ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 грудня 2021 року
м. Київ
справа № 380/2199/20
адміністративне провадження № К/9901/4991/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Брава справа" до Галицької митниці Держмитслужби про визнання протиправною бездіяльності, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Галицької митниці Держмитслужби на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 липня 2020 року (суддя Костецький Н.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 3 листопада 2020 року (судді: Гудим Л.Я. (головуючий), Довгополов О.М., Святецький В.В.) у справі № 380/2199/20.
У С Т А Н О В И В:
І. Суть спору
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Брава справа" (далі - позивач, платник податків, ТОВ "Брава справа") звернулось до суду з позовом до Галицької митниці Держмитслужби (далі - відповідач, контролюючий орган, митний орган) про визнання протиправною бездіяльності Галицької митниці Держмитслужби, яка полягає у порушенні встановленого строку митного оформлення (або відмови у митному оформленні) товару за митною декларацією UA209140/2020/016831 та зобов`язання Галицької митниці Держмитслужби завершити митне оформлення товару за митною декларацією UA209140/2020/016831.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно вимогам статей 255, 256 Митного кодексу України, митний орган зобов`язаний протягом чотирьох робочих годин з моменту пред`явлення товарів та подання декларації з документами на товар: або завершити митне оформлення, або прийняти письмове вмотивоване рішення про відмову у митному оформленні. Позивач зазначає, що 26.02.2020 об 11:05 год подав до відділу митного оформлення "Малехів" Митного посту "Львів-північний" Галицької митниці Держмитслужби електронну митну декларацію UA 209140/2020/016831 з документами на товар, який міститься в автомобілі Іveco д/н НОМЕР_1 . Вказаний автомобіль 26.02.2020 о 15:27 год з товаром в`їхав до зони митного контролю "Малехів" Митного посту "Львів-північний" Галицької митниці Держмитслужби, товар пред`явлено митному органу. Станом на 30.03.2020 за митною декларацією UA 209140/2020/016831 Галицька митниця Держмитслужби не завершила митне оформлення товарів і не прийняла письмове вмотивоване рішення про відмову у митному оформленні, хоча декларація та всі необхідні документи позивачем подані, товар пред`явлений до органу митного контролю. Вказує, що у Галицької митниці Держмитслужби відсутні підстави для відмови у митному оформленні товару за митною декларацією UA209140/2020/016831, оскільки поданих документів достатньо для ідентифікації задекларованих товарів як товарів, що не підлягають державному експортному контролю та звертає увагу, що отримувач товару - німецька компанія "Kempf-Gruppe.com", несе витрати за простій автомобіля, у розмірі 150 євро за добу, і може розірвати контракт з позивачем, а витрати за простій автомобіля у регресному порядку ймовірно будуть пред`явлені до ТОВ "Брава справа".
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 16 липня 2020 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 3 листопада 2020 року, адміністративний позов задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Галицької митниці Держмитслужби щодо незавершення митного оформлення товару за митною декларацією UA209140/2020/016831 та невипуску транспортного засобу з товаром з зони митного контролю між 19:27 год 26.02.2020 та 10:16 год 14.04.2020.
4. Суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що контролюючим органом не було доведено та надано належних, достатніх та допустимих доказів на підтвердження наявності підстав встановлених частиною другої статті 255 Митного кодексу України для перевищення часу виконання відповідних митних формальностей, тоді як позивачем було дотримано всіх вимог чинного законодавства та вимог контролюючого органу.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, Галицька митниця Держмитслужби подала касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 липня 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 3 листопада 2020 року, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 11.12.2019 між ТОВ "Брава справа" (м. Бровари, Україна) (продавцем) та Kempf-Gruppe.com (м. Вегберг, Федеративна Республіка Німеччина) (покупцем) укладено контракт № 15/19, відповідно до пункту 1.1 якого, продавець зобов`язується передати у власність покупця, а покупець сплатити устаткування (товар), зазначене в додатках до цього контракту, що складають його невід`ємну частину, на умовах цього контракту. Відповідно до додатку № 1 від 11.12.2019 до контракту від 11.12.2019 № 15/19 специфікація: плита АК 2304.00.002 6 шт., механізм руху в комплекті з електродвигуном АК 2304.02.000 5 шт., механізм руху АК 2304.02.000-01 1 шт., механізм руху АК 2394.02.00-01 4 шт., циліндрова група з комплектом запасних частин АК 2304.03.000-01 1 шт.,циліндрова група з комплектом запасних частин АК 2395.01.000 4 шт.
