1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 грудня 2021 року

м. Київ

справа №808/969/17

адміністративне провадження № К/9901/55914/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши у письмовому провадженні касаційну скаргу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2018 року (колегія суддів у складі: Лукманової О.М., Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,) у справі за позовом Обслуговуючого кооперативу "Корсар 2012" до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Спортивно-оздоровчий комплекс яхт-клуб Корсар" про визнання протиправними та скасування наказу та рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Обслуговуючий кооператив "Корсар 2012" звернувся до суду з позовом до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області, в якому просив визнати протиправними та скасувати наказ заступника директора Департаменту Державного архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області №131 від 06.12.2016 про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 09.11.2016 за №ЗП 142163091623 та рішення головного інспектора будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області №131 від 06.12.2016 про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 19.11.2016 за №ЗП 142163091623.

В обґрунтування вимог вказано, що виконувані позивачем будівельні роботи є саме реконструкцією та виконувалися в межах земель розміщення системи водопостачання й водовідведення, тому такі роботи не потребують документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою. Крім того допущено ряд порушень з боку контролюючого органу в ході проведення позапланової перевірки.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 28 серпня 2017 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2018 року постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 28 серпня 2017 року скасовано та ухвалено нове рішення про задоволення позову.

Не погодившись з указаним судовим рішенням, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Касаційну скаргу, зокрема, обґрунтовано тим, що замовником будівництва може бути виключно особа, яка є власником або користувачем земельної ділянки, а тому перевіряюючим органом зроблені вірні висновки про наявність порушень законодавства з боку позивача.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив відмовити у задоволенні касаційної скарги та залишити рішення суду апеляційної інстанції без змін.

Ухвалою Верховного Суду від 02 серпня 2018 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

У зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Судом апеляційної інстанції установлено, що ОК "Корсар 2012" подало декларацію про початок виконання будівельних робіт "Реконструкція системи водопостачання та водовідведення котеджного містечка ОК "Корсар 2012" вул. Луначарського, 15г в м. Запоріжжя", яка була зареєстрована Департаментом ДАБІ 21.10.2016 за №ЗП 082162912619.

21.07.2016 КП "Водоканал" надало ОК "Корсар 2012" технічні умови №269/2016(468) на приєднання котеджного містечка до централізованих систем водопостачання та водовідведення м. Запоріжжя за адресою вул. Луначарського, 15г.

Проведення реконструкції водопостачання та водовідведення погоджено 19.09.2016 з Комунарською районною адміністрацією Запорізької міської ради.

Після проведення реконструкції ОК "Корсар 2012" подало декларацію про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності "Реконструкція системи водопостачання та водовідведення котеджного містечка ОК "Корсар 2012" вул. Луначарського, 15г в м. Запоріжжя", яка була зареєстрована Департаментом ДАБІ 09.11.2016 за №ЗП142163091623.

Також установлено, що 02.11.2016 ТОВ "СОК яхт-клуб Корсар" звернулося до Департаменту ДАБІ у Запорізькій області із заявою про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт ОК "Корсар 2012", яка зареєстрована відповідачем 21.10.2016 за №ЗП 082162912619 з тих підстав, що при виконанні робіт з реконструкції системи водопостачання та водовідведення, на які ОК "Корсар 2012" не мало правових підстав, підрядником ОК "КОРСАР 2012" - ТОВ "Компанія "Муссон" було пошкоджено кабель 6000 кВт, який належить на праві власності ТОВ "СОК яхт-клуб "Корсар".

28.11.2016, уповноваженим особам відповідача видано направлення для проведення позапланової перевірки №847 на об`єкті будівництва: "Реконструкція системи водопостачання та водовідведення котеджного містечка ОК "Корсар 2012" за адресою: 69118, вул. Луначарського, буд. 15г, в м. Запоріжжя".

Головними інспекторами Балабановим Р.В. та Оксанченком С.М. проведено позапланову перевірку, результати якої викладені в акті перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил від 02.12.2016.

В акті перевірки вказано, зокрема, що будівельні роботи, відповідно до проектної документації, з підключенням водопостачання та каналізації виконувались позивачем без документа, що свідчить про право власності або користування земельною ділянкою на якій виконувались відповідні роботи, а також те, що замовником наведені недостовірні дані у деклараціях.

Судом також встановлено, що 06.12.2016 головним інспектором будівельного нагляду відділу контролю та нагляду за проведенням перевірок Департаменту Балабановим Р.В. у відношенні ОК "Корсар 2012" складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, видано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, а 07.12.2016 вищеперелічені документи разом із актом перевірки супровідним листом №1008-22.3/3771 направлені на адресу ОК "Корсар 2012" з запрошенням на розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

20.12.2016 винесено постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №44/1008-22.3/3908. Зазначену постанову направлено на адресу позивача листом №1008-22.3/3908 від 20.12.2016 та отримано його повноваженою особою 28.01.2017, про що свідчить роздруківка з офіційного веб-сайту УДППЗ "Укрпошта", сервіс- Відстеження поштового відправлення.

