1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 листопада 2021 року

м. Київ

справа № 480/2269/19

адміністративні провадження № К/9901/36229/19, № К/9901/985/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Рибачука А.І.,

суддів: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 480/2262/19

за позовом ОСОБА_1 до Комісії з розгляду заяв деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей про виплату грошової компенсації для отримання житлового приміщення (далі - Комісія по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення), Управління соціального захисту населення Роменської міської ради (далі - Управління соцзахисту), Виконавчого комітету Роменської міської ради Сумської області про визнання дій протиправними та скасування рішення, провадження у якій відкрито

за касаційними скаргами Управління соцзахисту та ОСОБА_1

на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 01.08.2019, ухвалене у складі головуючого судді Кравченка Є.Д.

та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 03.12.2019, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Катунова В.В., суддів Ральченка І.М., Бершова Г.Є.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 19.06.2019 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою, у якій просив:

визнати протиправними дії Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення при прийнятті рішення від 31.05.2019, оформленого протоколом № 4 щодо скасування рішення Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення від 03.01.2019, оформленого протоколом № 1, скасування рішення Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення від 24.01.2019, оформленого протоколом № 1, відмови в призначенні грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення ОСОБА_1 ;

скасувати рішення Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення від 31.05.2019, оформлене протоколом № 4.

Позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтував тим, що він є ветераном війни - учасником бойових дій та особою з інвалідністю ІІ групи у зв`язку із захворюванням, пов`язаним з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні у країнах, де велися бойові дії, тому він та його дружина має право на виплату йому грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення. Проте, рішенням Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення від 31.05.2019, оформленим протоколом № 4, попередні рішення цієї ж Комісії про призначення йому грошової компенсації для отримання житлового приміщення були протиправно скасовані та прийнято нове рішення про відмову у виплаті такої компенсації з мотивів того, що він не перебував на обліку за місцем проживання відповідно до Житлового кодексу Української PCP станом на 01.01.2018 як особа з інвалідністю II групи внаслідок війни, оскільки, на думку позивача, Порядком виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 № 214 (далі - Порядок № 214) не було встановлено обов`язку бути визнаним особою з інвалідністю І-ІІ групи станом на 01.01.2018.

2. Сумський окружний адміністративний суд рішенням від 01.08.2019, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 03.12.2019, частково задовольнив позовні вимоги:

скасував рішення Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення від 31.05.2019, оформлене протоколом № 4;

у задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовив.

3. 21.12.2019 Управління соцзахисту звернулось до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Сумського окружного адміністративного суду від 01.08.2019 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 03.12.2019, ухвалити нове рішення - про відмову у задоволенні позовних вимог.

4. 28.12.2019 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати частково рішення Сумського окружного адміністративного суду від 01.08.2019 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 03.12.2019 в частині відмови у задоволенні позовних вимог та в цій частині ухвалити нове рішення - про задоволення позовних вимог.

5. Верховний Суд ухвалами від 31.01.2020 відкрив касаційні провадження за вказаними касаційними скаргами та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Суди встановили, що ОСОБА_1 є ветераном війни - учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням від 14.02.2011 серії НОМЕР_1, виданим Сумським обласним військовим комісаріатом.

Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) від 21.11.2018 серії 12 ААА № 942010 позивач є особою з інвалідністю ІІ групи безтерміново, причина інвалідності - захворювання, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні у країнах, де велися бойові дії.

18.12.2018 ОСОБА_1 звернувся із заявою до начальника Управління соцзахисту, у якій просив призначити йому грошову компенсацію відповідно до Порядку № 214, включити в розрахунок належної йому компенсації його дружину ОСОБА_2

18.12.2018 на підставі Порядку № 214 до Управління соцзахисту звернулася дружина позивача ОСОБА_2, з проханням включити її в розрахунок компенсації, яка належить ОСОБА_1 .

Також судами встановлено, що рішенням виконавчого комітету Роменської міської ради від 15.07.2009 № 176 ОСОБА_1 було взято на квартирний облік потребуючих поліпшення житлових умов за місцем проживання під реєстраційним № 3424 та занесено до списку осіб, які мають право на позачергове отримання житла як інваліда війни в Афганістані за № 176. Також, на дату складання довідки ОСОБА_1 перебуває у списку осіб, які мають право на позачергове отримання житла під № 96 в окремому списку воїнів-інтернаціоналістів № 1.

