1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

28 грудня 2021 року

Київ

справа №826/17880/17

адміністративне провадження № К/9901/61578/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Кравчук В.М., Бучик А.Ю.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.04.2018 (суддя - Васильченко І.П.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суд від 08.08.2018 (судді - Петрик І.Й., Собків Я.М., Епель О.В.) у справі за позовом Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області до Державної служби геології та надр України, Державної комісії України по запасах корисних копалин, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Надра Ресурс" про скасування рішень,

встановив:

У грудні 2017 року Хотянівська сільська рада звернулась до суду з позовом, в якому просила:

-визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України №250 від 12.08.2016 "Про надання спеціальних дозволів на користування надрами" в частині надання спеціального дозволу ТОВ "Надра ресурс".

-визнати протиправним спеціальний дозвіл №4788 від 22.09.2016 виданий Державною службою геології та надр України Товариству з обмеженою відповідальністю "Надра ресурс" (4114, м. Київ, вул. Дубровицька, 28, код ЄДРПОУ 39491506) для геологічного вивчення надр ділянки "Деснянське Центральне" (Ділянка №1 (нижня ділянка) Осещинська та Ділянки №2 (верхня ділянка) Хотянівська)

-визнати протиправним та скасувати протокол ДКЗ України по запасах корисних копалин про затвердження запасів корисних копалин ділянки "Деснянське Центральне" (Ділянка №1 (нижня ділянка Осещинська та Ділянка №2 (верхня ділянка) Хотянівська ) згідно спеціального дозволу №4788 від 22.09.2016.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 26.01.2015 ТОВ "Надра Ресурс" звернулось до Держгеонадра для отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків ділянки "Деснянське-центральне" (Ділянка №1 (нижня ділянка) Осещинська, Ділянка №2 (верхня ділянка) Хотянівська).

Листом від 01.02.2016 №1384/13/12-16 Державна служба геології та надр України звернулась до позивача в якому просила розглянути в термін до 01.03.2016 питання щодо погодження видачі ТОВ "Надра Ресурс" спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків ділянки "Деснянське-центральне" (Ділянка №1 (нижня ділянка) Осещинська, Ділянка №2 (верхня ділянка) Хотянівська), що знаходиться у Вишгородському районі Київської області.

Листом від 24.02.2016 № 93/02-31 "Про погодження видачі спеціального дозволу на користування надрами" Хотянівська сільська рада повідомила Держгеонадра про те, що зазначене питання буде винесено на розгляд чергової сесії сільської ради, яка відбудеться в березні 2016 року; про рішення сесії буде повідомлено додатково.

17.03.2016 на засіданні 6 сесії Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області прийнято протокольне рішення про відмову в погодженні видачі ТОВ "Надра Ресурс" спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків, про що Держгеонадра повідомлено листом від 07.04.2016 №158/02-31.

01.08.2016 відбулось засідання Державної комісії України по запасах корисних копалин, на розгляд якої було винесено питання про надання ТОВ "Надра Ресурс" спеціального дозволу на користування надрами, за результатами розгляду якого, відповідно до протоколу Комісії від 01.08.2016 №1/2016 рекомендовано погодити надання товариству зазначеного дозволу.

Наказом Держгеонадра від 12.08.2016 №250 вирішено надати ТОВ "Надра Ресурс" спеціальний дозвіл на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків ділянки "Деснянське-центральне" (Ділянка №1 (нижня ділянка) Осещинська та Ділянка №2 (верхня ділянка) Хотянівська) у Київській області.

22.09.2016 Держгеонадра видано ТОВ "Надра Ресурс" спеціальний дозвіл на користування надрами №4788.

Підставами для його видання стали протокол Державної комісії України по запасах корисних копалин від 01.08.2016 №1/2016 та наказ Державної служби геології та надр України від 12.08.2016 №250.

Також судами встановлено, що позивач неодноразово звертався до відповідачів із заявами про анулювання протиправних рішень, однак станом на день звернення позивача до суду, відповідні рішення відповідачами не прийняті у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з цим позовом.

Позовні вимоги обгрунтовані протиправністю спірних рішень, оскільки останні прийняті без погодження Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 02.04.2018, позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 12.08.2016 №250 "Про надання спеціальних дозволів на користування надрами" в частині надання спеціального дозволу Товариству з обмеженою відповідальністю "Надра Ресурс".

