1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 листопада 2021 року

м. Київ

Справа № 925/1409/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Вронська Г.О. - головуюча, Бакуліна С.В., Губенко Н.М.,

за участю секретаря судового засідання Калітінського М.Ю.,

представників учасників справи:

від позивача : Птуха В.І.,

від відповідача: Підгорний М.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Управлінська компанія "Нова якість" Благоустрій"

на постанову Північного апеляційного господарського суду

у складі колегії суддів: Дідиченко М.А., Пономаренко Є.Ю., Руденко М.А.

від 07.07.2021

за позовом Виконавчого комітету Черкаської міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Управлінська компанія "Нова якість" Благоустрій"

про розірвання договору,

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Виконавчий комітет Черкаської міської ради (далі - Позивач) звернувся до Господарського суду Черкаської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Управлінська компанія "Нова якість" Благоустрій" (далі - Відповідач/Скаржник/ТОВ "Управлінська компанія "Нова якість" Благоустрій") про розірвання договору №1-26/04/19 про надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території міста Черкаси від 26.04.2019, укладеного виконавчим комітетом Черкаської міської ради та ТОВ "Управлінська компанія "Нова якість" Благоустрій".

2. Позовні вимоги обґрунтовані істотним порушенням Відповідачем своїх зобов`язань по договору надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території міста Черкаси, оскільки останній здійснює вивезення не всього об`єму відходів, які наявні в місці їх складання, а лише частини.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

3. Рішенням Господарського суду Черкаської області від 16.03.2021 в задоволенні позовних вимог відмовлено в повному обсязі.

4. Суд першої інстанції вказав про те, що Позивач під час розгляду цього спору не довів належними та допустимими доказами факту істотного порушення Відповідачем умов договору від 26.04.2019 №1-26/04/19 в частині виконання зобов`язання з вивезення відходів згідно узгодженого графіку.

5. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 07.07.2021 апеляційну скаргу виконавчого комітету Черкаської міської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 16.03.2021 року у справі № 925/1409/20 задоволено; рішення Господарського суду Черкаської області від 16.03.2021 у справі № 925/1409/20 скасовано та прийнято нове рішення про задоволення позову/

6. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку про доведення позивачем належними та допустимими доказами факту істотного порушення Відповідачем умов договору від 26.04.2019 №1-26/04/19 в частині виконання зобов`язання з вивезення відходів згідно узгодженого графіку, у зв`язку з чим Позивач, який представляє інтереси територіальної громади міста Черкаси, значною мірою позбавляється того, на що він розраховував при укладенні договору - надання якісних та своєчасних послуг жителям м. Черкаси із вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних).

Короткий зміст вимог касаційної скарги та аргументи учасників справи

7. Відповідач звернувся з касаційною скаргою, в якій просив постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.07.2021 у справі №925/1409/20 скасувати та справу №925/1409/20 направити на новий розгляд до Північного апеляційного господарського суду.

8. Підставою касаційного оскарження судових рішень Скаржник визначив пункти 1, 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

9. Скаржник вважає, що суд апеляційної інстанції порушив норми процесуального права, зокрема, статті 13, 79, 86, частини 5 статті 236 ГПК України щодо повного та всебічного дослідження обставин, доказів та аргументів сторін, що мають значення для правильного розгляду, та не врахував висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 31.03.2021 у справі №923/875/19, від 25.06.2020 у справі №924/233/18 та від 21.08.2020 у справі №904/2357/20; суд апеляційної інстанції порушив норми процесуального права, а саме: частини 2,4 статті 91, частини 2-4 статті 96, частину 4 статті 236 ГПК України, пункти 5.26, 5.27 Національного стандарту "Вимоги до оформлювання документів" (ДСТУ 4163-2003) та не врахував висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 01.10.2020 у справі №910/8794/17.

10. Скаржник також зазначає, що суд апеляційної інстанції порушив частину 5 статті 236, частини 1,2 статті 269, частину 1 статті 282 ГПК України за відсутності висновку Верховного Суду щодо обов`язковості спростування судом доводів сторони, які мають важливе значення для розгляду справи та лягли в основу ухвалення рішення, що скасовується; суд апеляційної інстанції порушив частину 1 статті 626, частину 1 статті 628 ЦК України, частину 1 статті 193 ГК України за відсутності висновку Верховного Суду про те, що предмет договору визначає головну суть укладеного договору та відповідні договірні обов`язки сторін за ним; суд апеляційної інстанції порушив статті 1, 35-1 Закону України "Про відходи", пункт 8.4. та Розділ 3 Правил благоустрою, пункт 36 Порядку проведення перевірки відповідності якості надання деяких комунальних послуг та послуг з управління багатоквартирним будинком параметрам, передбаченим договором про надання відповідних послуг, пункт 3.2. ДСТУ-Н Б Б.2.2-7:2013, пункт 1.7. Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.08.2011 №133 за відсутності висновку Верховного Суду про зобов`язання вивозити побутові відходи, що зберігаються виключно у контейнерах.

