1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 грудня 2021 року

м. Київ

справа № 343/868/17

адміністративне провадження № К/9901/49594/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Шарапи В.М., суддів Тацій Л.В., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області

на постанову Долинського районного суду Івано-Франківської області від 07.12.2017 (головуючий суддя Андрусів І.М.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.03.2018 (головуючий суддя Матковська З.М., судді Бруновська Н.В., Затолочний В.С.)

у справі №343/868/17

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:

- зобов`язати ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області відкликати довідку від 07.07.2017 року № 3339/108/05/8-17 та направити в Головне управління Пенсійного фонду України в Івано- Франківській області нову довідку про розмір його грошового забезпечення із зазначенням в ній всіх видів грошового забезпечення, а саме: посадовий оклад - 4062 грн. (в т.ч. 25% гірські, 3250грн* 1.25); оклад за військове звання - 2200 грн.; надбавку за вислугу років-35 % - 2191.8 грн (4062грн+2200грн)*35%); надбавку, за виконання особливо важливих доручень - 48%; премію - 40%;

- визнати дії Головного Управління Пенсійного фонду в Івано-Франківській області щодо відмови в проведенні йому перерахунку пенсії протиправними;

- зобов`язати Головне Управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, на підставі заново поданої ліквідаційною комісією Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області за даним судовим рішенням довідки, провести йому перерахунок та виплату пенсії відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" №900 від 23.12.2015, статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанов Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", та постанови Кабінету Міністрів №45 від 13.02.2006 згідно поданої ліквідаційною комісією Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області згідно нової довідки, починаючи з 01.01.2016 в розмірі 59% грошового забезпечення та з врахуванням підвищення: за проживання в гірському населеному пункті без обмеження граничного розміру пенсії;

- встановити судовий контроль за виконанням рішення суду, шляхом зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області подати у десятиденний строк з моменту набрання рішенням законної сили звіт про виконання рішення суду;

- звернути до негайного виконання постанови щодо стягнення різниці з пенсії за минулий час з 01.01.2016 року;

- стягнути з відповідача на його користь понесені судові витрати у розмірі 640.00 грн.

Постановою Долинського районного суду Івано-Франківської області від 07.12.2017, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.03.2018, позов задоволено частково:

- визнано протиправними дії ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області щодо видачі ОСОБА_1 довідки про грошове забезпечення із зменшенням розміру посадового окладу, надбавки за вислугу років та премії;

- зобов`язано ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області видати ОСОБА_1 довідку про розмір грошового забезпечення, включивши посадовий оклад - 4062, 00 грн. (в тому числі 25% гірські), оклад за військове звання - 2200,00 грн.; надбавка за стаж служби - 35 % у розмірі 2191.80 грн. та премії в розмірі - 40%, яку скерувати до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області для проведення перерахунку та виплати різниці між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії, починаючи з 01.01.2016;

- визнано бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо непроведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 протиправною;

- зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області у десятиденний строк з моменту набрання рішенням законної сили подати звіт про виконання рішення суду;

- стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області на користь ОСОБА_1 640,00 грн. сплаченого судового збору.

Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено, що:

ОСОБА_1 є пенсіонером органів внутрішніх справ, перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Івано-Франківській області та отримує пенсію за вислугу років, яка призначена відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

29.03.2017 позивач звернувся до Головного управління поліції в Івано-Франківській області із запитом про надання інформації про грошове забезпечення поліцейських Нацполіції з визначенням всіх видів грошового забезпечення поліцейських.

У відповіді №б-27/108/29-17 від 12.04.2017 Головне управління НП в Івано-Франківській області повідомило, що посадовий оклад заступника начальника відділу становить 3250,00 грн.; оклад за спеціальним званням підполковник поліції становить 2200,00 грн., надбавка за стаж служби в поліції від 19 до 22 років становить 40% - 2505,00 грн., надбавка за стаж служби в поліції від 22 до 25 років становить 45% - 2818,12 грн.; підвищення посадового окладу за проходження служби на території населених пунктів, яким надано статус гірського - 812,50 грн.

25.04.2017 позивач звернувся до Головного управління ПФУ в Івано-Франківській області, в якому просив провести перерахунок пенсії відповідно до постанови КМУ від 11.11.2015 року №988 згідно вказаної вище довідки від 12.04.2017.

З даних відповіді від 28.04.2017 за №310/Б-15 вбачається, що з метою забезпечення своєчасного проведення перерахунку пенсій з 01.01.2016 головним управлінням Фонду 29.03.2017 направлено списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку за формою, встановленою додатком 1 до постанови КМУ №45 від 13.02.2008, ліквідаційній комісії УМВС в Івано-Франківській області. На час розгляду звернення довідка про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії не надходила, а тому підстав для такого перерахунку у Головного управління Пенсійного фонду області немає.

Суди першої та апеляційної інстанцій, частково задовольняючи позовні вимоги, виходили з того, що колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ має право на здійснення перерахунку розміру пенсії на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988. Зазначили, що збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичне складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

Відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, подало касаційну скаргу на постанову Долинського районного суду Івано-Франківської області від 07.12.2017 та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.03.2018, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати та відмовити у задоволенні позову.

Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги полягають у тому, що судами попередніх інстанцій оскаржувані судові рішення прийняті з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення спору. Зокрема, скаржник наполягає на тому, що спірні правовідносини з приводу перерахунку пенсії врегульовані постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб". Відповідач, з посиланням на постанову КМУ №103, обґрунтовує правомірність своїх дій. Скаржник відзначив, що розмір пенсії для перерахунку пенсії обраховується у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою. При цьому, Міністерство внутрішніх справ України листом від 20.04.2017 №5551/05/22-2-2017 роз`яснило порядок перерахунку пенсій та надало інформацію у вигляді таблиці про визначення середніх розмірів надбавок та премій, що фактично сплачені за грудень 2015 року.

