У Х В А Л А
17 листопада 2021 року
м. Київ
Справа № 9901/96/21
Провадження № 11-280заі21
Велика Палата Верховного Суду у складі:
головуючого судді-доповідача Князєва В. С.,
суддів Анцупової Т. О., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Григор`євої І. В., Єленіної Ж. М., Золотнікова О. С., Катеринчук Л. Й., Крет Г. Р., Пількова К. М., Прокопенка О. Б., Пророка В. В., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Сімоненко В. М., Ткача І. В., Штелик С. П.,
за участю:
секретаря судового засідання Орєшко Ю. О.,
позивача ОСОБА_1,
представника позивача - Лещенка О. В.,
представника відповідача - Гуцала Д. С.,
представника третьої особи - Гребінника Ю. Л.,
розглянула у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Президента України, третя особа - Конституційний Суд України, про визнання протиправним та скасування Указу Президента України від 27 березня 2021 року № 124/2021 в частині
за апеляційною скаргою Президента України на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 14 липня 2021 року,
УСТАНОВИЛА:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Президента України, третя особа - Конституційний Суд України, у якому просив визнати протиправним та скасувати Указ Президента України від 27 березня 2021 року № 124/2021 "Про деякі питання забезпечення національної безпеки України" в частині скасування Указу Президента України від 14 травня 2013 року № 256 "Про призначення ОСОБА_1 суддею Конституційного Суду України".
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду рішенням від 14 липня 2021 року позов задовольнив. Визнав протиправним та скасував Указ Президента України
від 27 березня 2021 року № 124/2021 "Про деякі питання забезпечення національної безпеки України" в частині скасування Указу Президента України від 14 травня 2013 року № 256 "Про призначення ОСОБА_1 суддею Конституційного Суду України".
На це судове рішення відповідач подав апеляційну скаргу.
Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 31 серпня 2021 року відкрила провадження за апеляційною скаргою Президента України на рішення Касаційного адміністративного
суду у складі Верховного Суду від 14 липня 2021 року, а ухвалою від 07 жовтня
2021 року призначила справу до апеляційного розгляду в судовому засіданні на
17 листопада 2021 року.
До Великої Палати Верховного Суду 01 листопада 2021 року від представника відповідача надійшло клопотання про зупинення провадження у справі, обґрунтоване наявністю ухвали Другої колегії суддів Другого сенату Конституційного Суду України від 19 жовтня 2021 року № 156-2(ІІ)/2021 у справі № 1-4/2021(133/21) про відкриття конституційного провадження у справі за поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) указів Президента України "Про відсторонення від посади судді Конституційного Суду України" від 29 грудня 2020 року № 607, "Про відсторонення
від посади судді Конституційного Суду України" від 26 лютого 2021 року № 79, "Про деякі питання забезпечення національної безпеки України" від 27 березня 2021 року № 124.
Представник відповідача зазначає, що подальший розгляд справи Великою Палатою Верховного Суду до прийняття Конституційним Судом України рішення у справі
№ 1-4/2021(133/21) є неможливим, оскільки рішення Конституційного Суду України встановить наявність чи відсутність у Президента України повноважень на видання Указу від 27 березня 2021 року № 124/2021, відповідність або невідповідність оскаржуваного Указу приписам Конституції України та матиме преюдиційне значення для вирішення цього спору.
У судовому засіданні 17 листопада 2021 року представник відповідача підтримав клопотання про зупинення провадження у справі та просив його задовольнити.
Позивач та його представник заперечили проти задоволення клопотання про зупинення провадження у справі, просили відмовити у його задоволенні.
Представник третьої особи поклався на розсуд суду.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 236 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) суд зупиняє провадження у справі в разі об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.
Згідно із частиною четвертою статті 236 КАС про зупинення провадження у справі суд постановляє ухвалу.
Для вирішення питання про зупинення провадження у справі адміністративний суд повинен у кожному конкретному випадку з`ясувати:
- чи існує вмотивований зв`язок між предметом судового розгляду у справі, яка розглядається адміністративним судом, з предметом доказування в конкретній іншій справі, що розглядається в порядку конституційного провадження;
- чим обумовлюється об`єктивна неможливість розгляду цієї справи.
Об`єктивна неможливість розгляду справи до вирішення іншої полягає в тому, що рішення суду в іншій справі встановлює обставини, які впливають на збирання та оцінку доказів у цій справі, зокрема факти, що мають преюдиційне значення.
Метою зупинення провадження у справі до розгляду іншої справи є виявлення обставин, підстав, фактів тощо, які не можуть бути з`ясовані та встановлені в цьому процесі, але мають значення для справи, провадження у якій зупинено.
Отже, у клопотанні про зупинення провадження у справі заявник повинен надати чітке обґрунтування, у чому полягає об`єктивна неможливість розгляду цієї справи до вирішення іншої справи.
Судом установлено, що у провадженні Конституційного Суду України перебуває справа
№ 1-4/2021(133/21) за поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) указів Президента України "Про відсторонення
від посади судді Конституційного Суду України" від 29 грудня 2020 року № 607,
"Про відсторонення від посади судді Конституційного Суду України" від 26 лютого 2021 року
№ 79, "Про деякі питання забезпечення національної безпеки України" від 27 березня
2021 року № 124.
Предметом оскарження у справі № 9901/96/21 є Указ Президента України від 27 березня 2021 року № 124/2021 "Про деякі питання забезпечення національної безпеки України"
в частині скасування Указу Президента України від 14 травня 2013 року № 256
"Про призначення ОСОБА_1 суддею Конституційного Суду України".
Згідно з частиною другою статті 2 КАС у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
При цьому особливості провадження у справах щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності, зокрема, Президента України визначені статтею 266 КАС, згідно з якою правила цієї статті поширюються на розгляд адміністративним судом справ щодо законності (крім конституційності) указів і розпоряджень Президента України.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 7 Закону України "Про Конституційний Суд України" до повноважень Конституційного Суду України належить вирішення питань про відповідність Конституції України (конституційність), зокрема, актів Президента України.
З огляду на завдання адміністративного судочинства, а також предмет та підстави спору у справі № 9901/96/21 за позовом ОСОБА_1 до Президента України, третя особа - Конституційний Суд України, про скасування Указу Президента України від 27 березня
2021 року № 124/2021, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для зупинення провадження у справі, оскільки предметом розгляду Конституційним Судом України справи № 1-4/2021(133/21) буде відповідність оскаржуваного Указу Конституції України, а Верховний Суд при розгляді справи № 9901/96/21 має дати оцінку законності цього Указу.
Виходячи з наведеного та керуючись статтею 236 КАС, Велика Палата Верховного Суду