У Х В А Л А
24 листопада 2021 року
м. Київ
Справа № 200/7786/19-а
Провадження № 11-464апп21
Велика Палата Верховного Суду у складі:
судді-доповідача Золотнікова О. С.,
суддів Анцупової Т. О., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Григор`євої І. В., Гриціва М. І., Єленіної Ж. М., Крет Г. Р., Пількова К. М., Прокопенка О. Б., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Сімоненко В. М., Штелик С. П.
розглянула матеріали касаційної скарги ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14 серпня 2019 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 06 листопада 2019 року у справі № 200/7786/19-а за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (далі - ГУ ПФУ в Донецькій області) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії та
ВСТАНОВИЛА:
У червні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до ГУ ПФУ в Донецькій області, у якому просив:
- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови йому у перерахунку та виплаті пенсії за вислугу років, обчисленої із застосуванням 93 % відповідних сум грошового забезпечення та 17 % додаткових видів грошового забезпечення до посадового окладу (надбавок за кваліфікацію (7 %), вчений ступінь кандидата наук (5 %), вчене звання доцента (5 %));
- зобов`язати ГУ ПФУ в Донецькій областіздійснити з 01 січня 2018 року перерахунок його пенсії за вислугу років, обчисленої із застосуванням 93 % відповідних сум грошового забезпечення та 17 % додаткових видів грошового забезпечення до посадового окладу (надбавок за кваліфікацію (7 %), вчений ступінь кандидата наук (5 %), вчене звання доцента (5 %)), із урахуванням підвищення до пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 "Про перерахунок пенсії особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова № 103);
- зобов`язати відповідача здійснити з 01 січня 2018 року виплату різниці між нарахованою пенсією (83 % грошового забезпечення) та перерахованою пенсією (із застосуванням 93 % відповідних сум грошового забезпечення та 17 % додаткових видів грошового забезпечення до посадового окладу (надбавок за кваліфікацію (7 %), вчений ступінь кандидата наук (5 %), вчене звання доцента (5 %)).
Донецький окружний адміністративний суд рішенням від 14 серпня 2019 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 06 листопада 2019 року, у задоволенні позову відмовив.
Не погодившись з указаними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14 серпня 2019 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 06 листопада 2019 року та ухвалити нове рішення, яким задовольнити його позовні вимоги.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду ухвалою від 11 грудня 2019 року відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою, а ухвалою від 03 листопада 2021 року передав справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі підпункту 8 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Відповідно до підпункту 8 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України суд, який розглядає справу в касаційному порядку у складі колегії суддів або палати (об`єднаної палати), передає справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду, якщо така колегія або палата (об`єднана палата) вважає за необхідне відступити від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухваленому рішенні Верховного Суду України.
Постановляючи ухвалу про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду послався на таке.
Предметом спору в цій справі є, зокрема, правомірність зменшення розміру пенсії військовослужбовцю, який брав участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесений до категорії 1, при її перерахунку на підставі статті 63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-XII) у відсотковому співвідношенні (10 %) до грошового забезпечення, з якого обчислюється його пенсія на підставі статті 13 цього Закону.
Як установили суди попередніх інстанцій, ОСОБА_1 у 2002 році призначено пенсію по інвалідності у розмірі 93 % грошового забезпечення, з яких: 50 % - за вислугу 20 років, 33 % - за кожний рік вислуги понад 20 років (11 років*3 %), 10 % - як ліквідатору наслідків Чорнобильської катастрофи, основний розмір якої він отримував до здійснення перерахунку його пенсії на підставі Постанови № 103 та постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова № 704) з 01 січня 2018 року. При цьому перерахунок пенсії було здійснено без урахування 10 % сум грошового забезпечення, що враховується для обчислення пенсії. Розмір пенсії позивача з 01 січня 2018 року склав 83 % грошового забезпечення.
На час призначення позивачу пенсії редакція статті 13 Закону № 2262-ХІІ передбачала, що загальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесені до категорії 1, не повинен перевищувати 100 % відповідних сум грошового забезпечення. При цьому для осіб, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи і віднесені до категорії 1, було передбачено збільшення розміру пенсії на 10 %.
Із набуттям чинності Законом України від 04 квітня 2006 року № 3591-IV "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення та соціального захисту військовослужбовців" (далі - Закон № 3591-IV) нова редакція пункту "в" частини першої статті 13 Закону № 2262-ХІІ указану 10-відсоткову доплату особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи і віднесені до категорії 1, не передбачала.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що орган Пенсійного фонду України при здійсненні перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01 січня 2018 року на підставі статті 63 Закону № 2262-XII діяв відповідно до вимог законодавства. При цьому суд апеляційної інстанції в частині позовних вимог щодо зменшення відсоткового розміру суми грошового забезпечення при перерахунку пенсії застосував практику Верховного Суду України у подібних правовідносинах.
Так, Верховний Суд України, зокрема у постановах від 18 червня 2014 року у справі № 21-38а14 та від 08 липня 2014 року у справі № 21-277а14 сформулював такий правовий висновок у подібних правовідносинах: оскільки на момент здійснення перерахунку пенсії стаття 13 Закону № 2262-ХІІ не передбачала 10-відсоткового збільшення пенсії для військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесені до категорії 1, а інша норма, яка б установлювала таку доплату, у чинному законодавстві України відсутня, то правових підстав для нарахування наведеної 10-відсоткової доплати для зазначених військовослужбовців немає. При цьому вищезгадані зміни в законодавстві не призвели до зниження розміру пенсії, а навпаки призвели до її збільшення, що нівелює засторогу можливого порушення прав позивача.
Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Перерахунок пенсій здійснюється на підставі Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (далі - Порядок № 45), згідно з пунктом 1 якого пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із цим Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 4 цього Порядку перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону № 2262-ХІІ. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.
Постановою № 704 встановлено, зокрема, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення (пункт 2 цієї Постанови). Також Постановою № 704 встановлені тарифна сітка розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схема тарифних розрядів за основними типовими посадами, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років, розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями.
У подальшому Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 103, пунктом 1 якої передбачено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-ХІІ до 01 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із цим Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення зі служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01 березня 2018 року відповідно до Постанови № 704.
Таким чином, відсотковий розмір при призначенні пенсії визначається статтею 13 Закону № 2262-ХІІ на момент призначення пенсії, а розміри складових пенсії визначаються Кабінетом Міністрів України.
Як убачається з наведених норм, такі складові пенсії, як і їх розміри, не є сталими і регулюються постановами Кабінету Міністрів України.
Разом з тим відсоткове співвідношення, установлене статтею 13 Закону № 2262-ХІІ, уже призначеної пенсії до складових грошового забезпечення (окладу) є сталим, оскільки визначається на день призначення пенсії.
Позивачу пенсія була призначена у грудні 2002 року, її розмір складав 93 % від грошового забезпечення, який включав в себе 10-відсоткове збільшення пенсії як особі, яка брала участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесена до 1 категорії.
На момент виникнення спірних правовідносин стаття 13 Закону № 2262-ХІІ діяла у редакції Закону № 3591-IV, яка вказану 10-відсоткову доплату особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи і віднесені до категорії 1, не передбачала.
Однак застосування положень статті 13 Закону № 2262-ХІІ до перерахунку пенсії є протиправним, тому що ця норма стосується призначення нових пенсій, а не перерахунку раніше призначених. До того ж законодавчо діє принцип незворотності нормативно-правових актів у часі в силу приписів статті 58 Конституції України.
Отже, порядок перерахунку призначених пенсій військовослужбовців урегульований нормами статті 63 Закону № 2262-ХІІ, яка змін не зазнавала, а також нормами постанов № 704 і 103, тому застосування статті 13 Закону № 2262-ХІІ, яка регулює призначення пенсій, є протиправним, оскільки процедури призначення та перерахунку пенсії є різними за змістом і механізмом їх проведення.
Враховуючи викладене, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов висновку про те, що при перерахунку пенсії позивача з 01 січня 2018 року відповідно до статті 63 Закону № 2262-ХІІ на підставі постанов № 103 і 704 відсутні підстави для застосування механізму нового обчислення пенсії із застосуванням норм частини першої статті 13 цього Закону, яка застосовується саме при призначенні пенсії. Тому при перерахунку пенсії змінною величиною є лише розмір грошового забезпечення, натомість відсоткове значення розміру основної пенсії, яке обчислювалося при її призначенні, є незмінним.
Оскільки Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду вважає за необхідне відступити від висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду України від 08 червня 2014 року у справі № 21-38а14 та від 08 липня 2014 року № 21-277а14, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про наявність правових підстав для прийняття цієї справи до розгляду.
З огляду на те, що характер спірних правовідносин не вимагає участі сторін у судовому засіданні, а також те, що у справі відсутні клопотання від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, Велика Палата Верховного Суду призначає розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними в ній матеріалами без виклику учасників справи.
Велика Палата Верховного Суду створила учасникам справи належні умови для ознайомлення з рухом справи № 200/7786/19-а шляхом надсилання копій процесуальних документів. Крім того, кожен з учасників справи може користуватися своїми процесуальними правами та обов`язками, визначеними статтею 44 КАС України.
Водночас Велика Палата Верховного Суду вважає за необхідне поінформувати учасників справи про її розгляд шляхом надіслання копій цієї ухвали.
Ураховуючи викладене та керуючись статтями 340, 345, 347 та підпунктом 8 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України, Велика Палата Верховного Суду