1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 листопада 2021 року

м. Київ

справа № 813/2226/17

касаційне провадження № К/9901/40487/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,

розглянув у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу Дрогобицької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 20.07.2017 (суддя - Брильовський Р.М.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 28.09.2017 (головуючий суддя - Нос С.П., судді - Кухтей Р.В., Яворський І.О.) у справі № 813/2226/17 за позовом ОСОБА_1 (далі у тексті - ОСОБА_1 ) до Дрогобицької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області (далі у тексті - Інспекція, Дрогобицька ОДПІ) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,

В С Т А Н О В И В:

22.06.2017 ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до Інспекції, у якому із урахуванням уточнень просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 30.06.2016 №6-13.

На обґрунтування зазначених позовних вимог ОСОБА_1 послався на те, що: автомобіль, який належить позивачу, не є об`єктом оподаткування транспортним податком, оскільки його середньо ринкова вартість є меншою, ніж встановлена законодавством для обчислення податку, що підтверджується інформацією з офіційного веб-сайту Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, а відповідачем розрахунок проведено після набрання чинності змін до Методики визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів (постанова Кабінету Міністрів України від 21 червня 2017 року № 428) і стосується нарахування транспортного податку на 2017 рік, тобто автомобілів середньоринкова вартість яких становить понад 375 мінімальних заробітних плат, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, тобто 2017 року, при цьому не враховується тип коробки передач та пробіг. Розрахунок Дрогобицької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби України у Львівській області проведено згідно калькулятора офіційного веб-сайту Мінекономрозвитку України для цілей оподаткування транспортним податком на 2017 рік. Розрахунок вартості автомобіля BMW станом на базовий податковий (звітний) період 2016 календарного року Дрогобицькою об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління державної фіскальної служби України у Львівській області не представлено.

Львівський окружний адміністративний суд постановою від 20.07.2017 позов задовольнив повністю: визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення від 30.06.2016 №6-13.

Львівський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 30.05.2017 рішення суду першої інстанції залишив без змін.

Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суди виходили з того, що: зміни до об`єкта оподаткування транспортним податком згідно Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" від 24.12.2015 № 909-VІІІ, який набрав чинності 01.01.2016, були внесені пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного періоду (2016 рік), в якому такі нові правила застосовуються; наявною в матеріалах справи роздруківкою з офіційного веб-сайту Міністерства економічного розвитку і торгівлі України підтверджується, що середньо ринкова вартість транспортного засобу, який належить ОСОБА_1, становить 987 340, 20 грн, що є меншою від законодавчо встановленого мінімуму для оподаткування транспортним податком, тоді як Розрахунок відповідачем проведено згідно з калькулятором офіційного веб-сайту Мінекономрозвитку України для цілей оподаткування транспортним податком на 2017 рік; спірне податкове повідомлення-рішення прийняте Інспекції поза межами строку, встановленого підпунктом 267.6.2 пункту 267.6 статті 267 Податкового кодексу України.

Інспекція оскаржила рішення судів першої та апеляційної інстанцій до Вищого адміністративного суду України, який ухвалою від 13.11.2017 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник вказує на те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій ухвалені без повного дослідження всіх істотних обставин справи, оскільки за інформацією, наявною у АІС "Податковий блок", ОСОБА_1 є власником легкового автомобіля BMW, тип кузова седан В, модель 730 D, тип двигуна дизельний, робочий об`єм двигуна 2993, номер шасі НОМЕР_1, тип коробки передач автомат, рік випуску 2013, який є об`єктом оподаткування відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.1 статті 267 Податкового кодексу України.

Законом України "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)" від 02.06.2016 № 1401-VIII, який набрав чинності з 30.09.2016, статтю 125 Конституції України викладено в редакції, згідно з якою Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України.

Згідно з пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 2 червня 2016 року № 1402-VIII, який набрав чинності з 30.09.2016, з дня початку роботи Верховного Суду у складі, визначеному цим Законом, Верховний Суд України, Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищий господарський суд України, Вищий адміністративний суд України припиняють свою діяльність та ліквідуються у встановленому законом порядку.

Відповідно до пункту 8 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 № 1402-VIII, який набрав чинності з 30.09.2016, постановою Пленуму Верховного Суду від 30.11.2017 № 2 "Про визначення дня початку роботи Верховного Суду" днем початку роботи Верховного Суду визначено 15.12.2017.

Законом України від 03.10.2017 № 2147-VIII, який набрав чинності з 15.12.2017, Кодекс адміністративного судочинства викладено в новій редакції.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.03.2018 у справі визначено склад колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Бившева Л.І. (суддя-доповідач, головуючий суддя), Хохуляк В.В., Ханова Р.Ф.

Відповідно до підпункту 4 пункту 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII, який набрав чинності з 15.12.2017) касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 15.11.2021 закінчив підготовку справи до касаційного розгляду та визнав за можливе проведення касаційного розгляду справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 16.11.2021.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

У справі, що розглядається, суди встановили, що ОСОБА_1 є власником легкового автомобіля BMW з об`ємом двигуна 2993 см3, 2013 року випуску, д.н.з. НОМЕР_2, який поставлений на облік 16.09.2014, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 .

30.06.2016 Інспекція прийняла податкове повідомлення-рішення № 6-13, яким згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України та відповідно до підпункту 267.6.2 пункту 267.6 статті 267 Податкового кодексу України визначила ОСОБА_1 податкове зобов`язання з транспортного податку з фізичних осіб за 2016 рік у сумі 25 000, 00 грн. Підставою для прийняття оспорюваного податкового повідомлення-рішення слугували відомості про платників транспортного податку, наявні в АІС "Податковий блок".

Не погоджуючись із вказаним податковим повідомленням-рішенням позивач звернувся до суду із адміністративним позовом.

Керуючись рекомендаціями 16.06.2017 ОСОБА_1 на офіційному веб-сайті Міністерства економічного розвитку і торгівлі України сформував розрахунок середньо ринкової вартості транспортного засобу за такими параметрами: тип - легкові автомобілі; марка - BMW; модель - 7series, 3,0, внутрішнього згорання, дизель, АТ; рік випуску - 2013; пробіг, км - 110000; за якими середньо ринкова вартість транспортного засобу склала 987 340, 20 грн.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (абзац 1 пункту 1.1 статті 1 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)).

Положеннями пункту 10.2 статті 10 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що місцеві ради обов`язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю).

Повноваження Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів визначені у статті 12 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до підпункту 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

При цьому, підпункт 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачає, що у разі якщо сільська, селищна, міська рада або рада об`єднаних територіальних громад, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов`язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням їх мінімальних ставок, а плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю.

Водночас, 24.12.2015 року Верховною Радою України прийнято Закон України № 909-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році", який набрав чинності 01.01.2016, яким внесено зміни у Податковий кодекс України щодо об`єкту оподаткування транспортним податком.

Так, згідно підпункту 267.2.1 пункту 267.1 статті 267 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) об`єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п`яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року. Така вартість визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику економічного розвитку, за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, виходячи з марки, моделі, року випуску, типу двигуна, об`єму циліндрів двигуна, типу коробки переключення передач, пробігу легкового автомобіля, та розміщується на його офіційному веб-сайті.


................
Перейти до повного тексту