1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 листопада 2021 року

м. Київ

Справа № 904/2111/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Кондратова І.Д. - головуючий, судді - Губенко Н.М., Стратієнко Л.В.,

за участю секретаря судового засідання Коровай Л.В.,

за участю представників учасників справи:

- позивача - Лотанюк Світлани Валеріївни (адвокат);

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Комунального підприємства теплових мереж "Криворіжтепломережа"

на рішення Господарського суду Дніпропетровської області

(суддя - Юзіков С.Г.)

від 18.11.2020

та постанову Центрального апеляційного господарського суду

(головуючий - Чередко А.Є., судді - Коваль Л.А., Мороз В.Ф.)

від 13.05.2021

у справі за позовом Комунального підприємства теплових мереж "Криворіжтепломережа"

до Комунального підприємства "Кривбасводоканал"

про визнання укладеним договору про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення від 17.04.2020,

1. Короткий зміст позовних вимог та заперечень

1.1. У квітні 2020 року Комунальне підприємство теплових мереж "Криворіжтепломережа" (надалі - КП "Криворіжтепломережа", позивач) звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Комунального підприємства "Кривбасводоканал" (надалі - КП "Кривбасводоканал", відповідач) про визнання укладеним між позивачем та відповідачем договору № 44 про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення від 17.04.2020 в редакції згідно додатку № 11 до позовної заяви; визнання укладеним додатку № 1 до договору № 44 про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення від 17.04.2020 в редакції згідно додатку № 12 до позовної заяви.

1.2. В обґрунтування позовних вимог позивач стверджує, що з 01.05.2019 було в повному обсязі введено в дію Закон України "Про житлово - комунальні послуги" від 09.11.2017, яким визначено нову класифікацію житлово - комунальних послуг, передбачено нову систему взаємовідносин, що виникають у процесі надання та споживання цих послуг, передбачено різні моделі договірних відносин у сфері комунальних послуг, а також визначено особливості укладення, зміни та припинення договорів про надання комунальних послуг, а тому сторонам необхідно укласти договір про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, оформлений на основі типової форми договорів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2019 № 690 (надалі - постанова КМУ від 05.07.2019 № 690).

1.3. У відзиві на позовну заяву відповідач проти задоволення позову заперечував та просив відмовити в задоволенні позовних вимог з огляду на такі обставини:

1) договір у редакції, запропонованій позивачем, не може бути укладений, оскільки, відповідно до статті 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" індивідуальний споживач - це фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальні послуги для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги. Позивач не є індивідуальним споживачем у розумінні вищезазначеної статті і отримує послуги з централізованого водопостачання і водовідведення не для власних потреб, а для здійснення господарської діяльності;

2) посилання позивача, що з 01.05.2019 в повному обсязі введено в дію Закон України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017, який передбачає різні моделі договірних відносин у сфері комунальних послуг, є неправильним, оскільки 02.04.2020 вступив в силу Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових спеціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" №540-ІХ, яким було передбачено відтермінування кінцевого строку укладення договорів про надання житлово-комунальних послуг зі споживачами. Таким чином, звернення позивача до суду є передчасним і відсутнє будь-яке порушення прав позивача;

3) договір про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, який позивач датує 17.04.2020 у редакції згідно з додатком №11 до позовної заяви, складений позивачем на підставі Типового договору з індивідуальним споживачем у будівлі, приміщення якої є самостійними об`єктами нерухомого майна, про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затвердженого постановою Кабміну від 05.07.2019 № 690 (надалі - Типовий договір), містить недостовірну інформацію, протиріччя та невідповідність Типовому договору, та крім того, вказаний договір не містить положень, які позивачу невигідні, при їх наявності у Типовому договорі;

4) будівлі, що належать позивачу, не оснащені вузлами комерційного обліку відповідно до Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", а запропонована позивачем редакція договору базується на положеннях щодо ведення обліку послуг з централізованого водопостачання за показниками вузла комерційного обліку, прийнятого на абонентський облік, включає в себе облік та порядок оплати послуг на основі показників вузла комерційного обліку;

5) у розділі "Розмір плати за послуги" договору в редакції, яку позивач бажає укласти з відповідачем, позивач на свій розсуд не включив пункти, що стосуються вузлів комерційного обліку (розмір внесків за встановлення, обслуговування, заміну вузлів комерційного обліку), хоча в Законі України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" та Типовому договорі, який позивач вважає прийнятним для себе як для споживача, пункти, що стосуються розміру внесків за встановлення, обслуговування, заміну вузлів комерційного обліку, чітко передбачені (п. 7, п. 8, п. 9 Типового договору);

