ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 листопада 2021 року
м. Київ
справа № 826/3883/18
адміністративне провадження № К/9901/63537/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Бучик А.Ю.,
суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,
розглянувши у письмовому провадженні касаційну скаргу Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.05.2018 (головуючий суддя Шрамко Ю.Т.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11.09.2018 (колегія суддів у складі: Бабенка К.А., Кузьменка В.В., Сорочка Є.О.) у справі за позовом Товариства обмеженою відповідальністю "Скайпарк Груп" до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), третя особа - Державна архітектурно-будівельна інспекція України про визнання протиправними та скасування наказів, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Скайпарк Груп", (далі - ТОВ "Скайпарк Груп") звернулось з позовом до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), третя особа - Державна архітектурно-будівельна інспекція України, в якому позивач просив суд:
1) визнати протиправним та скасувати наказ відповідача №339 від 13.10.2017 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2017 №КВ 083171532523, декларації про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І-ІІІ категорії складності від 09.06.2017 №КВ 143171600823 (по об`єкту "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 48, 50, 52 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва");
2) визнати протиправним та скасувати наказ відповідача №338 від 13.10.2017 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2017 №КВ 083171532451, декларації про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І-ІІІ категорії складності від 09.06.2017 №КВ 143171600870 (по об`єкту "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 42, 44, 46 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва");
3) визнати протиправним та скасувати наказ відповідача №340 від 13.10.2017 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2017 №КВ 083171532546, декларації про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І-ІІІ категорії складності від 09.06.2017 №КВ 143171609631 (по об`єкту "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 38, 40 та вул. Практичній, 12, 14 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва");
4) визнати протиправним та скасувати наказ відповідача №337 від 13.10.2017 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2017 №КВ 083171532276, декларації про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І-ІІІ категорії складності від 09.06.2017 №КВ 143171600775 (по об`єкту "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 45, 47, 49 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва");
5) визнати протиправним та скасувати наказ відповідача №335 від 13.10.2017 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2017 №КВ 083171532343, декларація про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І-ІІІ категорії складності від 09.06.2017 №КВ 143171600721 (по об`єкту "Будівництво житлового будинку на вул. Крейсера "Аврори", 15, 17, 19, вул. Юнацькій, 39, 41, 43 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва");
6) визнати протиправним та скасувати наказ відповідача №336 від 13.10.2017 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2017 №КВ 083171532396, декларації про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І-ІІІ категорії складності від 09.06.2017 №КВ 143171600638 (по об`єкту "Будівництво житлового будинку на вул. Крейсера "Аврори", 21, 23, 25, 27, вул. Юнацькій, 29, 33, 35, 37 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва");
7) зобов`язати відповідача подати третій особі інформацію щодо скасування наказу відповідача №339 від 13.10.2017, необхідну для внесення даних до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів;
8) зобов`язати відповідача подати третій особі інформацію щодо скасування наказу відповідача №338 від 13.10.2017, необхідну для внесення даних до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів;
9) зобов`язати відповідача подати третій особі інформацію щодо скасування наказу відповідача №340 від 13.10.2017, необхідну для внесення даних до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів;
10) зобов`язати відповідача подати третій особі інформацію щодо скасування наказу відповідача №337 від 13.10.2017, необхідну для внесення даних до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів;
11) зобов`язати відповідача подати третій особі інформацію щодо скасування наказу відповідача №335 від 13.10.2017, необхідну для внесення даних до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів;
12) зобов`язати відповідача подати третій особі інформацію щодо скасування наказу відповідача №336 від 13.10.2017, необхідну для внесення даних до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що відповідачем безпідставно та з порушенням вимог законодавства прийнято оскаржувані накази від 13.10.2017 №№335-340, а тому вони підлягають скасуванню з одночасним зобов`язанням відповідача подати до Державної архітектурно-будівельної інспекції України відповідну інформацію щодо скасування оскаржуваних наказів.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.05.2018, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 11.09.2018, позов задоволено.
Не погодившись з указаними судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову
Касаційну скаргу, зокрема, обґрунтовано тим, що судами не враховано, що саме ОСОБА_1 та ОСОБА_2 до департаменту направлено заяви про те, що вони проектну документацію на об`єкти будівництва не розробляли та авторський нагляд не здійснювали. Саме на підставі указаних заяв, що містили всі необхідні реквізити, що підтверджують особу заявників, на думку відповідача, контролюючий орган дійшов висновку наявності факту подання недостовірних даних у деклараціях з боку позивача.
Відзиви від інших учасників на адресу суду не надходили.
Ухвалою Верховного Суду від 19 жовтня 2018 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.
У зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Як установлено судами, ТОВ "Скайпарк Груп" є замовником будівництва наступних об`єктів:
- "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 48, 50, 52 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва ", (далі - Об`єкт будівництва-1);
- "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 42, 44, 46 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва ", (далі - Об`єкт будівництва-2);
- "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 38, 40 та вул. Практичній, 12, 14 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва ", (далі - Об`єкт будівництва-3);
- "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 45, 47, 49 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва ", (далі - Об`єкт будівництва-4);
- "Будівництво житлового будинку на вул. Крейсера "Аврори", 15, 17, 19, вул. Юнацькій, 39, 41, 43 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва ", (далі - Об`єкт будівництва-5);
- "Будівництво житлового будинку на вул. Крейсера "Аврори", 21, 23, 25, 27, вул. Юнацькій, 29, 33, 35, 37 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва ", (далі - Об`єкт будівництва-6).
Головним архітектором проекту відносно Об`єктів будівництва 1, 2, 4, 5, 6 була ОСОБА_3, а відносно Об`єкта будівництва-3 - ОСОБА_4 .
Відносно вказаних вище об`єктів будівництва відповідачем відповідно до вимог законодавства України проведено реєстрацію:
1) декларацій про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2017 №КВ 083171532523 (Об`єкт будівництва-1), №КВ 083171532451 (Об`єкт будівництва-2), №КВ 083171532546 (Об`єкт будівництва-3), №КВ 083171532276 (Об`єкт будівництва-4), №КВ 083171532343 (Об`єкт будівництва-5), №КВ 083171532396 (Об`єкт будівництва-6);
2) декларацій про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності, від 09.06.2017 №КВ 143171600823 (Об`єкт будівництва-1), №КВ 143171600870 (Об`єкт будівництва-2), №КВ 143171609631 (Об`єкт будівництва-3), №КВ 143171600775 (Об`єкт будівництва-4), №КВ 143171600721 (Об`єкт будівництва-5), №КВ 143171600638 (Об`єкт будівництва-6).
13.10.2017 відповідачем прийнято оскаржувані накази про скасування реєстрації декларацій про початок виконання будівельних робіт та про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності, №№335-340, якими скасовано реєстрацію вказаних вище декларацій про початок виконання будівельних робіт та про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності, відносно Об`єктів будівництва 1-6.
Не погоджуючись з такими рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду за захистом порушеного права.
Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції, з позицією якого погодилась колегія суддів апеляційного суду, виходив з того, що в матеріалах справи відсутні належні докази на підтвердження факту вчинення порушень вимог до містобудівної документації з боку позивача.
Верховний Суд, враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, виходить з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року №3038-VІ встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів (далі - Закон №3038-VІ).
Статтею 41 Закону №3038-VІ передбачено, що Державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п. 1 Порядку здійснення державного ар