1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

02 грудня 2021 року

м. Київ

справа № 815/2625/16

адміністративне провадження № К/9901/32152/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Стародуба О.П.,

суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 22.06.2016 (суддя - Харченко Ю.В.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 07.12.2016 (судді - Крусян А.В., Вербицька Н.В.. Джабурія О.В.) у справі Державної служби геології та надр України до Приватного підприємство "Вогуп" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

в с т а н о в и в :

У травні 2016 року Державна служба геології та надр України звернулась до суду з позовом, в якому просила:

припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 29.07.2013 №4432, виданого Приватному підприємству "Вогуп".

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 29.07.2013 позивачем на підставі протоколу проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами від 18.06.2013 №6, договору купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами від 18.06.2013 №6-2/13, відповідачу видано Спеціальний дозвіл на користування надрами №4432 з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки вапняків, затвердження запасів корисної копалини ДКЗ України. (а.с. 12)

29.07.2013 між відповідачем та позивачем укладено Угоду про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин, відповідно до підпункту 1.1 якої Держгеонадра надає Надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин, а Надрокористувач зобов`язаний виконувати та дотримуватися умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом, цією Угодою та нормами діючого законодавства. (а.с. 13 - 15)

Наказом позивача від 24.06.2015 №173 затверджено План проведення перевірок надрокористувачів у ІІІ кварталі 2015року, відповідно до якого у ІІІ кварталі 2015року планується проведення перевірки на Приватному підприємстві "Вогуп" з 20.07.2015 (терміном 5 днів). (а.с. 17 - 18)

Наказом позивача від 25.06.2015 №174 доручено Департаменту державного геологічного контролю провести планові перевірки надрокористувачів, зазначених у Переліку надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у ІІІ кварталі 2015 року згідно з предметом перевірки, визначеним пунктом 4 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затв. постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 №1294. (а.с. 19)

Згідно витягу з переліку надрокористувачів щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у ІІІ кварталі 2015 року, який є додатком до наказу Держгеонадр України від 25.06.2015 №174, предметом перевірки відповідача є дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини). (а.с. 20)

26.06.2015 відповідачем на адресу позивача надіслано повідомлення про проведення планової перевірки №7717/13/14-15, в якому зазначено, що відповідно до пункту 8 Порядку №1294 у строк з 20 по 24 липня 2015 року посадовими особами позивача буде проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування відповідача, якому надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4432 від 29.07.2013. (а.с. 21)

Вказане повідомлення отримано відповідачем 09.07.2015, про що свідчить наявне в матеріалах справи рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення. (а.с. 21 зв)

01.07.2015 Азовсько-Чорноморським міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю на адресу відповідача надіслано направлення на проведення перевірки №21 у строк з 20 по 24 липня 2015 року на виконання наказу позивача від 25.06.2015 №174. (а.с. 22)

21.07.2015 Азовсько-Чорноморським міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю складено Акт перевірки №9/4432 про недопущення до перевірки, в якому зазначено, що посадовим особам відділу відмовлено у проведенні перевірки у зв`язку з відсутністю керівництва відповідача за адресою реєстрації. За вказаною адресою відсутній офіс відповідача. (а.с. 23 - 24)

21.07.2015 Азовсько-Чорноморським міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю на адресу відповідача надіслано припис №9/4432, яким відповідача у термін до 07.08.2015 зобов`язано надати начальнику відділу копії документів щодо дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення. (а.с. 25)

Зазначений припис відповідачем отримано 24.07.2015, про що свідчить наявне в матеріалах справи рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення. (а.с. 26)

26.08.2015 Азовсько-Чорноморський міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю звернувся до позивача із поданням на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4332 від 29.07.2013, у якому зазначено, що станом на 26.08.2015 відповідачем не допущено орган нагляду до перевірки та під час здійснення нагляду не надано документи відповідно до закону. (а.с. 27 - 28)

Наказом позивача від 04.09.2015 №271 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами, в тому числі зупинено дію дозволу №4432 від 29.07.2013 та надано відповідачу 30 календарних днів для усунення порушень.

Листом від 14.09.2015 №11969/В/14-15 позивач повідомив відповідача про те, що за результатом планової перевірки наказом Державної служби геології та надр України від 04.09.2015 №271 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №4432 від 29.07.2013, наданого відповідачу з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки вапняку ділянки Василівська та надано 30 календарних днів для усунення порушень. При цьому попереджено, що у разі ненадання інформації у визначений термін, буде розглянуто питання щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами. (а.с. 31)

Вказаний лист отримано відповідачем 25.09.2015, про що свідчить наявне в матеріалах справи відповідне рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення. (а.с. 31 зв)

09.11.2015 Азовсько-Чорноморський міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю звернувся до позивача із поданням на анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4332 від 29.07.2013, в якому зазначено, що станом на 09.11.2015 відповідачем не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування щодо: допуску посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), та надання документів. (а.с. 32)

Листом від 11.12.2015 позивач повідомив відповідача про те, що у зв`язку із не усуненням причин зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4432 від 29.07.2013, наданого відповідачу з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки вапняку ділянки Василівська, розглянуто питання щодо подальшої дії зазначеного спеціального дозволу. При цьому звернуто прохання про надання до Держгеонадр України у 15-денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами ділянки Василівська згідно із спеціальним дозволом на користування надрами №4432 від 29.07.2013.

Вважаючи наявність підстав, передбачених ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра, про припинення права користування надрами в судовому порядку, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

При цьому судами встановлено, що підставою для звернення Державної служби геології та надр України до суду з цією позовною заявою слугувало не неусунення причин зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4432 від 29.07.2013, а недопуск посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) та ненадання документів.

В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що відповідачем порушено законодавство у сфері надрокористування та не усунуто порушення, а тому наявні законодавчо передбачені підстави для анулювання судом спеціального дозволу ПП "Вогуп" на користування надрами від 29.07.2013 №4432.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 22.06.2016, яка залишена без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 07.12.2016, в задоволенні позову відмолено.

Ухвалюючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що суд може припинити право користування надрами лише у разі незгоди користувачів у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 статті 26 Кодексу України про надра. Судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача саме з припиненням дії спеціального дозволу на користування надрами. При зверненні до суду позивачем не надані докази щодо порушень користування надрами відповідачем або щодо незгоди відповідача з припинення дозволу в добровільному порядку.

Крім того, суди виходили з того, що позивачем не з`ясовані питання правонаступництва в зв`язку зі смертю одного з засновників ПП "Вогуп".

З ухваленими у справі рішеннями не погодився позивач, звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просив скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій і ухвалити нове про задоволення позову.

В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що під час перевірки посадовими особами Держгеонадра України встановлено допущення порушення відповідачем законодавства у сфері надрокористування, на підставі перевірки прийнято припис про усунення порушень, а в подальшому попереджено при припинення і про анулювання права користування надрами, у зв`язку з чим звернення до суду з цим позовом про анулювання права користування відповідачем надрами в судовому порядку є законним та обґрунтованим, таким що прийнятий в межах закону та повноважень. При цьому посилається на те, що таке право їм надано частиною другою статті 26 Кодексу України про надра, відповідно до якої право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, зокрема, у разі незгоди користувачів, а тому враховуючи, що від відповідача у відповідь на неодноразові попередження такої незгоди не надано, а тому відповідач мав всі законні підстави для анулювання дозволу в судовому порядку.

Відзиву на касаційну скаргу до суду не надходило.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Відповідно до частини 2 статті 24 Кодексу України про надра, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 41) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Згідно статті 60 цього Кодексу державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.

Частиною 1 статті 61 цього Кодексу передбачено, що державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійсню

................
Перейти до повного тексту