Визнано протиправним та скасовано спеціальний дозвіл виданий Державною службою геології та надр України від 22.09.2016 №4788 Товариству з обмеженою відповідальністю "Надра Ресурс".

Визнано протиправним та скасовано рішення, оформлене протоколом Державної комісії України по запасах корисних копалин від 01.08.2016 №1/2016 про затвердження запасів корисних копалин.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 08.08.2018 рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 02.04.2018 в частині визнання протиправним та скасування рішення, оформленого протоколом Державної комісії України по запасах корисних копалин від 01.08.2016 року № 1/2016 про затвердження запасів корисних копалин скасовано та прийнято в цій частині нове рішення, яким визнано протиправним та скасовано протокол ДКЗ України по запасах корисних копалин в частині затвердження запасів корисних копалин ділянки "Деснянське Центральне" (Ділянка №1 (нижня ділянка) Осещинська та ділянка №2 (верхня ділянка) Хотянівська) згідно спеціального дозволу №4788 від 22.09.2016.

В іншій частині рішення Окружного адміністративного суду від 02.04.2018 залишено без змін.

Ухвалюючи рішення про задоволення позову суд першої інстанції, з яким частково погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що ненадання позивачем згоди в погодженні видачі ТОВ "Надра Ресурс" спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків, останній не набув статусу користувача надр, що свідчить про перевищення відповідачами наданих їм законом повноважень з питань погодження та надання спеціального дозволу на користування надрами.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції в частині визнання протиправним та скасування рішення, оформленого протоколом Державної комісії України по запасах корисних копалин від 01.08.2016 №1/2016 та ухвалюючи в цій частині нове рішення, апеляційний суд виходив з того, що рішення ДКЗ про затвердження корисних копалин від 01.08.2016 №1/2016 не існує. Проте, оспорюваний протокол по суті є рішенням і похідним, оскільки прийнятий на підставі протиправного дозволу на користування надрами ТОВ "Надра ресурс" №4788 від 22.09.2016, а тому підлягає скасуванню.

З ухваленими судовими рішеннями не погодився відповідач - Державна служба геології та надр України, звернулась з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права просить їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.

В обгрунтування касаційної скарги посилається на те, що прийняття оскаржуваного наказу та надання ТОВ "Надра ресурс" спеціального дозволу на користування надрами відбулось з дотриманням передбаченої законом процедури. При цьому в частині щодо надання погодження органами місцевого самоврядування надання спірної ділянки надр у користування вважалось погодженим на підставі п. 9 Порядку №615.

Також посилався на те, що у визначений позивачу термін, останній не прийняв жодного рішення щодо погодження або відмови у погодженні надання ТОВ "Надра ресурс" спеціального дозволу на користування надрами. В свою чергу копія витягу з протоколу засідання Хотянівської сільської ради від 17.03.2016, на якому було відмовлено у такому погодженні, надійшла на адресу Держгеонадра лише у квітні 2017 року, тобто поза межами, встановленими позивачу для прийняття відповідного рішення.

Відзиву на касаційну скаргу до суду не надходило.

Від Державної Комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України (далі - Комісія) надійшли письмові пояснення, в яких Комісія просила скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове про відмову в позові.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Так, відповідно до статті 14 Кодексу України про надра (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; задоволення інших потреб.

Корисні копалини за своїм значенням поділяються на корисні копалини загальнодержавного і місцевого значення. Віднесення корисних копалин до корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення здійснюється Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища (стаття 6 Кодексу України про надра).

Відповідно до статті 10 Кодексу України про надра до відання сільських, селищних, міських та районних рад на їх території у порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законодавчими актами, належить: погодження надання надр у користування з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин місцевого значення.

За змістом ч. 2 та ч. 3 ст. 16 Кодексу України про надра (в зазначеній редакції) спеціальні дозволи на користування надрами надаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр після попереднього погодження з відповідною радою питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної економічної зони, а також процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30.05.2011 (далі - Порядок №615, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до положень пункту 9 Порядку №615 (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції, погоджується з: Радою Міністрів АР Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин; відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення; Мін природи - на всі види користування надрами; Держпраці - на геологічне вивчення з дослідно-промисловою розробкою та видобування, а також для цілей, не пов`язаних із видобуванням корисних копалин, в частині державного г

................
Перейти до повного тексту