Окрема думка
судді Великої Палати Верховного Суду Пророка В. В.
справа № 9901/373/20 (провадження № 11-96 заі 21)
30 вересня2021 року
м. Київ
Велика Палата Верхового Суду розглянула в судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Вищої ради правосуддя (далі - ВРП) про визнання протиправною відмови за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 04 лютого 2021 року і постановою від 30 вересня 2021 року апеляційну скаргу залишила без задоволення, а оскаржуване судове рішення без змін.
Водночас з рішенням Великої Палати Верхового Суду не можу погодитися з огляду на таке.
1. ОСОБА_1 звернувся до суду із позовною заявою, у якій, зокрема, просив визнати протиправною відмову ВРП розпочати дисциплінарне провадження та розглянути дисциплінарну скаргу позивача щодо судді ОСОБА_2 відповідно до правил розгляду дисциплінарних скарг, передбачених главою 4 Закону України від 21 грудня 2016 року № 1798-VIII «Про Вищу раду правосуддя» (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Закон № 1798-VIII).
2. На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що 18 червня 2020 року він звернувся до ВРП зі скаргою про порушення строку розгляду дисциплінарної скарги, яка стосувалася судді Господарського суду м. Києва ОСОБА_2 , з проханням притягнути її до дисциплінарної відповідальності, оскільки ОСОБА_2 як член ВРП порушила строк розгляду дисциплінарної скарги щодо судді Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду ОСОБА_3 , яка перебувала у неї в провадженні, відповідно до положень пунктів 2, 3 частини першої статті 106 Закону України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів» (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Закон № 1402-VIII).
3. У відповідь на скаргу від 18 червня 2020 року ОСОБА_1 отримав лист від 13 липня 2020 року № М-3562/3,4,13-26932/0/9-20 за підписом заступника Голови ВРП Маловацького О. В., у якому було зазначено, що ВРП як конституційний орган державної влади та суддівського врядування діє виключно в межах повноважень, визначених статтею 131 Конституції України та статтею 3 Закону № 1798-VIII, і притягнення членів ВРП до дисціплінарної відповідальності не належить до її повноважень.
4. Велика Палата Верховного Суду переглянувши рішення суду першої інстанції дійшла висновку про необхідність залишення апеляційної скарги ОСОБА_1 без задоволення, зокрема, з огляду на таке.
4.1. Підставою для звернення позивача до ВРП зі скаргою про неправомірні дії члена ВРП ОСОБА_2 слугувало неналежне, на його думку, виконання покладених на неї обов`язків, зокрема в частині дотримання строку розгляду поданої ним дисциплінарної скарги від 14 лютого 2020 року № М-146/22/7-20 про відкриття дисциплінарного провадження щодо судді Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду ОСОБА_3.
4.2. Конституцією України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України).
4.3. Організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні, що функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів і забезпечує право кожного на справедливий суд, визначають положення Закону № 1402-VIII.
4.4. Підстави притягнення судді до дисциплінарної відповідальності встановлені статтею 106 Закону № 1402-VIII. Зокрема, суддю може бути притягнуто до дисциплінарної відповідальності в порядку дисциплінарного провадження з таких підстав:
4.4.1. безпідставне затягування або невжиття суддею заходів щодо розгляду заяви, скарги чи справи протягом строку, встановленого законом, зволікання з виготовленням вмотивованого судового рішення, несвоєчасне надання суддею копії судового рішення для її внесення до Єдиного державного реєстру судових рішень (пункт 2 частини другої статті 106 Закону № 1402-VIII);
4.4.2. допущення суддею поведінки, що порочить звання судді або підриває авторитет правосуддя, зокрема в питаннях моралі, чесності, непідкупності, відповідності способу життя судді його статусу, дотримання інших норм суддівської етики та стандартів поведінки, які забезпечують суспільну довіру до суду, прояв неповаги до інших суддів, адвокатів, експертів, свідків чи інших учасників судового процесу (пункт 3 частини другої статті 106 Закону № 1402-VIII).
4.5. Право на звернення зі скаргою щодо дисциплінарного проступку судді (дисциплінарною скаргою) має будь-яка особа відповідно до положень частини першої статті 107 цього Закону.
4.6. Частиною другою статті 107 Закону № 1402-VIII визначено, що дисциплінарна скарга подається у письмовій формі та повинна містити такі відомості:
- прізвище, ім`я, по батькові (найменування) скаржника, його місце проживання (перебування) або місцезнаходження, поштовий індекс, номери засобів зв`язку;
- прізвище, ім`я, по батькові та посада судді (суддів), щодо якого (яких) подано скаргу;
- конкретні відомості про наявність у поведінці судді ознак дисциплінарного проступку, який відповідно до частини першої статті 106 цього Закону може бути підставою для дисциплінарної відповідальності судді;
- посилання на фактичні дані (свідчення, докази), що підтверджують зазначені скаржником відомості.
4.7. Дисциплінарна скарга підписується скаржником із зазначенням дати її підписання.
4.8. Відповідно до частини п`ятої статті 54 Закону № 1402-VIII у разі призначення судді членом ВРП, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України він відряджається для роботи в цих органах на постійній основі. За членами цих органів - суддями зберігаються гарантії матеріального, соціального та побутового забезпечення, визначені законодавством для суддів.
4.9. Статус, повноваження, засади організації та порядок діяльності ВРП встановлює Закон № 1798-VIII.
4.10. Частиною першою статті 21 Закону № 1798-VIII встановлено, що на час виконання повноважень члени ВРП з числа суддів та прокурорів відряджаються до ВРП із збереженням за ними посад, які вони обіймали на момент обрання (призначення) членами ВРП.
4.11. Частиною восьмою статті 6 Закону № 1798-VIII визначено, що член ВРП, який є суддею, не може здійснювати правосуддя (крім Голови Верховного Суду).
4.12. Дисциплінарне провадження розпочинається за скаргою щодо дисциплінарного проступку судді (дисциплінарна скарга), поданою відповідно до Закону № 1402-VIII, або за ініціативою Дисциплінарної палати чи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України у випадках, визначених законом (стаття 42 Закону № 1798-VIII).
4.13. Конституція України, Закони № 1402-VIII, № 1798-VIII, а також будь-який інший законодавчий акт не містять серед повноважень ВРП притягнення до дисциплінарної відповідальності члена ВРП, тому у відповідача були відсутні підстави для розгляду скарги ОСОБА_1 від 18 червня 2020 року за правилами розгляду дисциплінарних скарг, що передбачені главою 4 Закону № 1798-VIII, оскільки відповідач як незалежний конституційний орган державної влади в силу частини 2 статті 19 Конституції України зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
4.14. Окрім того, суд першої інстанції встановив, що всупереч вимогам частини третьої статті 107 Закону № 1402-VIII скарга ОСОБА_1 не відповідала зразку «Скарги щодо дисциплінарного проступ