26.02.2020 ТОВ "Брава справа" з метою митного оформлення товару подало до Галицької митниці Держмитслужби електронну митну декларацію UA209140/2020/01683, прийнято митну декларацію 26.02.2020 об 11:05 год. Згідно з графою 31 митної декларації ТОВ "Брава справа" UA209140/2020/01683 товар, який підлягав митному оформленні: частина насосів рідинних: плита АК 2304.00.002 6 шт., механізм руху в комплекті з електродвигуном АК 2304.02.000 5 шт., механізм руху АК 2304.02.000-01 1 шт., механізм руху АК 2394.02.00-01 4 шт., циліндрова група з комплектом запасних частин АК 2304.03.000-01 1 шт., циліндрова група з комплектом запасних частин АК 2395.01.000 4 шт., які є частинами насосів поршневих з кривошипно-шатунним механізмом, які застосовуються у складі повітророзділювальних або газифікаційних установок та призначені для перекачування зрідженого кисню, азоту та аргону переохолодженого або такого, що перебуває під надлишком тиском; для цивільного використання; виробник ВКФ Кріопром ТОВ; країна виробництва UA. Згідно з графою 32 митної декларації ТОВ "Брава справа" вказало код товару 8413910090. Відповідно до графи 18 митної декларації ТОВ "Брава справа"/2020/01683, транспортний засіб, що здійснює перевезення: НОМЕР_1 .
Згідно з графою 44 митної декларації ТОВ "Брава справа" UA209140/2020/01683 Додаткова інформація, подані документи, сертифікати і дозволи: контракт від 11.12.2019 № 15/19, висновок від 24.12.2019 № УТЕ-1563, експертний висновок № УТЕ - 1562 від 24.12.2019, видаткова накладна № РН-0000049 від 21.02.2020, бланк технічного паспорту на насос від 27.02.2020 НЖ-125/20, бланк технічного паспорту на насос НЖ-0,063/20 від 27.02.2020, керівництво з експлуатації насосів рідинних від 27.02.2020, посвідчення № 1454/05/2022 від 10.05.2019, технічні умови ТУ У 29.2-31630366.004-2004 від 26.04.2004, лист імпортера від 28.02.2020, лист № 77/20 від 02.03.2020, додаткова угода № 1 від 17.02.2020 до контракту від 11.12.2019 № 15/19, специфікація до контракту від 11.12.2019 № 15/19, сертифікат якості № 637 від 19.02.2020, рахунок фактура № 15/19-01 від 20.12.2019, міжнародна товаро транспортна накладна № 339899 від 26.02.2020, платіжний документ АSW97254/2 від 21.02.2020, платіжний документ АSW97976/2 від 21.02.2020.
В ході здійснення відділом митного оформлення "Малехів" митного поста "Львів-північний" митних формальностей по митній декларації ТОВ "Брава справа" автоматизованою системою управління ризиками АСМО "Інспектор" визначені обов`язкові форми та обсяги митного контролю. Галицькою митницею Держмитслужби скеровано декларанту повідомлення 26.02.2020 об 11:06 год про необхідність проведення часткового митного огляду та забезпечення ідентифікації товарів та/або транспортних засобів шляхом здійснення цифрової фотозйомки. Відповідно до відмітки про в`їзд транспортного засобу № ПТ000161079 транспортний засіб НОМЕР_1 в`їхав в зону митного контролю митного поста "Малехів" 26.02.2020 о 15:27 год. Згідно з актом про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу від 26.02.2020 року державним інспектором митного органу проведено огляд транспортного засобу НОМЕР_1 з 17.00 год до 17:20 год, та вказано, що за результатами огляду неможливо встановити про належність товару до задекларованої групи товарів, а саме чи товари не являються товарами подвійного використання, необхідно проведення додаткових митних формальностей щодо експортного контролю.
