1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Окрема думка


09 листопада 2021 року

м. Київ

Справа № 635/4233/19

Провадження № 14-139цс20

ОКРЕМА ДУМКА

суддів Великої Палати Верховного Суду Гудими Д. А., Данішевської В. І., Рогач Л. І. стосовно постанови Великої Палати Верховного Суду від 09 листопада 2021 рокуу справі № 635/4233/19 (провадження № 14-139цс20)

Стисла історія справи

1. Покотилівська селищна рада Харківського району Харківської області (далі - Покотилівська селищна рада, позивач) звернулась до суду з позовом до ОСОБА_1 , третя особа - Головне управління Державної податкової служби у Харківській області, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 25 грудня 2007 року між Покотилівською селищною радою та ОСОБА_2 укладено договір оренди земельної ділянки.

3. Пунктом 5 договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання договору становить 48 309,76 грн.

4. Відповідно до пункту 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Покотилівської селищної ради у розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки у загальній сумі 2 415,49 грн на рік.

5. 21 травня 2013 року рішенням XXV сесії VI скликання Покотилівської селищної ради затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель указаного населеного пункту у складі текстових та графічних матеріалів, а також затверджено базову вартість одного квадратного метра землі у розмірі 112,68 грн. Нормативна грошова оцінка земель селища Покотилівка введена у дію з 01 січня 2014 року.

6. 13 грудня 2013 року рішенням XXVI сесії VI скликання Покотилівської селищної ради затверджено розмір орендної плати за земельні ділянки, що надаються в оренду на території селища Покотилівка, а також установлено розміри орендної плати на рік у відсотках від нормативної грошової оцінки землі залежно від виду цільового використання земельної ділянки. Згідно з цим рішенням селищної ради для встановлення розміру орендної плати за землю необхідно укласти додаткові угоди до раніше зареєстрованих договорів оренди землі, які в строк до 01 квітня 2014 року орендарям необхідно передати компетентному органу для проведення державної реєстрації.

7. Згідно з додатком 1 до цього рішення селищної ради розмір орендної плати за земельні ділянки житлової та громадської забудови на території селища Покотилівка складає 10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

8. 18 лютого 2016 року рішенням IV сесії VII скликання Покотилівської селищної ради встановлено розмір орендної плати за землю - 10% від нормативної грошової оцінки землі для фізичних та юридичних осіб (без винятку), а також зобов`язано орендарів у строк до 01 травня 2016 року надати до Покотилівської селищної ради витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для укладення додаткових угод.

9. З урахуванням наведеного Покотилівська селищна рада просила внести зміни до договору оренди землі, виклавши положення пунктів 5 та 9 договору в такій редакції:

- «Пункт 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01 січня 2018 року становить 266 013,38 грн»;

- «Пункт 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Покотилівської селищної ради у розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік».

10. 02 жовтня 2019 року рішенням Харківського районного суду Харківської області у задоволенні позову Покотилівської селищної ради відмовлено.

11. 15 жовтня 2019 року додатковим рішенням Харківського районного суду Харківської області у задоволенні вимог представника ОСОБА_2 - адвоката Камінської А. А. про розподіл між сторонами витрат на професійну правничу допомогу адвоката в розмірі 25 000 грн відмовлено.

12. 06 лютого 2020 року постановою Харківського апеляційного суду апеляційну скаргу Покотилівської селищної ради задоволено, рішення Харківського районного суду Харківської області від 02 жовтня 2019 року та додаткове рішення цього ж суду від 15 жовтня 2019 року скасовано. Ухвалено нове рішення, яким позов Покотилівської селищної ради задоволеноповністю.

13. 09 листопада 2021 року Велика Палата Верховного Суду прийняла постанову, згідно з якою постанову Харківського апеляційного суду від 06 лютого 2020 року скасувала. Ухвалила нове рішення в частині позовної вимоги про внесення змін до пункту 5 договору оренди землі: внесла зміни до цього договору, виклавши положення пункту 5 у такій редакції: «Пункт 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01 січня 2018 року становить 221 677,82 грн». Рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позовної вимоги про внесення змін до пункту 9 договору оренди землі та додаткове рішення залишила в силі.

Причини незгоди з постановою Великої Палати Верховного Суду

Щодо внесення змін до пункту 5 договору оренди про встановлення розміру нормативної грошової оцінки

14. Частково задовольняючи позов у цій частині, Велика Палата Верховного Суду виходила з того, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки може встановлюватися договором. Не погоджуємось із зазначеним підходом виходячи з такого.

15. Порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок встановлено Законом України «Про оцінку земель». Відповідно до частини третьої статті 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій». А згідно з частинами першою та другою цієї статті за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

16. Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений статтею 23 Закону України «Про оцінку земель». Відповідно до частини першої цієї статті технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою; протягом місяця з дня надходження технічної документації відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Згідно з частиною третьою цієї статті витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Частиною четвертою вказаної статті встановлено, що рішення зазначених у ній рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України (далі - ПК України).

17. Пунктом 271.2 статті 271 ПК України встановлено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

18. Отже, нормативна грошова оцінка земель встановлюється шляхом затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка здійснюється відповідною сільською, селищною, міською радою. Зазначене імперативне регулювання унеможливлює встановлення нормативної грошової оцінки земельних ділянок договором, зокрема договором між органом місцевого самоврядування і орендарем.

19. Отже, пункт 5 договору, в якому зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 48 309,76 грн, носить довідковий характер і містить лише інформацію, якою була нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення договору. Цей пункт договору не впливає на подальші зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, які відбуваються у порядку, встановленому законом.

20. Тому внесення змін до договору в частині розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки не може призвести до виникнення, зміни або припинення прав сторін за договором. Отже, задоволення позовної вимоги про внесення таких змін до договору не призвед

................
Перейти до повного тексту