11. Позивач подав відзив на касаційну скаргу, в якому просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.

Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій

12. Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 26.02.2019 №216 "Про проведення конкурсу на визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси" в березні 2019 року вирішено провести конкурс на визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1173 "Питання надання послуг з вивезення побутових відходів" та затверджено конкурсну документацію для проведення конкурсу на визначення виконавця послуг.

13. Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради "Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м.Черкаси" від 17.04.2019 №414 з моменту ухвалення цього рішення вирішено ввести в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможцем конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м.Черкаси - ТОВ "Сантехбудконструкція".

14. Пунктами 2, 3 рішення №414 встановлено, що строк протягом якого виконавець має право надавати послуги з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси становить 10 (десять) років з дня укладення договору. Також погоджено розроблений ТОВ "Сантехбудконструкція" графік вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м.Черкаси (додаток 2) та визначено його як додаток до договору, що є його невід`ємною частиною.

15. 26 квітня 2019 року виконавчий комітет Черкаської міської ради (замовник) та ТОВ "Сантехбудконструкція" (виконавець) уклали договір про надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території міста Черкаси №1-26/04/19 (далі - Договір), за умовами якого виконавець зобов`язався згідно з графіком (додаток 1) надавати послуги з вивезення побутових відходів на території міста Черкаси, а замовник - виконати обов`язки, передбачені цим договором (далі - послуги).

16. У пунктах 2, 3 Договору сторони узгодили характеристики території: площа міста Черкаси 76 км2; житловий фонд становить 16 499 багатоквартирних будинків, з яких 15 086 будинків садибного типу та 1 413 багатоквартирних будинків; кількість місць розташування складування великогабаритного сміття, листя та відходів деревини 140; протяжність міських шляхів 370 км, у тому числі з твердим покриттям 302,1 км; відстань від межі міста до полігону твердих побутових відходів 13 км, закріплено перелік розміщених у межах території об`єктів утворення побутових відходів.

17. Строк дії договору з 26.04.2019 до 26.04.2039 (п. 11 Договору).

18. Зміна умов Договору проводиться у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі коли не досягнуто такої згоди, спір розв`язується у судовому порядку (п. 12 Договору).

19. Відповідно до пункту 13 Договір може бути розірвано достроково за згодою сторін, а також внаслідок односторонньої відмови від договору замовника, яка допускається у разі систематичного порушення виконавцем його умов (не менш як три порушення, встановлені за результатами контролю, проведеного замовником чи уповноваженими органами державного нагляду (контролю). Одностороння відмова замовника від договору допускається у разі вчинення виконавцем таких порушень:

- недотримання графіка вивезення побутових відходів (за винятком настання обставин непереборної сили), погодженого з органом місцевого самоврядування;

- невиконання вимог законодавства про відходи, санітарних норм і правил, Правил надання послуг з вивезення побутових відходів, актів замовника, рішень конкурсної комісії;

- залучення до роботи на маршрутах водіїв, що не пройшли відповідної підготовки;

- більш як два випадки порушення водіями виконання з власної вини вимог законодавства про дорожній рух;

- незабезпечення виконавцем належного контролю за технічним станом транспортних засобів;

- набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо працівника виконавця.

20. Сторони підписали додаток №1 до Договору, в якому визначили Графік збору та вивезення великогабаритних та ремонтних відходів - один раз на тиждень, та погодили конкретні дні тижня (п.1); в одноквартирних житлових будинках приватного сектору збір та вивезення великогабаритних відходів здійснюється на власних присадибних ділянках та у місцях визначених мешканцями приватного сектору чотири рази на місяць (п.2).