6) позивачем не враховано положення Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" та постанови КМУ №690 від 05.07.2019, згідно з якими плата виконавцю за індивідуальним договором складається не тільки з плати за послугу, а й з плати за абонентське обслуговування, внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку послуг з централізованого водопостачання тощо;

7) у пунктах 10 та 11 договору в редакції, яку позивач бажає укласти з відповідачем, позивач безпідставно "прибирає" уповноважених осіб органів ліцензування та органів місцевого самоврядування, тим самим безпідставно звужуючи коло осіб, які мають право доступу до вузлів комерційного обліку (Типовим договором, який позивач вважає прийнятним для себе як для споживача, уповноважені особи органів ліцензування та органів місцевого самоврядування чітко передбачені в пунктів 12, 14, 15);

8) в пункті 17 договору в редакції позивача, останній зазначає, що до встановлення вузла комерційного обліку обсяги споживання питної води визначаються за нормами споживання, встановленими органами місцевого самоврядування, проте ці пункти і посилання на нормативи питного водопостачання не можуть бути додані до договору в зв`язку з тим, що нормативів питного водопостачання для юридичних осіб, якою є позивач, законодавчо не передбачено;

9) умови пунктів 36 та 37 договору (щодо обмеження (припинення) надання послуг) в редакції, запропонованій позивачем, не передбачені ні Типовим договором, ні Правилами надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення і типових договорів про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджених постановою КМУ від 05.07.2019 № 690 (надалі - Правила), ні Законом України "Про житлово-комунальні послуги" тощо. Крім того, сама суть обмеження (припинення) надання послуг з централізованого водопостачання і водовідведення полягає в тому, що будь-які негативні наслідки для позивача можуть виникнути, за які позивач несе відповідальність, що в свою чергу і є дієвим важелем в сторону сумлінного дотримання позивачем своїх зобов`язань як споживача і недопущення обмеження (припинення) надання послуг з централізованого водопостачання і водовідведення.

1.4. Позивач у відповіді на відзив на позовну заяву стверджував, що листом від 24.04.2020 №8/9.1.2/2914-20, який було отримано позивачем 27.04.2020 було повідомлено, що для укладання договору про надання послуг з централізованого водопостачання з юридичними особами, які використовують питну воду одночасно для виробничих та питних і санітарно-гігієнічних потреб, застосовується Типовий договір з індивідуальним споживачем у будівлі, приміщення якої є самостійним об`єктом нерухомого майна про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення. Враховуючи зазначене, оформлення між сторонами договірних відносин має здійснюватися на основі типових договорів, затверджених постановою КМУ від 05.07.2019 №690.

1.5. Крім того, позивач вказував про безпідставність посилань відповідача на те, що запропонована позивачем редакція договору базується на положеннях щодо ведення обліку послуг з централізованого водопостачання за показаннями вузла комерційного обліку, прийнятого на абонентський облік, а будівлі, що належать позивачу, не оснащені вузлами комерційного обліку. Зі змісту пункту 17 запропонованого позивачем договору вбачається, що до встановлення вузла комерційного обліку обсяги споживання питної води визначаються за нормами споживання, встановленими органами місцевого самоврядування.

2. Фактичні обставини справи, установлені судами

2.1. 25.09.2017 сторонами укладено договір №577 про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення (далі - договір), пунктом 1.1. якого виконавець (відповідач) зобов`язався своєчасно надавати споживачеві (позивачеві) цілодобово відповідної якості послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення, а споживач зобов`язався своєчасно оплачувати надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, що передбачені договором.

2.2. Цей договір набирає чинності з моменту підписання і діє в частині надання послуг з водопостачання та водовідведення до 31.12.2017 року, а в частині розрахунків за надані послуги до повного погашення заборгованості. У відповідності до частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України сторони встановили, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення (пункт 8.1. договору).

2.3. Позивач звернувся до відповідача з листом №4114/2 від 27.12.2019, у якому повідомив, що при укладанні договорів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення відповідно до вимог Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 №2189, передбачено нову систему взаємовідносин, що виникають у процесі надання та споживання цих послуг та, відповідно до роз`яснення Міністерства розвитку громад та територій України (Мінрегіон) (№8/9.1.1/4749-19 від 18.11.2019), практична реалізація норм і положень Закону, зокрема, що регулюють надання та оплату комунальних послуг, здійснюватиметься з переходом на нові договірні відносини між виконавцями комунальних послуг і споживачами. Отже, при укладанні договорів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення відповідно до вимог Закону необхідно користуватися положеннями Правил.

