1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 грудня 2021 року

м. Київ

справа № 360/1863/19

адміністративне провадження № К/9901/29470/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Жука А.В.,

суддів: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Луганській області про стягнення винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2019 року (у складі колегії: головуючого судді Гайдара А.В. (суддя-доповідач), суддів: Казначеєва Е.Г., Компанієць І.Д.),

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Луганського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Головного управління Національної поліції в Луганській області (далі - ГУНП в Луганській області, відповідач), в якому просив стягнути з відповідача винагороду за безпосередню участь в антитерористичній операції в розмірі 100 відсотків місячного грошового забезпечення за період з 07 листопада 2015 по 11 жовтня 2016 року у загальному розмірі 81909,46 грн з відповідними відрахуваннями установлених законом податків та інших обов`язкових платежів.

2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що він проходив службу в органах внутрішніх справ, а у спірний період брав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, у зв`язку із чим має право на нараховування щомісячної винагороди за участь в АТО.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 12 червня 2019 року адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково.

Стягнуто з Головного управління Національної поліції в Луганській області на користь позивача винагороду за безпосередню участь в антитерористичній операції за період з 07 листопада 2015 року по 11 жовтня 2016 року в загальній сумі 20291,16 грн. з відрахуванням установлених законом податків та інших обов`язкових платежів.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4. Суд першої інстанції, частково задовольняючи позов, виходив з того, що накази Антитерористичного Центру при Службі безпеки України, довідка про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, складена відповідачем на підставі таких наказів, є належними та достатніми доказами безпосередньої участі позивача в антитерористичній операції, що дають право на отримання винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції.

5. Також в якості доказів безпосередньої участі позивача в антитерористичній операції суд першої інстанції прийняв довідки Лисичанського ВП ГУНП в Луганській області, відповідно до яких позивач залучався до виконання завдань із забезпечення охорони громадського порядку на блокпостах, боротьби з тероризмом запобігання, виявлення та припинення злочинів вчинених з терористичною метою в межах АТО на території Луганської області.

6. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2019 року рішення Луганського окружного адміністративного суду від 12 червня 2019 року скасовано.

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Луганській області про стягнення винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції - відмовлено.

7. Суд апеляційної інстанції виходив з того, що суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального права, неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи, що обумовлює скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям постанови про відмову в задоволенні позову.

8. Обґрунтовуючи оскаржуване судове рішення, суд апеляційної інстанції зазначав, що зарахування особи до списку осіб, що безпосередньо беруть участь у проведенні антитерористичних операцій, здійснюється на підставі відповідних наказів командирів (штабу АТО), в яких зазначається про дату початку такої участі та дату фактичного завершення такої участі; на підставі вмотивованого рапорту керівника структурного підрозділу, де проходить службу особа, Головним управлінням МВС України в області видається відповідний наказ, який, в свою чергу, є підставою для нарахування грошової винагороди особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, призначеної за безпосередню участь у проведенні АТО.

9. Суд апеляційної інстанції звертав увагу, що відповідно до наказів першого заступника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) (по стройовій частині) від 20.08.2015 № 232, від 17.11.2015 № 321, від 07.12.2015 № 341, від 22.10.2016 № 296 дск з метою виконання службових (бойових) завдань позивач залучений та безпосередньо брав участь в антитерористичній операції на території Луганської області, забезпеченні її проведення в період з 13.06.2015 по 07.11.2015 та з 07.11.2015 по 11.10.2016; довідкою від 04.11.2016 № А-6382 Головне управління Національної поліції в Луганській області підтвердило, що позивач дійсно в період з 13.06.2015 по 07.11.2015 та з 07.11.2015 по 11.10.2016 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення Антитерористичної операції на території Луганської області.

10. Проте, суд апеляційної інстанції дійшов висновків, що доказів на підтвердження безпосередньої участі позивача у період з 07 листопада 2015 року по 11 жовтня 2016 року в антитерористичних операціях та у воєнних конфліктах, здійсненні заходів із забезпечення правопорядку на державному кордоні, відбитті збройного нападу на об`єкти, що охороняються військовослужбовцями, звільненні цих об`єктів у разі захоплення або спроби насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою, не надано як в ході розгляду справи у суді першої інстанції, так і в апеляційній інстанції.

