ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2021 року
м. Київ
справа № 826/3174/17
адміністративне провадження № К/9901/37473/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стародуба О.П.,
суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 04.08.2017 (судді - Федорчук А.Б., Качур І.А., Келеберда В.І.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 10.10.2017 (судді - Степанюк А.Г., Кузьменко В.В., Шурко О.І.) у справі за позовом Приватного акціонерного товариства "САТП-0901" до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про визнання дій протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
У березні 2017 року ПАТ "САТП-0901" звернулось до суду з позовом, в якому просило:
визнати протиправними дії Державної архітектурно-будівельної інспекції України щодо скасування реєстрації декларації про початок будівельних робіт: "Житлові будинки з приміщеннями громадського призначення по вул. Гетьмана Мазепи, 175-а у місті Івано-Франківськ" від 11.10.2012 ІФ 08312188706;
визнати протиправним та скасувати рішення Державної архітектурно-будівельної інспекції України № 87 від 11.08.2016 про скасування декларації про початок будівельних робіт: "Житлові будинки з приміщеннями громадського призначення по вул. Гетьмана Мазепи, 175-а у місті Івано-Франківськ" від 11.10.2012 ІФ 08312188706;
зобов`язати Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради поновити реєстрацію Декларації про початок будівельних робіт: "Житлові будинки з приміщеннями громадського призначення по вул. Гетьмана Мазепи, 175-а у місті Івано-Франківськ" від 11.10.2012 ІФ 08312188706.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 11.10.2012 інспекцією ДАБК в Івано-Франківській області зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт № ІФ 08312188706. (а.с. 22 - 25)
У відповідності до декларації замовником будівництва житлових будинків з приміщеннями громадського призначення за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Гетьмана Мазепи 175-а є Приватне акціонерне товариство "САТП-0901".
У липні 2016 року працівниками ДАБІ України на підставі направлення для проведення позапланової перевірки від 02.07.2016 №212-6/156/40-212-10/6264, виданого на підставі наказу ДАБІ України від 02.07.2016 №424, прийнятого за наслідками розгляду звернення Крихівської сільської ради Івано-Франківської міської ради від 10.06.2016 №374, проведено позапланову перевірку будівництва житлових будинків з приміщеннями громадського призначення у м. Івано-Франківську по вул. Гетьмана Мазепи, 175-А, замовник - ПрАТ "САТП-0901". (а.с. 27)
Судами встановлено, що на об`єкті будівництва був відсутній повноважний представник позивача, співробітниками відповідача посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки від 02.07.2016 №212-6/156/40-212-10/6264 пред`явлено виконробу, який на той час перебував на об`єкті будівництва.
02.09.2016 на адресу позивача надійшов лист ДАБІ України від 17.08.2016 №40-303-10/8113, в якому повідомлено про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт "Житлові будинки з приміщеннями громадського призначення по вул. Гетьмана Мазепи, 175А у місті Івано-Франківськ" від 11.10.2012 №ІФ08312188706 на підставі рішення ДАБІ України від 11.08.2016 №87. (а.с. 26)
Судами встановлено, що Державною архітектурно-будівельною інспекцією лише повідомлено позивача про прийняття рішення Державної архітектурно-будівельної інспекції України №87 від 11.08.2016, проте копії цього рішення до повідомлення додане не було.
У зв`язку з цим, позивач направив на адресу Департамента дозвільних процедур ДАБІ України та Департамента державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду ДАБІ України звернення від 18.01.2017 №18/01/17-1 та №18/01/17-2, в яких просив надати копію Акта перевірки, яка була здійснена на підставі наказу (розпорядження) ДАБІ України від 02.07.2016 №424, направлення для проведення позапланової перевірки від 02.07.2016 №212-6/156/40-212-10/6264, будь-які інші документи, які були складені за результатами перевірки, а також рішення ДАБІ від 11.08.2016 року №87, на підставі якого скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт. (а.с. 28 - 29; 31 - 32)
Судами встановлено, що станом на час прийняття рішення по даній справі Державною архітектурно-будівельною інспекцією України не надано документів, які складені під час перевірки та рішень, які були прийняті в подальшому за результатами її проведення.
Вважаючи вказані дії та рішення відповідачів протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що відповідачем проведено перевірку з порушенням вимог законодавства, а саме - здійснено архітектурно-будівельний контроль не у присутності позивача чи його уповноваженого представника, не складено за результатами перевірки відповідний акт перевірки, не надано один такий примірник акту перевірки підприємству. Вважає, що фактично жодної перевірки здійснено не було, а тому відповідач не міг встановити порушення законодавства, що могли стати підставою для скасування декларації. Наголошує на тому, що відповідач позбавив підприємство можливості внести свої зауваження та обґрунтовані зауваження до акта перевірки та оскаржуваного рішення, чим грубо порушив їх права. Відповідач діяв по відношенню до підприємства упереджено та зловживаючи своїми правами, оскільки повноважень щодо скасування декларації про початок будівельних робіт не має.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 04.08.2017, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 10.10.2017, позов задоволено.
Визнано протиправними дії Державної архітектурно-будівельної інспекції України щодо скасування реєстрації декларації про початок будівельних робіт: "Житлові будинки з приміщеннями громадського призначення по вул. Гетьмана Мазепи, 175-а у місті Івано-Франківськ" від 11.10.2012 ІФ 08312188706.
Визнано протиправним та скасовано рішення Державної архітектурно-будівельної інспекції України № 87 від 11.08.2016 про скасування декларації про початок будівельних робіт: "Житлові будинки з приміщеннями громадського призначення по вул. Гетьмана Мазепи, 175-а у місті Івано-Франківськ" від 11.10.2012 ІФ 08312188706.
Зобов`язано Державну архітектурно-будівельну інспекцію в особі Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради поновити реєстрацію Декларації про початок будівельних робіт: "Житлові будинки з приміщеннями громадського призначення по вул. Гетьмана Мазепи, 175-а у місті Івано-Франківськ" від 11.10.2012 ІФ 08312188706.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 10.11.2017 виправлено описку в постанові Окружного адміністративного суду м. Києва від 04.08.2017 в абзаці 7 сторінки 6 мотивувальної частини постанови зазначено: "В даному випадку, Суд вважає вийти за межі позовних вимог шляхом зобов`язати Державну архітектурно-будівельну інспекцію України поновити реєстрацію Декларації про початок будівельних робіт: "Житлові будинки з приміщеннями громадського призначення по вул. Гетьмана Мазепи, 175-а у місті Івано-Франківськ" від 11 жовтня 2012 року ІФ 08312188706.", та в пункті 4 сторінки 7 резолютивної частини постанови шляхом зазначення: "Зобов`язати Державну архітектурно-будівельну інспекцію України поновити реєстрацію Декларації про початок будівельних робіт: "Житлові будинки з приміщеннями громадського призначення по вул. Гетьмана Мазепи, 175-а у місті Івано-Франківськ" від 11 жовтня 2012 року ІФ 08312188706.".
Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що позапланова перевірка позивача проведена працівниками ДАБІ України з порушенням норм чинного законодавства, оскільки про її проведення позивач не був належним чином повідомлений, на об`єкті будівництва був відсутній повноважний представник позивача, натомість перевірка проводилась у присутності виконроба, якого товариство не уповноважувало представляти їх інтереси під час здійснення перевірки. Крім того, в матеріалах справи відсутні докази складання та направлення позивачу акта перевірки та оскаржуваного рішення, складеного за результатами її проведення, а неодноразові звернення позивача з цього приводу відповідачем залишились без реагування.
Крім того, суди виходили з того, що відповідачем ані у повідомленні про скасування декларації про початок будівельних робіт, ані у листі від 17.08.2016 №40-303-10/8113 не зазначено з яких підстав скасовано декларацію про початок виконання будівельних робіт, що в свою чергу свідчить про протиправність дій відповідача при прийнятті спірного рішення.
Додатково апеляційний суд виходив з того, що належним способом захисту прав позивача є покладення на Державну архітектурно-будівельну інспекцію України обов`язку з поновлення реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт.