1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

14 грудня 2021 року

Київ

справа № 826/3197/17

провадження № К/9901/50493/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Коваленко Н.В.,

суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М.,

за участю секретаря Буденка В.В.,

представника позивача Старчука Є.В.,

представника відповідача Кондратенко О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у касаційному порядку справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "Скіфія" до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про визнання протиправним та скасування рішення, за касаційною скаргою Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва у складі судді Федорчука А.Б. від 31 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Собківа Я.М., Петрика І.Й., Сорочка Є.О. від 11 квітня 2018 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ТОВ "Телерадіокомпанія "Скіфія" звернулось до суду з позовом до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про визнання протиправним та скасування рішення, у якому просило:

- визнати протиправним та скасувати пункти 2, 3 резолютивної частини рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 09 лютого 2017 року № 95 "Про результати позапланової перевірки ТРК "Скіфія".

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 31 січня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2018 року, позовні вимоги ТОВ "Телерадіокомпанія "Скіфія" було задоволено.

Визнано протиправним та скасовано пункти 2, 3 резолютивної частини рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 09 лютого 2017 року № 95 "Про результати позапланової перевірки "Телерадіокомпанія "Скіфія" у формі ТОВ".

3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що положення частини одинадцятої статті 72 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" визначає власне розрахунки розмірів штрафу за окремі види порушень та роз`яснює спірні питання під час нарахування штрафу.

4. Порушення позивачем було допущено вперше та не віднесено до переліку, за який Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення наділена правом на застосування санкції у вигляді штрафу.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення звернулась із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 31 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2018 року, та ухвалити нове рішення, яким відмовити ТОВ "Телерадіокомпанія "Скіфія" у задоволенні позовних вимог.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Судами попередніх інстанцій установлено, що 24 листопада 2016 року Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення було прийнято рішення № 2465 про призначення ТОВ "Телерадіокомпанія "Скіфія" позапланової перевірки з огляду на виявлені ознаки порушення частини другої статті 9 Закону України "Про телебачення і радіомовлення".

7. За результатами проведеної перевірки ТОВ "Телерадіокомпанія "Скіфія" складено акт від 16 грудня 2016 року № 02(IV)/ПП/Дп/П/16 у якому зафіксовано порушення ліцензіатом вимог частини другої статті 9 Закону України "Про телебачення і радіомовлення".

8. Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення прийнято рішення від 09 лютого 2017 року № 95, яким застосовано до ТОВ "Телерадіокомпанія "Скіфія" санкцію у вигляді штрафу у розмірі 33600,00 грн та зобов`язано його протягом одного місяця привести свою діяльність у відповідність до норм чинного законодавства.

9. Уважаючи пункти 2, 3 резолютивної частини рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 09 лютого 2017 року № 95 "Про результати позапланової перевірки ТРК "Скіфія" протиправними, ТОВ "Телерадіокомпанія "Скіфія" звернулось до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

10. Касаційна скарга обґрунтована тим, що позиція судів попередніх інстанцій не узгоджується з нормами Закону України "Про телебачення і радіомовлення", більш того, таке трактування норм права, унеможливлює здійснення Національною радою наглядових повноважень та, зокрема, перешкоджає належним чином реагувати на встановлені факти порушень ліцензіатами вимог законодавства у сфері телебачення і радіомовлення.

11. На переконання відповідача, частина друга статті 9 та абзац 2 частина десятої статті 72 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" (в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо частки музичних творів державною мовою у програмах телерадіоорганізацій" від 16 червня 2016 року № 1421-VIII) є кореспондуючими та взаємопов`язаними нормами, тобто співвідносяться як диспозиція та санкція адміністративно-правової норми.

12. На думку відповідача, про помилковість висновків судів попередніх інстанцій свідчить той факт, що в переліку порушень, визначених частиною дев`ятою статті 72 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" відсутнє порушення, передбачене частиною другою статті 9, а тому у зв`язку з цим, навіть якби відповідач попередньо застосував санкцію "оголошення попередження" в подальшому не зміг би реалізувати свої законні повноваження.

13. ТОВ "Телерадіокомпанія "Скіфія" подано відзив на касаційну скаргу Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 31 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2018 року, у якому вона просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Відносини, що виникають у сфері телевізійного та радіомовлення на території України врегульовано Закон України "Про телебачення і радіомовлення".

15. Відповідно до частини сьомої статті 27 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" ліцензіат зобов`язаний виконувати умови ліцензії. Національна рада контролює виконання ліцензіатами умов ліцензій, а в разі їх порушення - застосовує штрафні санкції відповідно до вимог цього Закону.

16. Згідно із частинами першою - третьою статті 9 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" у загальному обсязі мовлення кожної телерадіоорганізації не менше 50 відсотків має становити національний аудіовізуальний продукт.

Телерадіоорганізації при здійсненні радіомовлення (крім випадку, передбаченого частиною третьою цієї статті) повинні забезпечувати частку пісень (словесно-музичних творів) державною мовою в обсязі не менше 35 відсотків загального обсягу пісень, поширених протягом доби, а також не менше 35 відсотків загального обсягу пісень, поширених у кожному проміжку часу між 07.00 та 14.00 і між 15.00 та 22.00.

При здійсненні радіомовлення телерадіоорганізації, які поширюють музичні твори, серед яких частка пісень офіційними мовами Європейського Союзу відповідно до умов ліцензії становить не менше 60 відсотків загального обсягу пісень, поширених протягом доби, а також не менше 60 відсотків загального обсягу пісень, поширених у кожному проміжку часу між 07.00 та 14.00 і між 15.00 та 22.00, повинні забезпечувати частку пісень державною мовою не менше 25 відсотків загального обсягу пісень, поширених протягом доби, а також не менше 25 відсотків загального обсягу пісень, поширених у кожному проміжку часу між 07.00 та 14.00 і між 15.00 та 22.00.

17. Частиною першою статті 70 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" передбачено, що Національна рада здійснює контроль за дотриманням та забезпечує виконання вимог законодавства України у сфері телебачення і радіомовлення.

18. Відповідно до частини шостої статті 72 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" Національна рада може застосовувати до телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги такі санкції: оголошення попередження; стягнення штрафу; анулювання ліцензії на підставі рішення суду за позовом Національної ради.

19. Згідно приписів частини сьомої статті 72 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" рішення про оголошення попередження приймається у разі першого порушення законодавства чи умов ліцензії телерадіоорганізацією або першого порушення законодавства провайдером програмної послуги.

20. Національна рада може прийняти рішення про стягнення штрафу в зазначених у цій частині розмірах, незалежно від застосування до порушника санкцій у вигляді попередження, виключно в разі вчинення таких порушень:

телерадіоорганізаціями -

25 відсотків розміру ліцензійного збору за:

заклики до насильницької зміни конституційного ладу України;

заклики до розв`язування агресивної війни або її пропаганди та/або розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті;

пропаганду винятковості, зверхності або неповноцінності осіб за ознаками їх релігійних переконань, ідеології, належності до тієї чи іншої нації або раси, фізичного або майнового стану, соціального походження (частина восьма статті 72 Закону України "Про телебачення і радіомовлення").

21. Згідно із частиною дев`ятою статті 72 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" рішення про стягнення штрафу приймається Національною радою, якщо після оголошення попередження ліцензіат не усунув порушення в установлені Національною радою строки, у разі вчинення таких порушень:

телерадіоорганізаціями -

10 відсотків розміру ліцензійного збору за:

трансляцію програм та передач, у яких телеглядачам та/або радіослухачам надаються послуги з ворожіння та гадання, а також платні послуги у сфері народної та/або нетрадиційної медицини;

трансляцію програм та передач або їх відеосюжетів, що можуть завдати шкоди фізичному, психічному чи моральному розвитку дітей та підлітків, якщо програма, передача або відеосюжет демонструвалися з порушенням часу демонстрування або не мали візуальних позначок з індексом кіновідеопродукції залежно від аудиторії, на яку вони розраховані, у порядку, передбаченому цим Законом;

трансляцію телепередач, виготовлених після 1 серпня 1991 року, що містять популяризацію або пропаганду органів держави-агресора та їхніх окремих дій, що виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України. Для цілей застосування цієї норми використовуються визначення та критерії, встановлені Законом України "Про кінематографію";

трансляцію аудіовізуальних творів, телепередач, крім інформаційних та інформаційно-аналітичних, одним з учасників яких є особа, внесена до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв, та оприлюдненого на офіційному веб-сайті цього органу;

розповсюдження і рекламу порнографічних матеріалів та предметів;

пропаганду наркотичних засобів, психотропних речовин з будь-якою метою їх застосування;

5 відсотків розміру ліцензійного збору за порушення умов ліцензії, визначених ліцензією на мовлення та додатками до неї, та/або ліцензійних умов (крім вимог до організаційно-технічних, фінансових та інвестиційних зобов`язань ліцензіата) у частині програмної концепції.

22. Відповідно до частини одинадцятої статті 72 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" розрахунок розмірів штрафів здійснюється відповідно до нарахованого розміру ліцензійного збору ліцензіату за видачу ліцензії, не враховуючи умов (зменшення/збільшення), що діє на момент прийняття Національною радою рішення про накладення штрафу.

За невиконання вимог, передбачених частинами першою - третьою та п`ятою статті 9 цього Закону, телерадіоорганізація, що здійснює радіомовлення, сплачує штраф у розмірі 5 відсотків загальної суми ліцензійного збору ліцензії, виданої відповідно до ліцензії на мовлення.

За неподання або несвоєчасне подання інформації, передбаченої частиною другою статті 59 (для телерадіоорганізацій) або частиною дев`ятою статті 40 (для провайдерів програмної послуги) цього Закону, телерадіоорганізація або провайдер програмної послуги сплачує штраф у розмірі 5 відсотків загальної суми ліцензійного збору за всіма ліцензіями, власниками яких є порушник, відповідно до статті 31 цього Закону.


................
Перейти до повного тексту