ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 листопада 2021 року
м. Київ
справа № 640/2919/20
адміністративне провадження № К/9901/25909/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мельник-Томенко Ж. М.,
суддів - Жука А. В., Мартинюк Н. М.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії "Діти війни "Народна партія України" про анулювання реєстраційного свідоцтва, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Політичної партії "Діти війни "Народна партія України" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.05.2020 (суддя - Балась Т. П.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.09.2020 (колегія суддів у складі: Бєлової Л. В., Аліменка В. О., Безименної Н. В.),
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їхнє обґрунтування
У лютому 2020 року Міністерство юстиції України звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Політичної партії "Діти війни "Народна партія України", в якому просило анулювати реєстраційне свідоцтво Політичної партії "Діти війни "Народна партія України" № 171-п.п. від 14.04.2009.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Міністерство юстиції України наділено правом звернутися до суду з позовом про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії, у разі невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років, про що зазначено у частині першій статті 24 Закону України "Про політичні партії в Україні".
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 07.05.2020, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.09.2020, адміністративний позов задовольнив: анулював реєстраційне свідоцтво Політичної партії "Діти війни "Народна партія України" № 171-п.п. від 14.04.2009.
Судові рішення мотивовано тим, що відповідачем було порушено вимоги статті 24 Закону України "Про політичні партії в Україні", оскільки протягом десятирічного строку Політичною партією "Діти війни "Народна партія України" не було висунуто своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України. Висування політичною партією свого кандидата на вибори народних депутатів України після спливу десятирічного строку та після подання відповідного позову Міністерством юстиції України, викладеного не спростовує.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
09.10.2020 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Політичної партії "Діти війни "Народна партія України", у якій скаржник просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.05.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.09.2020 та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.
На обґрунтування наявності підстав касаційного оскарження посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування частини першої статті 24 Закону України "Про політичні партії в Україні" у частині обчислення десятирічного строку, установленого для висування політичною партією своїх кандидатів на вибори Президента України та вибори народних депутатів України.
Крім того, скаржник зазначає, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовано частину першу статті 24 Закону України "Про політичні партії в Україні" в частині наявності у позивача підстав для звернення з позовною заявою від 07.02.2020 та висновків щодо не висування відповідачем протягом останніх 10 років станом на 07.02.2020 своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України.
Також скаржник зазначає, що судами попередніх інстанцій порушено норми процесуального права в частині неповного з`ясування всіх обставин справи, а саме: не з`ясовано процедуру та не встановлено точну дату висування відповідачем свого кандидата на проміжних виборах народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 179, які відбулись 15.03.2020.
Крім того, відповідач вважає, що суд першої інстанції незаконно розглянув цю справу за правилами спрощеного позовного провадження, оскільки, на його думку, справа має виняткове значення для відповідача та становить значний суспільний інтерес та є складною. Також, на думку скаржника, суд першої інстанції незаконно відмовив у розгляді справи у судовому засіданні з повідомленням сторін та прийняв і врахував у рішенні відповідь на відзив.
На обґрунтування касаційної скарги відповідач також зазначає, що суд апеляційної інстанції незаконно провів підготовчі дії та апеляційний розгляд без участі відповідача та його представника, за наявності обґрунтованого клопотання про відкладення судового засідання. Крім того, на думку скаржника, суд апеляційної інстанції не дотримався порядку розгляду апеляційної скарги від 09.06.2020, а саме: не призначив окремого судового засідання після проведення підготовчих дій. Також, на думку скаржника, судом апеляційної інстанції, у порушення вимог статей 308, 322 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), не досліджено всіх аргументів, викладених відповідачем у апеляційній скарзі від 09.06.2020.
Позиція інших учасників справи
Позивач у відзиві на касаційну скаргу просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
Рух касаційної скарги
09.10.2020 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Політичної партії "Діти війни "Народна партія України" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.05.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.09.2020.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.10.2020 визначено склад колегії суддів, а саме: головуючого суддю (суддю-доповідача) Єзерова А. А., суддів Стародуба О. П., Кравчука В. М. для розгляду судової справи № 640/2919/20.
Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 15.10.2020 № 1977/0/78-20 призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 640/2919/20 у зв`язку з постановленням Верховним Судом 13.10.2020 ухвали № К/9901/25909/20 про відведення судді-доповідача Єзерова А. А. та суддів Кравчука В. М., Стародуба О. П. від розгляду матеріалів касаційної скарги Політичної партії "Діти війни "Народна партія України" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.05.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.09.2020 у справі № 640/2919/20.
Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.10.2020 визначено склад колегії суддів, а саме: головуючого суддю (суддю-доповідача) Мельник-Томенко Ж. М., суддів Жука А. В., Мартинюк Н. М. для розгляду судової справи № 640/2919/20.
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду Мельник-Томенко Ж. М. (судді-доповідача), Жука А. В., Мартинюк Н. М. від 29.10.2020 відкрито касаційне провадження за скаргою Політичної партії "Діти війни "Народна партія України" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.05.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.09.2020.
28.12.2020 на електронну пошту Верховного Суду надійшла заява Громадської організації "Контроль за виборами" про залучення до участі у справі № 640/2919/20 як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.
Ухвалою Верховного Суду від 12.02.2021 заяву Громадської організації "Контроль за виборами" про залучення до участі у справі № 640/2919/20 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача повернуто без розгляду.
Ухвалою Верховного Суду від 12.02.2021 відмовлено у задоволенні клопотання Політичної партії "Діти війни" Народна партія України" про зупинення виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.05.2020 та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.09.2020 у справі № 640/2919/20.
Ухвалою Верховного Суду від 16.11.2021 закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи
Політична партія "Діти війни "Народна партія України" зареєстрована Міністерством юстиції України 14.04.2009 року, що підтверджується свідоцтвом № 171-п.п. від 14.04.2009.
Діяльність відповідача здійснюється на підставі Статуту Політичної партії "Діти війни "Народна партія України", прийнятому Установчим з`їздом "Діти війни "Народна партія України" від 07.02.2009.
Статут Політичної партії "Діти війни "Народна партія України" затверджено рішенням Установчого з`їзду, протокол другого етапу установчого з`їзду Політичної партії "Діти війни "Народна партія України" від 07.02.2009 (далі - Статут).
Пунктом 1.1 Статуту передбачено, що Політична партія "Діти війни" Народна партія України" є всеукраїнською лівоцентристською політичною партією громадян України, неприбутковою організацією, яка діє на засадах законності, гуманності, спільності інтересів, рівності прав її членів, гласності, добровільності у відповідності з Конституцією України, Закону України "Про політичні партії", чинного законодавства України та цього Статуту.
З метою перевірки дотримання вимог статті 24 Закону України "Про політичні партії в України" Міністерством юстиції України 15.01.2020 направлено лист № 430/00019.4.1/6-20 до Центральної виборчої комісії для отримання інформації щодо висування Політичною партією "Діти війни "Народна партія України" кандидатів на участь у виборах народних депутатів України та на виборах Президента України протягом останніх 10 років.
Центральна виборча комісія листом від 31.01.2020 № 21-41-211 надала інформацію стосовно партій, які висували та подавали до Центральної виборчої комісії документи щодо реєстрації кандидатів на пост Президента України на виборах Президента України (чергових, позачергових) протягом 2010-2019 років та кандидатів у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному та одномандатних виборчих округах на виборах народних депутатів України (чергових, позачергових, повторних, проміжних) протягом 2005-2019 років.
Водночас, інформація щодо висування кандидатів на вищевказаних виборах за останні 10 років від Політичної партії "Діти війни "Народна партія України" відсутня.
Вважаючи, що політичною партією порушено вимоги частини першої статті 24 Закону України "Про політичні партії в Україні", позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їхнього застосування
Статтею 327 КАС України, у редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15.12.2017, обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.
За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 2 Закону України від 05.04.2001 № 2365-III "Про політичні партії в Україні" (далі - Закон № 2365-III; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку (частина перша статті 3 Закону № 2365-III).
Відповідно до частини першої статті 23 Закону № 2365-III політичні партії припиняють свою діяльність шляхом реорганізації чи ліквідації (саморозпуску) або в разі заборони її діяльності чи анулювання реєстрації в порядку, встановленому цим та іншими законами України.
