1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Рішення


РІШЕННЯ

Іменем України

22 листопада 2021 року

Київ

справа №240/645/21

адміністративне провадження № П/9901/103/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Тацій Л.В.,

суддів: Бевзенка В.М., Кравчука В.М., Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г.,

за участю:

секретаря судового засідання Ступак Ю.А.

позивача ОСОБА_1

представника позивача Струкової Л.В.

представника відповідача (Президента України) Басая В.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження позовну заяву ОСОБА_1 до Президента України Зеленського Володимира Олександровича про поновлення на посаді, зобов`язання вчинити певні дії -

В С Т А Н О В И Л А:

14.01.2021 до Житомирського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі-позивач, ОСОБА_1 ) з позовом до Президента України Зеленського Володимира Олександровича (далі - Президент України, відповідач), Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області (далі-Коростишівська РДА), в якому позивач просив:

- поновити ОСОБА_1 на посаді голови Коростишівської РДА з 11.08.2017;

-зобов`язати Президента України видати розпорядження про поновлення ОСОБА_1 на посаді голови Коростишівської РДА з 11.08.2017;

- зобов`язати Коростишівську РДА виключити з трудової книжки ОСОБА_1 запис №42 від 10.08.2017 про звільнення його з посади голови Коростишівської РДА;

- стягнути з Коростишівської РДА на користь позивача середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 11.08.2017 по дату ухвалення рішення у цій справі та здійснити з нарахованої суми відповідні відрахування податків та зборів.

На обґрунтування позову ОСОБА_1 зазначив, що 08.08.2017 Президент України видав Розпорядження № 157/2017-рп, яким відповідно до частини дев`ятої статті 118 Конституції України звільнив його з посади голови райдержадміністрації.

Судовими рішеннями у справі № 806/2091/17, які набрали законної сили, рішення сімнадцятої сесії VII скликання Коростишівської райради від 22.06.2017 № 317 "Про недовіру голові Коростишівської районної державної адміністрації ОСОБА_1 ", на підставі якого Президент України видав Розпорядження про звільнення позивача, визнано протиправним і скасовано.

У вересні 2017 року позивач звернувся до Вищого адміністративного суду України як суду першої інстанції з позовом до Президента України про визнання протиправним і скасування цього Розпорядження.

Постановою Великої Палати Верховного Суду від 13.05.2020 позовні вимоги ОСОБА_1 задоволені повністю. Визнано протиправним і скасовано Розпорядження Президента України від 08.08.2017 № 157/2017-рп "Про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області".

Після отримання копії постанови Великої Палати Верховного Суду від 13.05.2020, позивач звернувся до Президента України із заявою про поновлення на посаді голови РДА на виконання судового рішення.

У серпні 2020 року позивач отримав відповідь з Офісу Президента України, за змістом якої йому відмовлено у поновленні на посаді через те, що рішення суду по справі №800/374/17 не містить зобов`язання щодо поновлення ОСОБА_3 на посаді. Аналогічну за змістом відповідь позивач отримав у грудні 2020 року на заяву, подану ним до Офісу Президента України в жовтні 2020 року.

11.12.2020 позивач також звернувся до Коростишівської РДА із заявою, в якій на підставі судового рішення просив виключити з трудової книжки запис про звільнення, вжити заходи щодо поновлення його на посаді, нарахувати та виплатити середній заробіток за час вимушеного прогулу з дати припинення повноважень по день поновлення на посаді.

Однак, Коростишівською РДА дії щодо поновлення позивача на посаді та виплати середнього заробітку за час вимушеного прогулу не вчинені, права позивача не відновлені.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 27.01.2021 відкрито провадження у справі.

12.02.2021 до Житомирського окружного адміністративного суду від головного управління представництва інтересів Президента України надійшло клопотання про передачу справи в частині вимог до Президента України на розгляд Касаційному адміністративному суду у складі Верховного суду.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 23.02.2021 передано справу за позовом ОСОБА_1 щодо всіх заявлених ним позовних вимог до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

06.04.2021 на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, як суду першої інстанції, надійшла справа за вказаним позовом.

Ухвалою Верховного Суду від 12.04.2021 справу прийнято до провадження та призначено її розгляд в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою Верховного Суду від 06.09.2021 роз`єднані позовні вимоги у справі №240/645/21 (№ П/9901/103/21) за позовною заявою ОСОБА_1 до Президента України Зеленського Володимира Олександровича, Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області про поновлення на посаді, зобов`язання вчинити дії, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, виділивши в самостійні провадження:

- за позовом ОСОБА_1 до Президента України про поновлення на посаді голови Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області з 11.08.2017; зобов`язання Президента України Зеленського Володимира Олександровича видати розпорядження про поновлення ОСОБА_1 на посаді голови Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області з 11.08.2017.

- за позовом ОСОБА_1 до Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області про зобов`язання Коростишівську районну державну адміністрацію Житомирської області виключити з трудової книжки ОСОБА_1 запис №42 від 10.08.2017 про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області; стягнення з Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу за період з 11.08.2017 по дату ухвалення рішення у цій справі та здійснення з нарахованої суми відповідних відрахувань податків та зборів.

Справу за позовом ОСОБА_1 до Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області передано до Житомирського окружного адміністративного суду.

Таким чином, Верховним Судом у цій справі розглядається позов ОСОБА_1 до Президента України про поновлення на посаді голови Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області з 11.08.2017, зобов`язання видати розпорядження про його поновлення на посаді голови Коростишівської РДА з 11.08.2017.

Відповідач подав до Суду відзив на позов, в якому вказував на порушення позивачем строків звернення до суду, просить позов залишити без розгляду.

Ухвалою Верховного Суду від 22.11.2021 причини пропуску ОСОБА_1 строку на звернення до суду з цим позовом визнані поважними, та відмовлено у задоволенні клопотання Президента України про залишення позову без розгляду.

Відповідач також заперечує проти задоволення позову ОСОБА_1 по суті заявлених вимог, покликаючись на те, що за змістом статті 8 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (далі-Закон №586-XIV) голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду на строк повноважень Президента України, тому зобов`язання нового Президента України поновити звільненого голову місцевої державної адміністрації на цю саму посаду, на яку глава держави може призначити свого, іншого голову місцевої державної адміністрації, буде суперечити Конституції та законам України.

У судовому засіданні позивач та представник позивача підтримали позовну заяву та просили її задовольнити з викладених у позові мотивів.

Пояснили в судовому засіданні, що судовими рішеннями, які набрали законної сили, встановлено протиправність звільнення позивача. ОСОБА_1 вважає належним способом захисту його прав поновлення на посаді голови РДА. Отримавши відповіді Президента України на заяви стосовно поновлення на посаді, аргументовані тим, що резолютивна частина постанови Великої Палати Верховного Суду від 13.05.2020 не містить зобов`язання поновити його на посаді голови РДА, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

Представник відповідача заперечував проти вимог позивача й зазначив, що доводи позову не ґрунтуються на вимогах законодавства.

Перевіривши матеріали позовної заяви, усебічно й повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується цей позов, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, колегія суддів встановила таке.

Розпорядженням Президента України Порошенка П.О. від 29.04.2016 № 138/2016 ОСОБА_1 призначено на посаду голови Коростишівської РДА.

Коростишівська райрада на сімнадцятій сесії VII скликання 22.06.2017 прийняла рішення № 317 "Про недовіру голові Коростишівської районної державної адміністрації ОСОБА_1 ".

Згідно з протоколом № 2 цього засідання вказане рішення Коростишівська райрада прийняла більшістю голосів депутатів ("за" проголосувало 19 із 30 депутатів).

Листом від 23.06.2017 за № 30/236-К голова Житомирської обласної державної адміністрації вніс Кабінету Міністрів України пропозицію щодо порушення клопотання перед Президентом України про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Коростишівської РДА відповідно до пункту 3 частини другої статті 9 Закону України від 09.04.1999 № 586-XIV "Про місцеві державні адміністрації" (далі Закон № 586-XIV) у зв`язку з висловленням йому недовіри простою більшістю голосів від складу Коростишівської райради.