26.02.2020 о 17:56 год Галицькою митницею Держмитслужби скеровано ТОВ "Брава справа" повідомлення про необхідність надання оригіналів документів, зазначених у митній декларації, або засвідчених в установленому порядку їх копій, документів, що підтверджують код товару згідно УКТЗЕД, а також заявлених у гр. 44 митної декларації документів, сертифікат якості, технічну документацію. ТОВ "Брава справа" 26.02.2020 надіслано Галицькій митниці банківський платіжний документ, що стосується товару. 27.02.2020 року позивачем надіслано документ бланк технічного паспорту на насос від 27.02.2020 року НЖ-125/20, бланк технічного паспорту на насос НЖ-0,063/20 від 27.02.2020, керівництво з експлуатації насосів рідинних від 27.02.2020, сертифікат якості.
Згідно з повідомленням митного органу від 28.02.2020 о 16:20 год, повідомлено позивача про необхідність надання Довідки з Урядової комісії з експортного контролю про те, що товари не відносяться до товарів подвійного використання, технічні умови, розроблені для даних товарів.
ТОВ "Брава справа" надіслало митному органу посвідчення, видане Державною службою експортного контролю виробників товарів ТОВ ВКФ Кріопром № 1454/05/2022, Технічні умови ТУ У 29.2-31630366.004-2004, лист імпортера. Крім того, 02.03.2020 позивачем надіслано лист від виробника товарів № 77/20.
28.02.2020 року на адресу Галицької митниці Держмитслужби надійшов лист Спецпідрозділу по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Управління Служби безпеки України у Львівській області від 27.02.2020 (вих. № 14/4-46оП), відповідно до якого за наявними даними можливе незаконне переміщення через митний кордон України товарів, що підлягають державному експертному контролю з приховуванням від митного контролю з боку ТОВ "Брава справа". Зазначений суб`єкт ЗЕД за МД № UA209140/2020/016831 у режимі експорт 10 має намір здійснити митне оформлення товарів групи 8413 згідно УКЗЕД без відповідних дозвільних документів. Просить, вжити вичерпних заходів щодо перевірки зазначеної інформації із забезпеченням застосування необхідних форм митного контролю товарно-матеріальних цінностей, які переміщуються.
Галицька митниця Держмитслужби згідно з листом від 03.03.2020 № 7.4-20-01/8/6420 звернулась до Державної служби з експортного контролю України про повідомлення чи відноситься до товарів подвійного призначення товар: плита АК 2304.00.002, механізм руху в комплекті з електродвигуном АК 2304.02.000 5 шт., механізм руху АК 2304.02.000-01 1 шт., механізм руху АК 2394.02.00-01 4 шт., циліндрова група з комплектом запасних частин АК 2304.03.000-01 1 шт., циліндрова група з комплектом запасних частин АК 2395.01.000 4 шт. Згідно з листом Державної служби експортного контролю України від 12.03.2020 № 1602/24-20 повідомлено, що інформація щодо товарів (згідно з листом від 03.03.2020 № 7.4-20-01/8/6420), у тому числі як подвійного використання, у Держекспортконтролі відсутня.
Галицька митниця Держмитслужби 16.03.2020 звернулась із листом № 7.4-1/28-09/4/7737 до Державної митної служби України щодо можливості завершення митного оформлення товарів за МД UA209140/2020/016831. Державна митна служба України листом від 18.03.2020 № 16-4/16-03-03/7/434 повідомила Галицьку митницю Держмитслужби про те, що завершення митного оформлення частин насосів, відповідно до митного режиму експорт може бути здійснено Галицькою митницею Держмитслужби за умови відсутності заперечень щодо здійснення такого оформлення Служби безпеки України.
