1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 грудня 2021 року

м. Київ

справа № 750/7165/17

адміністративне провадження № К/9901/19928/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу №750/7165/17

за позовом ОСОБА_1 до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2017 року, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Мельничука В.П., суддів: Лічевецького І.О., Мацедонської В.Е.,

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління Міністерства внутрішніх справ України у Чернігівській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

Свої вимоги обґрунтовував тим, що безпідставне невключення до довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії 50% надбавки за виконання особливо важливих завдань в розмірі 4350 грн, 47% надбавки за оперативно-розшукову діяльність в розмірі 1598 грн, а також 43% премії в розмірі 6517,94 грн призвело до зменшення загального розміру пенсії, чим порушено його пенсійні права.

Постановою Деснянського районного суду м. Чернігова від 18 вересня 2017 року у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2017 року скасовано постанову суду першої інстанції та ухвалено нове рішення, яким позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Управління Міністерства внутрішніх справ України у Чернігівській області щодо невнесення змін до довідки від 16 червня 2017 року № 101/00201 №2503000818 про розмір грошового забезпечення для перерахунку ОСОБА_1 пенсії відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", Постанови Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2015 року № 988, Постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року № 1294.

Визнано протиправними дії Управління Міністерства внутрішніх справ України у Чернігівській області щодо відмови у внесенні змін до довідки від 16 червня 2017 року № 101/00201 № 2503000818 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 з повною інформацією за його зверненням від 06 червня 2017 року.

Зобов`язано Управління Міністерства внутрішніх справ України у Чернігівській області виготовити довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01 січня 2016 року (тобто з дати виникнення права на перерахунок) для проведення перерахунку пенсії згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2015 року № 988, Постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року № 1294, Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення, яка повинна містити: посадовий оклад, оклад за спеціальне звання (полковник поліції), надбавку за вислугу років (33 роки) - 50%, надбавку за роботу в умовах режимних обмежень - 15%, надбавку за виконання особливо важливих завдань - 50%, надбавку за оперативно-розшукову діяльність - 47%, премію - 43%.

Зобов`язано Управління Міністерства внутрішніх справ України у Чернігівській області направити виготовлену довідку для перерахунку пенсії до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області для подальшого перерахунку пенсії.

Судами встановлено, що позивач є ветераном органів внутрішніх справ України.

З 01.01.2008 він отримує пенсію відповідно до статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", яку виплачує Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області.

З метою здійснення перерахунку розміру пенсії позивача, з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988, відповідач надіслав Головному управлінню Пенсійного фонду України в Чернігівській області довідку від 30.05.2017 про розмір грошового забезпечення станом на день виникнення права на перерахунок пенсії, тобто на 01.01.2016, до складу якої було включено посадовий оклад в розмірі 3400 грн, оклад за спеціальне звання полковник поліції в розмірі 2400 грн, 50% надбавку за стаж служби в поліції в розмірі 2900 грн, 15% надбавку за роботу в умовах режимних обмежень в розмірі 510 грн, 5,33% премію в розмірі 490 грн 89 коп. Всього розмір грошового забезпечення позивача, з якого підлягає перерахунок пенсії, складає 9700 грн 89 коп..

Не погоджуючись із відомостями, зазначеними у вказаній довідці, оскільки до неї не включено: 50% надбавку за виконання особливо важливих завдань в розмірі 4350 грн, 47% надбавку за оперативно-розшукову діяльність в розмірі 1598 грн та знижено розмір премії з 43% до 5,33%, тобто з 6517,94 грн до 490,89 грн, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, виходив з того, що станом на 01.01.2016 року надбавка за виконання особливо важливих завдань і надбавка за оперативно-розшукову діяльність діючим працівникам Національної поліції України не виплачувалися; середній розмір премії за грудень 2015 року склав 5,33%, тому підстави для їх включення до довідки у розмірах, зазначених позивачем, відсутні.

Натомість, суд апеляційної інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, що перерахунок пенсії повинен здійснюватися з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій, які отримував позивач, та зміст яких не може бути звужено шляхом внесення змін до законодавства або виходячи із середніх показників, у той час як встановлення таких премій або надбавок, доплат тощо, та відповідно виплата пенсії, відбувалась безпосередньо з призначених позивачу.

Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, відповідач подав касаційну скаргу. Просить скасувати постанову апеляційного суду та залишити в силі рішення суду першої інстанції. В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального права. Вказує, що діяв виключно на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Законом №2262-XII, та постановою КМУ №45, уважає, що законних підстав для задоволення позовних вимог позивача немає.

Заперечення на касаційну скаргу не надходили.

Суд, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про задоволення касаційної скарги з огляду на таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, визначає Закон України від 09.04.1992 №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі також -Закон №2262-ХІІ). Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

29 грудня 2015 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей". Цим Законом внесено доповнення до статті 63 Закону №2262-XII. Статтю 63 доповнено новою частиною такого змісту: "Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських".

Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262-XII (у редакції, чинній на момент виникнення права на перерахунок пенсії) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Кабінет Міністрів України постановою №988 встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ.

Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 №45 (далі - Порядок №45) встановлена певна послідовність дій для проведення перерахунку пенсії.

Відповідно до пунктів 1, 2, 3 Порядку №45 перерахунок раніше призначених відповідно до Закону №2262-ХІІ пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

Згідно з пунктом 5 Порядку №45 для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:

- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;

- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання "заслужений" чи "народний", службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;

- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;

- щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах "С", у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром "Байконур", як такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 року для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.

Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

Відповідно до абзацу сьомого пункту 5 Порядку №45 (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою, крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахування пенсії не враховуються.

Таким чином, відповідно до статті 63 Закону №2262-ХІІ зміна грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції. Право на перерахунок пенсій осіб рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ виникло з січня 2016 року. Такий вид грошового забезпечення як надбавка за виконання особливо важливих завдань та надбавка за оперативно-розшукову діяльність, Постановою №988 не передбачена, а тому з урахуванням абзацу сьомого пункту 5 Порядку №45, відповідач правомірно не включив зазначені надбавки до довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії.

Абзацом сьомим пункту 5 Порядку № 45 установлено, що додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 12.12.2018 залишила судове рішення Верховного Суду у зразковій справі у справі №802/2196/17-а (№Пз/9901/1/18) без змін, та сформулювала наступний висновок:

"……….у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії не належить вказувати надбавку за виконання особливо важливих завдань, яку отримував позивач під час проходження служби та яка була включена до грошового забезпечення при обрахунку пенсії, оскільки така надбавка вже не була встановлена законодавством для поліцейських та не виплачувалась;

у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії належить вказати розмір премії, визначений у середньому розмірі, що фактично виплачений за відповідною посадою поліцейського за січень 2016 року……..".

Як установлено судом, надбавка за оперативно-розшукову діяльність та надбавка за особливо важливі завдання, які, на думку позивача, повинні бути включені у довідку про розмір грошового забезпечення, на час виникнення у нього права на перерахунок пенсії вже не були встановлені законодавством для поліцейських та не виплачувались, а тому відповідно до абзацу 7 п. 5 Порядку № 45, ці надбавки не підлягають врахуванню при перерахунку пенсії позивача.

Щодо врахування премії не у розмірі 43%, а у розмірі 5,33%, то зазначена премія також виплачена у належному розмірі, оскільки Порядком №45 передбачено, що розмір премії для перерахунку пенсій враховується у середньому розмірі, що фактично виплачений за місяць, в якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, а тому суд першої інстанції обґрунтовано прийняв рішення про відмову в задоволенні позову.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом, зокрема, у зразковій справі від 12 березня 2018 року №Пз/9901/1/18 та постановах від 26 червня, 11 грудня 2018 року (справи №№338/913/17, 826/7404/17 та 522/10400/17, відповідно).

З урахування наведеного, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про правильність виданої 30.05.2017 довідки про розмір грошового забезпечення станом на день виникнення права на перерахунок пенсії, тобто на 01.01.2016 та, у звязку з цим, відсутність підстав для задволення позовних вимог.

Відповідно до ст. 352 КАС України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

Керуючись статтями 345, 349, 352, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд


................
Перейти до повного тексту