ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 грудня 2021 року
м. Київ
Справа № 904/4227/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Бенедисюка І.М. (головуючий), Булгакової І.В., Колос І.Б.,
за участю секретаря судового засідання Ковалівської О.М.,
представників учасників справи:
позивача - Півень Д.О. (адвокат),
відповідача - Атаманюк Г.В. (самопредставництво),
третьої особи - Степанюк О.А. (адвокат),
розглянув у відкритому судовому засіданні
касаційні скарги фізичної особи-підприємця Сидорука Валерія Івановича та Південно-східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 30.11.2020 та
постанову Центрального апеляційного господарського суду від 27.09.2021
за позовом акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі"
до Південно-східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
про визнання недійсним рішення Адміністративної колегії Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 14.05.2020 №54/11-р/к,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - фізична особа-підприємець Сидорук Валерій Іванович
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі" (далі - АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі", позивач) звернулося до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Південно-східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - Відділення, відповідач) про визнання недійсним рішення адміністративної колегії Відділення від 14.05.2020 №54/11-р/к у справі №09/04-03-1/16 (далі - Рішення АМК).
1.2. В обґрунтування позовних вимог АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" зазначало, що Рішення АМК є незаконним, необґрунтованим, прийнятим без врахування вагомих зауважень позивача, а тому підлягає скасуванню. Зокрема, на думку позивача, Рішення АМК прийнято: за неповного з`ясування обставин, що мають значення для справи; при недоведеності обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими.
1.3. Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 04.09.2020 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача фізичну особу-підприємця Сидорука Валерія Івановича (далі - ФОП Сидорук В.І., третя особа).
2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
2.1. Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 30.11.2020 (суддя - Мілєва І.В.) у справі №904/4227/20 позов задоволено повністю, з посиланням на його обґрунтованість.
2.2. Рішення суду першої інстанції мотивовано, зокрема, тим, що Відділенням неповно з`ясовані обставини, які мають значення для справи, не доведено обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими, що, в свою чергу, є підставою для визнання недійсним Рішення АМК.
2.3. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 25.02.2021 рішення суду першої інстанції скасовано; ухвалено нове рішення про відмову в позові; стягнуто з АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" на користь ФОП Сидорука В.І. 3 153,00 грн витрат зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги, а також стягнуто з АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" на користь Відділення 3 153,00 грн витрат зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги.
2.4. Постановою Верховного Суду від 01.07.2021 у справі №904/4227/20 касаційну скаргу акціонерного товариства АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" задоволено частково; постанову Центрального апеляційного господарського суду від 25.02.2021 зі справи № 904/4227/20 скасовано; справу передано на новий розгляд до Центрального апеляційного господарського суду.
2.5. За результатами нового розгляду справи №904/4227/20 постановою Центрального апеляційного господарського суду від 27.09.2021 (колегія суддів: Іванов О.Г., Кощеєв І.М., Чус О.В.), апеляційні скарги відповідача та третьої особи залишено без задоволення, а рішення господарського суду Дніпропетровської області від 30.11.2020 про задоволення позовних вимог залишено без змін.
2.6. Постанову мотивовано тим, що на момент виникнення спірних правовідносин, ціни на послуги з надання права обмеженого користування лініями електропередачі державою не були врегульовані, а тому, відповідно до чинних, у період виникнення спірних відносин нормативно-правових актів, позивач мав законне право самостійно визначати розмір плати за надані послуги та склад витрат, які включено до ціни послуги з надання права обмеженого користування лініями електропередачі.
2.7. Проведення економічного аналізу цін певних послуг на предмет їх обґрунтованості, необґрунтованості чи завищення потребує спеціальних знань. Водночас Законом України "Про Антимонопольний комітет України" не передбачено повноважень Антимонопольного комітету України (далі - АМКУ) щодо самостійного проведення економічного аналізу цін певних послуг на предмет їх обґрунтованості, необґрунтованості чи завищення, отже, для проведення економічного аналізу цін на певні послуги на предмет їх обґрунтованості, необґрунтованості чи завищення, відповідач повинен був призначити відповідну експертизу. Поряд з тим, такий висновок або розрахунок ціни у матеріалах перевірки, на підставі яких винесено Рішення АМК, відсутній.
2.8. Обов`язковою кваліфікуючою ознакою зловживання монопольним становищем є неможливість вчинення відповідних дій за умов існування значної конкуренції на ринку. За висновком суду, відповідач не здійснив необхідного дослідження ціни використання повітряних ліній електропередачі, встановленої AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" та не дослідив обставин чи є різниця в ціні в межах території здійснення ліцензованої діяльності, наприклад, у м. Дніпрі. Відповідач мав не тільки порівняти ціну AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" з іншими учасниками ринку, але і (1) встановити в межах ринку усіх надавачів послуги з надання доступу до інфраструктури об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики, кабельної каналізації електрозв`язку, будинкової розподільної мережі для розташування технічних засобів телекомунікацій, (2) встановити наявність конкурентного середовища на ринку та (3) порівняти поведінку AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" на ринку за умов відсутності конкуренції та її наявності. Таке дослідження, за висновком суду, мало бути проведено в межах всієї Дніпропетровської області. Поряд з тим відповідач лише обмежився необґрунтованим висновком про неможливість здійснення порівняльного аналізу ціни AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" з цінами на аналогічні послуги інших підприємств, що надають послуги з надання доступу до інфраструктури об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики, кабельної каналізації електрозв`язку, будинкової розподільної мережі для розташування технічних засобів телекомунікацій "оскільки враховуються витрати пов`язані з різними об`єктами інфраструктури повітряних ліній". Отже, висновок оскаржуваного Рішення АМК про наявність у позивача монопольного (домінуючого) становища на вказаному ринку є помилковим. За таких обставин, враховуючи відсутність у суб`єкта господарювання монопольного (домінуючого) становища на ринку, вимоги статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", до такого суб`єкта господарювання, не застосовуються.