21. 25 вересня 2019 року виконавчий комітет Черкаської міської ради (замовник) та ТОВ "Управлінська компанія "Нова якість "Благоустрій" (виконавець), приймаючи до уваги те, що шляхом виділу з ТОВ "Сантехбудконструкція" було створене ТОВ "Управлінська компанія "Нова якість "Благоустрій", яке є правонаступником ТОВ "Сантехбудконструкція" в питаннях надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних), уклали додаткову угоду №1 до Договору, за умовами якої:

- у преамбулі до Договору ТОВ "Сантехбудконструкція" замінено на ТОВ "Управлінська компанія "Нова якість "Благоустрій" в особі директора Атамась С.С., що діє на підставі Статуту (далі виконавець), з другої сторони;

- у тексті Договору та додатках найменування ТОВ "Сантехбудконструкція" замінено відповідно найменуванням сторони ТОВ "Управлінська компанія "Нова якість "Благоустрій";

- внесено зміни до підпункту 1 пункту 7 Договору та викладено його наступній редакції: укласти договори на надання послуг з вивезення побутових відходів із споживачами на території, визначеній цим договором, відповідно до Типового договору про надання послуг з поводження з побутовими відходами, наведеного у додатку 1 до Правил надання послуг з поводження з побутовими відходами.

22. 20 листопада 2019 року виконавчий комітет Черкаської міської ради та ТОВ "Управлінська компанія "Нова якість "Благоустрій" уклали додаткову угоду №2 до Договору, якою додаток №1 до Договору було викладено в новій редакції в частині графіку вивезення відходів.

23. Рішенням Черкаської міської ради від 13.12.2019 №2-5354 скасовано рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 26.02.2019 №216 та рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 17.04.2019 №414 "Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м.Черкаси".

24. У пунктах 3, 4 рішення №2-5354 доручено Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради протягом 5 робочих днів звернутися до суду з позовом щодо розірвання договору на надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території міста Черкаси від 26.04.2019 №1-26/04/19, та розробити концепцію поводження з побутовими відходами міста Черкаси у місячний термін та подати на затвердження виконавчому комітету Черкаської міської ради.

25. Відповідно до рішення Черкаської міської ради від 13.12.2019 №2-5362 "Про здійснення заходів щодо поводження з побутовими відходами в місті Черкаси" було доручено управлінню інспектуванню Черкаської міської ради забезпечити здійснення контролю за належною організацією обслуговування споживачів ТОВ "Управлінська компанія "Нова якість "Благоустрій" та належним виконанням цим Товариством умов Договору від 26.04.2019 №1-26/04/19 про надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території міста Черкаси.

26. 10 квітня 2020 року сторони уклали додаткову угоду №3 до Договору, згідно з якою додаток №1 до Договору викладено в новій редакції щодо встановлення графіку вивезення відходів.

27. Спеціалісти Управління інспектування Черкаської міської ради здійснили перевірки надання Відповідачем послуг за Договором.

28. У результаті перевірок були складені акти від 21 - 23 липня 2020 року, 25 вересня 2020 року, 28 вересня 2020 року, 29 вересня 2020 року, 01 жовтня 2020 та 07 жовтня 2020 року, які підписані спеціалістами Управління та до яких долучені копії матеріалів фотофіксації контейнерних майданчиків та контейнерів для збору побутових відходів. В актах зазначено, що було проведено перевірку санітарного стану контейнерних майданчиків для складування великогабаритних та ремонтних відходів.

29. Також встановлено, що рішенням Господарського суду Черкаської області від 28.05.2020 у справі №925/22/20, яке постановою Північного апеляційного господарського суду від 30.11.2020 залишено без змін, за позовом Виконавчого комітету Черкаської міської ради до ТОВ "Управлінська компанія "Нова якість" Благоустрій" про розірвання договору від 26.04.2019 №1-26/04/19 у задоволенні позову відмовлено повністю.

30. Позовні вимоги у справі №925/22/20 були обґрунтовані тим, що Відповідач станом на дату подачі позову не надав підтвердження виконання умов спірного договору в частині укладення договорів зі споживачами послуги відповідно до типового договору, враховуючи численні звернення та скарги жителів територіальної громади м. Черкаси щодо виконання Відповідачем умов договору.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

31. Цивільний кодекс України

Стаття 526. Загальні умови виконання зобов`язання

1. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Стаття 598. Підстави припинення зобов`язання

1.Зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом.

2. Припинення зобов`язання на вимогу однієї із сторін допускається лише у випадках, встановлених договором або законом.

Стаття 611. Правові наслідки порушення зобов`язання

1. У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: 1) розірвання договору.

Стаття 651. Підстави для зміни або розірвання договору

1Зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

2. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

32. Господарський кодекс України

Стаття 188. Порядок зміни та розірвання господарських договорів

1. Зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

4. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

33. Закон України "Про відходи"

Стаття 1. Визначення основних термінів

побутові відходи - відходи, що утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, крім відходів, пов`язаних з виробничою діяльністю підприємств) і не використовуються за місцем їх накопичення.

поводження з відходами - дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення;

операції поводження з відходами - збирання, перевезення, зберігання, сортування, оброблення (перероблення), утилізація, видалення, знешкодження і захоронення відходів;

перевезення відходів - транспортування відходів від місць їх утворення або зберігання до місць чи об`єктів оброблення, утилізації чи видалення;

послуги з вивезення побутових відходів - збирання, зберігання та перевезення побутових відходів, що здійснюються у населеному пункті згідно з правилами благоустрою, затвердженими органом місцевого самоврядування.

послуги з поводження з побутовими відходами - послуги з вивезення, перероблення та захоронення побутових відходів, що надаються в населеному пункті згідно з правилами благоустрою території населеного пункту, розробленими з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту та затвердженими органом місцевого самоврядування;

тверді відходи - залишки речовин, матеріалів, предметів, виробів, товарів, продукції, що не можуть у подальшому використовуватися за призначенням.

Стаття 35-1. Вимоги щодо поводження з побутовими відходами

2. Поводження з побутовими відходами здійснюється відповідно до державних норм, стандартів і правил.

3. Власники або наймачі, користувачі, у тому числі орендарі, джерел утворення побутових відходів, земельних ділянок укладають договори з юридичною особою, яка визначена виконавцем послуг на вивезення побутових відходів, здійснюють оплату таких послуг та забезпечують роздільне збирання твердих побутових відходів.

4. Збирання та вивезення побутових відходів у межах певної території здійснюються юридичною особою, яка уповноважена на це органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, спеціально обладнаними для цього транспортними засобами.

5. Під час проектування житлових будинків, громадських, виробничих, складських та інших споруд передбачаються будівництво та облаштування контейнерних майданчиків для роздільного збирання і зберігання побутових відходів, урн для побутових відходів.

6. Житлові масиви і внутрішньодворові території, дороги загального користування та інші об`єкти благоустрою населених пунктів, а також місця проведення масових заходів обладнуються контейнерними майданчиками, урнами для побутових відходів.

7. Великогабаритні та ремонтні відходи у складі побутових відходів мають збиратися окремо від інших видів побутових відходів.

34. Закон України "Про благоустрій населених пунктів"

Стаття 20. Організація благоустрою населених пунктів

1. Організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.

2. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).

Стаття 21. Елементи благоустрою

Елементами (частинами) об`єктів благоустрою є: 3) будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів.

Стаття 40. Самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів

1. Самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.

2. Для здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, виконанням Правил благоустрою території населеного пункту, в тому числі організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян, утримання в належному стані закріплених за підприємствами, установами, організаціями територій, сільські, селищні, міські ради можуть утворювати інспекції з благоустрою населених пунктів.

3. Самоврядний контроль за станом благоустрою населених пунктів здійснюється шляхом: 1) проведення перевірок території.

35. Правила надання послуг з поводження з побутових відходів, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 № 1070

1. Правила визначають механізм надання суб`єктами господарювання незалежно від форми їх власності послуг з поводження з побутовими відходами.

2. Терміни, що вживаються у цих Правилах, мають таке значення:

великогабаритні відходи - тверді відходи, розміри яких перевищують 50 x 50 x 50 сантиметрів, що не дає змоги розмістити їх у контейнерах об`ємом до 1,1 куб. метра;

ремонтні відходи - залишки речовин, матеріалів, предметів, виробів, що утворилися під час проведення у житловому будинку, окремій квартирі, будинку громадського призначення капітального та поточного ремонту, перепланування, переобладнання, прибудови тощо.

3. Послуги з поводження з побутовими відходами надаються суб`єктом господарювання, визначеним органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах в установленому законодавством порядку виконавцем послуг з вивезення побутових відходів.

36. Методика роздільного збирання побутових відходів, затверджена Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.08.2011 N 133

1.7. Великогабаритні та ремонтні побутові відходи збираються окремо в контейнерах місткістю 8 куб.м і більше, які розташовуються на спеціальних майданчиках з твердим покриттям.

37. ДСТУ-Н Б Б.2.2-7:2013 "Настанова з улаштування контейнерних майданчиків"

3.2. Контейнерний майданчик - спеціально обладнанні майданчики для розміщення контейнерів для зберігання побутових відходів із зручними під`їздами для спеціально обладнаних транспортних засобів.

