1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 грудня 2021 року

м. Київ

справа №810/1122/17

адміністративне провадження № К/9901/5181/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Тиса-ДДК" на постанову Київського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2017 року ( головуючий суддя Басай О.В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2017 року (колегія суддів у складі: Бєлової Л.В., Безименної Н.В., Кучми А.Ю.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тиса-ДДК" до Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання енергетичної і теплової енергії у Центральному регіоні про скасування постанови,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Тиса-ДДК" звернулось до суду з позовом до Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання енергетичної і теплової енергії у Центральному регіоні, в якому просило скасувати постанову від 22.11.2016 №08/11-37-63 про накладення штрафу за порушення законодавства в галузі електроенергетики та сфері теплопостачання.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що оспорювана постанова винесена Інспекцією без дотримання вимог законодавства, зокрема Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Закону України "Про електроенергетику", а тому вважає її протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2017 року, в задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з указаними судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та ухвалити нове про задоволення позову.

Касаційну скаргу, зокрема, обґрунтовано тим, що судами безпідставно проігноровано факт підробки (фальсифікації доказів), а також те, що у інспектора з державного енергетичного нагляду відсутні повноваження щодо винесення припису саме про допуск посадових осіб державного енергетичного нагляду до здійснення заходів з перевірки.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив відмовити у задоволенні касаційної скарги та залишити судові рішення без змін.

Ухвалою Верховного Суду від 04 січня 2018 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Судами встановлено, що Державною інспекцією з енергетичного нагляду за режимами споживання енергетичної і теплової енергії у Центральному регіоні факсограмою повідомлено позивача про проведення планової перевірки у період з 04.04.2016 по 06.04.2016 включно на енергетичних об`єктах Товариства з обмеженою відповідальністю "Тиса-ДДК".

Вказане повідомлення про проведення заходу отримано позивачем, що підтверджується листом Товариства від 22.03.2016 №18.

06 квітня 2016 року на підставі наказу від 04.04.2016 №08/11-03-432 та направлення від 04.04.2016 №08/11-03-263 Інспекцією проведено планову перевірку, результати якої викладені в акті №08/11-37-202.

Встановивши в ході проведення вказаного заходу недотримання Товариством вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Закону України "Про електроенергетику", Інспекцією винесено припис від 06.04.2016 №08/11-37-100, про виконання якого Товариство мало повідомити Інспекцію до 06.06.2016.

Оскільки від підписання акта здійснення заходу державного енергетичного нагляду (контролю) від 06.04.2016 №08/11-37-202 та припису від 06.04.2016 №08/11-37-100 директор Деркач В.М. відмовився, на вказаних документах зроблено відповідні відмітки, а їх копії направлено позивачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення, який отримано уповноваженою особою Товариства - Васьківською В.С.

27 липня 2016 року на підставі наказу від 27.07.2016 №08/11-03-412 та направлення від 27.07.2016 №08/11-03-231 Інспекцією проведено позаплановий захід з державного енергетичного нагляду на енергетичних об`єктах Товариства з обмеженою відповідальністю "Тиса-ДДК", предметом якого була перевірка виконання розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених за результатами здійснення державного енергетичного нагляду у споживачів середнього ступеню ризику, а саме: припис від 06.04.2016 №08/11-37-100.

Результати такого заходу оформлені актом здійснення заходу державного енергетичного нагляду (контролю) від 27.07.2016 №08/11-37-412, відповідно до якого установлено, що під час здійснення вказаного заходу виявлено порушення Товариством статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а саме не допущено посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контрою) з перевірки виконання пунктів припису від 06.04.2016 №08/11-37-100.

У зв`язку із виявленням вказаного порушення, Інспекцією винесено припис від 27.07.2016 №08/11-37-231, відповідно до якого позивач має допустити посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення позапланового заходу державного нагляду (контрою) з перевірки виконання пунктів припису від 06.04.2016 №08/11-37-100 11.08.2016 об 11:00 год.

Копії акта здійснення заходу державного енергетичного нагляду (контролю) від 27.07.2016 №08/11-37-412 та припису від 27.07.2016 №08/11-37-231 направлено 29.07.2016 позивачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення, який отримано уповноваженою особою Товариства, Васьківською В.С.

11 серпня 2016 року Інспекцією проведено позапланову перевірку виконання суб`єктами господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених за результатами здійснення державного енергетичного нагляду, а саме: припису від 27.07.2016 №08/11-37-231, яка оформлена актом перевірки (протокол) №08/11-37-55А/П.

В ході проведення перевірки встановлено порушення Товариством статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а саме, не допущено посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контрою) з перевірки виконання пунктів припису від 06.04.2016 №08/11-37-100, у зв`язку з чим Інспекцією було складено припис від 11.08.2016 №08/11-37-243, в якому викладено заходи щодо усунення такого порушення законодавства, а також зазначено термін його усунення - 26.09.2016 об 11.00 год.

Копії акта перевірки (протокол) від 11.08.2016 №08/11-37-55А/П та припису від 11.08.2016 №08/11-37-243 направлено 17.08.2016 позивачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення, який отримано уповноваженою особою Товариства, Васьківською В.С.

26 вересня 2016 року Інспекцією проведено позапланову перевірку виконання суб`єктами господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених за результатами здійснення державного енергетичного нагляду, а саме: припису від 11.08.2016 №08/11-37-243, яка оформлена актом перевірки (протокол) №08/11-37-64А/П.

В ході проведення перевірки встановлено порушення Товариством статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а саме, не допущено посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контрою) з перевірки виконання пунктів припису від 06.04.2016 №08/11-37-100, у зв`язку з чим Інспекцією було складено припис від 26.09.2016 №08/11-37-307, в якому викладено заходи щодо усунення такого порушення законодавства, а також зазначено термін його усунення - 26.10.2016 об 11. 00 год.

Копії акта перевірки (протокол) від 26.09.2016 №08/11-37-64А/П та припису від 26.09.2016 №08/11-37-307 були направлені позивачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення, який отримано 07.10.2016 уповноваженою особою Товариства, Васьківською В.С.

27 жовтня 2016 року Інспекцією проведено позапланову перевірку виконання суб`єктами господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених за результатами здійснення державного енергетичного нагляду, а саме: припису від 26.09.2016 №08/11-37-307, яка оформлена актом перевірки (протокол) №08/11-37-73А/П.

В ході проведення перевірки встановлено порушення Товариством статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а саме не допущено посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контрою) з перевірки виконання пунктів припису від 06.04.2016 №08/11-37-100.

22 листопада 2016 року Інспекція, розглянувши акти перевірки (протоколи) від 11.08.2016 №08/11/37-55А/П, від 26.09.2016 №08/11/37-64А/П, від 27.10.2016 №08/11/37-73А/П та встановивши, що вимоги приписів від 27.07.2016 №08/11-37-231, від 11.08.2016 №08/11-37-243, від 26.09.2016 №08/11/37-307 про допуск посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контрою) з перевірки виконання пунктів припису від 06.04.2016 №08/11-37-100 залишаються не виконаними, винесла оспорювану постанову, якою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Тиса-ДДК" застосовано штраф у розмірі однієї тисячі неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що становить 17 000 грн.

Оспорювана постанова направлена Інспекцією 24.11.2016 рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу Товариства, однак повернулась до відповідача із зазначенням причини повернення "за закінченням терміну зберігання".

Позивач, не погоджуючись із оспорюваною постановою, а також вважаючи її протиправною, звернувся з даним позовом до суду.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з позицією якого погодилась колегія суддів апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачем не допущено порушення встановленого порядку проведення перевірок та оформлення їх результатів, а встановлені порушення підтверджуються обставинами справи.

Верховний Суд, враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).містяться у Законі України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 за № 877-V (далі - Закон № 877-V).

Статтею 1 указаного Закону визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій;

Положеннями статті 5 Закону № 877-V передбачено, що планові заходи здійснюються відповідно до річних або квартальних планів, які затверджуються

................
Перейти до повного тексту