1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

13 грудня 2021 року

Київ

справа №520/6495/2020

адміністративне провадження № К/9901/23351/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді: Мартинюк Н.М.,

суддів: Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №520/6495/2020

за позовом ОСОБА_1

до державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місто Харків), Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місто Харків)

про визнання бездіяльності протиправною, скасування рішення і зобов`язання вчинити дії,

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 16 липня 2020 року (головуючий суддя: Панченко О.В.)

і постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 17 серпня 2020 року (головуюча суддя: Рєзнікова С.С., судді: Бегунц А.О., Мельнікова Л.В.)

УСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У травні 2020 року ОСОБА_1 пред`явив позов до державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місто Харків), Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місто Харків), у якому просив суд:

- визнати протиправною бездіяльність Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місто Харків) і державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місто Харків) щодо не виконання вимог Закону України "Про виконавче провадження" про вчинення заходів і дій та не надсилання документів виконавчого провадження не пізніше наступного робочого дня з дня їх винесення в порушення статті 28 Закону; невиконання вимог статті 18 Закону і не витребування у боржника розрахунку боргу, розпорядження, інших належних документів для підтвердження виконання рішення суду, звернення до суду з поданням щодо роз`яснення судового рішення; вимагання від посадових осіб боржника підтвердження повного виконання судового рішення; скасування постанови виконавця у разі закриття виконавчого провадження, надання розпорядження щодо здійснення передбачуваних Законом заходів і дій щодо належного виконання обов`язку і судового рішення у повному обсязі; щодо не одержання з метою захисту інтересів стягувача від боржника та його посадових осіб необхідних для проведення виконавчих дій пояснень, довідок та іншої інформації, у тому числі конфіденційної, а також щодо не здійснення виклику посадових осіб з приводу виконавчого документу і не звернення до суду щодо застосування приводу за обставин ненадання інформації, довідок, пояснень щодо виконання у повному обсязі рішення суду від 2 липня 2019 року у справі №520/5620/19 про зобов`язання суб`єкта владних повноважень провести ОСОБА_1 перерахунок і виплату державної пенсії по інвалідності, що настала внаслідок захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи, обчисленої виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до частини 3 статті 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" і рішення Конституційного Суду України від 25 квітня 2019 року №1-р(11)/2019, та не надсилання в установленому законом порядку й не надання копії вчинених дій і постанови про закінчення виконавчого провадження ВП №60507717 від 25 березня 2020 року за виконавчим листом №520/5620/19 від 19 вересня 2019 року;

- визнати незаконним і скасувати рішення державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місто Харків) - постанову про закінчення виконавчого провадження ВП №60507717 від 25 березня 2020 року за виконавчим листом №520/5620/19 від 19 вересня 2019 року на виконання рішення суду від 2 липня 2019 року №520/5620/19 про зобов`язання суб`єкта владних повноважень провести ОСОБА_1 з 25 квітня 2019 року перерахунок і виплату державної пенсії по інвалідності, що настала внаслідок захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи, обчисленої виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до частини 3 статті 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" і Рішення Конституційного Суду України від 25 квітня 2019 року №1-р(11)/2019;

- зобов`язати Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (місто Харків) і державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місто Харків) виконати вимоги Закону України "Про виконавче провадження" та здійснити заходи і дії, передбачені статтею 18 щодо виконання у повному обсязі рішення суду за нормою частини З статті 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, за відновленим виконавчим провадженням ВП №60507717 за виконавчим листом №520/5620/19 від 19 вересня 2019 року на виконання рішення суду від 2 липня 2019 року №520/5620/19 про зобов`язання органу ПФУ провести ОСОБА_1 з 25 квітня 2019 року перерахунок і виплату державної пенсії по інвалідності, що настала внаслідок захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи, обчисленої виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до частини 3 статті 59 Закону "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" і Рішення Конституційного Суду України від 25 квітня 2019 року № 1-р(11)/2019;

- зобов`язати суб`єкта владних повноважень подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення;

- постановити окрему ухвалу стосовно порушення законодавства, яке містить ознаки кримінального правопорушення службовими особами відповідача;

- допустити негайне виконання рішення суду.