2.9. Зокрема, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що відповідачем було порушено пункти 5.1, 6.1, 7.1 "Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб`єктів господарювання на ринку", затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 №49-р (далі - Методика №49-р) в частині визначення товарних меж ринку, територіальних (географічних) меж ринку, часових меж ринку, бар`єрів вступу ринок. Таке порушення призвело до невірного визначення відповідачем товарних меж ринку, які складають не ринок послуг із надання права обмеженого користування лініями електропередач, а ринок доступу до інфраструктури об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики, кабельної каналізації електрозв`язку, будинкової розподільної мережі для розташування технічних засобів телекомунікацій. Отже, відповідно і територіальні межі ринку складає ринок, на якому споживачами є провайдери і оператори телекомунікацій.
2.10. За висновком суду апеляційної інстанції Відділенням не було належним чином досліджено питання наявності конкуренції на ринку доступу до інфраструктури об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики, кабельної каналізації електрозв`язку, будинкової розподільної мережі для розташування технічних засобів телекомунікацій, а також не враховано, що на території м. Верхівцеве діють оператори телекомунікацій, тобто особи, які згідно законодавства є власниками телекомунікаційних мереж, і послугами яких міг скористатися Заявник (за даними Реєстру операторів, провайдерів телекомунікацій станом на 29.05.2018).
2.11. Суд вказував на те, що всупереч пункту 5.1 Методики №49-р, відповідачем не взято до уваги, що кабельна каналізація, встановлення власних опор для підвішування телекомунікаційних мереж, використання засобів супутникового радіочастотного зв`язку є взаємозамінними товарами по відношенню до використання ліній електропередач для розташування технічних засобів телекомунікацій. Відділенням, відповідно, не досліджено, що для розташування телекомунікаційних мереж на певних ділянках можуть використовуватись опори повітряних ліній, а на інших - кабельна каналізація зв`язку, супутниковий радіочастотний зв`язок та власні опори ФОП Сидорук В.І., оскільки, це є група взаємозамінних товарів (товарна група). Відділенням не досліджено повно та достовірно усі альтернативні методи та можливості як надання телекомунікаційних послуг ФОП Сидорук В.І., так і прокладки ним телекомунікаційних проводів. Водночас кабель телекомунікаційних мереж згідно з чинними нормативними документами у сфері телекомунікацій, може монтуватися методом підвіски на опорах ліній електропередач, опорах контактної мережі залізниць, міського електротранспорту; між будівлями і спорудами або методом прокладки в кабельній каналізації, а також шляхом прокладання кабелю в ґрунт, всередині будівель по стінах, у вертикальних і горизонтальних кабельних магістралях, в тунелях і колекторах. А тому, висновок оскаржуваного Рішення АМК про наявність у позивача монопольного (домінуючого) становища на вказаному ринку є помилковим.
2.12. Відповідач, визначивши територіальними межами ринку, лише територію відповідних вулиць м. Верхівцеве в межах розташування місцевих (локальних) електричних мереж, що перебувають у власності позивача, визначив територіальними межами самі ж електричні мережі, що суперечить пункту 6.1 Методики №49-р. Штучне звуження відповідачем меж ринку призвело до недослідження в повному обсязі територіальних меж ринку на яких діють споживачі, що можуть отримати послугу із надання доступу до інфраструктури об`єкту доступу. За умов відсутності у суб`єкта господарювання монопольного (домінуючого) становища на ринку, вимоги статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", до такого суб`єкта господарювання не можуть бути застосовані.
2.13. Відповідно до пункту 108 Рішення АМК відповідачем визначено часові межі ринку послуг за період 2014-2017 років, однак така інформація не відповідає дійсності. Між позивачем і ФОП Сидоруком В.І. з 01.04.2015 не існувало укладеного договору, і АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" не отримувало будь-яких коштів від ФОП Сидорука В.І., у зв`язку з чим у вказаний період не існувало товарно-грошових відносин між ними і, як наслідок, часові межі ринку не можуть бути визначені в період відсутності товарно-грошових відносин - з 01.04.2015 по 2017 рік.
2.14. В порушення пункту 9.3 Методики №49-р відповідач не навів обґрунтування наявності бар`єрів вступу на ринок та розрахунку їх (можливого/неможливого) подолання. Рішення АМК не містить будь-якого посилання на пункти нормативно-правових актів чи вихідні дані, які були використані відповідачем при дослідженні питання та не містить посилання на підставі яких доказів Відділенням зроблено такі висновки.
3. Короткий зміст вимог касаційних скарг
3.1. ФОП Сидорук В.І., посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, подав касаційну скаргу, в якій просить суд касаційної інстанції скасувати рішення господарського суду Дніпропетровської області від 30.11.2020 та постанову Центрального апеляційного господарського суду від 27.09.2021 зі справи №904/4227/20; ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову повністю. Крім того, скаржник просить розглянути питання щодо передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду.
