1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 грудня 2021 року

м. Київ

справа № 817/1854/17

адміністративне провадження № К/9901/66428/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Шарапи В.М., суддів Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Військового прокурора Західного регіону України

на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2018 (головуючий суддя Іваненко Т.В., судді Капустинський М.М., Охрімчук І.Г.)

у справі №817/1854/17

за позовом Заступника військового прокурора Західного регіону України

до Державного підприємства "Соснівське лісове господарство",

третя особа: Державна екологічна інспекція у Рівненській області,

про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування лісорубного квитка

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. Заступник військового прокурора Західного регіону України (далі - позивач), звернувся до суду з позовною заявою до Державного підприємства "Соснівське лісове господарство" (далі - відповідач), третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Державна екологічна інспекція у Рівненській області, в якій просив суд визнати протиправними дії Державного підприємства "Соснівське лісове господарство" щодо видачі лісорубного квитка №457265 серії 02 ЛКБ від 25.02.2016 в частині проведення рубок у кварталі 54 (виділи 28,22,20 Більчаківського лісництва) та визнати протиправним і скасувати вказаний лісорубний квиток.

2. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 26.02.2018 позов задоволено частково: визнано протиправними дії Державного підприємства "Соснівське лісове господарство" щодо видачі лісорубного квитка №71 від 25.02.2016 (бланк серії 02 ЛКБ №451265) в частині проведення рубок у кварталі 54 виділ 28, 22, 20 Більчаківського лісництва. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

3. Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2018 рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 26.02.2018 змінено в частині задоволених позовних вимог і прийнято в цій частині нову постанову: у задоволенні позовної вимоги Заступника військового прокурора Західного регіону України до Державного підприємства "Соснівське лісове господарство" про визнання протиправними дій щодо видачі лісорубного квитка № 71 від 25.02.2016 (бланк серії 02 ЛКБ № 451265) в частині проведення рубок у кварталі 54 виділ 28, 22, 20 Більчаківського лісництва - відмовлено. В решті рішення суду першої інстанції залишено без змін.

4. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено, що:

4.1. На підставі наказу від 03.07.2017 №219 та направлення від 03.07.2017 №198, Державною екологічною інспекцією у Рівненській області у період часу з 06.07.2017 по 19.07.2017 проведено позапланову перевірку Державного підприємства "Соснівське лісове господарство", за результатами якої складений акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів.

4.2. Підставою для проведення такої перевірки була ухвала слідчого судді Шевченківського районного суду м. Львова від 15.06.2017 про надання Державній екологічній інспекції у Рівненській області дозволу на її проведення.

4.3. Під час перевірки встановлено, що відповідно до спеціального дозволу - лісорубного квитка серії 02 ЛКБ №457265, виданого відповідачем 25.02.2016, в кварталі 54 виділи 28,20,22 Більчаківського лісництва на площі 0,3га проведено вирубку лісових насаджень під назвою "Розчистка квартальної просіки". У спеціальному дозволі вказано систему рубок - "інші заходи, пов`язані з веденням лісового господарства"; спосіб обліку - "по пнях"; на підставі - "виробничо-фінансового плану на 2016 рік". Матеріалами лісовпорядкування, розчистку квартальної просіки в кварталі 54 виділах 28,22,20 Більчаківського лісництва не запроектовано, тобто вирубку проведено в порушення пунктів 2,3 частини 2 статті 19 Лісового кодексу України, пункту 52 Правил поліпшення якісного складу лісів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2007 №724.

4.4. Проведеними обмірами у кварталі 54 виділ 28,22,20 зафіксовано порубку 123-х дерев різних порід, з них: сосни сиро ростучої у загальній кількості - 106 дерев; осики сиро ростучої в кількості 11 дерев; дуба сиро ростучого в кількості 5 дерев; берези сиро ростучої в кількості 1 дерева.

4.5. Зазначені порушення стали підставою для звернення військового прокурора Західного регіону України до суду із вказаним позовом.

5. Суд першої інстанції, частково задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що наявними у матеріалах справи належними і допустимими доказами підтверджено факт допущення посадовими особами Державного підприємства "Соснівське лісове господарство" порушення вимог пунктів 2, 3 частини 2 статті 19 Лісового кодексу України та Правил №724. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування лісорубного квитка №71 від 25.02.2016 серії 02 ЛКБ №457265, суд зазначив, що положеннями чинного законодавства не передбачена можливість анулювання дозвільного документу, за яким право використання лісових ресурсів припинене. У цій справі лісорубний квиток вичерпав свою дію 01.01.2017.

