1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 грудня 2021 року

м. Київ

справа № 480/1286/19

адміністративне провадження № К/9901/1216/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Калашнікової О.В.,

суддів: Білак М.В., Жука А.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №480/1286/19

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "А-Муссон" до Головного управління Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів у Сумській області про визнання протиправним та скасування припису, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів у Сумській області на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 08 липня 2019 року (суд у складі головуючого судді - Кунець О.М.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 27 листопада 2019 року (суд у складі колегії: головуючого судді - Сіренко О.І., суддів: Калиновського В.А., Кононенко З.О.)

І РУХ СПРАВИ

1. 08 квітня 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "А-Муссон" (далі - ТОВ "А-Муссон") звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів у Сумській області (далі - ГУ Держпродспоживслужби), у якому просило визнати протиправним та скасувати припис ГУ Держпродспоживслужби від 07.03.2019 №3.

2. В обґрунтування позовних вимог ТОВ "А-Муссон" зазначило, що висновки перевіряючого органу щодо виявлених порушень, викладені в акті та довідці, є незаконними, а припис - протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки розрахунок тарифів на послуги, що стали предметом перевірки, здійснювався ТОВ "А-Муссон" у відповідності до Закону України від 09.11.2017 № 2189-VIII "Про житлово-комунальні послуги", Порядку формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 №1010, постанови Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 №1070 "Про затвердження Правил надання послуг з вивезення побутових відходів".

3. Сумський окружний адміністративний суд рішенням від 08 липня 2019 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 27 листопада 2019 року, задовольнив позовні вимоги. Визнав протиправним та скасував припис ГУ Держпродспоживслужби від 07.03.2019 №3 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін.

4. 03 січня 2020 року ГУ Держпродспоживслужби звернулось до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Сумського окружного адміністративного суду від 08 липня 2019 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 27 листопада 2019 року, а справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.

5. Верховний Суд ухвалою від 17 лютого 2020 року відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.

6. 16 березня 2020 року від позивача до суду касаційної інстанції надійшов відзив на зазначену касаційну скаргу, у якому ТОВ "А-Муссон" просить залишити останню без задоволення, а оскаржувані відповідачем судові рішення - без змін.

7. Розпорядженням в.о. заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 23 квітня 2020 року №642/0/78-20 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 09.04.2020 №923/0/15-20 "Про звільнення ОСОБА_1 з посади судді Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку".

8. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23 квітня 2020 року визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Рибачук А.І. - головуючий суддя, судді: Стеценко С.Г., Чиркін С.М.

9. Ухвалою судді Верховного Суду від 23 квітня 2020 року прийнято зазначену справу до свого провадження.

10. Суддею-доповідачем Рибачуком А.І. та суддями Стеценком С.Г., Чиркіним С.М. заявлено самовідводи, які обґрунтовані порушенням порядку визначення суддів для розгляду справи, встановленого статтею 31 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), а саме, без урахування спеціалізації.

11. Ухвалою Верховного Суду від 23 листопада 2021 року задоволено заяви суддів Рибачука А.І., Стеценка С.Г., Чиркіна С.М. про самовідвід та відведено їх від участі у розгляді касаційної скарги Головного управління Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів у Сумській області на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 08 липня 2019 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 27 листопада 2019 року у справі № 480/1286/19. Передано матеріали касаційної скарги разом із справою до Секретаріату Касаційного адміністративного суду для визначення складу суду в порядку, передбаченому Кодексом адміністративного судочинства України, Положенням про автоматизовану систему документообігу суду та Тимчасовими засадами використання автоматизованої системи документообігу суду та визначення складу суду у Верховному Суді.

12. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24 листопада 2021 року визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Калашнікова О.В. - головуючий суддя, судді: Білак М.В., Жук А.В.

II ОБСТАВИНИ СПРАВИ

13. 12 лютого 2019 року позивачу було вручено повідомлення про проведення Головним управлінням Держпродспоживслужби в Сумській області планової перевірки дотримання вимог чинного законодавства ТОВ "А-Муссон" з 25.02.2019 по 11.03.2019.

