ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 грудня 2021 року
м. Київ
справа №466/6966/17
адміністративне провадження № К/9901/61541/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 29 серпня 2018 року у складі колегії суддів: Курильця А.Р. (головуючий), суддів: Богаченка С.І., Мікули О.І. у справі за її позовом до Личаківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Львова (далі - Личаківське об`єднане УПФУ м. Львова) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій
1. 26 вересня 2017 року позивач звернулася до суду з позовом у якому просила:
1.1 - визнати протиправними дії Личаківського об`єднаного УПФУ м. Львова стосовно відмови їй у перерахунку пенсії відповідно до статей 37, 37-1 Закону України від 16 грудня 1993 року №3723-ХІІ "Про державну службу" (у редакції станом на 12 червня 2013 року; далі - Закон №3723-ХІІ) на підставі заяви від 17 серпня 2017 року та двох довідок Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 30 квітня 2014 року № 36-вих.535, від 4 серпня 2017 року №36-вих-4114 про заробітну плату з розрахунку 80 відсотків від суми місячного заробітку з врахуванням всіх виплат на які були нараховані страхові внески та єдиний внесок на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, виплати різниці в пенсії за минулий час та скасувати рішення від 22 серпня 2017 року №13 про відмову у перерахунку пенсії у повному обсязі, як таке, що не відповідає Конституції та законам України;
1.2 - зобов`язати Личаківське об`єднане УПФУ м. Львова провести перерахунок та виплату пенсії державного службовця позивачці згідно довідки Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 30 квітня 2014 року №36-вих.535 про заробітну плату за останні 60 календарних місяців роботи підряд перед звільненням з врахуванням всіх зазначених у ній виплат на які були нараховані страхові внески та єдиний внесок на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація заробітної плати та інші виплати), відповідно до Закону №3723-ХІІ (у редакції станом на 12 червня 2013 року) з розрахунку 80 відсотків від суми місячного заробітку з 1 вересня 2017 року та виплатити різницю в розмірі пенсії за минулий час з 1 вересня 2016 року по 1 червня 2017 року з врахуванням проведених раніше виплат;
1.3 - зобов`язати Личаківське об`єднане УПФУ м. Львова провести перерахунок та виплату пенсії державного службовця позивачці згідно довідки Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 4 серпня 2017 року №36-вих-4114 з 1 вересня 2017 року у зв`язку з підвищенням заробітної плати працівникам місцевого самоврядування відповідно до статей 37, 37-1 Закону №3723-ХІІ та застосувати аналогію Закону, який регулює подібні правовідносини про перерахунок раніше призначеної пенсії (статтю 63 Закону України від 9 квітня 1992 року №2262-XІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" та/або статтю 142 Закону України від 2 червня 2016 року №1402-VІІІ "Про судоустрій і статус суддів") згідно постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268 (із змінами та доповненнями згідно постанови Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року №353) "Про упорядкування структури та умов оплати праці працівникам органів виконавчої влади, органів прокуратури, суддів та інших органів" з розрахунку 80 відсотків від суми місячного заробітку, з врахуванням всіх виплат на які були нараховані страхові внески та єдиний внесок на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація заробітної плати та інші виплати), передбачених у довідці Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 30 квітня 2014 року №36-вих.535 та виплатити різницю в розмірі пенсії за минулий час з 1 червня 2017 року з врахуванням проведених раніше виплат.
2. Шевченківський районний суд м. Львова постановою від 7 грудня 2017 року позов задовольнив частково.
Визнав протиправними дії Личаківського об`єднаного УПФУ м. Львова стосовно відмови ОСОБА_1 у перерахунку пенсії відповідно до статей 37, 37-1 Закону №3723-ХІІ на підставі заяви від 17 серпня 2017 та двох довідок Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 30 квітня 2014 року № 36-вих.535, від 4 серпня 2017 року №36-вих-4114 про заробітну плату з розрахунку 80 відсотків від суми місячного заробітку з врахуванням всіх виплат на які були нараховані страхові внески та єдиний внесок на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, виплати різниці в пенсії за минулий час та скасувати рішення від 22 серпня 2017 року №13 про відмову у перерахунку пенсії у повному обсязі, як таке, що не відповідає Конституції та законам України.
