1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 грудня 2021 року

м. Київ

справа №750/9239/17

адміністративне провадження № К/9901/62059/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши у письмовому провадженні касаційну скаргу Виконавчого комітету Чернігівської міської ради на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 21 серпня 2018 року (колегія суддів у складі: Василенка Я.М., Кузьменка В.В., Шурка О.І.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Телекомунікаційна компанія "Комфорт" до виконавчого комітету Чернігівської міської ради, треті особи - Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради, Товариство з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "Голд Фьюче" про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Телекомунікаційна компанія "Комфорт" звернулось до суду з позовом, в якому просило:

- скасувати рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 24.03.2017 № 134 "Про тимчасове розміщення зовнішньої реклами";

- скасувати рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 11.05.2017 № 209 "Про тимчасове розміщення зовнішньої реклами" в частині надання дозволів на тимчасове розміщення зовнішньої реклами строком на один рік товариству з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "Голд Фьюче" на наземні рекламні конструкції типу "сіті-лайт" за адресами: проспект Миру, 50; проспект Миру, 44 (зупинка громадського транспорту); проспект Миру, 44 Г (лівий); проспект Миру, 49 (магазин " Космо"); проспект Миру, 49; проспект Миру, 55; проспект Миру, 54;

- зобов`язати виконавчий комітет Чернігівської міської ради розглянути питання про надання товариству з обмеженою відповідальністю "Телекомунікаційна компанія "Комфорт" дозволів на розміщення зовнішньої реклами за адресами: проспект Миру, 49, на території зеленої зони уздовж проспекту Миру; проспект Миру, 49, напроти зупинки громадського транспорту, на території зеленої зони уздовж просп. Миру; проспект Миру, 55, на території зеленої зони уздовж просп. Миру; проспект Миру, 54, на території зеленої зони уздовж просп. Миру; проспект Миру, 52, на території зеленої зони уздовж просп. Миру; проспект Миру, 50, на території зеленої зони уздовж просп. Миру; проспект Миру, 44, напроти зупинки громадського транспорту, на території зеленої зони уздовж просп. Миру; проспект Миру, 44, за 55 м. до світлофора, на території зеленої зони уздовж просп. Миру.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що при прийнятті рішень відповідач незаконно обмежив і порушив права та законні інтереси позивача.

Рішенням Деснянського районного суду м. Чернігова від 23 квітня 2018 року у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 21 серпня 2018 року рішення Деснянського районного суду м. Чернігова від 23 квітня 2018 року скасовано та ухвалено нове про задоволення позову.

Не погодившись з указаним судовим рішенням, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Касаційну скаргу, зокрема, обґрунтовано тим, що позивач здійснив погодження для отримання відповідних дозволів на розміщення реклами ще у вересні 2015 року, проте у подальшому проводилась реконструкція парку по проспекту Миру в м. Чернігові, що унеможливило розміщення такої реклами саме ТОВ "Комфорт".

Відзиви на адресу суду від позивача та третьої особи на адресу суду не надходили.

Ухвалою Верховного Суду від 01 жовтня 2018 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

У зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Судом апеляційної інстанції установлено, що 17.09.2015 відповідно до вимог Типових правил та Порядку розміщення зовнішньої реклами на території міста Чернігова Товариством з обмеженою відповідальністю "Телекомунікаційна компанія "Комфорт" до робочого органу, на який покладено функції з регулювання діяльності з розміщення реклами в м. Чернігові, були подані заяви за номерами: № 1374, № 1384, № 1424, № 1434, № 1444, № 1454, № 1494, № 1484 про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами за наступними адресами:

1. просп. Миру, 49, на території зеленої зони уздовж просп. Миру;

2. просп. Миру, 49, напроти зупинки громадського транспорту, на території зеленої зони уздовж просп. Миру;

3. просп. Миру, 55, на території зеленої зони уздовж просп. Миру;

4. просп. Миру, 54, на території зеленої зони уздовж просп. Миру;

5. просп. Миру, 52, на території зеленої зони уздовж просп. Миру;

6. просп. Миру, 50, на території зеленої зони уздовж просп. Миру;

7. просп. Миру, 44, напроти зупинки громадського транспорту, на території зеленої зони уздовж просп. Миру;

8. просп. Миру, 44, за 55 м до світлофора, на території зеленої зони уздовж просп. Миру.

Розглянувши дані заяви, відповідно до вимог п. 3.5 Порядку та п. 10 Типових правил Робочим органом було надано пріоритет на зазначені місця за № 1274 від 01.10.2015.

Після отримання від Робочого органу примірників дозволів на зазначені місця Товариством з обмеженою відповідальністю "Телекомунікаційна компанія "Комфорт" у вересні 2015 року здійснено оформлення зазначених вище дозволів та отримано погодження від: КП "Зеленбуд", ЧМР, спеціально уповноваженого органу з містобудування та архітектури, Державтоінспекції, департаменту культури і туризму, національностей та релігій, про що містяться відповідні відмітки (а.с. 27-58).

Рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 24.03.2017 № 134 "Про тимчасове розміщення зовнішньої реклами" відмовлено у наданні дозволів на тимчасове розміщення зовнішньої реклами товариству з обмеженою відповідальністю "Телекомунікаційна компанія "Комфорт" на рекламні конструкції типу "сіті-лайт", розміром 1,2 м х 1,8 м, усього 8 одиниць, за адресами:

1. просп. Миру, 49, на території зеленої зони уздовж просп. Миру;

2. просп. Миру, 49, напроти зупинки громадського транспорту, на території зеленої зони уздовж просп. Миру;

3. просп. Миру, 55, на території зеленої зони уздовж просп. Миру;

4. просп. Миру, 54, на території зеленої зони уздовж просп. Миру;

5. просп. Миру, 52, на території зеленої зони уздовж просп. Миру;

6. просп. Миру, 50, на території зеленої зони уздовж просп. Миру;

7. просп. Миру, 44, напроти зупинки громадського транспорту, на території зеленої зони уздовж просп. Миру;

8. просп. Миру, 44, за 55 м до світлофора, на території зеленої зони уздовж просп. Миру.

Разом з цим, 11.05.2017 виконавчим комітетом Чернігівської міської ради було прийняте рішення № 209 "Про тимчасове розміщення зовнішньої реклами", відповідно до ч. 4.1.2. п. 4 якого було вирішено дозволити тимчасове розміщення зовнішньої реклами строком на один рік товариству з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "Голд Фьюче" на наземні рекламні конструкції типу "сіті-лайт", усього 12 одиниць, розміром 1,2 м х 1,8 м, за адресами:

1. просп. Миру, 50;

2. просп. Миру, 48/2;

3. просп. Миру, 44 (зупинка громадського транспорту);

4. просп. Миру, 44 Г (лівий);

5. просп. Миру, 44 Г (правий);

6. просп. Миру, 49 (магазин "Космо");

7. просп. Миру, 49;

8. просп. Миру, 49 А;

9. просп. Миру, 53;

10. просп. Миру, 55;

11. просп. Миру, 54 ;

12. вул. Софії Русової, 7.

Не погоджуючись з такими діями та рішеннями відповідача позивач звернувся до суду за захистом порушеного права.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач прийняв оскаржувані рішення у межах своїх повноважень, з метою упорядкування розміщення рекламних засобів шляхом збільшення відстані між рекламними конструкціями на нових місцях та зменшення візуального перевантаження рекламними засобами центральної частини міста, в тому числі відмовивши і третій особі у продовженні дозволів на тимчасове розміщення реклами (11 одиниць) на бульварі вздовж проспекту Миру, а тому підстав для задоволення позовних вимог немає.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції колегія суддів апеляційного суду виходила з того, що відповідачем порушено вимоги законодавства, що полягає у безпідставній відмові позивачу у отриманні відповідного права, а також безпідставно надано перевагу у розміщенні рекламних засобів третій особі.

Верховний Суд, враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади рекламної діяльності в Україні, регулює відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами закріплено Законом України "Про рекламу" від 03.07.1996 за №270/96-ВР (далі - Закон №270/96-ВР).

Положеннями статті 1 указаного Закону передбачено, що реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.

Зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.

Відповідно до ст. 16 Закону України "Про рекламу" розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Під час видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами втручання у форму та зміст зовнішньої реклами забороняється.

Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності, порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів визначені Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" від 06.09.2005 № 2806-IV (далі - Закон № 2806-IV)

Згідно з ч. 5 ст. 4-1 Закону № 2806-IV підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є: подання суб`єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком; виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання, недостовірних відомостей; негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру.

Законом можуть встановлюватися інші підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру.

Відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається.

З метою регулювання відносин, що виникають у зв`язку з розміщенням зовнішньої реклами у населених пунктах, та визначення порядку надання дозволів на розміщення такої реклами постановою Кабінету міністрів України від 29.12.2003 № 2067 затверджено Типові правила розміщення зовнішньої реклами (надалі - Типові правила).

Відповідно до п. 3 Типових правил зовнішня реклама розміщується на підставі дозволів та у порядку, встановленому виконавчими органами сільських, селищних, міських рад відповідно до цих Правил.

Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу на розміщення зовнішньої реклами здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Так, 20.10.2008 рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради № 279 був затверджений Порядок розміщення зовнішньої реклами на території міста Чернігова (надалі Порядок)

Відповідно до пункту 3.1 Порядку для одержання дозволу заявник подає робочому органу заяву за типовою формою згідно з додатком 1 до цього Порядку, до якої додаються: фотомакет місця розташування рекламного засобу з розміщеним рекламним засобом (розміром не менш як 6 х 9 сантиметрів); ескіз плану місцевості із прив`язкою рекламного засобу до найближчої будівлі, споруди; ескіз рекламного засобу з конструктивним рішенням; копія свідоцтва про державну реєстрацію заявника як юридичної особи або фізичної особи - підприємця; витяг із Статуту, довідку ЄДРПОУ про види діяльності юридичної особи, для фізичної особи-підприємця свідоцтво про сплату єдиного податку; ескізи та інша технічна документація підписуються та скріплюються печаткою її розробника чи заявника.

................
Перейти до повного тексту