3.2. Відділення також 29.10.2021 звернулось до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить: скасувати рішення господарського суду Дніпропетровської області від 30.11.2020 та постанову Центрального апеляційного господарського суду від 27.09.2021 зі справи №904/4227/20; ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову в повному обсязі.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
4. Доводи осіб, які подали касаційні скарги
4.1. Касаційна скарга ФОП Сидорук В.І. подана на підставі пункту 1 частини першої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), з обґрунтуванням того, в чому полягає порушення норм матеріального права та неправильне застосування норм процесуального права судом першої інстанції після апеляційного перегляду справи апеляційною інстанцією, з урахуванням вимог пункту 5 частини другої статті 290 ГПК України та пунктів 1, 3 частини другої статті 287 ГПК України.
4.1.1. Зокрема, ФОП Сидорук В.І. у касаційній скарзі вказує на те, що суди попередніх інстанцій безпідставно дійшли висновку про відсутність законного права АМКУ під час розслідування проводити самостійний аналіз обґрунтованості ціноутворення підприємством, що займає монопольне становище на ринку. Висновки судів про те, що у даному випадку належним та достовірним доказом завищення ціни на спірну послугу має бути лише висновок експерта в рамках призначеної експертизи, згідно вимог чинного законодавства України суперечить положенням Закону України "Про захист економічної конкуренції" та Закону України "Про Антимонопольний комітет України", згідно з якими залучення експерта є виключно правом, а не обов`язком АМКУ.
4.1.2. АМКУ може здійснювати контроль за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції і у встановленні та застосуванні вільних цін і тарифів. Зазначене не було враховано у розгляді справи судом апеляційної інстанції. Натомість проведення аналізу зібраних під час розслідування доказів (у т.ч. документів по формуванню ціни), які були надані AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" в обґрунтування вартості послуги з надання послуги сумісного підвісу є прямим обов`язком у проведенні розслідування АМКУ, відповідно до положень статті 35 Закону України "Про захист економічної конкуренції". Суди попередніх інстанцій не врахували висновків Верховного Суду у подібних правовідносинах, викладених у постановах від 15.01.2019 по справі №903/46/18 та від 17.12.2020 по справі №910/13225/19, у яких Верховний Суд зазначав про те, що органи АМКУ можуть здійснювати контроль за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції і у встановленні та застосуванні вільних цін і тарифів.
4.1.3. На думку скаржника, висновки судів попередніх інстанцій про відсутність у АМКУ повноважень та права самостійного проведення будь-якого аналізу економічної обґрунтованості ціни на товар/послуги у підприємства монополіста, суперечать сталій судовій практиці Верховного Суду щодо повноважень АМКУ, у розумінні приписів Закону України "Про Антимонопольний комітет України" та статей 35, 40, 41 Закону "Про захист економічної конкуренції".
4.1.4. Також ФОП Сидорук В.І. зазначає про відсутність висновку Верховного Суду "щодо повноважень органів АМКУ (без обов`язкового залучення експертів) під час визначення монопольного становища на ринку та встановлення фактів зловживання монопольним становищем у формі встановлення таких цін чи інших умов придбання або реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку".
4.1.5. Зокрема, скаржник вважає, що розгляд даної касаційної скарги стосується питань права, які мають фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовної практики щодо повноважень органу АМКУ, у зв`язку з чим, просить Суд, розглянути поставлене скаржником питання щодо доцільності передачі даної справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду.
4.1.6. Також за твердженням ФОП Сидорук В.І., суди попередніх інстанцій не надали належної правової оцінки доказам встановленого факту монопольного становища AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" та відсутності у позивача будь-яких конкурентів з надання послуг сумісного підвісу у м. Верхівцеве. Висновки судів в цій частині суперечать висновкам Верховного Суду, викладеним у постановах від 24.06.2021 у справі №910/17310/19 та від 12.08.2021 у справі №910/11579/18, згідно з якими: встановлення порушення конкурентного законодавства є виключною компетенцію органу АМКУ, а оцінка прийнятих органами АМКУ рішень є компетенцією суду у визначених законом випадках.
4.1.7. У касаційній скарзі ФОП Сидорук В.І. також зазначає про те, що судами попередніх інстанцій не враховано висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 05.03.2020 у справі №910/2921/19, від 21.10.2021 у справі №914/2667/20, від 12.10.2021 у справі №910/15766/20, згідно з якими Верховний Суд наголошував на тому, що саме суб`єкт господарювання, який заперечує зайняття ним монопольного (домінуючого) становища на ринку товару, має довести, що він зазнає значної конкуренції. Поряд з тим, оскаржувані судові акти не містять будь-якого обґрунтування з посиланням на конкретні докази, які б свідчили про те, що якийсь суб`єкт господарювання реально (а не теоретично) створює хоч якусь конкуренцію AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" з надання послуг із сумісного підвісу проводів у м. Верхівцеве. Зокрема, на думку ФОП Сидорука В.І., здійснюючи перевірку оскаржуваного Рішення АМК, суди попередніх інстанцій вдалися лише до цитування доводів позивача без належного мотивування та оцінки, у контексті обставин даної справи та не перевірили повноти з`ясування обставин, які мають значення для справи, доведеності таких обставин, відповідність висновків територіального відділення АМК, викладених у Рішенні, обставинам справи.