У липні 2017 року позивач оскаржив рішення Коростишівської райради від 22.06.2017 № 317 "Про недовіру голові Коростишівської районної державної адміністрації ОСОБА_1 " у судовому порядку.

Користишівський районний суд Житомирської області рішенням від 02.08.2018 у справі № 806/2091/17 відмовив у задоволенні позову.

Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 12.12.2018 скасував рішення суду першої інстанції та прийняв нове рішення, яким позов задовольнив: визнав протиправним і скасував вищевказане рішення Коростишівської райради.

Верховний Суд постановою від 19.03.2020 залишив без змін постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12.12.2018.

11.07.2017 Кабінет Міністрів України відповідно до частини дев`ятої статті 118 Конституції України та пункту 3 частини другої статті 9 Закону № 586-XIV вніс Президенту України пропозицію щодо звільнення позивача.

26.08.2017 Президент України Порошенко П.О. видав Розпорядження № 157/2017-рп, яким відповідно до частини дев`ятої статті 118 Конституції України звільнив ОСОБА_1 з посади голови райдержадміністрації.

У вересні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Вищого адміністративного суду України як суду першої інстанції з позовом до Президента України про визнання протиправним і скасування Розпорядження від 08.08.2017 № 157/2017-рп про звільнення позивача з посади голови Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду рішенням від 13.05.2019 у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовив.

Постановою Великої Палати Верховного Суду від 13.05.2020 скасовано рішення Верховного Суду від 13.05.2019, ухвалено нове рішення, яким позовні вимоги ОСОБА_1 задоволені повністю. Визнано протиправним і скасовано Розпорядження Президента України від 08.08.2017 № 157/2017-рп "Про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області".

Позовні вимоги про поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу не були предметом розгляду у справі за позовом ОСОБА_1 про скасування Розпорядження Президента України про його звільнення.

Так, у січні 2019 року ОСОБА_1 звертався в межах розгляду справи № 800/374/17 з уточненим позовом, в якому, зокрема, доповнив позов вимогою про поновлення його на посаді. Проте, ухвалою від 18.02.2019 Верховний Суд повернув уточнені позовні вимоги, роз`яснивши ОСОБА_1, що вимоги до Коростишівської РДА про поновлення на посаді, виключення запису з трудової книжки та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу підсудні відповідному окружному суду.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши і обговоривши доводи сторін, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Частиною четвертою статті 118 Конституції України визначено, що голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду і звільняються з посади Президентом України за поданням КМУ.

На підставі частини другої статті 8 Закону № 586-XIV голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду Президентом України за поданням КМУ на строк повноважень Президента України.

Відповідно до частини другої статті 9 Закону № 586-XIV (в редакції, чинній станом на дату звільнення ОСОБА_1 ) повноваження голів місцевих державних адміністрацій можуть бути припинені Президентом України у разі: 1) прийняття відставки голови відповідної обласної державної адміністрації; 2) подання Прем`єр-міністра України; 3) висловлення недовіри простою більшістю голосів від складу відповідної ради; 4) з інших підстав, передбачених цим та іншими законами України; 5) з ініціативи Президента України.

Згідно із частинами дев`ятою та десятою статті 118 Конституції України обласна чи районна рада може висловити недовіру голові відповідної місцевої державної адміністрації, на підставі чого Президент України приймає рішення і дає обґрунтовану відповідь.

Якщо недовіру голові районної чи обласної державної адміністрації висловили дві третини депутатів від складу відповідної ради, Президент України приймає рішення про відставку голови місцевої державної адміністрації.

Аналогічні положення містяться у частинах сьомій та восьмій статті 34 Закону №586-XIV та частинах другій і третій статті 72 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон №280/97-ВР).

У цій справі Судом встановлено, що Президент України видав Розпорядження від 08.08.2017 № 157/2017-рп про звільнення ОСОБА_1 з посади голови райд

................
Перейти до повного тексту