ОКРЕМА ДУМКА
(спільна)
суддів Великої Палати Верховного Суду Прокопенка О. Б., Британчука В. В.
на постанову Великої Палати Верховного Суду від 3 листопада 2021 року в адміністративній справі № 9901/119/19 (провадження № 11-130заі21) за позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - ВККС, Комісія) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії
Короткий виклад історії справи
У березні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до ВККС, у якому просив:
- визнати протиправним рішення ВККС від 29 січня 2019 року № 110/вс-19 (далі - спірне рішення) про відмову переглянути у пленарному складі рішеннявід 27 грудня 2018 року № 326/зп18 щодо результатів виконаного ОСОБА_1 практичного завдання як частини кваліфікаційного іспиту в межах оголошеного 2 серпня 2018 року конкурсу на зайняття вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду;
- зобов`язати ВККС у пленарному складі переглянути рішення від 27 грудня 2018 року № 326/зп18 щодо результатів виконаного ОСОБА_1 практичного завдання як частини кваліфікаційного іспиту в межах оголошеного 2 серпня 2018 року конкурсу на зайняття вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду, зокрема, із залученням Громадської ради міжнародних експертів (далі - ГРМЕ).
На обґрунтування позовних вимог зазначив, що він брав участь у конкурсі на заміщення вакантних посад суддів Вищого антикорупційного суду, оголошеного рішенням ВККС від 2 серпня 2018 року № 186/зп-18.
3 січня 2019 року позивач звертався із заявою до Комісії про перегляд рішення ВККС від 27 грудня 2018 року № 326/зп18 щодо результатів виконаного практичного завдання у межах кваліфікаційного оцінювання кандидатів на зайняття вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.
Спірним рішенням Комісії ОСОБА_1 відмовлено в перегляді зазначеного вище рішення.
На думку позивача, на засіданні Комісії 29 січня 2019 року розгляд його заяви від 3 січня 2019 року про усунення порушень і перегляд результату практичного завдання на підставі частини другої статті 85 Закону України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів» (далі - Закон № 1402-VIII) по суті не відбувся, оскільки Комісія, відмовляючи в перегляді свого рішення, не вмотивувала свою відмову.
Окрім того, вважав, що Комісія діяла протиправно, оскільки члени ВККС, які брали участь у засіданні колегій з оцінювання практичного завдання, брали участь і в засіданні в її пленарному складі 29 січня 2019 року.
Також позивач зауважив, що ВККС при прийнятті спірного рішення протиправно не залучила ГРМЕ, яка є допоміжним органом Комісії.
Короткий зміст установлених обставин та рішення суду попередньої інстанції
Рішенням Комісії від 2 серпня 2018 року № 186/зп-18 оголошено конкурс на зайняття 39 вакантних посад суддів Вищого антикорупційного суду, з яких 27 посад - у Вищому антикорупційному суді та 12 посад - в Апеляційній палаті Вищого антикорупційного суду.
14 вересня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Комісії із заявою про допуск до участі в конкурсі на зайняття вакантної посади судді Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду та проведення кваліфікаційного оцінювання для підтвердження здатності здійснювати правосуддя як особа, яка відповідає вимогам пункту 2 частини другої статті 7 Закону України від 7 червня 2018 року № 2447-VIII «Про Вищий антикорупційний суд» (далі - Закон № 2447-VIII), та надав документи, визначені пунктами 2-13 частини першої статті 71 Закону № 1402-VIII.
26 жовтня 2018 року Комісія прийняла рішення № 238/вс-18, яким допустила ОСОБА_1 до проходження кваліфікаційного оцінювання для участі в конкурсі на зайняття вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.
Рішенням Комісії від 18 жовтня 2018 року № 230/зп-18 призначено кваліфікаційне оцінювання у межах конкурсу на зайняття 12 вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду, складення анонімного письмового тестування 12 листопада 2018 року та виконання практичного завдання 14 листопада 2018 року.
13 листопада 2018 року рішенням № 256/зп-18 Комісія затвердила рейтингові кодовані та декодовані результати складеного 12 листопада 2018 року анонімного письмового тестування на етапі іспиту під час кваліфікаційного оцінювання у межах процедури конкурсу на зайняття вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду (додатки 2 та 4, згідно з якими за результатами письмового тестування ОСОБА_1 набрав 73,5 бала), а також визначила допустити до виконання практичного завдання під час іспиту в межах кваліфікаційного оцінювання кандидатів на зайняття 12 вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду 48 учасників за додатком 6 (серед яких у переліку під № 2 ОСОБА_1 ).
27 грудня 2018 року, розглянувши питання про визначення загальних результатів першого етапу «Іспит» та допуск до другого етапу кваліфікаційного оцінювання «Дослідження досьє та проведення співбесіди» у межах конкурсу на зайняття 12 вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду, оголошеного 2 серпня 2018 року, Комісія прийняла рішення № 326/зп-18, яким затвердила рейтингові кодовані та декодовані результати виконаного 14 листопада 2018 року практичного завдання (додатки 1 та 2) та рейтингові результати складеного 12 та 14 листопада 2018 року іспиту під час кваліфікаційного оцінювання у межах процедури конкурсу на зайняття вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду (додаток 3), а також відмовила в допуску до другого етапу кваліфікаційного оцінювання «Дослідження досьє та проведення співбесіди» і визнала такими, що не склали іспиту, не підтвердили здатності здійснювати правосуддя в Апеляційній палаті Вищого антикорупційного суду та припинили участь в оголошеному 2 серпня 2018 року конкурсі на зайняття 12 вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду, 16 учасників, які займають нижчі позиції у рейтингових результатах іспиту (додаток 5).
При цьому, як зазначено у вказаному рішенні, максимально можливий бал практичного завдання - 120, а іспиту загалом - 210; мінімально допустимий бал практичного завдання - 72, а іспиту - 126.
Згідно із додатками до цього ж рішення за результатами виконання практичного завдання ОСОБА_1 набрав 35,5 бала, а сумарно за проходження іспиту - 109 балів, відтак йому відмовлено в допуску до другого етапу кваліфікаційного оцінювання «Дослідження досьє та проведення співбесіди», його визнано таким, що не склав іспиту, не підтвердив здатності здійснювати правосуддя в Апеляційній палаті Вищого антикорупційного суду та припинив участь в оголошеному 2 серпня 2018 року конкурсі на зайняття 12 вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.
Не погодившись із визначеними Комісією результатами іспиту, ОСОБА_1 3 січня 2019 року звернувся до Комісії із заявою про перегляд у пленарному засіданні рішення від 27 грудня 2018 року № 326/зп-18 відповідно до частини другої статті 85 Закону № 1402-VIII.
За наслідками розгляду заяви позивача 29 січня 2019 року Комісія в пленарному складі прийняла спірне рішення, яким відмовила у перегляді рішення ВККС від 27 грудня 2018 року № 326/зп-18 щодо результатів виконаного практичного завдання ОСОБА_1 у межах кваліфікаційного оцінювання кандидатів на зайняття вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.
Вважаючи протиправним вказане спірне рішення, позивач звертався до суду із цим адміністративним позовом.
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду рішенням від 17 лютого 2021 року відмовив у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 . При цьому виходив з того, що спірне рішення прийнято та підписано повноважним складом ВККС, у ньому є посилання на визначені законом підстави його ухвалення та наведено мотиви, з яких Комісія дійшла відповідних висновків.
Не погодившись із такими висновками суду першої інстанції, ОСОБА_1 подавав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення цього суду та ухвалити нове - про задоволення позовних вимог.
Скарга мотивована неправильним з`ясуванням судом першої інстанції обставин справи, що мають значення для її правильного вирішення, неправильним застосуванням норм матеріального права, порушенням норм процесуального права та упередженістю суду, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
На думку ОСОБА_1 , Комісія спірним рішенням протиправно відмовила в перегляді у пленарному засіданні рішення ВККС від 27 грудня 2018 року щодо результатів виконаного ним практичного завдання, що суперечить статті 88 Закону № 1402-VIII, адже відмова у перегляді фактично дорівнює ігноруванню його заяви, є відмовою відповідача від виконання своєї функції і вказує на свавільне розпорядження своїми повноваженнями.
Позивач посилається на те, що суд першої інстанції проігнорував доводи у позовній заяві про те, що Комісія повинна була діяти як суд у розумінні статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвенція), тобто Комісія порушила його право на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім органом.
Також позивач зазначав, що суд першої інстанції помилився в застосуванні норм матеріального права в частині доводів позову про обов`язкову участь ГРМЕ у перегляді Комісією результатів практичного завдання, оскільки така участь сприяла б добросовісності та безсторонності цього процесу.
Основні мотиви, викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду
Аналізуючи положення абзацу четвертого частини другої статті 85 Закону № 1402-VIIІ про можливість перегляду ВККС у пленарному складі рішень, прийнятих палатою чи колегією щодо результатів виконаного учасником іспиту практичного завдання, Велика Палата Верховного Суду погодилася з висновком суду першої інстанції про те, що вказана норма встановлює право, а не обов`язок ВККС на здійснення такого перегляду.
Зокрема, перегляд Комісією у пленарному складі рішень, прийнятих палатою чи колегією ВККС щодо результатів виконаного учасником іспиту практичного завдання може відбуватися за наявності певних обставин, що об`єктивно свідчать про необґрунтованість установленого результату виконаного практичного завдання, зокрема: поруше