Позивач подав до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити в силі постанову Долинського районного суду Івано-Франківської області від 07.12.2017 та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.03.2018.

Представник Управління Міністерства внутрішніх справ в Івано-Франківській області подав відзив на касаційну скаргу, в якому просив задовольнити касаційну скаргу та скасувати оскаржувані судові рішення.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній до 08.02.2020, далі - КАС України), у відповідності до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Відповідно до частини 3 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" від 09.04.1992 №2262-XII (далі - Закон №2262-XII) перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених для поліцейських.

Статтю 63 Закону №2262-XII доповнено вказаною частиною згідно із Законом №900-VIII, який набрав чинності 29.12.2015.

Частиною 4 статті 63 Закону №2262-XII передбачено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.

Таким чином, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

Абзацом 2 розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" від 02.07.2015 №580-VIII визначено, що за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

Постановою №988 встановлені розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ.

Отже, збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичне складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції.

Відповідно до абзацу 7 пункту 5 Порядку №45 додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

Разом з тим, згідно з абзацом 5 пункту 5 Порядку №45 (в редакції, чинній на час спірних правовідносин), для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів - інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

Міністерство внутрішніх справ України листом "Про окремі питання підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України довідок про грошове забезпечення для перерахунку пенсій" від 20.04.2017 №5551/05/22-2017 головам ліквідаційних комісій ГУМВС, УМВС України в АРК, областях, містах Києві та Севастополі довело до відома інформацію про середні розміри надбавок та премії, що фактично сплачені за грудень 2015 року.

Водночас, Ліквідаційна комісія Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області у своїх запереченнях на позов та відзиві на касаційну скаргу, Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області у своїх запереченнях на уточнення позовних вимог, апеляційній скарзі, а також у касаційній скарзі наголошували, що Міністерство внутрішніх справ України листом від 20.04.2017 №5551/05/22-2-2017 роз`яснило, що надбавки, доплати, підвищення та премії для перерахунку пенсії слід врахувати відповідно до постанови КМУ №988 в середніх розмірах, що фактично виплачені за грудень 2015 року за відповідною посадою (посадами) в Національній поліції, при цьому надало інформацію у вигляді таблиці про визначення середніх розмірів надбавок та премій, що фактично сплачені за грудень 2015 року, відповідно до якої за посадою заступника начальника ВП премія становить 3.11 відсотка.

Натомість, суди попередніх інстанцій, приймаючи оскаржувані судові рішення у відповідній частині взагалі залишили без уваги доводи відповідачів щодо середніх розмірів надбавок та премій, що фактично сплачені за грудень 2015 року за відповідною посадою, необхідні для перерахунку пенсії.

Відповідно до частини 4 статті 9 КАС України, суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.

Згідно з частинами 1-4 статті 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Частиною 2 статті 73 КАС України визначено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Аналогічні норми права були закріплені у статтях 11, 138, 159 КАС України в редакції, чинній на час ухвалення рішення судом першої інстанції.

Верховний Суд зазначає, що принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі полягає насамперед у активній ролі суду при розгляді справи. В адміністративному процесі, на відміну від суто змагального процесу, де суд оперує виключно тим, на що посилаються сторони, мають бути повністю встановлені обставин справи, щоб суд ухвалив справедливе та об`єктивне рішення. Принцип офіційності, зокрема, виявляється у тому, що суд визначає обставини, які необхідно встановити для вирішення спору, з`ясовує якими доказами сторони можуть обґрунтовувати свої доводи чи заперечення щодо цих обставин, а у разі необхідності суд повинен запропонувати особам, які беруть участь у справі, доповнити чи пояснити певні обставини та надати суду додаткові докази.

Крім того, підпунктом "в" пунктом 3 частини 1 статті 322 КАС України передбачено, що постанова суду апеляційної інстанції складається з мотивувальної частини із зазначенням мотивів прийняття або відхилення кожного аргументу, викладеного учасниками справи в

Відтак, суди попередніх інстанцій допустили порушення норм процесуального права, а саме, не надали жодної оцінки доводам Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області, викладеним у запереченнях до позовної заяви та апеляційній скарзі стосовно середніх розмірів надбавок та премій, що фактично сплачені за грудень 2015 року, необхідні для перерахунку пенсії, про які довело до відома Міністерство внутрішніх справ України листом від 20.04.2017 №5551/05/22-2-2017.

За приписами частини 2 статті 353 КАС України (в редакції, чинній до 08.02.2020), підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо: суд не дослідив зібрані у справі докази; або суд необґрунтовано відхилив клопотання про витребування, дослідження або огляд доказів, або інше клопотання (заяву) учасника справи щодо встановлення обставин, які мають значення для правильного вирішення справи; суд встановив обставини, що мають істотне значення, на підставі недопустимих доказів.

В силу вимог частини 4 цієї статті, справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.

Отже, Верховний Суд вважає, що для правильного вирішення цього спору судам необхідно встановити всі обставини, які стали підставою для звернення до суду із даним позовом. З цього приводу належним чином дослідити наявні докази, а у разі потреби, витребувати додаткові. Також надати оцінку всім аргументам, які учасники справи наводять в обґрунтування своїх вимог та заперечень.

Керуючись нормами пункту 2 розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15.01.2020 №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", а також статтями 341, 349, 355, 356, 359 КАС України, суд,


................
Перейти до повного тексту