11. Отже, враховуючи відсутність доказів на підтвердження доводів позивача щодо виконання ним завдань, пов`язаних з участю в антитерористичній операції, за період з 07.11.2015 по 11.10.2016, а також беручи до уваги те, що виконання службових обов`язків в містах, які відносяться до зони проведення антитерористичній операції, в даному випадку у м. Лисичанську Луганської області, де позивач проходив службу, не свідчить про виконання позивачем конкретних завдань, пов`язаних з його безпосередньою участю в проведенні антитерористичній операції, колегія суддів суду апеляційної інстанції дійшла висновку про відсутність підстав для виплати винагороди позивачу за безпосередню участь в антитерористичній операції з 07 листопада 2015 року по 11 жовтня 2016 року.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї

12. Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм процесуального права, просить скасувати постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 25.09.2019 та прийняти нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

13. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, позивач вважає, що накази Антитерористичного Центру при Службі безпеки України, якими підтверджено періоди включення позивача до складу сил і засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в антитерористичній операції на території Луганської області, забезпеченні її проведення, та, відповідно, довідка про безпосередню участь особи в АТО, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, складена відповідачем на підставі таких наказів Антитерористичного Центру при Службі безпеки України, - є належними та достатніми доказами безпосередньої участі позивача в антитерористичній операції, що дають право на отримання винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції.

14. До Верховного Суду від ГУНП в Луганській області надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому відповідач, посилаючись на дотримання судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить відмовити у задоволенні касаційної скарги ОСОБА_1, а постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 25.09.2019 залишити без змін.

15. Відповідач, обґрунтовуючи вказаний відзив, окрім іншого зазначає, що в матеріалах справи відсутні документи, що свідчать про виконання позивачем завдань керівництва штабу антитерористичної операції у спірний період, а вказані накази та довідка, складена відповідачем на підставі таких наказів, вказують лише на можливість залучення ОСОБА_1 до проведення антитерористичної операції, а не про участь у заходах, за які передбачено виплату винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції тощо.

ІІ. РУХ АДМІНІСТРАТИВНОЇ СПРАВИ В СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

16. 25 жовтня 2019 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 .

17. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.10.2019 визначено склад колегії суддів: Головуючий суддя - Жук А.В., судді: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.

18. Ухвалою Верховного Суду від 31 жовтня 2019 року відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2019 року у справі №360/1863/19.

19. Ухвалою судді Верховного Суду від 08.12.2021 дану справу призначено до попереднього розгляду за наявними у ній матеріалами.

ІІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

20. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 у період з 07.11.2015 по 31.01.2016 проходив службу на посаді старшого інспектора-чергового Лисичанського відділу поліції ГУНП в Луганські області, про що свідчить довідка УКЗ ГУНП в Луганській області.

21. Як свідчать витяги з наказів першого заступника керівника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Луганської та Донецької областей) (по стройовій частині) від 20.08.2015 № 232, від 17.11.2015 № 321, від 07.12.2015 № 341 та від 22.10.2016 № 296дск майор міліції ОСОБА_1 у період з 13.06.2015 по 07.11.2015 та з 07.11.2015 по 11.10.2016 перебував у складі сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей, забезпеченні її проведення, з метою виконання службових (бойових) завдань.

22. На підставі вищевказаних наказів ГУНП в Луганській області видано позивачу довідку від 04.11.2016 № А-6382 про безпосередню участь особи в Антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України про те, що він дійсно в період, зокрема, з 13.06.2015 по 07.11.2015 та з 07.11.2015 по 11.10.2016 безпосередньо брав участь в Антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення Антитерористичної операції на території Луганської області.

23. Відповідно до довідки ГУНП в Луганській області від 22.05.2019 № 500/111/22-2019 про доходи позивача за період з 07.11.2015 по 31.01.2016 у межах спірних правовідносин позивачу за період з 07.11.2015 по 31.01.2016 нараховано грошове забезпечення:

- за листопад 2015 року в сумі 4787,10 грн;

- за грудень 2015 року в сумі 5983,87 грн;

- за січень 2016 року в сумі 5983,87 грн.

