1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 грудня 2021 року

м. Київ

справа № 160/5648/19

адміністративне провадження № К/9901/21334/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Тацій Л.В.,

суддів: Рибачука А.І., Стрелець Т.Г., -

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області (далі - ГУ Держпраці) на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2019 року (прийняте судом у складі судді Серьогіної О.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 29 липня 2020 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Малиш Н.І., суддів: Баранник Н.П., Щербака А.А.) у справі за позовом Фізичної особи-підприємця (далі - ФОП) ОСОБА_1 до ГУ Держпраці про визнання протиправними та скасування постанов, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У червні 2019 року ФОП ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, у якому просив визнати протиправними та скасувати:

- постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ДН720/269/НД/АВ/ТД/СПТД-ФС/407 від 05 липня 2018 року;

- постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ДН720/269/НД/АВ/ТД/СПТД-ФС/408 від 05 липня 2018 року.

На обґрунтування позовних вимог зазначив, що інспекційне відвідування було проведене відповідачем з порушенням затвердженого предмету та підстав перевірки, а складення за наслідками такого відвідування акта від 13 червня 2018 року № ДН 720/269/НД/АВ та як наслідок винесення оскаржуваних постанов, вчинені не на підставі і в порядку, що передбачені чинним законодавством, а також з огляду на необґрунтованість висновків, викладених в акті перевірки.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2019 року позов задоволено частково.

Визнав протиправною та скасував постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами ГУ Держпраці №ДН720/269/НД/АВ/ТД/СПТД-ФС/407 від 05 липня 2018 року.

Визнав протиправною та скасував постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами ГУ Держпраці №ДН720/269/НД/АВ/ТД/СПТД-ФС/408 від 05 липня 2018 року в частині накладення штрафу у розмірі 111 690,00 грн.

У задоволенні решти позовних вимог відмовив.

Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 29 липня 2020 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.

Задовольняючи частково позов суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, скасував постанову №ДН720/269/НД/АВ/ТД/СПТД-ФС/407 від 05 липня 2018 року про накладення на позивача штрафу на підставі абзацу 7 частини другої статті 265 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП), оскільки відповідач не зазначив, за яке саме порушення накладено штраф, а також частково скасував постанову №ДН720/269/НД/АВ/ТД/СПТД-ФС/408 від 05 липня 2018 року, якою відповідно до абзацу 2 частини другої статті 265 КЗпП, на позивача накладено штраф у розмірі 446 760,00 грн за фактичний допуск до роботи чотирьох працівників ( ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 ) без належного оформлення трудових відносин, в сумі 111 690,00 грн, оскільки позивачем надано докази працевлаштування однієї з осіб.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

25 серпня 2020 року ГУ Держпраці звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить постановлені у цій справі судові рішення у частині задоволення позовних вимог скасувати та прийняти нове у цій частині - про відмову у задоволенні позовних вимог, підстави, встановленої пунктом 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).

У скарзі зазначає, що відсутній висновок Верховного Суду щодо того, що є створенням об`єктом відвідування перешкод у діяльності інспектора праці.

Посилається на те, що суди дійшли помилкового висновку про те, що під поняттям "створення перешкод" законодавець розуміє активну поведінку посадової особи об`єкту відвідування, направлену на перешкоджання інспектору праці під час здійснення інспекційного відвідування отримувати необхідну для цього інформацію та належним чином реалізувати свої повноваження, що є підставою для складання акта про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25 серпня 2020 року визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Рибачук А.І., Стрелець Т.Г., скаргу передано судді-доповідачу.

Верховний Суд ухвалою від 10 вересня 2020 року залишив касаційну скаргу без руху, а ухвалою від 05 жовтня 2020 року - відкрив касаційне провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Відповідно до наказу ГУ Держпраці від 04 червня 2018 року № 445-1 та направлення від 04 червня 2018 року № 42/4.3-н головними державними інспекторами відділу з питань додержання законодавства про працю, застрахованих осіб, зайнятість, працевлаштування інвалідів та з питань дитячої праці у Нікопольському регіоні Засядьвовк Тамарою Трифонівною та Кондрашевою Юлією Володимирівною у період з 04 по 05 червня 2018 року було здійснено інспекційне відвідування ФОП ОСОБА_1 з питань оформлення трудових відносин.

Підставою для проведення інспекційного відвідування позивача стала інформація за заявою фізичної особи (вхід. № Р-623 від 15 травня 2018 року) щодо можливого залучення працівників до роботи без оформлення трудових відносин.

05 червня 2018 року посадовими особами ГУ Держпраці було складено акт про неможливість проведення інспекційного відвідування від 05 червня 2018 року №ДН720/269/НП та вимогу про надання документів № ДН720/269/НП.

Вказані документи були направлені на адресу ФОП ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) засобами поштового зв`язку, проте поштове відправлення було повернуто на адресу відправника без вручення у зв`язку з відмовою одержувача в отриманні.

Наказом ГУ Держпраці від 13 червня 2018 року № 488-Іпо інспекційне відвідування ФОП ОСОБА_1 було поновлено та видано направлення на проведення інспекційного відвідування від 13 червня 2018 року № 53/4.3-н.

13 червня 2019 року головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, застрахованих осіб, зайнятість, працевлаштування інвалідів та з питань дитячої праці у Нікопольському регіоні Засядьвовк Тамарою Трифонівною за участі інспектора праці Кондрашевої Юлії Володимирівни було складено акт інспекційного відвідування № ДН720/269/НД/АВ.

Так, під час інспекційного відвідування з метою перевірки питання оформлення трудових відносин між ФОП ОСОБА_1 та працівниками на об`єктах, інспекторами праці були проведені заходи контролю за наступними адресами здійснення підприємницької діяльності:

1. АДРЕСА_2 ;

2. АДРЕСА_3 ;

3. АДРЕСА_4 ;

4. АДРЕСА_5 ;

5. АДРЕСА_6 ;

6. АДРЕСА_7.

Об`їздом вказаних вулиць, з`ясовано, що роботи з обрізки дерев здійснювало п`ять осіб у парку АДРЕСА_7.

По інших вулицях роботи з обрізки дерев проведені напередодні, про що свідчать згорнуті до купи гілки спиляних дерев.

Перед виїздом за місцями проведення робіт до м. Марганця 05 червня 2018 року о 13 год. 29 хв. інспектором праці здійснений телефонний дзвінок за номером телефону ФОП ОСОБА_1 НОМЕР_1, в якому підприємця повідомлено про предмет, терміни проведення інспекційного відвідування та у зв`язку з відсутністю офісу, позивачу було запропоновано о 15 год 00 хв. 05 червня 2018 року прибути до Нікопольського регіонального відділу з установчими документами та з документами, що засвідчують оформлення найманих працівників.

При цьому, ФОП ОСОБА_1 повідомив, що у нього є один оформлений на роботу працівник і документи потрібно зібрати.

Проте на домовлений час ФОП ОСОБА_1 не з`явився, документи до перевірки не надав.

Під час обстеження за місцем проведення робіт з обрізки дерев у парку АДРЕСА_7 о 15 год. 32 хв. 05 червня 2018 року перебувало п`ять осіб без спецодягу та без індивідуальних засобів захисту (касок, ременів, рукавиць) та два транспортні засоби: працююча (складалася стріла) автомобіль-вишка державний номер НОМЕР_2 та під`їхав бортовий автомобіль НОМЕР_3 з навантаженими спиляними колодками акацій для завантаження спиляних та порізаних у колодки акацій, що були зібрані до купи на обочину дороги по АДРЕСА_12 .

На початку співбесіди працівники категорично відмовилися надати усну та письмову інформацію про себе (прізвище, посади), але пояснили, що вони працюють у ФОП ОСОБА_1, та що у них є дозвіл Марганецької міської ради на проведення санітарної обрізки дерев.

З метою з`ясування осіб працівників, що працювали, за поданою заявою до поліції (зареєстрована у журналі обліку злочинів та пригод за № 5135 від 05 червня 2018 року), на місце проведення робіт прибула група швидкого реагування Марганецького відділу патрульної поліції Нікопольського ВП ГУ НП Дніпропетровської обл.

У результаті співбесіди з`ясовано, що з п`яти присутніх осіб четверо є працівниками ФОП ОСОБА_1, зокрема: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 .

ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1, мешкає у АДРЕСА_8 . тел. НОМЕР_4 ) усно повідомив, що він працює у ФОП ОСОБА_1 . Офіційно працевлаштований з травня 2018 року, а до цього часу працював у ФОП ОСОБА_1 без офіційного оформлення. Безпосередньо здійснює спил дерев та гілок.

ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_2, пенсіонер за віком, мешкає у АДРЕСА_9 ) письмово пояснив, що працює у ФОП ОСОБА_1 водієм з січня 2018 року. Роботу здійснює нерегулярно, тоді коли вона є. Завдання на виконання роботи, автомобілем, як засобом виробництва, забезпечує ФОП ОСОБА_1 . Заяву та документи для оформлення офіційного працевлаштування не подавав. Винагорода за виконану роботу виплачується йому не регулярно в залежності від обсягу виконаної роботи приблизно в розмірі 2500,0 грн.

ОСОБА_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_3, мешкає у АДРЕСА_10, тел. НОМЕР_5 ) усно повідомив, що він працює у ФОП ОСОБА_1 приблизно місяць-півтора без офіційного оформлення. За цей період він отримав від ФОП ОСОБА_1 винагороду за виконаний обсяг робіт близько 10 000,00 грн.

ОСОБА_5 ( ІНФОРМАЦІЯ_4, мешкає у АДРЕСА_11, тел.. НОМЕР_6 ) усно повідомив, що він працює у ФОП ОСОБА_1 приблизно місяць-півтора без офіційного оформлення. За цей період він отримав від ФОП ОСОБА_1 винагороду за виконаний обсяг робіт близько 10 000,0 грн. До розмірів і термінів виплати винагороди за свою роботу претензій не має. На бланку пояснення до приїзду наряду поліції вказав прізвище ОСОБА_7 та зазначив адресу АДРЕСА_11 .

П`ятий працівник, водій автомобіля НОМЕР_3 спішно покинув місце проведення робіт, залишивши автомобіль з відкритими дверима. На запитання чому працівник лишає робоче місце, працівник ОСОБА_2 пояснив, що цей чоловік заходив до нього особисто в гості.

О 17 годині на місце проведення робіт прибув ФОП ОСОБА_1 у супроводі чоловіка, який відмовився назвати своє прізвище і мету перебування на об`єкті виконання робіт. Згодом чоловік сів за кермо автомобіля НОМЕР_3, на який були дозавантажені попиляні колоди дров, і від`їхав з місця проведення робіт.

ФОП ОСОБА_1 пояснив, що вважає незаконним проведення перевірки. Техніка (автомобілі) перебуває у його власності та у нього обліковується чотири наймані працівники. На усну вимогу інспектора надати документи до перевірки, що стосуються працевлаштування осіб, що виконували роботи з обрізки дерев у парку АДРЕСА_7 повідомив, що документи можливо будуть надані у четвер (07 червня 2018 року) через адвоката.

За інформацією Нікопольської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС У Дніпропетровській області від 05 червня 2018 року №3613/10/04-07-08-02-19 ФОП ОСОБА_1 31 травня 2018 року до Нікопольської ОДПІ надано Повідомлення про прийняття працівника на роботу (ПІБ застрахованої особи ОСОБА_8, дата початку роботи - 04 травня 2018 року). За даними наданих ФОП ОСОБА_1 . Звітів про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів за листопад та грудень 2017 року рахувалася 1 особа, яка виконувала роботи за договорами цивільно-правового характеру; за березень-квітень 2018 року - 3 особи.

Акт інспекційного відвідування № ДН720/269/НД/АВ від 13 червня 2018 року було направлено на адресу позивача засобами поштового зв`язку.

22 червня 2018 року було складено акт про відмову від підпису № ДН720/269/НД/АВ/ВП, який направлено об`єкту відвідування 25 червня 2018 року.

21 червня 2018 року було винесено рішення про розгляд справи про накладення штрафу № ДН720/269/НД/АВ/ТД/СПТД, розгляд справи призначено на 05 липня 2018 року.

Вказане рішення було направлено на адресу позивача засобами поштового зв`язку.

05 липня 2019 року начальником ГУ Держпраці Снісаром В.В. було винесено постанову №ДН720/269/НД/АВ/ТД/СПТД-ФС/408 відповідно до абзацу 2 частини другої статті 265 КЗпП, якою на позивача накладено штраф у сумі 446 760,00 грн за фактичний допуск до роботи чотирьох працівників ( ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 ) без належного оформлення трудових відносин.

Також 05 липня 2018 року начальником ГУ Держпраці Снісаром В.В. було винесено постанову №ДН720/269/НД/АВ/ТД/СПТД-ФС/407 відповідно до абзацу 7 частини другої статті 265 КЗпП, якою на позивача накладено штраф у сумі 372 300,00 грн.

Не погодившись з вказаними рішеннями контролюючого органу, позивач звернувся до суду.


................
Перейти до повного тексту