Рішенням Комісії з розгляду заяв про виплату грошової компенсації для отримання житлового приміщення від 03.01.2019, оформленим протоколом № 1 розглянуто заяву ОСОБА_1 про призначення грошової компенсації та включення до її розрахунку його дружини позивача ОСОБА_2 :

1. Громадянин ОСОБА_1, 1966 року народження, який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1, відповідає категорії осіб, визначених у пункті 7 частини другої статті 7 Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон № 3551-XII) та має право на отримання грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей.

2. Площа житла, яку має придбати ОСОБА_1 повинна відповідати розрахунку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 № 214 "Питання забезпечення деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей", а саме: 72,52 кв.м.

3. Призначити ОСОБА_1, особі з інвалідністю II групи з числа учасників бойових дій на території інших держав, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання пов`язаних з перебуванням у таких державах, визначених пунктом 7 частини другої статті 7 Закону № 3551-XII та які потребують поліпшення житлових умов і перебувають на обліку за місцем проживання та на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, станом на 01.01.2019, виходячи з нормативів, грошову компенсацію для отримання житлового приміщення у розмірі 788 901,57 грн.

Рішенням Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення від 24.01.2019, оформленим протоколом № 3, враховано наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України від 06.12.2018 № 335 "Про показники опосередкованої вартості спорудження житла (розраховані станом на 01.10.2018)", у якому зазначено, що опосередкована вартість спорудження 1 кв. метра загальної площі житла в Сумській області станом на 01.01.2019 становить 11 116, 00 грн, та вирішено: на підставі Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 06.12.2018 №335 "Про показники опосередкованої вартості спорудження житла (розраховані станом на 01.10.2018)" здійснити перерахунок призначеної ОСОБА_1 грошової компенсації для отримання житлового приміщення, що затверджена рішенням комісії з розгляду заяв деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей. Призначити ОСОБА_1 - особі з інвалідністю II групи з числа учасників бойових дій на території інших держав, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з перебуванням у таких державах, визначених пунктом 7 частини другої статті 7 Закону № 3551-XII та які потребують поліпшення житлових умов і перебувають на обліку за місцем проживання та на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі, які мають право на пільги станом на 01.01.2019, виходячи з нормативів, грошову компенсацію для отримання житлового приміщення у розмірі 838 377, 61 грн.

Рішенням Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення від 31.05.2019, оформленим протоколом № 4, вирішено:

1. Скасувати рішення Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення від 03.01.2019 (протокол № 1) та рішення Комісії з по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення від 24.01.2019 (протокол) як такі, що суперечать Порядку № 214.

2. Прийняти нове рішення Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення, яким відмовити в призначенні грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення деяким категоріям осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей ОСОБА_1 у зв`язку з тим, що заявник:

1) отримав інвалідність II групи як учасник бойових дій на території інших держав, визначений пунктом 7 частини другої статті 7 Закону № 3551-XII інвалідність якого настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з перебуванням у таких державах, 21.11.2018;

2) не перебував на обліку за місцем проживання відповідно до Житлового кодексу Української PCP станом на 01.01.2018 як особа з інвалідністю II групи внаслідок війни.

При цьому, зі змісту рішення Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення від 31.05.2019, оформленого протоколом № 4, вбачається, що Комісія, відмовляючи позивачу у виплаті грошової компенсації, не посилається на жодну з підстав, визначених пунктом 15 Порядку № 214.

Крім того, судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що передумовою прийняття спірного рішення став лист Департаменту соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації від 13.03.2019 № 02.2/1067 та лист Міністерства соціальної політики України від 16.04.2019 № 645/0/242-19, у яких зазначено, що право на отримання грошової компенсації відповідно до Порядку № 214 мають особи з інвалідністю І-ІІ груп внаслідок війни, які перебували на квартирному обліку до 01.01.2018.

Вважаючи дії Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення протиправними та її рішення від 31.05.2019, оформлене протоколом № 4 таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся із зазначеним позовом до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що рішення Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення від 31.05.2019, оформлене протоколом № 4, є необґрунтованим - не відповідає усім фактичним обставинам, прийняте поза межами наданих повноважень та недобросовісно, тобто не відповідає критеріям правомірності рішень суб`єкта владних повноважень, а відтак є протиправним.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправними дій Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення при прийнятті рішень, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що самі по собі дії зазначеної Комісії щодо складання оспорюваного рішення не створюють для позивача жодних правових наслідків, а отже й не порушують його права.