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що Головне управління Пенсійного фонду України в Харківської області не виконало рішення Харківського окружного адміністративного суду від 2 липня 2019 року в адміністративній справі №520/5620/19, позаяк лише нарахувало, але не виплатило пенсію. Натомість державний виконавець протиправно не вчинив усіх дій, визначених Законом України "Про виконавче провадження", для забезпечення виконання рішення суду, а відтак протиправно прийняв рішення про закінчення виконавчого провадження.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 16 липня 2020 року, яке залишене без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 17 серпня 2020 року, у задоволенні позову відмовлено.

Суди виходили з того, що державний виконавець вчинив усі процесуальні дії, спрямовані на виконання судового рішення, проте його неможливо виконати без участі боржника.

На основі цього суди дійшли висновку, що відповідачі довели юридичну правильність і фактичну обґрунтованість постанови про закінчення виконавчого провадження, тому позовні вимоги ОСОБА_1 не можуть бути задоволені.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву

У вересні 2020 року ОСОБА_1 подав до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

Скаржник зауважує, що рішення суду не виконане, позаяк йому лише нараховані, але не виплачені відповідні суми пенсії. У цьому контексті скаржник стверджує, що державний виконавець не перевірив, чи виконано рішення суду у повному обсязі, а відтак прийняв передчасне й протиправне рішення про закінчення виконавчого провадження. Вважає, що суди не врахували цієї обставини, внаслідок чого ухвалили судові рішення з порушенням норм матеріального права.

Також стверджує, що суди попередніх інстанцій застосували норми права без урахування висновків Верховного Суду у подібних правовідносинах.

Водночас зазначає про необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду.

Зрештою у скарзі ОСОБА_1 заявив клопотання про передачу справи на розгляд палати, об`єднаної палати або Великої Палити Верховного Суду.

У відзиві на касаційну скаргу державний виконавець Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місто Харків) просить відмовити у задоволення скарги.

Вказує, що під час вчинення виконавчих дій було констатовано невиконання боржником судового рішення на користь ОСОБА_1 . Наголошує на тому, що це рішення не могло бути виконано без участі боржника, тому після виконання комплексу виконавчих дій була винесена постанова про закінчення виконавчого провадження. З огляду на це вважає, що суди дійшли обґрунтованого висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Інший відповідач - Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (місто Харків) - відзиву на касаційну скаргу не подав, копію ухвали про відкриття касаційного провадження отримав 9 жовтня 2020 року.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду у справі від 7 липня 2019 року у справі №520/6495/19 задоволено позов ОСОБА_1 до Ізюмського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Серед іншого, указаним рішенням суд зобов`язав Ізюмське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Харківської області провести ОСОБА_1 з 25 квітня 2019 року перерахунок і виплату державної пенсії по інвалідності, яка настала внаслідок захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до частини 3 статті 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та Рішення Конституційного Суду України від 25 квітня 2019 року № 1-р(11)/2019.

Примусове виконання виконавчого листа, виданого у справі №520/6495/19, здійснювали відповідачі.

Так, 5 листопада 2019 року до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місто Харків) надійшла заява ОСОБА_1 про відкриття виконавчого провадження і наступного дня державний виконавець виніс постанову про відкриття виконавчого провадження ВП №60507717.

19 листопада 2019 року до державного виконавця надійшла відповідь від Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області за вих. №3932/04.9-20 від 15 листопада 2019 року, відповідно до якої: " ОСОБА_1 проведено перерахунок пенсії і нараховано суму боргу за період з 25 квітня 2019 року. Виплату буде проведено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 року №649. Рішення суду виконано в повному обсязі".

5 грудня 2019 року державний виконавець виніс постанову про накладення на боржника штрафу в розмірі: 5100,00 грн, зобов`язав його виконати рішення протягом десяти робочих днів та попередив про кримінальну відповідальність за умисне невиконання рішення суду.

23 березня 2020 року державний виконавець виніс постанову про накладення штрафу на боржника у розмірі: 10200,00 грн у зв`язку з повторним невиконанням рішення суду в повному обсязі.

25 березня 2020 року державний виконавець направив до Головного управління Національної поліції в Харківській області повідомлення про вчинення посадовими (службовими) особами боржника кримінального правопорушення, передбаченого статтею 382 Кримінального кодексу України.

Того ж дня державний виконавець виніс постанову про закінчення виконавчого провадження, а виконавчий лист направив до суду, який його видав.

Не погодившись із прийнятим рішенням державного виконавця про закінчення виконавчого провадження і вважаючи, що ним не вчинено всіх необхідних дій для виконання рішення суду, ОСОБА_1 звернувся з до суду з цим позовом.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частинами першою, другою статті 129-1 Конституції України визначено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.

Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.

Умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку визначає Закон України "Про виконавче провадження".

За визначенням, наведеним частині першій статті 1 Закону України "Про виконавче провадження", виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - це сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Частиною першою статті 5 Закону України "Про виконавче провадження" встановлено, що примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та, у передбачених цим Законом випадках, на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 18 Закону України "Про виконавче провадження" виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії. Виконавець зобов`язаний здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені виконавчим документом і цим Законом.

Виконавець під час здійснення виконавчого провадження має право проводити перевірку виконання боржниками рішень, що підлягають виконанню відповідно до цього Закону. Вимоги виконавця щодо виконання рішень є обов`язковими на всій території України. Невиконання законних вимог виконавця тягне за собою відповідальність, передбачену законом (пункт 1 частини третьої, частина четверта статті 18 Закону України "Про виконавче провадження").

За приписами пункту 11 частини першої статті 39 Закону України "Про виконавче провадження" виконавче провадження підлягає закінченню у разі надіслання виконавчого документа до суду, який його видав, у випадку, передбаченому частиною третьою статті 63 цього Закону.

За приписами частини першої статті 41 Закону України "Про виконавче провадження", у разі якщо постанова виконавця про закінчення виконавчого провадження або повернення виконавчого документа стягувачу визнана судом незаконною чи скасована в установленому законом порядку, виконавче провадження підлягає відновленню за постановою виконавця не пізніше наступного робочого дня з дня одержання виконавцем відповідного рішення.

Частиною першою статті 63 Закону України "Про виконавче провадження" встановлено, що за рішеннями, за якими боржник зобов`язаний особисто вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення, виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, визначеного частиною шостою статті 26 цього Закону, перевіряє виконання рішення боржником. Якщо рішення підлягає негайному виконанню, виконавець перевіряє виконання рішення не пізніш як на третій робочий день після відкриття виконавчого провадження.

У разі невиконання без поважних причин боржником рішення виконавець виносить постанову про накладення на боржника штрафу, в якій також зазначаються вимога виконати рішення протягом 10 робочих днів (за рішенням, що підлягає негайному виконанню, - протягом трьох робочих днів) та попередження про кримінальну відповідальність (частина друга статті 63 Закону України "Про виконавче провадження").

Відповідно до частини третьої статті 63 Закону України "Про виконавче провадження" виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, передбаченого частиною другою цієї статті, повторно перевіряє виконання рішення боржником.

У разі повторного невиконання без поважних причин боржником рішення, якщо таке рішення може бути виконано без участі боржника, виконавець надсилає органу досудового розслідування повідомлення про вчинення боржником кримінального правопорушення та вживає заходів примусового виконання рішення, передбачених цим Законом.

У разі невиконання боржником рішення, яке не може бути виконано без участі боржника, виконавець надсилає до органу досудового розслідування повідомлення про вчинення боржником кримінального правопорушення та виносить постанову про закінчення виконавчого провадження.


................
Перейти до повного тексту