ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 грудня 2021 року
м. Київ
справа №591/7011/16-а
адміністративне провадження № К/9901/977/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу №591/7011/16-а
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Сумської області, Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області, треті особи - Пенсійний фонд України, Міністерство внутрішніх справ України, про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2017 року, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Любчич Л.В., суддів: Сіренко О.І., Спаскіна О.А.,
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області скласти та подати список із зазначенням його ім`я до Головного управління Національної поліції в Сумській області для надання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахуванням змін, внесених Постановою Кабінету Міністрів України №998 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", та після отримання такої довідки здійснити перерахунок пенсії і провести відповідні виплати, починаючи з 01 січня 2016 року;
- зобов`язати Головне управління Національної поліції в Сумській області надати Головному управлінню Пенсійного фонду України в Сумській області довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахуванням змін, внесених Постановою Кабінету Міністрів України №988 від 11 листопада 2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції".
Постановою Зарічного районного суду м. Суми від 21 квітня 2017 року позов задоволено частково.
Зобов`язано ГУ НП в Сумській області надати ГУ ПФУ в Сумській області довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з урахуванням змін, внесених у розміри грошового забезпечення постановою Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції".
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2017 року скасовано постанову суду першої інстанції та ухвалено нове рішення про відмову в задоволення позовних вимог.
Суди встановили, що ОСОБА_1 є пенсіонером МВС України та отримує пенсію на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".
21 вересня 2016 року позивач звернувся до ГУ НП в Сумській області з заявою про надання довідки про розмір посадового окладу старшого слідчого з особливо важливих справ слідчого управління ГУ НП в Сумській області для подальшого її пред`явлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області.
Листом №630/05/29/К-76-2016 від 30 вересня 2016 року позивачеві відмовлено у наданні такої довідки.
25 листопада 2016 року позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області з заявою про проведення перерахунку пенсії, просив повідомити чи подавалися списки із зазначенням його ім`я до ГУНП в Сумській області для проведення перерахунку пенсії у зв`язку зі зміною грошового забезпечення на підставі Постанови КМУ від 11 листопада 2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції".
Листом від 09 грудня 2016 року №636/К-11 йому було відмовлено в перерахунку пенсії з посиланням на те, що вказана постанова не передбачає проведення перерахунку пенсії пенсіонерам органів внутрішніх справ.
Не погоджуючись із такими діями відповідачів, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.
Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що Головним управлінням Національної поліції в Сумської області безпідставно не було видано довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. Суд першої інстанції також дійшов висновку про передчасність вимог, пред`явлених до Пенсійного органу.
Апеляційний суд, скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, дійшов висновку про відсутність у ГУ НП в Сумській області законних підстав для видачі позивачеві довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, оскільки такі довідки видаються ліквідаційними комісіями ГУ МВС (УМВС) в областях та м. Києві.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить скасувати постанову апеляційного суду та залишити в силі постанову суду першої інстанції. В обґрунтування своїх вимог посилається на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального та порушення норм процесуального права. Вказує, що саме на органи Національної поліції покладено обов`язок щодо видачі довідок про розмір грошового забезпечення.
Відзиви на касаційну скаргу не надходили.
Суд, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на таке.
Відповідно до частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною 2 статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23.12.2015р. №900-VIII статтю 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" доповнено новою частиною такого змісту: "Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських".
Статтею 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Згідно з абзацом 2 пункту 15 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" (згідно з Законом України від 23.12.2015р. №900-VIII) за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.
Відповідно до статті 102 Закону України "Про Національну поліцію" пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Кабінет Міністрів України постановою від 11.11.2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова № 988) та постановою від 18.11.2015 року № 947 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 року № 268" встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ. Постанова № 988 набрала чинності 02.12.2015 року.
Таким чином, збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції на підставі постанови Кабінету Міністрів України Кабінету Міністрів України від 11.11.2015р. №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" згідно із Законом України від 23.12.2015р. №900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей", статтями 51, 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Разом з цим, відповідно до положень п.2 Порядку № 45 на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС (далі - державні органи) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.
Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки).
Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
Відповідно до п. 3 Порядку № 45, на підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
У разі ліквідації таких органів, установ, організацій чи підприємств довідки видаються правонаступниками, а у разі їх відсутності або перейменування (відсутності) посад - у порядку, встановленому Мінсоцполітики.
Зазначені довідки надсилаються до державних органів, у яких особи проходили службу до відрядження, а їх уповноважені органи подають довідки у п`ятиденний строк головним управлінням Пенсійного фонду України.
Таким чином, Порядком № 45 чітко визначений алгоритм дій проведення перерахунку пенсій колишнім співробітникам органів внутрішніх справ, а саме: 1) Міністерство внутрішніх справ України повідомляє Пенсійний фонд України про підстави такого перерахунку;
2) Пенсійний фонд України повідомляє головні управління в областях про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку;
3) головні управління складають відповідні списки осіб, які мають право на перерахунок, та подають їх органам, що уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії - органам, з яких особи були звільнені із служби.
В подальшому, на підставі відповідної довідки уповноваженого органу про складові грошового забезпечення і заяви пенсіонера орган Пенсійного фонду приймає рішення про перерахунок раніше призначеної пенсії.
Отже, у даному випадку органом, який має видати позивачеві довідку про розмір грошового забезпечення, є Ліквідаційна комісія УМВС України в Сумській області.
Враховуючи наведене, правильним є висновок апеляційного суду про відсутність у ГУ НП в Сумській області законних підстав для видачі позивачеві довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
Крім того, колегія суддів зауважує, що листом ПФУ від 28.03.2017 повідомлено ГУ ПФУ у Сумській області про наявність підстав для перерахунку пенсії особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції) з 01.01.2016, а останнє листом від 31.03.2017 направило списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку до Ліквідаційної комісії УМВС України в Сумській області.
За наведених вище обставин, колегія суддів погоджується з висновком апеляційного суду про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Оцінюючи доводи касаційної скарги, колегія суддів зазначає, що ці доводи були ретельно перевірені та проаналізовані судом, їм була надана належна правова оцінка, жодних нових аргументів, які б доводили порушення апеляційним судом норм матеріального або процесуального права, у касаційній скарзі не наведено.
Відповідно до частини третьої статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції, здійснивши попередній розгляд справи, залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Керуючись статтями 343, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд -