1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 грудня 2021 року

м. Київ

справа № 240/5579/18

провадження № К/9901/28257/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Стеценка С.Г., Стародуба О.П.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в Житомирській області

на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 19 березня 2019 року (суддя Єфіменко О.В.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 вересня 2019 року (головуючий суддя Боровицький О.А., судді Мотохнюк Д.Б., Шидловський В.Б.)

у справі №240/5579/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Житомирський м`ясокомбінат"

до Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та у місті Житомирі

про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У листопаді 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Житомирський м`ясокомбінат" звернулося до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та у місті Житомирі, в якому просило:

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та у місті Житомирі щодо неврахування п.4 рішення Житомирської міської ради від 10 червня 2015 року №931 при наданні Товариству з обмеженою відповідальністю "Житомирський м`ясокомбінат" витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 135724 м2, кадастровий номер земельної ділянки №1810136600:07:007:0009, яка розташована за адресою: м. Житомир, вул. Сергія Параджанова, 127, а саме: застосування при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнта Км2 у розмірі, що перевищує максимальне значення 0,306;

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та у місті Житомирі по застосуванню при визначенні коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки показників індексів споживчих цін за 2014 рік у розмірі 1,249 та за 2015 рік у розмірі 1,433 при наданні Товариству з обмеженою відповідальністю "Житомирський м`ясокомбінат" витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 135724 м2, кадастровий номер земельної ділянки №1810136600:07:007:0009, яка розташована за адресою: м. Житомир, вул. Сергія Параджанова, 127;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та у місті Житомирі внести зміни у Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23 липня 2018 року №1032/0/213-18 та при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером №1810136600:07:007:0009, застосувавши коефіцієнт Км2, що не перевищує максимальне значенням 0,306, яке передбачене п.4 рішення Житомирської міської ради від 10 червня 2015 року №931, а також застосувати коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки за 2016 рік у розмірі 1,060 та за 2017 рік у розмірі 1,0.

2. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 19 березня 2019 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 вересня 2019 року, позов задоволено.

3. Головне управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в Житомирській області з вказаними судовими рішеннями не погодилося, тому звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 19 березня 2019 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 вересня 2019 року.

4. Від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить суд залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 10 червня 2015 року 47-ю сесією 6-го скликання Житомирської міської ради прийнято рішення №931 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомирі".

Пунктом 1 цього рішення затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира.

Згідно з п.2 вказаного рішення затверджено середню базову вартість одного квадратного метра земель у місті Житомирі 249 грн 80 коп. Пунктом 3 введено у дію нові розміри плати за землю для всіх суб`єктів господарювання та громадян з 01 січня 2016 року.

Відповідно до п.4 вказаного рішення умовою введення в дію нових розмірів плати за землю є обмеження значення коефіцієнтів, які застосовуються при розрахунку визначення нормативно грошової оцінки земельних ділянок в м. Житомирі, а саме, вирішено: обмежити застосування коефіцієнту Км2 максимальним значенням 0,306; обмежити застосування загального коефіцієнту Км3, що є добутком значень локальних факторів, у діапазоні від 0,5 до 1, при цьому, "1" - це максимальне значення коефіцієнту, яке може застосовуватися при розрахунку визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок м. Житомира.

Згідно з п.6 Рішення №931 зобов`язано користувачам та власникам земельних ділянок, незалежно від форми власності та підпорядкування, отримати витяг з технічної документації нормативної грошової оцінки земель м. Житомир для перерахунку розміру плати за землю та при подачі усіх видів звітності застосовувати нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розмір якої визначений з 01 січня 2016 року.

Пунктом 10 рішення Житомирської міської ради №931 відповідача зобов`язано забезпечити оформлення та видачу заявникам відповідних витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира.

6. Для визначення розміру податку на землю Товариство з обмеженою відповідальністю "Житомирський м`ясокомбінат" звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області з заявою про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок відповідно до Закону України "Про оцінку землі".

7. Як вбачається з Витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки при розрахунку нормативно-грошової вартості земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:007:0009, що знаходиться за адресою: м. Житомир, вул. Сергія Параджанова, 127, відповідачем застосовано значення Км2 у розмірі 1,257, а не Коефіцієнт із значенням 0,306. Крім того, із витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23 липня 2018 року №1032/0/213-18 вбачається, що відповідачем при застосуванні середньої базової вартості одного квадратного метра у розмірі 249,80 грн, яка введена у дію з 01 січня 2016 року одночасно застосовано коефіцієнти індексації за попередні роки, а саме: 1,249 (за 2014 рік) та 1,433 (за 2015 рік). Коефіцієнт індексації 1,249*1,433*1,060=1,897.

8. Позивач вважає, що відповідачем протиправно при наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не застосовано п.4 вищевказаного рішення Житомирської міської ради, тому звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

9. Задовольняючи позов, суди першої та апеляційної інстанції керувалися тим, що при видачі витягу позивачу відповідачем не враховано обмеження в застосуванні коефіцієнта Км2, що встановлене п.4 рішенням Житомирської міської ради від 10 червня 2015 року №931. Крім того, з наданого витягу вбачається, що при застосуванні середньої базової вартості одного квадратного метра в розмірі 249,80 грн, яка введена у дію з 01 січня 2016 року одночасно застосовано коефіцієнти індексації за попередні роки, а саме: 1,249 (за 2014 рік) та 1,433 (за 2015 рік).

10. За висновками суду першої інстанції, використання при проведенні індексації нормативної грошової оцінки кумулятивного методу з використанням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014-2015 роки, що передували даті введення в дію рішення органу місцевого самоврядування про затвердження нормативної грошової оцінки земель, не відповідає вимогам Податкового кодексу України та Закону України "Про оцінку земель".

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

11. Касаційну скаргу мотивовано порушенням місцевим та апеляційним адміністративними судами норм матеріального і процесуального права і неповним дослідженням обставин справи.

12. Зокрема, скаржник посилається на те, що жодним законом або підзаконним актом не визначено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок видається на підставі рішення органу місцевого самоврядування. У такому випадку існує прогалина у законі, оскільки саме по собі рішення Житомирської міської ради №931 суперечить положенням Закону України "Про оцінку земель", проте ст. 144 Конституції України встановлює загальний обов`язок виконання рішення органів місцевого самоврядування на їх території.

13. Головне управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в Житомирській області стверджує, що позовна вимога щодо зобов`язання застосовувати у розрахунках при наданні витягів із технічної документації коефіцієнти є формою втручання в повноваження Головного управління та виходить за межі завдань адміністративного судочинства, а тому не може бути задоволена. При цьому, суди не вправі втручатися в діяльність державних органів та органів місцевого самоврядування при здійсненні ними функцій та повноважень, визначених законодавством, не вправі переймати на себе функції суб`єктів владних повноважень.

14. У відзиві на касаційну скаргу позивач зазначає, що рішення 47 сесії 6 скликання Житомирської міської ради від 10 червня 2015 року № 931 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомирі" є нормативно-правовим актом, обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями.

15. На думку позивача, доводи касаційної скарги про те, що вимога про зобов`язання відповідача вчинити конкретно визначені дії є формою втручання в дискреційні повноваження та виходить за межі завдань адміністративного судочинства є безпідставними, оскільки повноваження відповідача у спірних правовідносинах в цьому випадку не є дискреційними, а державний орган - Міськрайонне управління у Житомирському районі та м. Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області неналежним чином виконує покладені на нього обов`язки.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

17. Згідно з ч. 1 ст. 206 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України), використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

18. Частинами 1-3 ст. 201 ЗК України передбачено, що грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

19. Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" від 11 грудня 2003 року №1378-IV (надалі - Закон №1378-IV) визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами; рентний дохід - дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.

20. Частиною 5 ст. 5 Закону №1378-IV встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

21. Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213 (із змінами) затверджена Методика грошової оцінки земель населених пунктів. Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

22. Механізм визначення нормативної грошової оцінки земель врегульований Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики України та продовольства України, від 25 листопада 2016 року № 489.

23. Відповідно до п. 1.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

24. В розділі "II Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів" Порядку зазначено, що Коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, де: Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення; Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони); Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.

25. Таким чином, при визначенні нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки, розташованої в межах населеного пункту, враховуються, окрім інших, відповідні показники коефіцієнту Км2 (коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів) та коефіцієнту Км3 (коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території).

26. Як вбачається зі змісту позовної заяви підставою для визнання неправомірним та скасування спірного витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є те, що відповідач необґрунтовано вніс до нього значення без врахування рішення Житомирської міської ради прийнято рішення від 10 червня 2015 року №931, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та коефіцієнти, які застосовуються при розрахунку визначення нормативно грошової оцінки земельних ділянок в м. Житомирі.

27. Згідно з п. 4 вказаного рішення умовою введення в дію нових розмірів плати за землю є обмеження значення коефіцієнтів, які застосовуються при розрахунку визначення нормативно грошової оцінки земельних ділянок в м. Житомирі, а саме, вирішено:

- обмежити застосування коефіцієнту Км2 максимальним значенням 0,306;

- обмежити застосування загального коефіцієнту Км3, що є добутком значень локальних факторів, у діапазоні від 0,5 до 1, при цьому, "1" - це максимальне значення коефіцієнту, яке може застосовуватися при розрахунку визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок м. Житомира.

28. Згідно з п. 6 рішення Житомирської міської ради прийнято № 931 користувачам та власникам земельних ділянок, незалежно від форми власності та підпорядкування, необхідно отримати витяг з технічної документації нормативної грошової оцінки земель м. Житомира для перерахунку розміру плати за землю та при подачі усіх видів звітності застосовувати нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розмір якої визначений з 01 січня 2016 року.

29. Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

30. Відповідно до ч.1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.

31. Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

32. Згідно із ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

33. Колегія суддів вважає, що рішення про затвердження цієї документації в силу положень ст.ст. 59 та 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є нормативно-правовим актом, обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями.

34. Колегія суддів відхиляє доводи касаційної скарги про те, що саме по собі рішення Житомирської міської ради №931 суперечить положенням Закону України "Про оцінку земель", оскільки відповідач у разі незгоди з цим рішенням міг оскаржити його в судовому порядку, чого зроблено не було.

35. Також безпідставними є доводи касаційної скарги про втручання суду у дискреційні повноваження, оскільки у цьому випадку відповідач не наділений дискреційними повноваженнями.

36. Відповідно до ч. 1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

37. Таким чином, оскільки при ухваленні судових рішень суди першої та апеляційної інстанцій правильно застосували норми матеріального права, порушень норм процесуального права не допустили, тому суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

38. Оскільки Верховний Суд залишає без змін рішення судів попередніх інстанцій, то відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати не підлягають новому розподілу.

Керуючись ст. ст. 2, 3, 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд


................
Перейти до повного тексту