24. Винагорода за безпосередню участь в антитерористичній операції за спірний період позивачу не нараховувалась та не виплачувалась.

25. Як свідчить довідка ГУНП в Луганській області від 22.05.2019 № 499/111/22-2019 про доходи позивача за період з 01.02.2016 по 10.10.2016 (арк.справи 72) у межах спірних правовідносин позивачу за період з 01.02.2016 по 10.10.2016 нараховано винагороду за безпосередню участь в антитерористичній операції:

- за лютий 2016 року в сумі 1075,86 грн (за 26 днів перебування в АТО);

- за березень 2016 року в сумі 1200,00 грн. (за 31 день перебування в АТО);

- за квітень 2016 року в сумі 1200,00 грн. (за 30 днів перебування в АТО);

- за травень 2016 року в сумі 774,19 грн. (за 20 днів перебування в АТО);

- перерахунок за період з січня по травень 2016 року склав: 549,95 грн.

26. Також за даними довідки встановлено, що винагороду за безпосередню участь в антитерористичній операції за період з лютого по травень 2016 року позивачу виплачено в травні 2016 року в сумі 2826,00 грн. та в червні 2016 року в сумі 1974,00 грн.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

27. Конституція України.

27.1. Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

28. Постанова Кабінету Міністрів України №158 від 04.06.2014 Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству фінансів на 2014 рік, та виділення коштів з резервного фонду державного бюджету (далі - Постанова №158).

28.1. Пункт 2 Постанови №158. За безпосередню участь в антитерористичних операціях, здійсненні заходів із забезпечення правопорядку на державному кордоні, відбиття збройного нападу на об`єкти, що охороняються військовослужбовцями, звільнення цих об`єктів у разі захоплення або спроби насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою військовослужбовцям, у тому числі строкової військової служби, особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, резервістам та працівникам (невійськовослужбовцям) льотного, льотно-підйомного, інженерно-технічного складу авіації Національної гвардії і Державної прикордонної служби, водіям автотранспортних засобів Національної гвардії і Державної прикордонної служби починаючи з 01 травня 2014 року виплачується винагорода в розмірі 100 відсотків місячного грошового забезпечення та заробітної плати, але не менш ніж 3000 гривень, у розрахунку на місяць.

29. Постанова Кабінету Міністрів України №24 від 31.01.2015 Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій (далі - Постанова №24).

29.1. Пункт 1 Постанови №24. В особливий період або під час проведення антитерористичної операції військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів військових формувань, правоохоронних органів, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду виплачується винагорода у відсотках місячного грошового забезпечення. Розмір винагороди визначається виходячи з розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних додаткових видів місячного грошового забезпечення постійного характеру, премії та повинен становити не менш як 3000 гривень на місяць. У разі коли військовослужбовець, особа рядового або начальницького складу, що брали безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду менше одного календарного місяця, розмір винагороди визначається пропорційно дням участі виходячи з її розміру, що становить не менш як 3000 гривень. Винагорода військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу виплачується також під час безперервного перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я після отриманих під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду поранень (контузії, травми, каліцтва).

29.2. Пункт 2 Постанови №24. Військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та резервістам виплачуються додаткові винагороди за виконання окремих завдань під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду.

29.3. Пунктом 3 Постанови №24 затверджено розмір винагороди військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду згідно з додатком 1, розмір додаткових винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та резервістам за виконання окремих завдань під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду згідно з додатком 2.

29.4. Пунктом 6 Постанови № 24 визнано таким, що втратив чинність, пункт 2 постанови Кабінету Міністрів України № 158 у частині виплати військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу винагороди в розмірі 100 відсотків місячного грошового забезпечення, але не менш як 3 тис. гривень, у розрахунку на місяць.

30. Порядок та умови виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та резервістам, механізм підтвердження виконання окремих завдань під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду, затверджений наказом Міністерства оборони України "Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій" №49 від 02.02.2015 (далі - Порядок № 49).

30.1. Пункт 4 розділу І Порядку №49. Виплата винагород та додаткових винагород здійснюється військовослужбовцям за місцем проходження служби на підставі наказів командирів (начальників) органів військового управління (військових частин, закладів, установ, організацій), керівництва військових формувань та органів державної влади. Командирам (начальникам) військових частин (закладів, установ, організацій) - наказами вищих командирів (начальників, керівників).

30.2. Пунктом 6 розділу 1 Порядку №49. Виплата винагород військовослужбовцям здійснюється за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи АТО, інших заходах в умовах особливого періоду, визначених додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій від 31 січня 2015 року №24.

30.3. Пунктами 1, 2, 3 розділу ІІ Порядку №49 передбачено, що військовослужбовцям (крім резервістів) у період мобілізації (у тому числі часткової) або з моменту введення воєнного стану та до дати завершення демобілізації або закінчення (скасування) воєнного стану, у період проведення АТО за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи АТО, здійсненні заходів із забезпечення правопорядку на державному кордоні, відбитті збройного нападу на об`єкти, що охороняються військовослужбовцями, звільненні таких об`єктів у разі їх захоплення або спроби насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою виплачується винагорода у розмірі 100 відсотків місячного грошового забезпечення. Розмір винагороди визначається, виходячи з розміру посадового окладу (у тому числі посадового окладу за посадою, до тимчасового виконання обов`язків (завдань) за якою допущено військовослужбовця), окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних додаткових видів місячного грошового забезпечення постійного характеру, премії, та повинен становити не менш як 3000 гривень на місяць. У разі участі у воєнних конфліктах чи АТО, інших заходах в умовах особливого періоду менше одного календарного місяця розмір винагороди визначається пропорційно дням участі, виходячи з її розміру, що становить не менш як 3000 гривень. Винагорода виплачується за час, обрахований з дня фактичного початку участі військовослужбовців (крім резервістів) у заходах, зазначених у п. 1 цього розділу, до дня завершення такої участі, про що зазначається у відповідних наказах командирів (штабу АТО).

30.4. Пунктом 5 розділу II Порядку №49 передбачено, що військовослужбовці вважаються такими, що беруть безпосередню участь в АТО, у разі одночасного дотримання таких умов: залучені до проведення АТО; перебувають у підпорядкуванні (виконують завдання) керівництва штабу АТО (крім військовослужбовців військових прокуратур та розвідувальних органів України); перебувають у районі проведення АТО.

30.5. Пункт 7 розділу ІІ Порядку № 49. Безпосередня участь у відбитті збройного нападу на об`єкти, що охороняються військовослужбовцями, звільненні таких обєктів у разі їх захоплення або спроби насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою підтверджується: журналом бойових дій (журналом ведення оперативної обстановки); бойовим донесенням (підсумковим, терміновим та позатерміновим), рапортом керівника підрозділу, який виконував завдання.

Крім того, підтвердними документами є: бойовий наказ командира військової частини для виконання поставлених завдань охорони обєктів (несення служби на блокпостах, звільнення обєктів, які захоплені, тощо), письмовий наказ командира військової частини, який виконував завдання; запис у книзі прикордонної служби підрозділу охорони державного кордону про виконання завдань прикордонними нарядами щодо відбиття збройного нападу на обєкти, що охороняються військовослужбовцями, звільнення таких обєктів у разі їх захоплення або спроби насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою; постова відомість під час охорони обєкта (блокпоста, базового табору, складу ракетно-артилерійського озброєння, польового парку тощо), де визначені особовий склад, який залучається до охорони, час, місце, порядок виконання завдань, книга служби нарядів та подій, що відбувалися.

31. Постанова Кабінету Міністрів України №18 від 20.01.2016 Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу (далі - Постанова №18.)

31.1. Пункт 1 Постанови №18. В особливий період або під час проведення антитерористичної операції військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Генеральної прокуратури України, особам рядового і начальницького складу Державної пенітенціарної служби, Державної служби з надзвичайних ситуацій та поліцейським за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду виплачується винагорода у розмірах, визначених керівниками відповідних державних органів за погодженням з Міністерством фінансів та Міністерством соціальної політики, у межах бюджетних призначень. Розміри винагороди визначаються пропорційно часу участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду.


................
Перейти до повного тексту