20.03.2020 Галицька митниця Держмитслужби звернулась із листом № 7.4-1/28-09/8.6/8447 до Спецпідрозділу по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Управління Служби безпеки України у Львівській області щодо наявності заперечень по завершенню митного оформлення за МД UA209140/2020/016831. Спецпідрозділ по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Управління Служби безпеки України у Львівській області повідомило Галицьку митницю Держмитслужби листом від 01.04.2020 № 14/4-685 про те, що заперечень щодо завершення митного оформлення за МД UA209140/2020/016831 немає.
14.04.2020 ТОВ "Брава справа" справа звернулось із заявою до Галицької митниці про визнання митної декларації недійсною, оскільки отримувач вантажу відмовився від контракту та отримання вантажу у зв`язку із простроченням поставки. Галицькою митницею Держмитслужби завершено митне оформлення 14.04.2020 о 10:16 год.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. В доводах касаційної скарги контролюючий орган цитує норми матеріального та процесуального права, перелічує порушення, які на його думку допущено позивачем при здійсненні митного оформлення товарів, вказує на неврахування судами першої та апеляційної інстанцій окремих положень Митного кодексу України (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), а також того, що позивачем не було надано митному органу всіх необхідних документів, що у своїй сукупності призвело до неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушень норм процесуального права при прийнятті рішення.
8. Позивач надіслав відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права та просить залишити скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанції без змін.
9. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Митний кодекс України (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин):
10.1. Пункт 23 частини першої статті 4.
Митне оформлення - виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення.
10.2. Пункт 2 частини першої статті 196.
Не можуть бути пропущені через митний кордон України: 2) товари (крім товарів для власного споживання, що ввозяться громадянами в обсязі та порядку, встановлених статтями 376 і 378 цього Кодексу), на пропуск яких відповідно до закону потрібні документи державних органів, установ та організацій, уповноважених на їх видачу, - в разі відсутності таких документів.
10.3. Стаття 255.
1. Митне оформлення завершується в найкоротший можливий строк, але не більше ніж чотири робочих години з моменту пред`явлення митному органу товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що підлягають митному оформленню (якщо згідно з цим Кодексом товари, транспортні засоби комерційного призначення підлягають пред`явленню), подання митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та всіх необхідних документів і відомостей, передбачених статтями 257 і 335 цього Кодексу.
2. Строк, зазначений у частині першій цієї статті, може бути перевищений на час виконання відповідних формальностей виключно у разі:
1) виконання митних формальностей поза місцем розташування митного органу відповідно до статті 247 цього Кодексу;
2) підтвердженого письмово бажання декларанта або уповноваженої ним особи подати відповідно до цього Кодексу додаткові документи чи відомості про зовнішньоекономічну операцію або характеристики товару;
3) проведення досліджень (аналізу, експертизи) проб і зразків товарів, якщо товари не випускаються відповідно до проведення досліджень (аналізу, експертизи) проб і зразків товарів, якщо товари не випускаються відповідно до заявленого митного режиму за тимчасовою митною декларацією згідно з цим Кодексом;
4) виявлення порушень митних правил, якщо товари не випускаються відповідно до частини шостої цієї статті;
5) зупинення митного оформлення відповідно до Закону України "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції";
6) подання додаткових документів відповідно до частини третьої статті 53 цього Кодексу в межах передбаченого нею строку, перебіг якого припиняється з моменту отримання митницею (митним постом) таких документів чи письмової відмови декларанта або уповноваженої ним особи у їх наданні;
7) призупинення митного оформлення відповідно до статей 399 і 400 цього Кодексу.
3. У разі якщо товар декларується з використанням попередньої або періодичної митних декларацій, митне оформлення за цими деклараціями завершується у строк, що не перевищує чотирьох робочих годин з моменту їх подання.
4. Не допускається перевищення строку, зазначеного у частині першій цієї статті, у зв`язку з проведенням правоохоронними органами та підрозділами внутрішньої безпеки митних органів спеціальних операцій, перевірок та інших заходів, які не є операціями, що здійснюються в рамках виконання процедур митного контролю.
5. Митне оформлення вважається завершеним після виконання всіх митних формальностей, визначених цим Кодексом відповідно до заявленого митного режиму, що засвідчується митним органом шляхом проставлення відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії.
6. При виявленні порушення митних правил митний орган здійснює випуск товарів до завершення розгляду справи про таке порушення за умови, що:
1) такі товари не підлягають конфіскації і не будуть потрібні надалі у процесі провадження у справі як докази;
2) декларант сплачує всі митні платежі або забезпечує їх сплату відповідно до розділу X цього Кодексу.
10.4. Стаття 257.
1. Декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним цифровим підписом декларанта або уповноваженої ним особи.
2. Електронне декларування здійснюється з використанням електронної митної декларації, засвідченої електронним цифровим підписом, та інших електронних документів або їх реквізитів у встановлених законом випадках, а також електронних (сканованих) копій паперових документів, засвідчених електронним цифровим підписом декларанта або уповноваженої ним особи.
3. Митна декларація та інші документи, подання яких митним органам передбачено цим Кодексом, оформлені на паперовому носії та у вигляді електронних документів, мають однакову юридичну силу.
5. Формат митних декларацій, що подаються як електронні документи, базується на міжнародних стандартах електронного обміну даними.
6. Умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються цим Кодексом. Положення про митні декларації та форми цих декларацій затверджуються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення таких декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
7. Перелік відомостей, що підлягають внесенню до митних декларацій, обмежується лише тими відомостями, які є необхідними для цілей справляння митних платежів, формування митної статистики, а також для забезпечення додержання вимог цього Кодексу та інших законодавчих актів.
8. Митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться такі відомості, у тому числі у вигляді кодів: 1) заявлений митний режим, тип декларації та відомості про особливості переміщення; 2) відомості про декларанта, уповноважену особу, яка склала декларацію, відправника, одержувача, перевізника товарів і сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або іншого документа, що використовується в міжнародній практиці замість договору (контракту), а в разі якщо зовнішньоекономічний договір (контракт) укладено на підставі посередницького договору, - також про іншу, крім сторони зовнішньоекономічного договору (контракту), сторону такого посередницького договору; 3) відомості про найменування країн відправлення та призначення; 4) відомості про транспортні засоби комерційного призначення, що використовуються для міжнародного перевезення товарів та/або їх перевезення митною територією України під митним контролем, та контейнери; 5) відомості про товари: а) найменування; б) звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар; в) торговельна марка та виробник товарів (за наявності у товаросупровідних та комерційних документах); г) код товару згідно з УКТ ЗЕД; ґ) найменування країни походження товарів (за наявності); д) опис упаковки (кількість, вид); е) кількість у кілограмах (вага брутто та вага нетто) та інших одиницях виміру; є) фактурна вартість товарів; ж) митна вартість товарів та метод її визначення; з) відомості про уповноважені банки декларанта; и) статистична вартість товарів; 6) відомості про нарахування митних та інших платежів, а також про застосування заходів гарантування їх сплати: а) ставки митних платежів; б) застосування пільг зі сплати митних платежів; в) суми митних платежів; г) офіційний курс валюти України до іноземної валюти, у якій складені рахунки, визначений відповідно до статті 3-1 цього Кодексу; ґ) спосіб і особливості нарахування та сплати митних платежів; д) спосіб забезпечення сплати митних платежів (у разі застосування заходів гарантування їх сплати); 7) відомості про зовнішньоекономічний договір (контракт) або інший документ, що використовується в міжнародній практиці замість договору (контракту), та його основні умови; 8) відомості, що підтверджують дотримання встановлених законодавством заборон та обмежень щодо переміщення товарів через митний кордон України; 9) відомості про документи, передбачені частиною третьою статті 335 цього Кодексу; 10) довідковий номер декларації (за бажанням декларанта).
До спрощеної митної декларації вносяться відомості про дозволи на застосування спеціальних спрощень, визначених частиною першою статті 13 цього Кодексу, які застосовані для подання такої спрощеної митної декларації, а також відомості, визначені такими пунктами цієї частини: пунктами 1-3; пунктом 4 (тільки щодо виду транспорту на кордоні та в межах країни); пунктом 5 (тільки