14. Наказом Головного управлінням Держпродспоживслужби в Сумській області від 22 лютого 2019 року №280-ОД доручено завідувачу сектору контролю за регульованими цінами ОСОБА_2 провести у період з 25.02.2019 по 11.03.2019 планового державного нагляду (контролю) ТОВ "А-Муссон".

15. На виконання наказу ГУ Держпродспоживслужби в Сумській області №280-ОД від 22 лютого 2019 року, видано направлення №24-10/1371 від 22.02.2019 на проведення перевірки ТОВ "А-Муссон" у період з 25.02.2019 по 11.03.2019.

16. В подальшому, уповноваженими особами ГУ Держпродспоживслужби в Сумській області у визначений період проведено перевірку "А-Муссон", яку оформлено Актом №4 від 07 березня 2019 року. До Акту складено довідку.

17. Перевіркою встановлено порушення:

- п.5 ст.20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги";

- п.10.11 Порядку формування тарифів на послуги вивезення побутових відходів, затверджених постановою КМУ від 26.07.2006 №1010.

18. У висновках Акту зазначено, що необґрунтований розрахунок обсягів наданих послуг, статті собівартості "паливно-мастильні матеріали", "заробітна плата основних робітників", неправомірне застосування норм надання послуг, відсутність графіків вивезення великогабаритних та ремонтних відходів по приватному сектору та підтверджуючих документів про надання цих послуг, у зв`язку з чим товариством за період з 19.07.2018 по 28.02.2019 було зайво нараховано споживачам 1 087 584,28 грн., в тому числі, отримано необґрунтовану виручку у розмірі 391 769,93 грн.

19. 07 березня 2019 року завідувачем сектору контролю за регульованими цінами ГУ Держпродспоживслужби в Сумській області складено припис №3 від 07.03.2019, яким зобов`язано позивача у місячний термін:

1. усунути порушення порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін шляхом приведення розрахунків тарифів на послуги з організації збирання, вивезення твердих побутових, великогабаритних та ремонтних відходів у відповідності до Порядку формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 №1010;

2. провести перерахунки зайво нарахованих споживачам приватного сектору коштів за період з 19.07.2018 по 28.02.2019 у сумі 1 087 584,28 грн.

3. У триденний термін з моменту виконання припису повідомити ГУ Держпродспоживслужби в Сумській області про вжиті заходи.

ІIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

20. Суди першої та апеляційної інстанцій, розглядаючи справу по суті, прийшли до висновку, що тарифи та норми послуг, які перевірялись Держпродспоживслужбою, були встановлені виконавчим комітетом Сумської міської ради, а ТОВ"А-Муссон" не є суб`єктом, що вирішує питання щодо формування, зміни, коригування та затвердження цін/тарифів на вивезення побутових відходів і невідповідності рішення суб`єкта владних повноважень вимогам закону.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

21. У касаційній скарзі касатор вказав, що судами попередніх інстанцій не надано належної правової оцінки зібраним по справі доказам, що, у відповідності до частини 2 статті 353 КАС України, є підставою для скасування спірних рішень судів та направлення справи но новий розгляд до суду першої інстанції.

22. Зокрема, заявник вказав, що ним під час перевірки було виявлено завищення розміру плати для споживачів приватного сектору шляхом безпідставного застосування норм надання послуг з вивезення великогабаритних та ремонтних відходів для населення приватного сектору. Зокрема, вказує, що позивач неправомірно застосував норми надання послуг з вивезення великобаритних відходів в розмірі 0,23 куб.м. на рік та ремонтних відходів в розмірі 0,078 куб.м. на рік для населення приватного сектору, які встановлені для одноквартирних будинків з наявністю усіх видів благоустрою, у зв`язку з чим, товариством за період з 19.07.2018 року по 28.02.2019 року було зайво нараховано споживачам 1 087 584, 28 грн. та отримано необґрунтовану виручку у розмірі 391 769,93 грн.

23. Касатор також зазначив про відсутність підтверджуючих документів щодо фактичного виконання послуг з вивезення великогабаритних та ремонтних відходів по приватному сектору.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

24. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

25. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

26. 08 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

27. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

28. Оскільки касаційна скарга була подана 03 січня 2020 року, за наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

29. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених у статті 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судами попередніх інстанцій норм процесуального права, виходить із такого.

30. Спірні правовідносини регулюються Законом України від 09.11.2017 № 2189-VIII "Про житлово-комунальні послуги" (далі - Закон №2189-VIII), Порядком формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 №1010 (далі - Порядок №1010), постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 №1070 "Про затвердження Правил надання послуг з вивезення побутових відходів" (далі - Постанова №1070).

31. Згідно з пунктом 4 частини 1 статті 2 Закону №2189-VIII державна політика у сфері житлово-комунальних послуг базується на таких принципах, зокрема, регулювання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, перелік яких визначено цим Законом, з урахуванням досягнутого рівня соціально-економічного розвитку, природних особливостей відповідного регіону та технічних можливостей.

32. Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 13 Закону №2189-VIII комунальні послуги (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), газопостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо) є одним із видів житлово-комунальних послуг за функціональним призначенням.

33. Згідно з частиною 2 статті 14 Закону №2189-VIII ціни/тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом.

34. Як вбачається зі змісту касаційної скарги, відповідач наголошує на тому, що ТОВ "А-МУССОН" порушено пункт 6 Постанови КМУ № 1070.

35. Пунктом 6 Правил надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2008 року №1070 (далі - Правила №1070) визначено, що обсяг надання послуг розраховується на підставі норм, затверджених органом місцевого самоврядування.

36. З цього приводу судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ "А-МУССОН" при розрахунку тарифів керувалось нормами надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в місті Суми, затверджених рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 19.11.2013 №591 "Про затвердження норм надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в місті Суми" зі змінами, внесеними рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 18.04.2018 №208 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 19.11.2013 №591 "Про затвердження норм надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в місті Суми" зі змінами", та рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 11.12.2018 №684 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 19.11.2013 №591 "Про затвердження норм надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в місті Суми" зі змінами".

37. Згідно цього рішення виконкомом Сумської міської ради затверджені норми надання послуг для:

1.1. багатоквартирних житлових будинків з наявністю усіх видів благоустрою:

з вивезення твердих побутових відходів - 2,27 м3/ рік на одну людину;

великогабаритних відходів - 0,23 м3/ рік на одну людину;

ремонтних відходів - 0,078 м3/ рік на одну людину;

1.2. одноквартирних будинків з наявністю усіх видів благоустрою:

з вивезення твердих побутових відходів - 1,92 м3/ рік на одну людину;

великогабаритних відходів - 0,23 м3/ рік на одну людину;

ремонтних відходів - 0,078 м3/ рік на одну людину."

38. Касатор вважає, що "будинки приватного сектору" не можна вважати "одноквартирними будинками з наявністю усіх видів благоустрою", тому застосування норми накопичення для приватного сектору не є правомірними.

39. Відповідно до пунктів 4-7 Постанови №1070 виконавець послуг визначається:

для об`єктів державної та комунальної власності - за результатом конкурсу, який проводиться відповідно до Порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. № 631 (Офіційний вісник України, 2005 р., № 30, ст. 1812);

для житлових будинків приватної власності - органом місцевого самоврядування, крім випадків, коли власники будинків виявили бажання визначити виконавця послуг самостійно.

Послуги надаються з урахуванням розміру території та інших умов, передбачених законодавством у сфері житлово-комунального господарства.

Надання послуг з вивезення відходів як вторинної сировини, що є у складі побутових відходів, здійснюється з урахуванням вимог статті 35 Закону України "Про відходи".

Обсяг надання послуг розраховується на підставі норм, затверджених органом місцевого самоврядування.


................
Перейти до повного тексту