IV ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

8. Касаційна скарга відповідача мотивована, зокрема тим, що згідно із пунктом 3 Порядку № 214 ОСОБА_1 станом на 01.01.2019 відноситься до категорії осіб з інвалідністю І-ІІ групи, визначених пунктом 7 частини другої статті 7 Закону № 3551-XII, однак не перебував на обліку осіб, потребуючих поліпшення житлових умов, за місцем проживання як особа з інвалідністю ІІ групи внаслідок війни до 01.01.2018, а відтак не має права на отримання грошової компенсації відповідно до Порядку № 124. Отже, оспорюване позивачем рішення прийнято Комісією по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення правомірно та підставно.

9. Касаційна скарга ОСОБА_1 мотивована тим, що судовому контролю за правилами статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) підлягають також й протиправні дії Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення при ухваленні оспорюваного нею рішення, тому його позовні вимоги слід задовільнити повністю.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

10. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційних скарг позивача та відповідача, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України [в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справі"; (далі - Закон № 460-IX)], колегія суддів виходить із такого.

11. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

12. Відповідно до статті 65 Конституції України захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

13. Законом, який визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них є Закон № 3551-ХІІ.

14. За приписами статті 1 Закону № 3551-ХІІ цей Закон спрямований на захист ветеранів війни шляхом: створення належних умов для підтримання здоров`я та активного довголіття; організації соціального та інших видів обслуговування, зміцнення матеріально-технічної бази створених для цієї мети закладів і служб та підготовки відповідних спеціалістів; виконання цільових програм соціального і правового захисту ветеранів війни; надання пільг, переваг та соціальних гарантій у процесі трудової діяльності відповідно до професійної підготовки і з урахуванням стану здоров`я.

15. Згідно із статтею 2 Закону 3551-XII нормативні акти органів державної влади та органів місцевого самоврядування, які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені цим Законом, є недійсними.

16. Відповідно до пункту 2 частини другої статті 6 Закону № 3551-ХІІ учасниками бойових дій визнаються учасники бойових дій на території інших країн -військовослужбовці Радянської Армії, Військово-Морського Флоту, Комітету державної безпеки, особи рядового, начальницького складу і військовослужбовці Міністерства внутрішніх справ колишнього Союзу РСР (включаючи військових та технічних спеціалістів і радників), працівники відповідних категорій, які за рішенням Уряду колишнього Союзу РСР проходили службу, працювали чи перебували у відрядженні в державах, де в цей період велися бойові дії, і брали участь у бойових діях чи забезпеченні бойової діяльності військ (флотів).

17. Згідно із пунктом 7 частини другої статті 7 Закону № 3551-ХІІ до осіб з інвалідністю внаслідок війни належать також особи з інвалідністю з числа учасників бойових дій на території інших держав, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з перебуванням у цих державах.

18. Пунктом 18 статті 13 Закону № 3551-ХІІ визначено, що особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам (стаття 7) надаються такі пільги, як позачергове забезпечення житлом осіб, які потребують поліпшення житлових умов, у тому числі за рахунок жилої площі, що передається міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, підприємствами та організаціями у розпорядження місцевих рад та державних адміністрацій. Особи, зазначені в цій статті, забезпечуються жилою площею протягом двох років з дня взяття на квартирний облік, а особи з інвалідністю І групи з числа учасників бойових дій на території інших країн - протягом року.

19. Постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 № 214 "Питання забезпечення житлом деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей" затверджено Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей (далі - Порядок та умови надання субвенції № 214) та Порядок № 214.

20. Пунктом 1 Порядку та умов надання субвенцій № 214 визначено механізм надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей загиблих учасників бойових дій на території інших держав, визначених в абзаці першому пункту 1 статті 10 Закону 3551-XII, для осіб з інвалідністю I - II групи з числа учасників бойових дій на території інших держав, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з перебуванням у таких державах, визначених пунктом 7 частини другої статті 7 Закону № 3551-XII, та які потребують поліпшення житлових умов (далі - субвенція) і перебувають на обліку за місцем проживання відповідно до Житлового кодексу Української РСР станом на 01.01.2018.

21. Разом з цим, пунктом 1 Порядку № 214 визначено умови та механізм виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей загиблих учасників бойових дій на території інших держав, визначених в абзаці першому пункту 1 статті 10 Закону № 3551-XII, для осіб з інвалідністю I - II групи з числа учасників бойових дій на території інших держав, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з перебуванням у таких державах, визначених пунктом 7 частини другої статті 7 Закону № 3551-XII, та які потребують поліпшення житлових умов (далі - грошова компенсація) і перебувають на обліку за місцем проживання відповідно до Житлового кодексу Української РСР (далі - квартирний облік) та на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр).

