні журнали реєстрації актів (рішення, ухвали) ВРП, ДП ВРП (підпункт 15), ухвал члена ВРП (одноособові) (підпункт 18) (т. 2, а.с. 77).
19. Відповідно до статті 32 Закону України «Про Вищу раду правосуддя» для здійснення розподілу справ у ВРП, її органах діє автоматизована система розподілу справ (визначення члена ВРП - доповідача).
20. Згідно з пунктом 1.5 Положенням про автоматизовану систему розподілу справ (визначення члена ВРП - доповідача), затвердженим рішенням ВРП від 16 листопада 2017 № 3689/0/15-17 (далі - Положення), автоматизована система - це сукупність комп`ютерних програм, які забезпечують функціонування документообігу ВРП, процесу визначення члена ВРП за допомогою використання відповідних програмно-апаратних комплексів ВРП, передачу інформації до центральної бази даних, захист на технологічних ланках від несанкціонованого доступу тощо.
21. Відповідно до пункту 2.5 цього Положення на підставі внесеної інформації автоматизованою системою здійснюється визначення члена ВРП. Доступ до інформації про наявність справ стосовно судді, які розподілені між членами ВРП, надається кожному із членів ВРП.
22. Результатом автоматизованого визначення члена ВРП для проведення перевірки є протокол, створений автоматизованою системою. Доступ до коригування інформації у протоколі заблоковано (пункт 2.7 зазначеного Положення).
23. Відтак положення законодавства передбачають можливість відображення інформації щодо кількості розглянутих справ за певний період, що підтверджується інформаційно-аналітичним звітом про діяльність ВРП у 2019 році.
24. Крім того, нормативні документи ВРП зобов`язують відповідача реєструвати автора певного рішення, а розподіл справи на конкретного члена ВРП фіксується автоматизованою системою.
25. Частиною четвертою статті 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» установлено, що в разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження.
26. Наведені положення, що регламентують коло повноважень ВРП та порядок їх здійснення, дають підстави для висновку про те, що запит ОСОБА_1 щодо інформації про кількість розглянутих справ кожним членом ВРП за 2019 рік станом на 1 січня 2020 року не потребує значних зусиль для її збирання.
27. Надання ОСОБА_1 інформації у відповідь на його запит стосовно статистики розглянутих справ станом на дату відповіді, а також відповідно до зведеної статистичної довідки щодо діяльності ВРП, дисциплінарних палат та секретаріату ВРП (т. 3, а.с. 39) також не потребує значних зусиль, оскільки серед статистичних даних є статистика щодо кількості прийнятих рішень за поточний місяць, тобто ВРП володіє інформацією, на основі якої визначено таку статистку.
28. Тому відмова ВРП у наданні позивачеві відповіді щодо:
- повідомлення, чи є у володінні ВРП інформація про те, які дисциплінарні скарги розподілені на кожного члена ВРП, дату автоматичного розподілу кожної скарги