Зобов`язав Личаківське об`єднане УПФУ м. Львова провести перерахунок та виплату пенсії державного службовця ОСОБА_1 згідно довідки Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 30 квітня 2014 року №36-вих.535 про заробітну плату за останні 60 календарних місяців роботи підряд перед звільненням з врахуванням всіх зазначених у ній виплат на які були нараховані страхові внески та єдиний внесок на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація заробітної плати та інші виплати), відповідно до Закону №3723-ХІІ з розрахунку 80 відсотків від суми місячного заробітку з 1 вересня 2017 року та виплатити різницю в розмірі пенсії за минулий час з 1 вересня 2016 року по 1 червня 2017 року з врахуванням проведених раніше виплат.
Зобов`язав Личаківське об`єднане УПФУ м. Львова провести перерахунок та виплату пенсії державного службовця ОСОБА_1 згідно довідки Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 4 серпня 2017 року №36-вих-4114 з 1 вересня 2017 року у зв`язку з підвищенням заробітної плати працівникам місцевого самоврядування відповідно до статтей 37, 37-1 Закону №3723-ХІІ та застосувати аналогію Закону, який регулює подібні правовідносини про перерахунок раніше призначеної пенсії (статтю 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року №2262-XІІ та/або статтю 142 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 2 червня 2016 року №1402-VІІІ) згідно постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року № 268 (із змінами та доповненнями згідно постанови Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року №353) "Про упорядкування структури та умов оплати праці працівникам органів виконавчої влади, органів прокуратури, суддів та інших органів" з розрахунку 80 відсотків від суми місячного заробітку, з врахуванням всіх виплат на які були нараховані страхові внески та єдиний внесок на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація заробітної плати та інші виплати), передбачених у довідці Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 30 квітня 2014 року №36-вих.535 та виплатити різницю в розмірі пенсії за минулий час з 1 червня 2017 року з врахуванням проведених раніше виплат.
2.1 Задовольняючи позовні вимоги, суд виходив із того, що отримувані застрахованою особою суми виплат з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати. Оскільки матеріальна допомога на оздоровлення, допомога для вирішення соціально-побутових питань та індексація заробітної плати входила до системи оплати праці державного службовця, а тому має бути врахована при обчисленні пенсії.
3. Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 15 лютого 2018 року скасував постанову Шевченківського районного суду м. Львова від 7 грудня 2017 року та прийняв нову.
Визнав протиправними дії Личаківського об`єднаного УПФУ м. Львова щодо не включення до заробітної плати, з якої обчислюється розмір пенсії державного службовця ОСОБА_1, сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати та інших надбавок.
Зобов`язав Личаківське об`єднане УПФУ м. Львова здійснити перерахунок ОСОБА_1 пенсії державного службовця відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" (у редакції чинній станом на момент призначення пенсії позивачці), у розмірі 80 відсотків заробітної плати державного службовця, з урахуванням сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати та інших надбавок, з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, згідно із поданими довідками про заробітну плату, якими передбачені складові заробітної плати для призначення пенсії, починаючи з 1 червня 2017 року, з урахуванням фактично виплачених сум.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовив.
3.1 Задовольняючи позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача здійснити перерахунок позивачці пенсії державного службовця відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" (у редакції чинній станом на момент призначення пенсії позивачці), в розмірі 80 відсотків заробітної плати державного службовця, з урахуванням сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати та інших надбавок, з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, згідно із поданими довідками про заробітну плату, якими передбачені складові заробітної плати для призначення пенсії, починаючи з 1 червня 2017 року, з урахуванням фактично виплачених сум, суд апеляційної інстанції виходив із того, що оскільки матеріальна допомога на оздоровлення, допомога для вирішення соціально-побутових питань та індексація заробітної плати входила до системи оплати праці державного службовця, а тому має бути врахована при обчисленні пенсії.
3.2 Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині зобов`язання відповідача провести перерахунок та виплату пенсії державного службовця позивачці згідно довідки Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 4 серпня 2017 року № 36-вих-4114 з 1 вересня 2017 року у зв`язку з підвищенням заробітної плати працівникам місцевого самоврядування відповідно до статтей 37, 37-1 Закону №3723-ХІІ (у редакції станом на 12 червня 2013 року) та застосувати аналогію Закону, який регулює подібні правовідносини про перерахунок раніше призначеної пенсії (статтю 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року №2262-XІІ та/або статтю 142 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 2 червня 2016 року №1402-VІІІ) згідно постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268 (із змінами та доповненнями згідно постанови Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року №353) "Про упорядкування структури та умов оплати праці працівникам органів виконавчої влади, органів прокуратури, суддів та інших органів" з розрахунку 80 відсотків від суми місячного заробітку, з врахуванням всіх виплат на які були нараховані страхові внески та єдиний внесок на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація заробітної плати та інші виплати), передбачених у довідці Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 30 квітня 2014 року №36-вих.535 та виплатити різницю в розмірі пенсії за минулий час з 1 червня 2017 року з врахуванням проведених раніше виплат, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відсутні правові підстави для перерахунку пенсії позивачці на підставі статті 37-1 Закону №3723-ХІІ, оскільки на час звернення позивачки із заявою про перерахунок пенсії скасовано норми законодавства, які визначали право особи на перерахунок пенсії державного службовця у зв`язку з підвищенням заробітної плати за відповідною посадою та підстави для такого перерахунку.