У разі невиконання політичною партією вимоги частини сьомої статті 11 цього Закону, виявлення протягом трьох років з дня реєстрації політичної партії недостовірних відомостей у поданих на реєстрацію документах, невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва. Інші підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва не допускаються (частина перша статті 24 Закону № 2365-III).
Рішення суду про анулювання реєстрації політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших статутних утворень, передбачених статутом партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно (частина друга статті 24 Закону № 2365-III).
У разі якщо в рішенні суду про анулювання реєстрації політичної партії не призначена комісія з припинення (ліквідаційна комісія) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи, в рішенні про припинення політичної партії, її структурних утворень визначається як голова комісії з припинення (ліквідаційної комісії) політичної партії, її структурних утворень керівник органу управління або особа, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, якщо інше не встановлено рішенням суду (частина третя статті 24 Закону № 2365-III).
Пунктом 1 частини першої статті 18 Закону № 2365-III визначено, що державний контроль за діяльністю політичних партій здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, - за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, крім випадків, коли здійснення такого контролю законом віднесено до повноважень інших органів державної влади.
Згідно із Положенням про Міністерство юстиції України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 із змінами (далі - Положення № 228), Міністерство юстиції України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, зокрема, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
Підпунктом 83-15 пункту 4 Положення № 228 установлено, що Міністерство юстиції України здійснює контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії; звертається до суду із заявою про анулювання реєстраційного свідоцтва постійно діючого третейського суду у випадках, передбачених законом.
Відповідно до статті 2 та пункту 9 частини першої статті 17 Закону України від 30.06.2004 № 1932-IV "Про Центральну виборчу комісію" Центральна виборча комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад, зокрема, виборчого процесу, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України. Комісія здійснює контроль за дотриманням політичними партіями, іншими суб`єктами виборчого процесу, зокрема, вимог законодавства про вибори.
Крім того, Центральна виборча комісія згідно із Законом України "Про вибори Президента України" та "Про вибори народних депутатів України" реєструє кандидатів на пост Президента України, кандидатів у депутати, включених до виборчого списку політичної партії у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, та кандидата в депутати, висунутого партією, у відповідному одномандатному виборчому окрузі за умови отримання нею відповідних документів.
Підпунктом 2 пункту 2 Розділу XXXXII "Прикінцеві та перехідні положення" Виборчого кодексу України від 19.12.2019 № 396-IX визнано таким, що втратив чинність з дня набрання чинності цим Кодексом Закон України "Про вибори народних депутатів України" (Відомості Верховної Ради України, 2012 року, № 10-11, ст. 73 із наступними змінами), крім положень щодо організації та проведення проміжних виборів і заміщення народних депутатів України, обраних у загальнодержавному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, що діють до наступних чергових або позачергових виборів народних депутатів України.
Згідно з частиною п`ятою статті 11 Закону України від 17.112011 № 4061-VI "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон № 4061-VI) виборчий процес включає такі етапи: 1) висування кандидатів у депутати; 2) утворення виборчих комісій (крім Центральної виборчої комісії); 3) реєстрація кандидатів у депутати; 4) проведення передвиборної агітації; 5) утворення спеціальних виборчих дільниць, що існують на тимчасовій основі; 6) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 7) голосування; 8) підрахунок голосів виборців та встановлення підсумків голосування; 9) встановлення результатів виборів депутатів та їх офіційне оприлюднення; 10) припинення повноважень окружних та дільничних виборчих комісій.
Відповідно до частини першої статті 53 Закону № 4061-VI висування кандидатів, формування та затвердження виборчого списку кандидатів у депутати від партії у загальнодержавному окрузі та висування кандидатів у депутати від партії в одномандатних округах здійснюється партією на з`їзді (зборах, конференції) у порядку, встановленому статутом партії.
Частиною дев`ятою статті 107 Закону № 4061-VI, яка визначає особливості підготовки і проведення повторних, проміжних та позачергових виборів депутатів, установлено, що висування кандидатів у депутати починається на наступний день після опублікування Указу Президента України про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України або рішення Центральної виборчої комісії про призначення виборів. Висування кандидатів у депутати партіями закінчується за сорок днів до дня голосування.