6. Скасовуючи рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що система рубок "інші заходи, пов`язані з веденням лісового господарства" в частині розчистки квартальних просік у 54 кварталі 28,20, та 22 виділу Більчаківського лісництва, площею 0,3 га була передбачена матеріалами лісовпорядкування та, відповідно, проведення рубок, згідно лісорубного квитка №71 від 25.02.2016 серії 02 ЛКБ №457265, не суперечили пунктам 2, 3, 47 Порядку №724. Також зазначено, що дія Методичних вказівок з відведення і таксації лісосік, видачі лісорубних квитків та огляду місць заготівлі деревини в лісах Державного агентства лісових ресурсів України, які затверджені Наказом Державного комітету лісового господарства України від 22.11.2010 №403, відновлена та підлягала до застосування підприємствами підпорядкованими Державному агентству лісових ресурсів України, зокрема і відповідачем.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

7. Військовий прокурор Західного регіону України, подала касаційну скаргу на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2018, в якій просить оскаржуване судове рішення скасувати та залишити в силі рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 26.02.2018.

7.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги полягають у тому, що перевіркою встановлено факт рубки лісів різних порід - осики, дубу та берези, у той час як лісорубним квитком було передбачено рубку групи порід "хвойні". Вказав, що рубки "інші заходи, пов`язані з веденням лісового господарства" входять до рубок з визначенням "інші рубки формування і оздоровлення лісів" не відповідають вимогам Методичних вказівок з відведення і таксації лісосік, видачі лісорубних квитків та огляду місць заготівлі деревини в лісах Державного агентства лісових ресурсів України, які затверджені Наказом Державного комітету лісового господарства України від 22.11.2010 №403, оскільки визначені як самостійні та окремі підстави для проведення рубок.

8. У відзиві на касаційну скаргу відповідач погодився з висновками суду апеляційної інстанції та просив в задоволенні касаційної скарги відмовити. Вважає оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції прийнятим з урахуванням усіх обставин, з правильним застуванням норм матеріального та дотриманням норм процесуального права.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

9. Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, враховуючи межі касаційного перегляду, визначені статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України; у редакції, яка була чинною до 08.02.2020), виходить з наступного.

10. Статтею 16 Лісового кодексу України передбачено, що право користування лісами здійснюється в порядку постійного та тимчасового користування лісами.

11. Відповідно до частини 1 статті 17 Лісового кодексу України у постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи.

12. За частиною 1 статті 19 Лісового кодексу України постійні лісокористувачі мають право самостійно господарювати в лісах; виключне право на заготівлю деревини; право власності на заготовлену ними продукцію та доходи від її реалізації; право на відшкодування збитків у випадках, передбачених законодавством; право здійснювати відповідно до законодавства будівництво доріг, спорудження жилих будинків, виробничих та інших будівель і споруд, необхідних для ведення лісового господарства.

13. Згідно з пунктами 2, 3 частини 2 статті 19 Лісового кодексу України постійні лісокористувачі зобов`язані, зокрема, дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів; вести лісове господарство на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснювати використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення.

14. Відповідно до статті 45 Лісового кодексу України лісовпорядкування включає комплекс заходів, спрямованих на забезпечення ефективної організації та науково обґрунтованого ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання, підвищення екологічного та ресурсного потенціалу лісів, культури ведення лісового господарства, отримання достовірної і всебічної інформації про лісовий фонд України.

15. Частиною 1 статті 47 Лісового кодексу України передбачено, що лісовпорядкування є обов`язковим на всій території України та ведеться державними лісовпорядними організаціями за єдиною системою в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового господарства.

16. Згідно зі статтею 48 Лісового кодексу України у матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об`єкта лісовпорядкування. Проект організації та розвитку лісового господарства передбачає екологічно обґрунтоване ведення лісового господарства і розробляється відповідно до нормативно-правових актів, що регулюють організацію лісовпорядкування. У проекті організації та розвитку лісового господарства визначаються і обґрунтовуються основні напрями організації і розвитку лісового господарства об`єкта лісовпорядкування з урахуванням стану та перспектив економічного і соціального розвитку регіону. Матеріали лісовпорядкування затверджуються в установленому порядку органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, за погодженням відповідно з органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища. Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов`язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів.

17. Положеннями частин 1, 3 та 6 статті 69 Лісового кодексу України встановлено, що спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом - лісорубний квиток або лісовий квиток, що видається безоплатно. Спеціальний дозвіл на інші види спеціального використання лісових ресурсів видається власниками лісів або постійними лісокористувачами. Форми спеціальних дозволів і порядок їх видачі затверджуються Кабінетом Міністрів України.

18. Частиною 4 статті 70 Лісового кодексу України встановлено, що деревина заготовлюється також під час здійснення лісогосподарських заходів, не пов`язаних з використанням лісових ресурсів (поліпшення якісного складу лісів), та під час проведення інших заходів (розчищення лісових ділянок, вкритих лісовою рослинністю, у зв`язку з будівництвом гідровузлів, трубопроводів, шляхів тощо).

19. Основні вимоги до здійснення лісогосподарських заходів, спрямованих на підвищення стійкості та продуктивності деревостанів, збереження біорізноманіття лісів, їх оздоровлення і посилення захисних, санітарно-гігієнічних, оздоровчих та інших функцій шляхом проведення рубок формування і оздоровлення лісів визначені у Правилах поліпшення якісного складу лісів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2007 №724 (далі - Правила №724, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

20. Згідно з пунктом 2 зазначених Правил під час проведення рубок формування і оздоровлення лісів застосовуються такі рубки: догляду, санітарні, лісовідновні, переформування, пов`язані з реконструкцією, ландшафтні.

21. Пунктом 4 Правил №724 визначено, що підставою для рубок формування і оздоровлення лісів є матеріали лісовпорядкування та обстежень, які проводяться власниками лісів і постійними лісокористувачами. У разі проведення зазначених рубок у деревостанах, не запроектованих лісовпорядкуванням власники лісів і постійні лісокористувачі повідомляють про це орган виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, обласну, Київську та Севастопольську міські держадміністрації.

22. Отже, суди попередніх інстанцій дійшли правильних висновків, що, підставою для рубок формування та оздоровлення лісів є матеріали лісовпорядкування, а спеціальним дозволом для таких рубок є лісорубний квиток.

23. Таких же висновків дійшов і Верховний Суд у постанові від 17.08.2021 у справі №817/1855/17.

24. Як встановлено судом апеляційної інстанції, Державне підприємство "Соснівське лісове господарство" є постійним лісокористувачем, який у своїй діяльності має дотримуватись вимог чинного законодавства України та Статуту.

25. Лісорубний квиток №71 від 25.02.2016 серії 02 ЛКБ №457265 був виданий з метою проведення робіт - "Розчистка квартальних просік" із зазначенням системи рубок "Інших заходів, пов`язаних з веденням лісового господарства по завданню 2016 року".

26. Відповідно до пункту 47 Правил №724 до інших заходів з формування і оздоровлення лісів належить: догляд за підростом, за підліском, за узліссям, за формою стовбура та крони дерев, прокладення квартальних просік і створення протипожежних розривів.

27. Обґрунтовуючи правомірність своїх дій, відповідач посилався на розділ Проекту організації та розвитку лісового господарства ДП "Соснівське лісове господарство" - рубки формування і оздоровлення лісів - Інші рубки формування і оздоровлення лісів.

28. При цьому судом першої інстанції вірно встановлено, що відповідно до матеріалів лісовпорядкування на 2016 рік, зазначена система рубок, визначена лісорубним квитком - "Інших заходів, пов`язаних з веденням лісового господарства по завданню 2016 року" у кварталі 54, виділи 28,20,22 Більчаківського лісництва, обсяги робіт, а також порядку і способи їх проведення не визначено.

29. До того ж перевіркою встановлено факт рубки лісів не лише хвойних порід, але й інших порід - осики, дубу, берези.

30. За таких обставин, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що проведення таких видів рубок суперечить вимогам закону та підзаконних нормативно-правових актів.

31. Окрім цього, колегія суддів не може погодитись із обґрунтуваннями суду апеляційної інстанції щодо відновлення дії Методичних вказівок з відведення і таксації лісосік, видачі лісорубних квитків та огляду місць заготівлі деревини в лісах Державного агентства лісових ресурсів України, які затверджені Наказом Державного комітету лісового господарства України від 22.11.2010 №403, оскільки вони втратили чинність на підставі Наказу Державного агентства лісових ресурсів №9 від 21.01.2013 "Про затвердження Методичних вказівок з відведення і таксації лісосік, видачі лісорубних квитків та огляду місць заготівлі деревини в лісах Державного агентства лісових ресурсів України", а останній, при цьому, втратив чинність відповідно до Наказу Державного агентства лісових ресурсів України №272 від 25.09.2013. Однак за загальним правилом, втрата чинності нормативним актом означає, що він припиняє свою дію з моменту винесення відповідного нормативного акта про його скасування, а не з моменту його первісного прийняття.

32. Такі висновки відповідають правовій позиції, викладеній у постанові Верховного Суду у постанові від 28.09.2021 у справі №817/2357/16.

33. Зважаючи на викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необхідність визнання протиправними дій Державного підприємства "Соснівське лісове господарство" щодо видачі лісорубного квитка №71 від 25.02.2016 серії 02 ЛКБ №457265, а висновок суду апеляційної інстанції, згідно якого відповідач при видачі ним лісорубного квитка діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, є помилковим.

34. З урахуванням висновків Верховного Суду у зазначеній справі, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про наявність правових підстав для частково задоволення позову, а суд апеляційної інстанції помилково скасував законне і обґрунтоване рішення суду першої інстанції.

35. Згідно зі статтею 352 КАС України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", статтями 341, 345, 349, 352, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,


................
Перейти до повного тексту