4.1.8. За твердженням скаржника (третьої особи) суди першої та апеляційної інстанції фактично перейняли на себе функцію АМКУ, яка не притаманна суду, та самостійно визначили товарні, територіальні межі ринку, часові межі ринку, бар`єри вступу на ринок, і такі висновки судів суперечать висновкам Верховного Суду викладеним у постановах від 05.03.2020 у справі №910/2921/19 та від 15.01.2019 у справі №903/46/18.
4.1.9. ФОП Сидорук В.І. також зазначає, що висновки судів попередніх інстанцій щодо товарних меж ринку, визначених Відділенням у Рішенні АМК суперечать висновкам Верховного Суду, викладеним у постанові від 01.10.2020 у справі №908/540/19, у якій Верховний Суд під час розгляду аналогічної справи (щодо доступу інтернет-провайдера до опор для розміщення телекомунікаційного обладнання) зазначив, що "надання певних послуг (з поміж іншого, послуги з доступу до інфраструктури об`єкта електроенергетики) певному колу суб`єктів (споживачів цих послуг/замовників) яким такі послуги надаються, враховуючи конкретно виділений об`єкт інфраструктури до якого надається доступ споживачам (замовникам), не позбавляє ці послуги їх властивостей та не вказує на відсутність ринку цих послуг."
4.2. Касаційна скарга Відділення подана на підставі пункту 1 частини першої статті 287 ГПК України, з обґрунтуванням того, в чому полягає порушення норм матеріального права та неправильне застосування норм процесуального права судом першої інстанції після апеляційного перегляду справи апеляційною інстанцією, з урахуванням вимог пункту 5 частини другої статті 290 ГПК України та пунктів 1, 3 частини другої статті 287 ГПК України.
4.2.1. Зокрема, Відділення у касаційній скарзі зазначає про невідповідність оскаржуваних судових рішень в частині застосування статей 7, 14 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", частини першої статті 12, статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", пунктів 5.1, 6.1, 7.1 Методики №49-р, сталій судові практиці Верховного Суду у подібних правовідносинах, викладеній у постановах від 22.05.2018 у справі №910/6999/17, від 19.06.2018 у справі №910/3047/17, від 15.01.2019 у справі №903/46/18, від 05.03.2020 у справі №910/2921/19.
4.2.2. Також Відділення вказує на відсутність висновку Верховного Суду у подібних правовідносинах щодо застосування статей 7, 14 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", частини першої статті 12, статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції": "щодо наявності у Відділення повноважень на кваліфікацію дій суб`єкта господарювання як зловживання монопольним (домінуючим) становищем, які полягають у встановленні завищеного розміру вартості послуги, за відсутності висновку експерта у відповідній галузі"; "статті 43 Закону України "Про захист економічної конкуренції" та розпорядження Антимонопольного комітету України від 16.01.2013 №21-р "Про затвердження Порядку забезпечення проведення експертизи під час здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції" щодо необхідності призначення експертизи при розгляді справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції"; "статті 41 Закону України "Про захист економічної конкуренції", статей 7, 13, 74, 76, 78, 86, 104 ГПК України щодо визнання належним та достовірним доказом вчинення порушення, передбаченого частиною другою статті 50, частиною першою статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
4.3. Доводи інших учасників справи
4.3.1. У відзиві на касаційну скаргу AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" доводи касаційної скарги ФОП Сидорука В.І. не визнає і погоджується із висновками судів попередніх інстанцій, а також просить судові рішення попередніх інстанцій залишити без змін, а касаційну скаргу без задоволення.
5. Касаційне провадження
5.1. Склад суду касаційної інстанції змінювався відповідно до наявного у справі витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями.
5.2. Розпорядженням заступника керівника апарату - керівника секретаріату Касаційного господарського суду від 06.12.2021 №29.3-02/4204 у зв`язку з запланованою відпусткою судді Львова Б.Ю. призначено повторний автоматичний розподіл судової справи №904/4227/20 відповідно до якого визначено склад колегії суддів: Бенедисюк І.М. (головуючий), Булгакова І.В., Колос І.Б.
6. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6.1. Місцевим та апеляційним господарськими судами у справі, зокрема, встановлено таке.
6.2. Згідно з Рішенням АМК:
- визнано становище AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" на ринку послуг з надання права обмеженого користування лініями електропередачі монопольним (домінуючим) в межах розташування місцевих (локальних) електричних мереж, що перебувають у власності AT "ДТЕК Дніпровські електромережі", та які використовуються AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" для надання цих послуг в межах вулиць м. Верхівцеве Верхньодніпровського району Дніпропетровської області: Гвардійська, Покровська (Піонерська), О. Довженка (Свердлова), Соборна (Островського), Садова, Шевченка, В. Лобановського (Кірова), Мічуріна, І. Франка, Горького, Центральна (Леніна), Л. Українки (Р. Люксембург), Троїцька (К. Маркса), Академіка Пріснякова (К. Лібкнехта), III пров. Український, Тімірязєва, Осипенко, Чкалова, Сагайдачного (Фрунзе) Дніпровська (Совєтська), Білоконя, Робоча, Красна, Вишнева (Жовтнева), Радіщева, Миру, Н. Левицького, Героїв Чорнобиля (Бєлінського), Чайковського, так як на цьому ринку у нього не було жодного конкурента протягом 2014-2017 років (пункт 1 Рішення АМК);
- визнано дії AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" щодо встановлення завищеного розміру вартості послуги з надання права обмеженого користування лініями електропередачі за 1 км за місяць у розмірі 298,70 грн (з ПДВ) з включенням всіх витрат на технічне обслуговування повітряних ліній, їх відновлення у повному обсязі, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", визначеним пунктом 1 частини другої статті 13 цього Закону, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з надання права обмеженого користування лініями електропередачі, шляхом встановлення таких цін реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку (пункт 2 Рішення АМК);
- за порушення, зазначене в пункті 2 резолютивної частини Рішення АМК, на AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" накладено штраф у розмірі 68 000,00 грн;
- зобов`язано AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" припинити порушення, зазначене в пункті 2 резолютивної частини цього рішення, шляхом приведення вартості послуги з надання права обмеженого користування лініями електропередачі у відповідності до економічно обґрунтованого рівня витрат на надання цих послуг;
- зобов`язано AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" здійснити перерахунок плати ФОП Сидоруку В.І. за послуги з надання права обмеженого користування лініями електропередачі, надані на підставі договору від 28.04.2014, укладеного між AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" та ФОП Сидоруком В.І. у відповідності до економічного рівня витрат на надання цих послуг.
