ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2021 року
м. Київ
справа № 809/1033/17
адміністративне провадження № К/9901/43355/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стародуба О.П.,
суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Комунального підприємства Івано-Франківської міської ради "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.09.2017 (суддя - Могила А.Б.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 08.11.2017 (судді - Мікула О.І., Курилець А.Р., Кушнерик М.П.) у справі за позовом Комунального підприємства Івано-Франківської міської ради "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" до Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області про скасування рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій,
в с т а н о в и в :
У липні 2017 року КП Івано-Франківської міської ради "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" (далі - КП "МІУК") звернулось до суду з позовом, в якому просило:
скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області від 05.07.2017.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі звернення ОСОБА_1 від 27.04.2017, колективного звернення мешканців будинку за адресою: АДРЕСА_1 від 25.04.2017 та погоджень, наданих Державною регуляторною службою України від 02.06.2017 №3995 та №3996 Головне управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області 15.06.2017 видало наказ №1 про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) діяльності суб`єкта господарювання Комунального підприємства Івано-Франківської міської ради "Муніципальна інвестиційна управляюча компанія" з метою перевірки правильності формування, встановлення та застосування цін (тарифів) на послуги з утримання будинків, споруд і прибудинкових територій та чинного законодавства у сфері ціноутворень. (а.с. 46 - 47)
Предметом зазначеного позапланового заходу була перевірка правильності формування, встановлення та застосування цін (тарифів) на послуги з утримання будинків, споруд і прибудинкових територій та чинного законодавства у сфері ціноутворень. Термін проведення перевірки встановлено з 16.06.2017 по 30.06.2017.
Запис про початок проведення даного заходу державного нагляду (контролю) зроблено 16.06.2017 за №47 в журналі реєстрації перевірок у суб`єкта господарювання. (а.с. 12 - 15)
На підставі направлення від 15.06.2017 №1 та наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області №1 від 15.06.2017 "Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю)" посадовими особами відповідача 16.06.2017 розпочато позаплановий захід державного нагляду (контролю) за дотриманням позивачем порядку формування, встановлення та застосування цін (тарифів) та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та вимог чинного законодавства у сфері ціноутворень. (а.с. 43 - 44)
16.06.2017 позивач отримав наказ про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) та направлення від 15.06.2017 №1, що не заперечується сторонами у справі.
21.06.2017 позивачем до відповідача надіслано вимогу щодо припинення заходу державного нагляду, яка мотивна відсутністю оприлюдненого на сайті Держпродспоживслужби уніфікованої форми Акту перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, що затверджена наказом Держпродспоживслужби. (а.с. 59)
За результатами розгляду даної вимоги, відповідачем листом від 22.06.2017 №1715 повідомлено позивача, що вимога про припинення позапланового заходу державного нагляду є такою, що не підлягає задоволенню. (а.с. 60)
26.06.2017 позивачем повторно не допущено посадову особу відповідача до проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підприємстві.
27.06.2017 позивачем вдруге подано до відповідача вимогу про припинення заходу державного нагляду (контролю), вказуючи при цьому на протиправність наказу відповідача №118 від 15.06.2017, яким затверджено уніфіковану форму акта перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. (а.с. 61 - 62)
Листом від 29.06.2017 №1785 відповідач повідомив, що підстав для припинення позапланового заходу державного нагляду (контролю) немає. (а.с. 63)
30.06.2017 за результатами перевірки складено Акт перевірки №1 дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, в якому зафіксовано, що після направлення позивачем вимоги про припинення заходу державного нагляду (контролю), при спробі здійснити державний нагляд, інспектора було не допущено, чим створено перешкоди виконання відповідачем покладених на нього функцій та унеможливлено здійснення перевірки суб`єкта господарювання для здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю). Крім того, позивачем станом на 29.06.2017 не надано всіх документів на вимогу інспектора. (а.с. 9 - 11)
05.07.2017 відповідач прийняв рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій, яким за створення перешкод уповноваженим органам виконавчої влади при виконанні покладених на них функцій, що полягає в ненаданні на вимогу державного інспектора матеріалів, необхідних для проведення позапланового заходу, накладено на позивача штраф у розмірі 3400 грн. (а.с. 8)
Вважаючи вказане рішення відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що посадовими особами КП "МІУК" не створювалось жодних перешкод відповідачу для проведення позапланового заходу, твердження про ненадання документів для перевірки не відповідають дійсності, порушень абзацу 4 статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" з боку підприємства не допущено, а тому накладення адміністративно-господарських санкцій суперечить вимогам закону, а оскаржуване рішення прийняте з порушенням норм закону та є протиправним.
Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.09.2017, яка залишена без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 08.11.2017, в задоволенні позову відмовлено.
Ухвалюючи рішення про відмову в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що відповідачем доведено факт створення позивачем перешкод уповноваженим органам виконавчої влади при виконанні покладених на них функцій, що полягає в ненаданні на вимогу державного інспектора матеріалів, необхідних для проведення позапланового заходу, у зв`язку з чим встановити наявність чи відсутність порушень щодо підняття тарифів позивачем за надання послуг з утримання будинків та споруд не виявилося можливим, а тому до позивача правомірно застосовано адміністративно-господарські санкції у виді штрафу у розмірі 3400 грн. Жодних доказів, які б свідчили про відсутність у діях позивача створення перешкод для виконання Головним управлінням Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області покладених на них функцій, до суду не надано і судами таких обставин не встановлено.
При цьому суди виходили з безпідставності покликань позивача на те, що державним інспектором під час проведення перевірки не заявлено вимоги про надання документів, оскільки такі не знайшли свого підтвердження ані під час розгляду справи в суді першої інстанції, ані під час апеляційного перегляду.
З ухваленими у справі рішеннями не погодився позивач, звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій і ухвалити нове про задоволення позову.
В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що перед початком перевірки підприємство не отримувало переліку документів, необхідних для здійснення позапланового заходу державного нагляду і контролю, а в подальшому неодноразово зверталось до відповідача та Держспоживслужби України із вимогою про припинення проведення перевірки. Наголошує на тому, що в матеріалах справи відсутні докази про вручення відповідачем позивачу переліку документів, необхідних для здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) в МІУК, так само як і відсутні будь-які докази того, що керівництво підприємства відмовилось на вимогу відповідача надавати необхідні для проведення перевірки документи, а ряд документів, які наявні у відповідача, могли бути отримані відповідачем від інших контролюючих органів, які проводили перевірку на підприємстві, а також з вільного доступу інтернет ресурсів.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити її без задоволення, а судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.