Разом з цим, Головним інспектором будівельного нагляду відділу контролю та нагляду за проведенням перевірок Департаменту Балабановим Р.В. було подано заступнику директора Департаменту Дем`янову В.Ф. службову записку, в якій йшлося про результати перевірки ОК "Корсар 2012" та запропоновано прийняти рішення про скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об`єкта "Реконструкція системи водопостачання та водовідведення котеджного містечка ОК "Корсар 2012" за адресою: 69118, вул. Луначарського, буд. 15г, в м. Запоріжжя" від 09.11.2016 за № ЗП 142163091623.

06.12.2016, на підставі вищевказаної службової записки, головним інспектором будівельного нагляду Департаменту Рябухою В.Є. прийнято рішення №131, яким скасовано реєстрацію декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 09.11.2016 за № ЗП 142163091623 на об`єкт "Реконструкція системи водопостачання та водовідведення котеджного містечка ОК "Корсар 2012" за адресою: 69118, вул. Луначарського, буд.15г, в м. Запоріжжя" (замовник ОК "Корсар 2012").

На підставі вищевказаного рішення заступником директора Департаменту Дем`яновим В.Ф. було видано наказ "Про скасування декларації про готовність об`єкта до експлуатації" № 131 від 06.12.2016, яким скасовано реєстрацію декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 09.11.2016 за № ЗП 142163091623 на об`єкт будівництва "Реконструкція системи водопостачання та водовідведення котеджного містечка ОК "Корсар 2012" за адресою: 69118, вул. Луначарського, буд. 15г, в м. Запоріжжя" (замовник ОК "Корсар 2012").

Не погоджуючись з такими рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду за захистом порушеного права.

Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не надано доказів погодження будівельних робіт із власником мереж водопостачання та водовідведення за адресою: 69118, вул. Луначарського, буд. 15г, в м. Запоріжжя та орендарем цієї земельної ділянки - ТОВ "Спортивно-оздоровчий комплекс яхт-клуб КОРСАР", а тому спірні рішення скасуванню не підлягають.

Скасовуючи судове рішення та задовольняючи позов суд апеляційної інстанції виходив, зокрема, з того, що ОК "Корсар 2012" та ТОВ "СОК яхт-клуб Корсар" мають одну і ту юридичну адресу: м. Запоріжжя, вул. Луначарського, 15г, мають у власності та користуванні об`єкти, які розташовані за цією адресою, їх господарська діяльність пов`язана з обслуговуванням спортивно-оздоровчого комплексу яхт-клубу Корсар".

Верховний Суд, враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року №3038-VІ встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів (далі - Закон №3038-VІ).

Статтею 41 Закону №3038-VІ передбачено, що Державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. 1 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю" від 23.05.2011 року № 553 (надалі - Порядок № 553), цей порядок визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Пунктом 5 указаного Порядку закріплено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Підставами для проведення позапланової перевірки є: подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні та декларації про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні та декларації про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю; вимога Держархбудінспекції про проведення перевірки; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати п`яти робочих днів, а у разі потреби може бути одноразово продовжений за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступника не більше ніж на два робочих дні.

Під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язана пред`явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки (пункт 7 Порядку №553).

За результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.

У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт (далі - припис) (пункт 16-17 Порядку №553).

Із системного аналізу наведених правових норм можна дійти висновку про те, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у формі планових і позапланових перевірок, за його результатами посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки. При цьому, підставами для проведення позапланової перевірки є, зокрема, звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства.

Як установлено судом апеляційної інстанції, Департаменту ДАБІ у Запорізькій області на підставі повідомлення "СОК яхт-клуб Корсар" про порушення ОК "Корсар 2012" законодавства у сфері містобудівної діяльності було проведену позапланову перевірку, в ході якої установлено, що замовник будівництва - ОК "Корсар 2012" виконував будівельні роботи без документа, що свідчить про право власності або користування земельною ділянкою на якій виконувались відповідні роботи, що є наведенням недостовірних даних у п. 13 декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 09.11.2016 № ЗП 142163091623 і порушенням ч. 10 ст.39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", п. 16 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №461 від 13.04.2011 року.

Так, згідно з ч.2 ст. 39-1 Закону №3038-VІ, у разі виявлення інспекцією державного архітект

................
Перейти до повного тексту