2.4. Відповідач листом №508 від 15.01.2020 повідомив, що за висновками розгляду запропонованого проекту договору №44 від 26.12.2019 "Про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення" вважає неприйнятними умови договору та вважає за доцільне повернути його без розгляду. З урахуванням роз`яснень Міністерства розвитку громад та територій України, посилання на які містяться у листі комунального підприємства теплових мереж "Криворіжтепломережа" №4114/12 від 27.12.2019, умови запропонованого проекту договору не можуть бути застосовні, оскільки регулюють виключно договірні взаємовідносини між виконавцем комунальної послуги та співвласниками багатоквартирних будинків відповідно до обраної останнім моделі Типових форм договорів, затверджених постановою КМУ від 05.07.2019 №690.

2.5. 21.02.2020 позивач направив відповідачу листа №537/12 у якому, у зв`язку з наближенням закінчення строку дії договору №577 від 25.09.2017 про надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення, просив розглянути та затвердити договір про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, оформлений на основі типового договору з індивідуальним споживачем у будівлі, затвердженого постановою КМУ від 05.07.2019 №690 з урахуванням специфіки споживача (КПТМ "Криворіжтепломережа" теплогенеруюча, теплопостачальна організація з комунальною формою власності).

2.6. Відповідач листом №2577 від 04.03.2020 повідомив позивача, що наданий ним проект договору не може бути укладений з позивачем з огляду на те, що відповідно до ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги, проте позивач отримує послугу з централізованого водопостачання та водовідведення не для власних потреб, а для здійснення господарської діяльності. Крім того будівлі, що належать позивачу, не оснащені вузлами комерційного обліку відповідно до Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", а запропонована позивачем редакція договору базується на положеннях щодо ведення обліку послуг з централізованого водопостачання за показаннями вузлами комерційного обліку, прийнятого на абонентський облік, включає в облік та порядок оплати послуг на основі показань вузла комерційного обліку.

2.7. 02.04.2020 сторонами укладено додаткову угоду №6 до договору №577, у якій погодили: пункт 8.1. Розділу VII. "Строк дії договору" викласти в такій редакції: "Цей договір набирає чинності з моменту підписання і діє в частині надання послуг з водопостачання та водовідведення до 16.04.2020 року, а в частині розрахунків за надані послуги до повного погашення заборгованості. У відповідності до частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України сторони встановили, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення".

2.8. Позивач звернувся до відповідача з листом №1280/12 від 29.04.2020, у якому просив продовжити строк дії договору №577 від 25.09.2017, оскільки під час остаточного узгодження проекту договору про надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення в роботі комунальних підприємств міста можуть виникнути негативні наслідки.

2.9. Листом №1148 від 13.05.2020 відповідач направив позивачу для розгляду та погодження два примірники додаткової угоди №7 до договору №577 від 25.09.2017, які пропонував підписати, скріпити печаткою та повернути один примірник на адресу відповідача.

2.10. Позивач направив відповідачу лист №1882/12 від 08.07.2020 з Додатковою угодою №7 про внесення змін до договору, яку пропонував підписати, скріпити печаткою та повернути один примірник на адресу позивача.

2.11. 28.07.2020 сторонами укладено додаткову угоду №7, у якій вони дійшли згоди продовжити строк дії договору до 31.12.2020.

3. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

3.1. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 18.11.2020, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 13.05.2021, у задоволенні позову відмовлено.

3.2. Суди, відмовляючи в задоволенні позову, виходили з таких обставин:

- позивач не є виключно споживачем послуг відповідача в розумінні Законів України "Про житлово-комунальні послуги" та "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення", оскільки він є комунальним підприємством, створеним з метою отримання прибутку в результаті діяльності з виробництва, транспортування, постачання та реалізації теплової енергії, а також надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води споживачам і вода йому потрібна як для власних потреб, так і для ведення господарської діяльності;

- укладання договору про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення між позивачем і відповідачем має відбуватися відповідно до загальних норм Цивільного та Господарського кодексів України, що регулюють порядок укладання господарських договорів;

- у прохальній частині позовної заяви позивач просить суд визнати укладеним між КПТМ "Криворіжтепломережа" та КП "Кривбасводоканал" договір № 44 про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення від 17.04.2020 в редакції згідно з додатком № 11 до позовної заяви; визнати укладеним між КПТМ "Криворіжтепломережа" та КП "Кривбасводоканал" додаток № 1 до договору № 44 про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення від 17.04.2020 в редакції згідно з додатком № 12 до позовної заяви, проте проект вказаного договору та додатку до нього у прохальній частині позовної заяви не викладає;

- позивач не надав до позовної заяви примірник проекту договору, який вказаний позивачем в прохальній частині позовної заяви. Крім того, між позивачем та відповідачем 28.07.2020 укладено додаткову угоду № 7, в якій погоджено, що договір № 577 про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення від 25.09.2017 діє до 31.12.2020.


................
Перейти до повного тексту