ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 грудня 2021 року
м. Київ
справа №640/12569/19
адміністративне провадження № К/9901/10217/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №640/12569/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Астрогаз" до Державної служби геології та надр України, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Нафтогазексплуатація", Компанія "Ой ленд Гез Еверсіз Трейдінг Бі.Ві", про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Астрогаз" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.10.2020 (головуючий суддя Котеньова О.Г.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.02.2021 (колегія у складі: головуючого судді Пилипенка О.Є., суддів: Собківа Я.М., Степанюка А.Г.), -
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У вересні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Астрогаз" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної служби геології та надр України, у якій просило суд:
- визнати протиправними дії Державної служби геології та надр України щодо повернення заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Астрогаз" від 09.10.2018 №30 на отримання спеціального дозволу на користування надрами;
- визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо неприйняття рішення (наказу) за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Астрогаз" від 09.10.2018 №30 на отримання спеціального дозволу на користування надрами;
- зобов`язати Державну службу геології та надр України розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Астрогаз" від 09.10.2018 №30 на отримання спеціального дозволу на користування надрами по суті із прийняттям відповідного рішення (наказу);
- зобов`язати Державну службу геології та надр України за результатами розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Астрогаз" від 09.10.2018 №30 надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Астрогаз" спеціальний дозвіл на користування надрами Пірківського нафтогазоконденсатного родовища, з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ).
2. Позовна заява обґрунтована тим, що за результатами поданої ТОВ "Астрогаз" заяви від 09.10.2018 №30 Держгеонадрами не було прийнято відповідного рішення, а лист від 16.01.2019 №822/03/12-19 не є таким рішенням, оскільки, як наголошено представником позивача, рішення за результатами розгляду заяв, аналогічній тій, що подана ТОВ "Астрогаз", оформляється у вигляді наказу, чого відповідачем зроблено не було, з урахуванням того, що підстави, з яких заява ТОВ "Астрогаз" від 09.10.2018 №30 повернута, не передбачені положеннями Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 "Про порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами" (далі - Порядок №615), а підстави, на які посилається відповідач, не відповідають дійсним обставинам справи (на адресу Держгеонадр України направлено лист від 04.10.2016 №12 щодо усунення порушення).
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанції
3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.10.2020 адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо неприйняття рішення (наказу) за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Астрогаз" від 09.10.2018 №30 на отримання спеціального дозволу на користування надрами Зобов`язано Державну службу геології та надр України розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Астрогаз" від 09.10.2018 №30 на отримання спеціального дозволу на користування надрами по суті із прийняттям відповідного рішення (наказу). В іншій частині позовних вимог відмовлено.
4. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що Державна служба геології та надр України, у встановлений законом строк про надання чи про відмову у наданні спеціального дозволу на користування надрами належного рішення не приймала, відповідної комісії щодо попереднього розгляду заяви не створила, а тому, на переконання суду, посилаючись на підстави, викладені у п. 8 Порядку №615, відповідач протиправно повернув заяву з документами без її розгляду.
5. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.02.2021 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Астрогаз" - залишено без задоволення. Апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазексплуатація", Державної служби геології та надр України - задоволено.
6. Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.10.2020 скасовано та прийнято нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Астрогаз" відмовлено в повному обсязі.
7. Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що відповідач, отримавши від ТОВ "Астрогаз" заяву разом з документами, та встановивши невиконання заявником вимог припису № 01/01/3109 від 13.05.2015 (який є чинним), правомірно застосував положення підпункту 1 пункту 8 Порядку № 615 та дійшов обґрунтованого висновку про повернення вказаної заяви на підставі пункту 8 Порядку №615.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
8. Не погодившись з судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, Товариство з обмеженою відповідальністю "Астрогаз" направило до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.10.2020 в частині незадоволених позовних вимог та скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.02.2021, прийняти нову постанову, якою задовольнити його позовні вимоги у повному обсязі.
9. На обґрунтування касаційної скарги позивач зазначає, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" від 06.09.2005 №2806-IV (надалі - Закон №2806-IV), Порядку №615 (з урахуванням норм статті 58 Конституції України та рішень Конституційного Суду України щодо її застосування).
10. На думку позивача, до правовідносин щодо надання спеціального дозволу на користування надрами повинні застосовуватися норми Порядку №615 у редакції, чинній на час звернення із заявою, з огляду на закріплену в статті 58 Конституції України заборону зворотної дії законів та нормативно-правових актів в часі.
11. У зв`язку з цим, позивач вважає, що приймаючи своє рішення, відповідач порушив 30-денний строк розгляду заяви про надання спеціального дозволу на користування надрами від 09.10.2018, яку повинен був розглянути до 09.01.2019, повернувши фактично документи позивача без розгляду 16.01.2019.
12. Тому, скаржник наполягає на необхідності застосування у цій справі норм статей 1, 4-1 Закону №2806-IV та зобов`язання відповідача видати спеціальний дозвіл на користування надрами з урахуванням принципу мовчазної згоди.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.
13. В автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду 23.03.2021 зареєстровано вказану касаційну скаргу.
14. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.03.2021, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя: Стеценко С. Г., судді: Стрелець Т. Г., Тацій Л. В.
15. Ухвалою Верховного Суду від 06.04.2021 відкрито провадження за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Астрогаз" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.10.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.02.2021.
16. Державна служба геології та надр України подала відзив на касаційну скаргу, в якому просила відмовити у задоволенні вимог такої скарги.
17. 06.05.2021 на адресу Верховного Суду від Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазексплуатація" надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому Товариство просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.10.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.02.2021 залишити без змін.
18. Ухвалою Верховного Суду від 07 грудня 2021 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 08 грудня 2021 року.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ.
19. Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 19.10.2007 Товариство з обмеженою відповідальністю "Астрогаз" отримало спеціальний дозвіл на користування надрами на пошук і розвідку вуглеводнів у пермських та кам`яновугільних відкладах №3109, у т.ч. дослідно-промислову розробку, геолого-економічну оцінку і затвердження запасів родовища ДКЗ України з метою введення в промислову розробку родовища Пірківська площа, розташованого в межах Зінківського району Полтавської області.
20. Впродовж 2007-2015 років позивач проводив геологічне вивчення, у т.ч. дослідно-промислову розробку Пірківського родовища.
21. За результатами такого вивчення ТОВ "Астрогаз" здійснило за власні кошти апробацію запасів нафти та газу в Державній комісії України по запасах корисних копалин при Держгеонадра (далі - ДКЗ), що підтверджується, зокрема, Протоколом № 3447 від 29.10.2015 (далі - Протокол ДКЗ № 3447), договорами про проведення початкової та детальної геолого-економічної оцінки Пірківської площі від 27.06.2014 № 01-2706/14 AG та від 27.02.2015 № 01-2702/15 AG відповідно, актами приймання передачі виконаних робіт, платіжними дорученнями та виписками з банківських рахунків про здійснення оплати за вказаними договорами.
22. Відповідно до вказаного протоколу Пірківське родовище визнане підготовленим до продовження геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, або видобування вуглеводнів (промислова розробка).
23. 09.10.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю "Астрогаз" звернулось до Держгеонадр із заявою №30, в якій просило надати спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу, (промислова розробка родовищ) на Пірківському нафтогазоконденсатному родовищі, що знаходиться в Полтавській області, Зіньківський район, в 5 км на північ від м. Зіньків строком на 20 років.
24. 16.01.2019 Державна служба геології та надр України листом за вих. № 822/03/12-19 повідомила ТОВ "Астрогаз" про повернення останньому заяви з пакетом документів від 09.10.2018 №29 відповідно до п. 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615.
25. Державна служба геології та надр України зазначила, що дозвіл без проведення аукціону не може бути надано особі, що не виконує програми робіт на ділянках надр, на користування якими їй вже надано дозвіл, або щодо якої виявлені порушення правил користування надрами на таких ділянках, що зафіксовані в актах перевірок, приписах або розпорядженнях відповідних органів у сфері надрокористування до моменту їх усунення.
26. Вважаючи такі дії Державної служби геології та надр України протиправними, позивач звернувся з даним позовом до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
27. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.
28. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
29. Згідно з положеннями ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
30. Згідно із статтею 2 Кодексу України про надра його завданням є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
31. Відповідно до статті 3 Кодексу України про надра гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.
32. Згідно зі статтею 13 Кодексу України про надра користувачами надр користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
33. Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).
34. Постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року №1174 затверджено Положення про Державну службу геології та надр України (далі - Положення №1174).
35. Згідно з пунктом 1 Положення №1174 Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раці