ПОСТАНОВА
Іменем України
25 листопада 2021 року
Київ
справа №805/2405/18-а
адміністративне провадження № К/9901/62129/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 07 травня 2018 року (суддя Голубова Л.Б.) та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 21 серпня 2018 року (колегія суддів: Казначеєв Е.Г., Арабей Т.Г., Гайдар А.В.) у справі № 805/2405/18-а за позовом Державної служби геології та надр України до Державного підприємства "Сніжнеантрацит" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами,
УСТАНОВИВ
В квітні 2018 року Державна служба геології та надр України звернулось до суду з позовом до Державного підприємства "Сніжнеантрацит", в якому просило: припинити права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 2823 від 07 листопада 2002 року, наданого ДП "Сніжнеантрацит".
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 07 травня 2018 року, залишеним без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 21 серпня 2018 року, відмовлено в задоволені адміністративного позову
Не погоджуючись з судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про задоволення позову.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що Державною службою геології та надр України було здійснено всі можливі дії щодо належного повідомлення ДП "Сніжнеантрацит" про надання згоди або незгоди на припинення права користування надрами, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, зокрема розміщеним в офіційному виданні "Урядовий кур`єр" оголошенням. Зазначає, що відсутність жодної відповіді надрокористувача не є тотожним його згоді, а відтак припинення користування надрами можливе лише у судовому порядку.
Ухвалою Верховного Суду від 02.10.2018 відкрито касаційне провадження.
Відзив на касаційну скаргу не надходив.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами встановлено, що Державне підприємство "Сніжнеантрацит" є юридичною особою, місцезнаходження юридичної особи: 86500, Донецька область, м. Сніжне, вул. Леніна, 32.
07 листопада 2002 року, на підставі наказу від 27 листопада 2013 року № 594 та від 30 серпня 2013 року № 440 видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 2823 з метою видобування кам`яного вугілля, на родовище Поле шахти "Зоря", пласти: h8, h7, h6-1, h4-в, місцезнаходження об`єкту: Донецька область, м. Сніжне, м. Торез, дозвіл виданий на 16 років.
15 січня 2014 року між Державною службою геології та надр України та державним підприємством "Сніжнеантрацит" (далі - надрокористувач) укладено Угоду про умови користування надрами з метою видобування користування корисних копалин (надалі - Угода), яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу.
Відповідно до п. 7.2 розділу 7 "Інформування сторін. Щорічна звітність" Угоди, надрокористувач зобов`язаний в установленому порядку подавати до державного науково - виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр.
Листом Державного науково - виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" (далі - ДНВП "Геоінформ України")від 07 квітня 2015 року № 02/302-0972 надано інформацію Департаменту державного геологічного контролю щодо відсутності звітності надракористувачів Донецької і Луганської областей за формою 5-гр за 2014 рік, разом із відповідним переліком підприємств, які не звітували щодо руху запасів.
Наказом Держгеонадр України № 122 від 19 травня 2015 року відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв`язку з невиконанням особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме: щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формами № 5-гр за 2014 рік, зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами відповідачу і надало 30 днів для усунення порушень на підставі протоколу № 6-15 від 14 травня 2015 року, про що свідчить витяг з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, яким встановлено терміни для усунення порушень законодавства про надра.
У зв`язку з тим, що місцезнаходженням відповідача є м. Сніжне Донецької області, яке, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року входить до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або не здійснюють в повному обсязі своїх повноважень, а тому, відповідачу неможливо направити поштову кореспонденцію, оскільки державне підприємство "Укрпошта" з 27 листопада 2014 року припинило доставку поштових відправлень на території Донецької та Луганської областей, які не контролюються української владою, позивач подав оголошення до офіційного вісника "Урядовий кур`єр" (№ 101 від 09 червня 2015 року) щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та надання 30 календарних днів для усунення порушень, у зв`язку з невиконанням щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за 2014 рік за формами № 5-гр, № 6-гр, № 7-гр.
Листом ДНВП "Геоінформ України" від 26 квітня 2016 року № 02/302-1493 надало до Держгеонадр інформаційний звіт про результати аналізу стану виконання особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині звітності надрокористувачів щодо руху запасів за 2015 рік разом із переліком суб`єктів господарювання, які не звітували щодо руху запасів за формою № 5-гр, серед яких державне підприємство "Сніжнеантрацит".
Державна фіскальна служба України листом від 15 липня 2016 року № 12166/5/99-99-12-03-04-16 надала Державній службі геології та надр України перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин або не виконували податкових зобов`язань з цієї плати (протягом шести місяців), серед яких державне підприємство "Сніжнеантрацит".
Наказом Держгеонадр № 378 від 25 жовтня 2016 року внесено зміни до наказу Держгеонадр від 19 травня 2015 року № 122 та пункту 56 додатку до наказу, про що свідчить витяг з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра до 01 грудня 2016 року.
Наказом Держгеонадр № 482 від 15 грудня 2016 року внесено зміни до наказу Держгеонадр від 25 жовтня 2016 року № 378 та пункту 56 додатку до наказу, про що свідчить витяг з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра до 01 травня 2017 року.
Державна фіскальна служба України листом від 26 квітня 2017 року № 6896/5/99-99-12-03-04-16 надала перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин або не виконували податкових зобов`язань з цієї плати (протягом шести місяців) та просила розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданих надрокористувачам, згідно наданого переліку суб`єктів господарювання, серед яких державне підприємство "Сніжнеантрацит".
Наказом Держгеонадр № 231 від 17 травня 2017 року "Про внесення змін до наказу Держгеонадр від 25 жовтня 2016 року № 378" щодо встановлення термінів для усунення порушень на підставі пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами у зв`язку з невиконанням надрокористувачами Луганської та Донецької областей особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме, щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формою № 5-гр за 2014-2015 роки та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, відповідачу як надрокористувачу надано термін для усунення порушень до 01 вересня 2017 року на підставі протоколу № 6/2017 від 13 травня 2017 року, про що свідчить перелік спеціальних дозволів на користування надрами, яким встановлено терміни для усунення порушень законодавства про надра.
На підставі зазначеного, позивачем подано оголошення до офіційного вісника "Урядовий кур`єр" (№ 237 від 15 грудня 2017 року) в якому проінформовано, що відповідно до статті 26 Кодексу України про надра право на користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів - у судовому порядку. Запропоновано відповідачу надати до позивача в 15-денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно зі спеціальними дозволами на користування надрами.
Оскільки ніяких листів чи інформації про усунення порушень від державного підприємства "Сніжнеантрацит" до Державної служби геології та надр України не надходило, позивач звернувся до суду з позовом.
Відмовляючи в задоволені позову, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку, що відповідач у належний спосіб не ознайомлений зі змістом цих наказів та позбавлений можливості виконання вимог цих наказів про усунення порушень вимог Угоди, а твердження Держгеонадра про не усунення відповідачем порушень у визначений строк є безпідставними, при цьому у позивача відсутні підстави для припинення права користування спеціального дозволу у судовому порядку без проведення перевірки. Апеляційний суд зазначив, що у зв`язку із відсутністю незгоди надрокористувача на припинення права користування надрами, спір не підлягає розгляду у судовому порядку, а відносить до безпосередніх повноважень позивача.
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Повноваження Держгеонадра України у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Кодексом України про надра, Положенням про Державну службу геології та надр України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі - Положення №1174), Порядком №615.
Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.
Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).
Зі змісту частини другої статті 24 Кодексу України про надра вбачається, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Статтею 60 Кодексу України про надра встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному ви