4.4. Місця розміщення контейнерних майданчиків на об`єктах благоустрою населених пунктів визначаються у складі проектів будівництва житлових і громадських будівель і споруд, а для території садибної забудови - у складі проектів детальних планів цих територій.

38. Правила благоустрою міста Черкаси, затверджені рішенням Черкаської міської ради від 11.11.2008 №4-688 (далі - Правила благоустрою міста Черкаси)

Розділ 3. Відповідальність за утримання в належному санітарному стані та благоустрій вулиць, прибережних зон, парків, скверів, ринків, кладовищ та інших об`єктів на території міста покладається:

прибудинкових територій відомчого житлового фонду і закріплених виконавчими комітетами районних в місті рад територіях - на керівників підприємств, організацій, установ незалежно від форм власності і відомчої належності.

прибудинкових територій житлових будинків комунальної власності - на керівників КП "СУБ".

прибудинкових територій будинків, що належать житлово-будівельним кооперативам і об`єднанням співвласників багатоквартирних будинків - на керівників кооперативів і об`єднань.

прибудинкових територій будинків та споруд, що належать громадянам на правах приватної власності або знаходяться у користуванні - відповідно на власників будинків і користувачів.

територій, що закріплені за спортивними спорудами, об`єктами соціальної, культурно-побутової сфери, закладами освіти та медицини - відповідно на власників (користувачів) об`єктів.

прилеглих територій до автозаправних станцій (по периметру 50 метрів) на власників відповідних автозаправних станцій.

зупинок міського громадського транспорту, в тому числі кінцевих зупинок маршрутних таксі, - на керівників підприємств, організацій, установ та фізичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності, за якими закріплені зупинки, та переможців конкурсних торгів, які прибирають сміття на зупинках.

території організованої парковки та стоянки автотранспорту - на керівників підприємств, організацій і установ, уповноважених, органами місцевого самоврядування здійснювати збір коштів за парковку.

територій стадіонів, об`єктів природно-заповідного фонду, парків, скверів, зелених зон, пляжів, об`єктів соціальної, культурно-побутової сфери усіх форм власності - на керівників підприємств, у віданні яких вони знаходяться або закріплені рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради.

територій, що прилягають до магазинів, кіосків, павільйонів, торгових точок та підприємств побуту, закріплених в установленому порядку за ними територій - на керівників підприємств торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування усіх форм власності.

Зазначені підприємства, крім прибирання території, зобов`язані забезпечити встановлення урн біля своїх підприємств, чистоту вікон та вітрин.

Території ринків, торгівельних зон і прилеглих до них територій та закріплених за ними в установленому порядку територій, літніх майданчиків закладів торгівлі і громадського, харчування - на керівників ринків, закладів торгівлі і громадського харчування, відповідальних осіб, які отримали дозвіл на облаштування торгівельної зони в установленому порядку. Ці підприємства, крім прибирання території, зобов`язані забезпечити встановлення урн, біотуалетів на своїх територіях і забезпечити їх обслуговування, своєчасне вивезення сміття.

8.4. Забороняється складування сміття біля контейнера та контейнерних майданчиків.

2.4. Власники та балансоутримувачі об`єкту благоустрою, керівники підприємств, організацій, установ, незалежно від їх відомчої належності і форм власності, підприємці, громадяни, які мають житлові будинки, будівлі та споруди іншого призначення у особистій власності чи користуванні, власники тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення зобов`язані забезпечити вивезення твердих побутових відходів, опалого листя, відходів рослинності, відходів деревини, а також роздільне збирання побутових відходів.

8.2. Підприємства, установи, організації та громадяни (власники, балансоутримувачі садиб) зобов`язані укладати договори на вивезення сміття та вторинних матеріалів, листя, гілля, рослинних решток, великогабаритних відходів із спеціалізованими підприємствами-перевізниками, які мають договірні відносини зі спеціалізованими підприємствами, що проводять утилізацію та знешкодження відходів у відповідності до діючих галузевих нормативно-правових актів.

39. Господарський процесуальний кодекс України

Стаття 73. Докази

1. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

2. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Стаття 74. Обов`язок доказування і подання доказів

1. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

2. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.

3. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

4. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.

Стаття 76. Належність доказів

1. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

2. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Стаття 77. Допустимість доказів

1. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

2. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Стаття 86. Оцінка доказів

1. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

2. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

3. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Стаття 300. Межі розгляду справи судом касаційної інстанції

1. Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

2. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

3. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається.


................
Перейти до повного тексту