6.3. Рішенням АМК встановлено, зокрема, що:
- відповідно до ліцензії НКРЕ (від 05.07.2012 №036340), AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" здійснює діяльність з постачання електричної енергії за регульованим тарифом на території Дніпропетровської області, де розташовані власні місцеві (локальні) електричні мережі;
- передача (постачання) електричної енергії здійснюється AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" з використанням місцевих (локальних) електричних мереж, які є сукупністю підстанцій, розподільчих пристроїв та ліній електропередач (кабельних та/чи повітряних). При цьому одними елементами повітряних ліній електропередач є опори різного виду та лінії електропередач;
- для забезпечення доступу провайдерів телекомунікації і провайдерів програмної послуги до ліній електропередач зі спільним використанням опор для розміщення телекомунікаційного обладнання, 22.07.2013 та 04.12.2014 наглядовою радою ПAT "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") погоджено укладання AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" із зазначеними суб`єктами господарювання договорів про надання послуг з надання права обмеженого користування лініями електропередач 0,4 кВ (6-10 кВ).31);
- з інформації, наданої AT "ДТЕК Дніпровські електромережі", станом на 27.08.2015 AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" у Дніпропетровській області укладено з суб`єктами господарювання 186 договорів, предметом яких є послуги з надання права обмеженого користування лініями електропередач 0,4 кВ (6-10 кВ), що знаходяться на балансі товариства для розміщення користувачем своїх телекомунікаційних мереж (далі -ТМ), та на підставі яких AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" надавалися зазначені послуги;
- станом на 01.06.2017 ПAT "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") укладено з суб`єктами господарювання 217 договорів, предметом яких є послуги з надання права обмеженого користування лініями електропередач 0,4 кВ (6-10 кВ), що знаходяться на балансі AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" для розміщення користувачем своїх ТМ, та на підставі яких останнім надавалися зазначені послуги у 2017 році (лист від 09.06.2017 №40438/10128);
- дослідження ринку послуг з надання права обмеженого користування лініями електропередач, на якому здійснює діяльність ПAT "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") проведено відповідно до Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб`єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 за №49-р, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.04.2002 за №317/6605 (далі - Методика);
- об`єктами аналізу є: послуга з надання права обмеженого користування лініями електропередач (далі - Послуга) ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі");
- за результатом аналізу матеріалів справи з`ясовано, що Послуга є товаром, оскільки протягом періоду 2014, 2015, 2016, 2017 років є предметом господарського обороту;
- продавцями Послуг, пов`язаних з використанням опор повітряних ліній електропередач (далі -ПЛ) 0,4-10 кВ для улаштування (сумісного підвішування) ТМ, є суб`єкти господарювання, що надають вказану послугу шляхом забезпечення доступу провайдерів телекомунікації і провайдерів програмної послуги до ліній електропередач зі спільним використанням опор ПЛ, які знаходяться на балансі (у його власності, в оренді, господарському віданні тощо);
- Відділенням з`ясовано, що в місті Верхівцеве Верхньодніпровського району Дніпропетровської області протягом періоду 2014, 2015, 2016, 2017 років продавцем Послуг є ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі"); інших продавців Послуг в даних територіальних і часових межах не встановлено;
- покупцями Послуг, пов`язаних з використанням опор ПЛ0,4-10 кВ для улаштування (сумісного підвішування) ТМ є оператори (провайдери) телекомунікацій, що здійснюють діяльність у сфері телекомунікацій та надають послуги абонентам (фізичним та/чи юридичним особам) з використанням кабельної ТМ;
- в місті Верхівцеве Верхньодніпровського району Дніпропетровської області протягом періоду 2014, 2015, 2016, 2017 років покупцями Послуг є ФОП Сидорук В.І. та ПП "Верінет"; інших покупців Послуг в даних територіальних і часових межах не встановлено;
- ТМ може включати в себе сегменти (частини), що побудовані різними способами прокладання кабелю. При цьому основними критеріями вибору оператором (провайдером) того чи іншого способу прокладання кабелю є наявність технічної та організаційної можливості на певній території використання вже існуючої інфраструктури чи будівництва нових комунікацій;
- ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") надає суб`єктам господарювання Послугу для розташування ТМ шляхом забезпечення доступу провайдерів телекомунікації і провайдерів програмної послуги до ліній електропередач зі спільним використанням опор ПЛ, які знаходяться у його власності, для сумісного підвісу на них волоконно - оптичних кабелів ТМ;
- взаємовідносини операторів ТМ з ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") при використанні майна останнього, а саме надання права обмеженого користування лініями електропередач здійснюються на підставі договорів, укладених AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" з операторами (провайдерами) телекомунікацій;
- у період 2014-2015 років в межах міста Верхівцеве Верхньодніпровського району Дніпропетровської області ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") надавало ФОП Сидоруку В.І. послуги на підставі договору від 28.04.2014 №05373-00, укладеного AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" та ФОП Сидоруком В.І.;
- з інформації, наданої AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" з`ясовано, що протягом 2014-2015 років для розміщення ТМ ФОП Сидоруком В.І. використовувалися повітряні лінії електропередач (опори) ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") в територіальних межах таких вулиць міста Верхівцеве, як: Гвардійська, Покровська (Піонерська), О. Довженка (Свердлова), Соборна (Островського), Садова, Шевченка, В. Лобановського (Кірова), Мічуріна, І.Франка, Горького, Центральна (Леніна), Л.Українки (Р.Люксембург), Троїцька (К. Маркса), Академіка Пріснякова (К. Лібкнехта), ІІІ пров. Український, Тімірязєва, Осипенко, Чкалова, Сагайдачного (Фрунзе), Дніпровська (Совєтська), Білоконя, Робоча, Красна, Вишнева (Жовтнева), Радіщева, Миру, Н. Левицького, Героїв Чорнобиля (Бєлінського), Чайковського (далі - Вулиці);
- листом від 15.06.2016 №1-150616 на питання Відділення, чому для розміщення своїх ТМ ФОП Сидоруком В.І. обрано та використано опори ПЛ ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") (вигідна вартість послуг, не було відомо про інших суб`єктів господарювання, що можуть надавати послугу тощо) ФОП Сидорук В.І. повідомив, що обрав опори ПЛ ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі"), оскільки відсутня інша рівноцінна альтернатива;
- листом від 15.05.2017 №1-150517 ФОП Сидорук В.І. повідомив, що у період 2014-2015 років не було технічної можливості для розміщення ТМ в межах домоволодінь мешканців приватного сектору в межах вулиць, так як забудова здійснювалася не типова, а індивідуальна, отже, на земельних ділянках будинки, господарчі будівлі, сади, городи розміщенні не однаково, що не дає можливості прокладення ліній, та їх обслуговування, а саме, неможливий доступ до мережі у будь який час, чому перешкоджають паркани, собаки та закон про приватну власність;
- також листом від 15.05.2017 №1-150517 ФОП Сидорук В.І. повідомив, що у період 2014-2015 років від мешканців приватного сектору не надходило пропозицій про розміщення ТМ в межах їх домоволодінь, які розташовані вздовж вулиць;
- у листі Верхівцевської міської ради від 10.06.2016 №219, зокрема зазначено, що протягом 2013-2015 років та поточного 2016 у межах території міста Верхівцеве у сфері телекомунікаційних послуг здійснювали діяльність ФОП Сидорук В.І. та ПП "Верінет"; у межах вулиць м. Верхівцеве у вказаних суб`єктів господарювання не існує альтернативного способу розміщення ТМ без використання опор ПЛ Товариства; для оформлення дозвільних документів щодо розташування обладнання для наземного (повітряного, підземного) розміщення ТМ ФОП Сидорука В.І. потрібно внести зміни до генерального плану забудови м. Верхівцеве, витративши декілька мільйонів гривень та виграти на аукціоні право оренди вільних земельних ділянок;
- використання операторами, провайдерами телекомунікацій самостійно прокладених ТМ не є товаром, оскільки послуга, що реалізується, у даному випадку, відсутня;
- у межах м. Верхівцеве є наступні об`єкти підземних та наземних ліній (мереж) зв`язку, що знаходяться на балансі ПАТ "Укртелеком" (лист Дніпропетровської філії ПАТ "Укртелеком" від 18.07.2016 №12С000-868): об`єкти підземних ліній зв`язку -кабельна каналізація електрозв`язку по вул. Леніна від перехрестя з вул. Островського 2 до будівлі АТС по вул. Леніна 91 - 675 м; об`єкти наземних ліній зв`язку -опори повітряних ліній зв`язку;
- для покупців (споживачів, користувачів) у межах м. Верхівцеве Верхньодніпровського району Дніпропетровської області, зокрема для ФОП Сидорука В.І. протягом періоду 2014-2015 років встановлено один спосіб розміщення ТМ, отже у зазначених територіальних межах у вказаний період окрім Послуги відсутні інші товари, які б мали ознаки одного товару із зазначеною послугою за рядом показників взаємозамінності, визначених у Методиці;
- разом з тим, взаємозамінність досліджуваного товару, тобто альтернатива вибору способу побудови (розміщення) ТМ існує лише за умови наявності на певній території одночасного доступу до мереж інженерних, комунікаційних, транспортних систем різних суб`єктів господарювання. Оскільки перехід від використання (споживання) одного виду послуг до іншого, що надається іншим суб`єктом господарювання, передбачає розробку нового проекту та побудови фактично нової ТМ чи її сегменту, що потребує матеріальних, людських та часових ресурсів, така альтернатива не може існувати на момент експлуатації вже побудованої мережі;
- у межах м. Верхівцеве досліджувана Послуга не має товарів замінників;
- товарними межами ринку є послуга з надання права обмеженого користування лініями електропередач;
- ФОП Сидоруком В.І. використовувалися опори ПЛ позивача в територіальних межах Вулиць міста Верхівцеве; разом з тим територіальні межі ринку Послуг є чітко визначеними договорами, укладеними з покупцями (споживачами, користувачами), та фактично обмежуються і співпадають з межами розташування ПЛ 0,4-10 кВ, опори яких надаються для улаштування (сумісного підвішування) ТМ.101). У свою чергу, надання телекомунікаційних послуг споживачам даного населеного пункту неможливо тими мережами, прокладеними в інших населених пунктах;
- враховуючи наведене, Відділенням встановлено, що територіальними межами досліджуваного ринку є територія вулиць м. Верхівцеве Верхньодніпровського району Дніпропетровської області Гвардійська, Покровська (Піонерська), О. Довженка (Свердлова), Соборна (Островського), Садова, Шевченка, В. Лобановського (Кірова), Мічуріна, І. Франка, Горького, Центральна (Леніна), Л. Українки (Р. Люксембург), Троїцька (К. Маркса), Академіка Пріснякова (К. Лібкнехта), ІІІ пров. Український, Тімірязєва, Осипенко, Чкалова, Сагайдачного (Фрунзе), Дніпровська (Совєтська), Білоконя, Робоча, Красна, Вишнева (Жовтнева), Радіщева, Миру, Н. Левицького, Героїв Чорнобиля (Бєлінського), Чайковського в межах розташування місцевих (локальних) електричних мереж, що перебувають у власності ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі");
- часовими межами ринку Послуг є період 2014-2017 років;
- Відділенням встановлено, що для вступу нових суб`єктів господарювання на ринок Послуг в зазначених територіальних (географічних) межах існують фактори організаційного характеру, пов`язані з технологічними особливостями надання послуги, необхідними для присутності суб`єкта господарювання на ринку, а саме неможливість будівництва нової мережі опор у межах території, де розташовані місцеві (локальні) електромережі, що перебувають у власності ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі"); потенційні конкуренти не можуть в короткий час подолати адміністративні, економічні та організаційні бар`єри вступу на ринок Послуг у територіальних межах вищевказаних вулиць міста Верхівцеве, оскільки для оформлення дозвільних документів щодо розташування обладнання для наземного (повітряного, підземного) розміщення телекомунікаційних мереж необхідно внести зміни до генерального плану забудови м. Верхівцеве та виграти на аукціоні право оренди вільних земельних ділянок (лист Верхівцевської міської ради від 10.06.2016 № 219);
- у межах досліджуваного ринку не встановлено конкурентів ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі");
- інших суб`єктів господарювання, що надавали або мали технічну можливість надавати Послуги юридичним та фізичним особам у межах м. Верхівцеве в ході розгляду справи не встановлено;
- не встановлено суб`єктів господарювання, які б надавали взаємозамінні послуги, а прокладання ТМ власними силами не є товаром;
- під час розгляду справи AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" не надано доказів про фактичну діяльність конкурентів на досліджуваній території протягом 2014-2017 років;
- таким чином, відповідно до частини першої статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції", ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") протягом 2014 -2017 років займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з надання права обмеженого користування лініями електропередач в межах розташування місцевих (локальних) електричних мереж, що перебувають у власності ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі"), та які використовуються AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" для надання цих послуг у межах вулиць м. Верхівцеве Верхньодніпровського району Дніпропетровської області: Гвардійська, Покровська (Піонерська), О. Довженка (Свердлова), Соборна (Островського), Садова, Шевченка, В. Лобановського (Кірова), Мічуріна, І. Франка, Горького, Центральна (Леніна), Л. Українки (Р. Люксембург), Троїцька (К. Маркса), Академіка Пріснякова (К. Лібкнехта), ІІІ пров. Український, Тімірязєва, Осипенко, Чкалова, Сагайдачного (Фрунзе), Дніпровська (Совєтська), Білоконя, Робоча, Красна, Вишнева (Жовтнева), Радіщева, Миру, Н. Левицького, Героїв Чорнобиля (Бєлінського), Чайковського, так як на цьому ринку у нього не має жодного конкурента;
- взаємовідносини операторів ТМ з ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") при використанні майна останнього, а саме надання права обмеженого користування лініями електропередач, здійснюються на підставі договорів, укладених операторами (провайдерами) телекомунікацій з ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі");
- у період з 01.11.2011 до 28.04.2014 у межах м. Верхівцеве Верхньодніпровського району Дніпропетровської області на підставі договору від 01.11.2011 №1000068581 на компенсацію затрат, пов`язаних із сумісним підвішуванням проводів, укладеного між AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" та ФОП Сидоруком В.І (далі -договір №1000068581), ФОП Сидорук В.І. здійснює на території Верхівцевської міської ради підвіску 24,9 км телекомунікаційних ліній на опорах, що належать Товариству в межах вулиць, по яким погоджено прокладання телекомунікаційних проводів;
- предметом договору № 1000068581 є здійснення на території Верхівцевської міської ради підвіски 24,9 км телекомунікаційних ліній на опорах, що належать AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" в межах вулиць, по яким погоджено прокладання телекомунікаційних проводів;
- у період 2014-2015 років у межах міста Верхівцеве Верхньодніпровського району Дніпропетровської області ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") надавало ФОП Сидоруку В.І. Послуги 0,4 кВ на підставі договору від 28.04.2014 №05373-00, укладеного AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" та ФОП Сидоруком В.І. (далі -договір №05373-00);
- предметом договору №05373-00 є послуги з надання права обмеженого користування користувачу лініями електропередач 0,4 кВ протяжністю 38,832 км, що знаходяться на балансі AT "ДТЕК Дніпровські електромережі", для розміщення користувачем своїх ТМ;
- відповідно до договору №05373-00 плата за надання послуг з користування опорами ліній електропередач за 1 км повітряної лінії електропередач за один місяць складає 248,92 грн. без ПДВ, або 298,70 грн. з ПДВ;
- отже, під час дії договорів №1000068581, №05373-00 в межах міста Верхівцеве ФОП Сидоруком В.І. використовувалися опори ПЛ AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" для розміщення ТМ ФОП Сидорука В.І., оскільки договором №1000068581 передбачено здійснення підвіски ТМ ФОП Сидорука В.І. на опорах ЛП AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" та компенсація витрат щодо виконання додаткових робіт, пов`язаних із сумісним підвішуванням, а договором № 05373-00 передбачено надання Послуг для розміщення ТМ ФОП Сидоруком В.І. та плата за послуги з користування опорами AT "ДТЕК Дніпровські електромережі";
- таким чином, під час дії зазначених договорів використовувалися ідентичні об`єкти інфраструктури AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" - опори ліній електропередач, на яких були розміщені одні й ті ж самі ТМ ФОП Сидорука В.І.; за таких умов, послуги, що надавалися під час дії договору №1000068581 та договору №05373-00 є ідентичними;
- в ході розгляду справи Відділенням проаналізовано надані AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" розрахункові і розпорядчі документи щодо формування та встановлення/затвердження вартості одиниці послуги, що зазначені у договорах, укладених AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" з операторами (провайдерами) телекомунікацій у Дніпропетровській області, та використовувались ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") у розрахунках з ФОП Сидоруком В.І. впродовж дії договору №05373-00;
- з пояснень AT "ДТЕК Дніпровські електромережі", наданих листом від 11.09.2015 №633-ю з`ясовано, що останнім включено до розрахунків балансову (залишкову) вартість загальної протяжності всіх ПЛ AT "ДТЕК Дніпровські електромережі", оскільки воно не веде окремого бухгалтерського аналітичного обліку по мережах зі спільною підвіскою проводів сторонніх осіб, а базою розподілу витрат на технічне обслуговування ПЛ, їх відновлення та отримання прибутку є загальна довжина ПЛ, а не лише довжина телекомунікаційних та інших ліній, які не є власністю AT "ДТЕК Дніпровські електромережі";
- розрахунок розміру річної орендної плати за використання опор здійснено з застосуванням вартості орендованого майна, визначеної, як добуток вартості стояка опори на момент розрахунку з його встановленням за даними бухгалтерського обліку, коефіцієнта зносу основних фондів (відношення залишкової вартості цих фондів до первинної вартості цих фондів) та коефіцієнту орендованого майна (відношення довжини опори в погонних метрах до орендованих погонних метрів опори);
- встановлено, що витрати ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") з амортизації у повному обсязі підлягають включенню та включені до тарифів на передачу та постачання електричної енергії для обслуговування та підтримання електричних мереж у належному технічному стані;
- за висновком Відділення, необґрунтованим є включення у повному обсязі витрат на амортизацію електричних мереж ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") до вартості одиниці Послуги, у той час як вже враховано витрати з амортизації в структурі тарифів на передачу та постачання електричної енергії ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") відповідно до законодавства;
- в наданих AT "ДТЕК Дніпровські електромережі" розрахункових документах, за час дії договору №05373-00 останнє щомісяця нараховувало та отримувало завищену плату, встановлену з включенням до її складу у повному обсязі амортизації та робіт, що не визначені нормативно-правовими актами, пов`язаними з сумісним підвішуванням ПЛ та ТМ, завдяки чому ФОП Сидоруком В.І. сплачено у повному обсязі нараховані Товариством протягом дії договору №05373-00 кошти у розмірі 128 047,22 грн, з яких 52 989,00 грн - не мають достатнього економічного обґрунтування;
- включення ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") до плати за Послуги за 1 км за місяць (з ПДВ): у повному обсязі витрат на амортизацію електричних мереж AT "ДТЕК Дніпровські електромережі", у той час як витрати з амортизації вже враховані в структурі тарифів на передачу та постачання ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі"); витрат на виконання робіт, що не визначені нормативно-правовими актами, пов`язаними з сумісним підвішуванням ПЛ та ТМ, а саме таких як: заміна обірваних в`язок проводів, перевірка стану ізоляції, заміна окремих пошкоджених ізоляторів, перевірка опору петлі "фаза-нуль" ПЛ напругою 380В, перетягування проводів у прогонах ПЛ, огляд ПЛ, призвело до завищення розміру плати за надані Послуги;
- Відділенням встановлено, що ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") має здатність суттєво впливати на умови обороту товару на суміжних з ринком Послуг ринках, зокрема, обмежувати конкуренцію шляхом необґрунтованого підвищення ціни на Послуги;
- отже, за висновком Відділення, дії ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" (AT "ДТЕК Дніпровські електромережі") щодо встановлення завищеного розміру вартості послуги з надання права обмеженого користування лініями електропередач за 1 км за місяць у розмірі 298,70 грн з включенням всіх витрат на технічне обслуговування повітряних ліній, їх відновлення у повному обсязі, кваліфікуються як порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", визначене пунктом 1частини другої статті 13 цього Закону, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з надання права обмеженого користування лініями електропередач шляхом встановлення таких цін реалізації товару, які не можливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.