22. З урахуванням вищенаведеного право на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення мають особи у разі дотримання наступних умов:

наявність статусу члена сім`ї загиблих учасників бойових дій на території інших держав, визначених в абзаці 1 пункту 1 статті 10 Закону № 3551-XII або особи з інвалідністю I-II групи з числа учасників бойових дій на території інших держав, визначених пунктом 7 частини другої статті 7 Закону № 3551-XII;

- наявність потреби в поліпшенні житлових умов;

- перебування на обліку за місцем проживання відповідно до Житлового кодексу Української РСР станом на 01.01.2018.

23. Згідно з пунктом 3 Порядку № 214 право на отримання грошової компенсації відповідно до цього Порядку мають особи з інвалідністю I-II групи, визначені пунктом 7 частини другої статті 7 Закону № 3551-XII, інвалідність яких настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з перебуванням в інших державах, які перебувають на квартирному обліку (далі - особи з інвалідністю).

24. Таким чином, ані Порядок та умови надання субвенції № 214, ані Порядок № 214 в редакції на момент виникнення спірних відносин не містили вимоги щодо встановлення ІІ групи інвалідності станом на 01.01.2018 з одночасним перебуванням на квартирному обліку. На думку колегії суддів положення Порядку та умов надання субвенції № 214 вимагає наявність обставини щодо перебування на обліку за місцем проживання відповідно до Житлового кодексу Української РСР станом на 01.01.2018, натомість не пов`язую із вказаною календарною датою наявність статусу особи з інвалідністю I-II групи з числа учасників бойових дій на території інших держав, визначених пунктом 7 частини другої статті 7 Закону № 3551-XII.

25. У справі, яка розглядається суди встановили, що позивач є особою з інвалідністю ІІ групи з 21.11.2018 з числа учасників бойових дій на території інших держав, визначених пунктом 7 частини другої статті 7 Закону № 3551-XII, рішенням виконавчого комітету Роменської міської ради від 15.07.2009 № 176 ОСОБА_1 було взято на квартирний облік потребуючих поліпшення житлових умов за місцем проживання під реєстраційним № 3424 та занесено до списку осіб, які мають право на позачергове отримання житла як інваліда війни в Афганістані за № 176. Також, на дату складання довідки ОСОБА_1 перебуває у списку осіб, які мають право на позачергове отримання житла під № 96 в окремому списку воїнів-інтернаціоналістів № 1

26. З урахування наведеного, позивач має право на отримання грошової компенсації відповідно до Порядку № 214.

27. Крім того, колегія суддів зазначає, що відповідно до пункту 5 Порядку № 214 за поданням структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, міських, районних у містах рад за рішенням виконавчого комітету міської, районної в місті (в разі її утворення) ради або за розпорядженням голови районної, районної в м. Києві держадміністрації утворюються комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації (далі - комісія).

До складу комісії входять представники виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, структурних підрозділів районних, районних у м. Києві держадміністрацій з питань соціального захисту населення, економіки, фінансів, квартирного обліку, капітального будівництва, всеукраїнських громадських об`єднань ветеранів (за їх згодою).

Рішенням виконавчого комітету Роменської міської ради від 20.02.2019 № 38 затверджено склад Комісії з розгляду заяв деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей, про виплату грошової компенсації для отримання житлового приміщення та Положення про вказану комісію (далі - Положення про Комісію).

28. Згідно із пунктом 1.2 Положення про Комісію з розгляду заяв деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей, про виплату грошової компенсації для отримання житлового приміщення, Комісія у своїй діяльності керуються Конституцією України, Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 року № 214 "Питання забезпечення житлом деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав" та цим Положенням.

29. Пунктом 6 Порядку № 214 визначено, що до повноважень комісії належить: перевірка наявності в особи статусу члена сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, та статусу особи з інвалідністю; визначення категорії особи як члена сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла; перевірка складу сім`ї особи з інвалідністю; перевірка наявності документів про взяття на квартирний облік членів сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, та особи з інвалідністю; перевірка факту спільного або окремого проживання членів сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, які мають право на грошову компенсацію; прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації; визначення розміру грошової компенсації; перевірка наявності майнових прав на нерухоме майно членів сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, та особи з інвалідністю, а також всіх членів родини, на яких розраховується грошова компенсація, або відчуження такого майна протягом п`яти років, що передують даті подання заяви про виплату грошової компенсації.

30. Аналогічні повноваження визначені пунктом 2.1 Положення про Комісію.

31. Аналізуючи наведені норми чинного законодавства та встановлені обставини справи, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність у Комісії повноважень приймати рішення про скасування раніше прийнятого рішення про призначення грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, оскільки повноваження, передбачені пунктом 6 Порядку № 214 та пунктом 2.1 Положення про Комісію є вичерпними та передбачають, зокрема, прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації.

32. Відповідно до пункту 7 Порядку № 214 заява про призначення грошової компенсації подається членом сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, особою з інвалідністю (далі - заявник) або його (її) законним представником чи уповноваженою особою до органу соціального захисту населення за місцем перебування на квартирному обліку (далі - орган соціального захисту населення) особисто.

33. Відповідно до пунктів 10, 11, 12, 13 Порядку № 214 орган соціального захисту населення протягом п`яти робочих днів з дати прийняття заяви з усіма необхідними документами обстежує матеріально-побутові умови заявника, про що складає акт за формою, встановленою Мінсоцполітики. Після складення акта обстеження матеріально-побутових умов заявника орган соціального захисту населення не пізніше ніж через три робочі дні (у випадку, визначеному в пункті 22 цього Порядку, - не пізніше ніж через 10 робочих днів) вносить комісії подання про виплату грошової компенсації. Комісія протягом п`яти робочих днів з дня надходження подання розглядає його по суті та в присутності заявника або його законного представника чи уповноваженої особи приймає рішення про призначення або про відмову в призначенні грошової компенсації. За наявності письмового клопотання комісія може розглядати питання щодо призначення або відмови в призначенні грошової компенсації за відсутності заявника або законного представника чи уповноваженої особи. У разі відсутності такого клопотання та/або неявки зазначених осіб розгляд відповідного питання переноситься на наступне засідання комісії.

34. Пунктом 15 Порядку № 214 визначено, що комісія приймає рішення про відмову в призначенні грошової допомоги заявнику з таких підстав:

1) загиблий не належав до осіб, статус яким установлено відповідно до пунктів 2, 13 - 15 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";

2) особа з інвалідністю не належить до осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, та одержала інвалідність внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, що пов`язані з перебуванням у таких державах;

3) заявник не належить до членів сім`ї загиблого, визначених у пункті 1 статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";

4) заявник не перебуває на квартирному обліку з урахуванням вимоги, визначеної у пункті 9 цього Порядку;

5) категорія заявника як члена сім`ї загиблого є нижчою, ніж категорія, до якої належить інший член сім`ї загиблого, в разі одночасного подання ними заяви про отримання грошової компенсації;

6) категорія заявника як члена сім`ї загиблого є нижчою, ніж категорія, до якої належить інший член його сім`ї, який вже отримав житло або грошову компенсацію, - до виплати грошової компенсації всім членам сімей загиблих, які перебувають на обліку в Реєстрі та мають першочергове право на таку виплату;

7) заявнику вже надавалося житло або вже виплачувалася грошова компенсація як члену сім`ї загиблого та особі з інвалідністю I - II групи із числа учасників бойових дій на території інших держав.

35. У справі, яка розглядається суди встановили, що оспорюване рішення Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення від 31.05.2019, оформлене протоколом № 4 не містить жодного посилання на будь-яку з підстав, визначених у пункті 15 Порядку № 214.

36. З огляду на наведене, оспорюване рішення відповідача не можна визнати таким, що ухвалене на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, у зв`язку із чим суди першої та апеляційної інстанцій дійшли обґрунтованих висновків про наявність підстав для його скасування.

37. Крім того, колегія суддів зазначає, що листи Департаменту соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації від 13.03.2019 № 02.2/1067 та Міністерства соціальної політики України від 16.04.2019 № 645/0/242-19, які стали передумовою прийняття спірного рішення не є нормативно-правими актами, а тому не можуть встановлювати нові правові норми, а мають лише інформаційний, рекомендаційний, роз`яснювальний характер.

38. Також колегія суддів погоджується із висновками судів попередніх інстанцій про те, що правильним та ефективним способом захисту, який забезпечить поновлення порушеного права позивача, є скасування рішення Комісії по виплаті грошової компенсації для отримання житлового приміщення від 31.05.2019, оформлене протоколом № 4.

39. Відповідно до статті 350 КАС України (в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом № 460-IX) суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

На підставі викладеного, керуючись статтями 341, 343, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд


................
Перейти до повного тексту