4. Верховний Суд постановою від 19 червня 2018 року скасував постанову суду апеляційної інстанції, а справу направив на новий апеляційний розгляд.
4.1 Скасовуючи рішення суду апеляційної інстанції суд касаційної інстанції зазначив, що переглядаючи рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції, дійшов вірного висновку про зобов`язання відповідача здійснити позивачу перерахунок пенсії державного службовця відповідно до статті 37 Закону №3723-ХІІ (у редакції чинній станом на момент призначення пенсії), у розмірі 80 відсотків заробітної плати державного службовця, з урахуванням сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати та інших надбавок, з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, однак не навів мотивів з яких він виходив зобов`язуючи саме з 1 червня 2017 року здійснити такий перерахунок та мотивів відмови у виплаті різниці в розмірі пенсії за минулий час, що є порушенням норм процесуального права.
5. Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 29 серпня 2018 року скасував постанову Шевченківського районного суду м. Львова від 7 грудня 2017 року та ухвалив нову, якою позов задовольнив частково.
Визнав протиправними дії Личаківського об`єднаного УПФУ м. Львова щодо не включення до заробітної плати, з якої обчислюється розмір пенсії державного службовця ОСОБА_1, сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально - побутових питань, індексації заробітної плати та інших надбавок.
Зобов`язав Личаківське об`єднане УПФУ м. Львова здійснити перерахунок ОСОБА_1 пенсії державного службовця відповідно до сттатті 37 Закону №3723-ХІІ (у редакції чинній станом на момент призначення пенсії позивачу), в розмірі 80 від заробітної плати державного службовця, з урахуванням сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати та інших надбавок, з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, згідно із поданими довідками про заробітну плату, якими передбачені складові заробітної плати для призначення пенсії, починаючи з 26 березня 2017 року, з урахуванням фактично виплачених сум.
У задоволенні решти позовних вимог відмовив.
5.1 Ухвалюючи рішення, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про неправомірність дій відповідача стосовно не включення позивачу до складових заробітної плати для призначення (перерахунку) пенсії всіх видів оплати праці, на які були нараховані та сплачені страхові внески.
6. Судами попередніх інстанцій встановлено:
6.1 З 12 червня 2013 року позивач перебуває на обліку у відповідача як отримувач пенсії за віком згідно зі статтею 37 Закону №3723-ХІІ. У квітні 2014 року, після звільнення з роботи, пенсія позивачці була перерахована на підставі статті 37-1 Закону №3723-ХІІ у розмірі 80 відсотків від середньомісячного заробітку. При перерахунку пенсії враховано стаж роботи державної служби в органах місцевого самоврядування 10 років 20 днів, стаж наукової роботи 11 місяців 13 днів, загальний страховий стаж 36 років 10 місяців 1 день.
6.2 У зв`язку з тим, що при перерахунку пенсії на час звільнення з роботи не були враховані всі складові отримуваних нею виплат, які входили в заробітну плату, внаслідок чого розмір пенсії був обчислений меншим ніж мав бути та у зв`язку зі збільшенням складових заробітної плати органів місцевого самоврядування відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268 (із змінами та доповненнями згідно постанови Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року №353) "Про упорядкування структури та умов оплати праці працівникам органів виконавчої влади, органів прокуратури, суддів та інших органів", 17 серпня 2017 року ОСОБА_1 звернулась з заявою про перерахунок раніше призначеної пенсіїї, до якої долучила довідки Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 30 квітня 2014 року №36-вих.535, від 4 серпня 2017 року № 36-вих-4114 про заробітну плату.
6.3 Личаківське об`єднане УПФУ м. Львова рішенням від 22 серпня 2017 року №13 відмовило ОСОБА_1 у перерахунку пенсії.
6.4 Уважаючи рішення відповідача протиправним, ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом.