1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 листопада 2021 року

м. Київ

справа № 809/12/16

адміністративне провадження № К/9901/26261/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,

суддів: Єресько Л.О., Соколов В.М.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17 березня 2020 року (суддя: Шумей М.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2020 року (судді: Старунський Д.М., Качмар В.Я., Мікула О.І.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Прокуратури Івано-Франківської області, Робочої групи Львівського регіонального центру про визнання дій протиправними, скасування наказів від 14 грудня 2015 року № 1264 к та від 21 грудня 2015 року №1453 к, поновлення на роботі та стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу та моральної шкоди,

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до прокуратури Івано-Франківської області, Робочої групи Львівського регіонального центру, в якому просив:

- визнати протиправними дії Робочої групи Львівського регіонального центру щодо невключення до рейтингового списку кандидатів на зайняття посад прокурорів Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області (протокол засідання Робочої групи Львівського регіонального центру від 08 грудня 2015 року) та зобов`язати Робочу групу Львівського регіонального центру включити позивача у зазначений рейтинговий список;

- скасувати як незаконні накази прокуратури Івано-Франківської області від 14 грудня 2015 року № 1264к про звільнення позивача з посади прокурора Долинської міжрайонної прокуратури Івано-Франківської області та наказ прокуратури Івано-Франківської області від 21 грудня 2015 року № 1453к "Про внесення змін до наказу від 14 грудня 2015 року № 1264к";

- зобов`язати відповідача поновити позивача на посаді;

- зобов`язати прокуратуру Івано-Франківської області перевести позивача на посаду прокурора Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області;

- стягнути з відповідача середній заробіток за час вимушеного прогулу;

- стягнути з прокуратури Івано-Франківської області та Робочої групи Львівського регіонального центру завдану позивачу моральну шкоду в сумі 100 000 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що в липні 2015 року подав заяву для участі в конкурсі на зайняття посади керівника, першого заступника та заступників Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області та успішно пройшов тестування на знання законодавства (професійний тест) та тестування загальних здібностей, за результатами набрав 140,33 балів, яких було недостатньо для зайняття адміністративної посади. Разом з тим, позивачем було подано заяву про проходження конкурсу та тестування на зайняття посади прокурора Калуської прокуратури. В подальшому, на вимогу працівника кадрового підрозділу прокуратури області він відкликав подану заяву. На момент формування конкурсних списків у грудні 2015 року Робочою групою Львівського регіонального центру позивача не включено в рейтинговий список кандидатів на зайняття посади прокурора Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області (протокол засідання Робочої групи Львівського регіонального центру від 08 грудня 2015 року). Вважає такі дії Робочої групи Львівського регіонального центру протиправними, а наказ прокурора Івано-Франківської області № 126 4к від 14 грудня 2015 року незаконним.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.

Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26.04.2016 позовні вимоги задоволено частково:

- визнано протиправними дії Робочої групи Львівського регіонального центру щодо невключення ОСОБА_1 в рейтинговий список кандидатів на зайняття посад прокурорів Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області (протокол засідання Робочої групи Львівського регіонального центру від 08.12.2015) та зобов`язано Робочу групу Львівського регіонального центру включити ОСОБА_1 у зазначений рейтинговий список;

- скасовано наказ прокурора Івано-Франківської області від 14.12.2015 № 1264к про звільнення ОСОБА_1 з посади прокурора Долинської міжрайонної прокуратури Івано-Франківської області та наказ виконувача обов`язків прокурора Івано-Франківської області від 21.12.2015 № 1453к "Про внесення змін до наказу від 14.12.2015 № 1264к";

- зобов`язано прокуратуру Івано-Франківської області поновити ОСОБА_1 на посаді прокурора Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області;

- стягнуто з прокуратури Івано-Франківської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 14.12.2015 по 26.04.2016.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції вказав, що подання позивачем заяви від 25 листопада 2015 року про відкликання попередньо поданої заяви про відкликання заяви на участь у конкурсі свідчить про наявність бажання ОСОБА_1 брати участь в рейтинговому відборі. Відтак, Робоча група Львівського регіонального центру зобов`язана була включити позивача в рейтинговий список кандидатів на зайняття посад прокурорів Калуської місцевої прокуратури. Щодо підстав видання наказу про звільнення позивача з посади судом першої інстанції вказано, що наказ Генерального прокурора України від 23 вересня 2015 року № 81ш не вступив в силу, оскільки в пункті 4 цього наказу зазначено, що він вводиться у дію з 15 грудня 2015 року, тобто після видачі оскаржуваного наказу про звільнення від 14 грудня 2015 року.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2016 року апеляційну скаргу прокуратури Івано-Франківської області задоволено, рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що обставини справи підтвердили відсутність підстав для включення позивача до рейтингового списку, оскільки останній не пройшов всі етапи чотирирівневого відкритого конкурсу. Крім того, судом апеляційної інстанції вказано, що Законом України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІІ створено нову систему прокуратури України, встановлені вимоги до кандидатів на посади прокурорів, порядок призначення на посади прокурорів, адміністративні посади. Розділом ХІІІ "Перехідні положення" встановлений порядок тестування для працівників міських, районних, міжрайонних, районних у містах прокуратур щодо можливості подальшої їх роботи у місцевих прокуратурах, які утворюються з 15 грудня 2015 року та проведення конкурсу на заміщення адміністративних посад місцевих прокуратур.

Постановою Верховного Суду від 30 жовтня 2019 року скасовано постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2016 року, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Направляючи справу на новий розгляд, суд касаційної інстанції зазначив, що положеннями Порядку проведення тестування для зайняття посади прокурора місцевої прокуратури, затвердженого наказом Генеральної прокуратури України від 20 липня 2015 року № 98 передбачено можливість осіб, яких не було рекомендовано для призначення на адміністративні посади місцевої прокуратури, брати участь у відборі кандидатів на посаду прокурора місцевої прокуратури без повторного проходження тестування.

За відсутності достатньої кількості доказів, зокрема на підтвердження проходження позивачем тестування на зайняття адміністративних посад Калуської місцевої прокуратури, колегія суддів вважала, що для об`єктивного вирішення спірних правовідносин, справу належить направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17 березня 2020 року у задоволенні позову відмовлено. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2020 року вказане рішення залишено без змін.

Рішення судів попередніх інстанції мотивовані тим, що позивач не брав участі у тестуванні на посаду прокурора Калуської місцевої прокуратури на підставі Порядку проведення тестування для зайняття посади прокурора місцевої прокуратури, затвердженого наказом № 98, а тому не включення його Робочою групою Львівського регіонального центру до рейтингового списку за результатами проведеного тестування є обґрунтованим.

Суди попередніх інстанції вказали, що приймаючи до уваги те, що станом на 08 грудня 2015 року позивач заяви про участь у конкурсі на зайняття вакантної посади прокурора місцевої прокуратури у встановлені строки не подав, що вказує на відсутність факту правовідносин позивача з Робочою групою Львівського регіонального центру. Тому участь позивача у конкурсі на зайняття вакантної посади прокурора місцевої прокуратури не відбулася, що підтверджується відсутністю позивача у рейтинговому списку та виключає можливість поновлення його на посаді прокурора місцевої прокуратури.

На підставі встановлених обставин справи на норм права, які регулюють спірні правовідносини, суди дійшли висновку, що позивач зайняв 10-те місце у рейтинговому списку на зайняття адміністративних посад у Калуській місцевій прокуратурі та не був рекомендований як кандидат для подання Генеральному прокурору України про призначення на адміністративну посаду у відповідній місцевій прокуратурі, а тестування для заміщення посади прокурора Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області позивач не проходив, тому наказ прокурора Івано-Франківської області № 1264к від 14 грудня 2015 року про звільнення позивача з посади прокурора Долинської міжрайонної прокуратури Івано-Франківської області та наказ виконувача обов`язків прокурора Івано-Франківської області №1453к від 21 грудня 2015 року про внесення змін до наказу №1264к від 14 грудня 2015 року прийняті відповідно до норм чинного законодавства.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги.

Позивач у касаційній скарзі просить скасувати рішення суддів попередніх інстанцій та ухвалити нову постанову про задоволення позову.

Скаржник наводить доводи, аналогічні його позовній заяві та апеляційній скарзі на рішення суду першої інстанції. Зокрема, наголошує, що ним було пройдено 3 етапи конкурсного відбору на зайняття посад керівників місцевих прокуратур, їх перших заступників та заступників, проте не рекомендовано на адміністративну посаду в місцевій прокуратурі. Оскільки положеннями Порядку проведення чотирирівневого відкритого конкурсу на зайняття посад керівників місцевих прокуратур, їх перших заступників та заступників, затвердженого наказом Генерального прокурора України від 20 липня 2015 року № 98 визначено можливість зарахування набраних за наслідками конкурсу на зайняття адміністративних посад місцевих прокуратур до рейтингового списку на посаду прокурора місцевої прокуратури, відповідачем порушено його права, оскільки позивача не включено до вказаного списку.

Позиція інших учасників справи.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач простить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

Рух касаційної скарги

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 20 листопада 2020 року (судді: Загороднюк А,Г., Єресько Л.О., Соколов В.В.) відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17 березня 2020 року (суддя: Шумей М.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2020 року.

Ухвалою Верховного Суду від 15 листопада 2021 року призначено справу до розгляду.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи.

Судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджено матеріалами справи, що

У період з 25 грудня 2001 року по 14 грудня 2015 року позивач працював в органах прокуратури. На останню займану посаду прокурора Долинської міжрайонної прокуратури Івано-Франківської області (на час відпустки ОСОБА_2 для догляду за дитиною) позивача переведено наказом прокурора Івано-Франківської області від 22 липня 2015 року № 677 к.

Згідно з положеннями розділу ХІІІ "Перехідні положення" Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року №1697-VІІ (далі - Закон № 1697-VІІ) наказом Генерального прокурора України від 20 липня 2015 № 98 затверджено Порядок проведення конкурсу та Порядок проведення тестування.

Зазначеними Порядками передбачені такі органи як робоча група регіонального центру, конкурсна комісія, а також визначено їх повноваження.

Наказом Генерального прокурора України від 20 липня 2015 року № 99 "Про утворення робочих груп з організації та проведення тестування та проведення відкритого чотирирівневого конкурсу" утворені Дніпропетровський, Київський, Львівський, Одеській та Харківський регіональні центри, яким доручено забезпечити тестування на територіях відповідних адміністративно-територіальних одиниць. Крім того, в центрах утворено робочі групи з організації та проведення тестування та відкритого чотирирівневого конкурсу кандидатів на посади у місцевих прокуратурах на перехідний період.

Наказом Генерального прокурора України від 20 липня 2015 року № 104 "Про проведення тестування для зайняття посад у місцевих прокуратурах", яким на виконання пункту 5-1 розділу ХІІІ "Перехідні положення" Закону №1697-VІІ з метою кадрового наповнення місцевих прокуратур наказано керівникам кадрових підрозділів прокуратур регіонального рівня, робочих груп регіональних центрів з метою проходження тестування для зайняття посад у місцевих прокуратурах розпочати прийом документів з дня повідомлення про проведення відкритого конкурсу на офіційному веб-сайті Генеральної прокуратури України.

29 липня 2015 року позивач подав заяву про тестуванні на посаду прокурора Калуської місцевої прокуратури Івано - Франківської області.

31 липня 2015 року позивач відкликав попередньо подану заяву про проходження тестування на посаду прокурора Калуської місцевої прокуратури.

Наказом Генерального прокурора України від 21 серпня 2015 року № 157 затверджено список тестових запитань на знання законодавчої бази (професійний тест) для зайняття посади прокурора місцевої прокуратури та посад керівників місцевих прокуратур, їх перших заступників та заступників.

Наказом Генерального прокурора України від 23 вересня 2015 року № 81ш, у зв`язку з утворенням з 15 грудня 2015 року місцевих прокуратур та припиненням діяльності шляхом реорганізації міських, районних, районних у містах та міжрайонних прокуратур унесено зміни до структури та штатного розпису прокуратури Івано-Франківської області. Відповідно до пункту 4 вказаний наказ вводився в дію з 15 грудня 2015 року.

29 вересня 2015 року позивача було попереджено про звільнення із займаної посади та органів прокуратури на підставі пункту 9 частини першої статті 51 Закону України "Про прокуратуру" (ліквідація чи реорганізація органу прокуратури, в якому прокурор обіймає посаду, або в разі скорочення кількості прокурорів органу прокуратури) у разі непроходження або неуспішного проходження тестування для заміщення посади прокурора у відповідній місцевій прокуратурі з 14 грудня 2015 року.

Тестування, як на посаду прокурора прокуратури, так і на керівні посади місцевої прокуратури у межах проведення конкурсу, робочою групою проводились одночасно - 05 вересня 2015 року (тестування на знання законодавчої бази (професійний тест) та 26 вересня 2015 року (тестування на загальні здібності).

У межах участі у конкурсі на адміністративні посади у місцевих прокуратурах позивач пройшов тестування, за результатами яких набрав 140, 33 балів, проте із зазначеною кількістю балів позивач не пройшов до наступних етапів конкурсу на зайняття керівних посад Калуської місцевої прокуратури - психологічного тестування та співбесід.

В подальшому позивач звернувся із заявами від 25 листопада 2015 року до заступника Генерального прокурора України Сакварелідзе Д. Г. та голови конкурсної комісії Львівського регіонального центру тестування Столярчука Ю.В. про відкликання попередньо поданої заяви про відкликання заяви на участь у конкурсі на зайняття посади прокурора Калуської місцевої прокуратури і включення його у реєстр кандидатів на посаду прокурора Калуської місцевої прокуратури з врахуванням отриманих результатів проходження тестування на знання законодавчої бази і на загальні здібності.

Протоколом засідання Робочої групи Львівського регіонального центру від 08 грудня 2015 року затверджено рейтинговий список кандидатів на зайняття посад прокурорів Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області, в який позивача не включено.

В подальшому, наказом прокурора Івано-Франківської області від 14 грудня 2015 року № 1264 к ОСОБА_1 звільнено із займаної посади та з органів прокуратури Івано-Франківської області у зв`язку з реорганізацією органу прокуратури та скорочення кількості прокурорів органу прокуратури на підставі пункту 9 частини першої статті 51 Закону України "Про прокуратуру" з 14 грудня 2015 року.

Наказом виконувача обов`язків прокурора Івано-Франківської області від 21 грудня 2015 року № 1453к "Про внесення змін до наказу від 14 грудня 2015 року № 1264к" до наказу прокурора Івано-Франківської області від 14 грудня 2015 року № 1264к внесено зміни і абзац 1 резолютивної частини наказу після слів "Закону України "Про прокуратуру" доповнено словами "пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України".

Позивач звернувся до суду з вказаним позовом оскільки вважає, що невключення його до рейтингового списку порушило його права на подальше зайняття посади в органах прокуратури. Крім того, на переконання позивача, у відповідача не було підстав для звільнення його з посади, що свідчить про неправомірність спірних наказів.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року №1697-VІІ (далі - Закон №1697-VІІ) визначено правові засади організації і діяльності прокуратури України, статус прокурорів, порядок здійснення прокурорського самоврядування, а також систему прокуратури України.

Частина 1 статті 7 Закону №1697-VІІ визначає систему прокуратури України, яку становлять: 1) Генеральна прокуратура України; 2) регіональні прокуратури; 3) місцеві прокуратури; 4) військові прокуратури; 5) Спеціалізована антикорупційна прокуратура.

Згідно частини 1 статті 12 Закону №1697-VІІ у системі прокуратури України діють місцеві прокуратури, перелік та територіальна юрисдикція яких визначається в Додатку до цього Закону.

Відповідно до цього Додатку до переліку і територіальної юрисдикції місцевих та військових прокуратур відноситься, зокрема, Івано-Франківська область: Калуська місцева прокуратура: місто Болехів, Долинський район, місто Калуш, Калуський район, Рожнятівський район.

Абзацом 3 пункту 1 розділу ХІІ Закону України Про прокуратуру передбачено, що цей Закон набирає чинності з 15.07.2015, крім: статті 12 та Додатка до цього Закону щодо переліку та територіальної юрисдикції місцевих прокуратур, які набирають чинності з 15.12.2015.

За приписами пункту 11 Розділу ХІІІ Закону №1697-VІІ до утворення місцевих прокуратур їх повноваження здійснюють міські, районні, міжрайонні, районні у містах прокуратури. На зазначений період за прокурорами та керівниками цих прокуратур зберігається відповідний правовий статус, який вони мали до набрання чинності цим Законом, при реалізації функцій прокуратури.

Відповідно до підпункту 1 в пункту 51 Розділу ХІІІ Закону №1697-VІІ до набрання чинності положеннями, передбаченими абзацом 3 пункту 1 розділу ХІІ Прикінцеві положення цього Закону: прокурорами місцевих прокуратур призначаються: прокурори, які на день набрання чинності цим Законом працюють у міських, районних, міжрайонних, районних у містах прокуратурах, - за умови успішного проходження ними тестування. Проведення тестування, стажування здійснюється в порядку, затвердженому Генеральним прокурором України.

Підпунктом 2 пункту 51 Розділу ХІІІ Закону України Про прокуратуру встановлено, що до набрання чинності положеннями, передбаченими абзацом третім пункту 1 розділу ХІІ Прикінцеві положення цього Закону: призначення на адміністративні посади, передбачені пунктами 11, 12, 13 частини першої статті 39 цього Закону, здійснюється за результатами чотирирівневого відкритого конкурсу, порядок проведення якого затверджується Генеральним прокурором України.

Відповідно до пункту 9 частини 1 статті 51 Закону №1697-VІІ прокурор звільняється з посади у разі: ліквідації чи реорганізації органу прокуратури, в якому прокурор обіймає посаду, або в разі скорочення кількості прокурорів органу прокуратури.

Згідно положень пункту 1 частини 1 статті 40 Кодексу Законів про працю України (далі КЗпП України) трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом лише у випадках: змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.

Частина 2 статті 40 КЗпП України встановлює, що звільнення з підстав, зазначених у пунктах 1, 2 і 6 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.

При скороченні чисельності чи штату працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці переважне право на залишення на роботі надається працівникам з більш високою кваліфікацією і продуктивністю праці (ч. 1 ст. 42 КЗпП України).

Нормами частин 1-3 статті 49-2 КЗпП України визначено, що про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці. При вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством. Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації працівник, на власний розсуд, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно.

У зв`язку із утворенням з 15 грудня 2015 року місцевих прокуратур та припиненням діяльності шляхом реорганізації міських, районних, районних у містах та міжрайонних прокуратур, наказом Генерального прокурора України від 23 вересня 2015 року № 81ш внесено зміни до структури та штатного розпису прокуратури Івано-Франківської області, виключено штатні розписи, в тому числі, Долинської міжрайонної прокуратури та включено штатні розписи, в тому числі, Долинської місцевої прокуратури, юрисдикція якої поширена на територію міста Болехів, Долинського району, міста Калуш, Калуського району, Рожнятівського району згідно з Додатком до Закону №1697-VII.

Законом №1697-VII визначено, що обіймання посад прокурорів місцевих прокуратур здійснюється на конкурсній основі шляхом успішного проходження тестування та з врахуванням кількості штатних одиниць у відповідній місцевій прокуратурі.

Питання проведення тестування на посади прокурорів місцевих прокуратур а також керівників місцевих прокуратур, їх перших заступників та заступників врегульовані порядками, затвердженими наказом Генерального прокурора України від 20 липня 2015 року за № 98 (далі Наказ № 98).

Наказом № 98 запроваджено порядок проведення чотирирівневого відкритого конкурсу на зайняття посад керівників місцевих прокуратур, їх перших заступників та заступників.

Пунктом 1.5 Наказу № 98 визначено, що відкритий конкурс на зайняття посад керівників місцевих прокуратур, їх перших заступників та заступників складається з: тестування на знання законодавства (професійний тест); тестування загальних здібностей; тестування особистісних характеристик (психологічний тест); співбесіди. За результатами чотирирівневого конкурсу здійснюється відбір кандидатів для призначення на вищезазначені посади.

За приписами пунктів 5.9, 5.10 Наказу № 98 кожен кандидат після проходження ним тесту на загальні здібності ознайомлюється з кількістю набраних ним балів. Результат фіксується у відомості про результати тестування на загальні здібності (додаток 4) та засвідчується підписами кандидата та члена робочої групи. Після проведення тестування на загальні здібності, за результатами складання професійного тесту та тесту на загальні здібності формується рейтинговий список.

Відповідно до п. 13.3 Наказу № 98 особи, які не призначені на адміністративну посаду в місцевій прокуратурі, мають право взяти участь у відборі кандидатів на посаду прокурора місцевої прокуратури за правилами пункту 1.5 розділу І Порядку проведення тестування для зайняття посади прокурора місцевої прокуратури. У цьому випадку повторне тестування для них не проводиться, а отримані за результатами тестування бали враховуються при формуванні рейтингового списку кандидатів на посаду прокурора місцевої прокуратури.

Наказом № 98 також затверджено порядок проведення тестування для зайняття посади прокурора місцевої прокуратури.

Відповідно до п. 1.4 Наказу № 98 прокурори та стажисти на посадах прокурорів, які на день набрання чинності Законом України Про прокуратуру працюють у міських, районних, міжрайонних, районних у містах прокуратурах, претендують на зайняття посади прокурора місцевої прокуратури, яка утворюється шляхом реорганізації прокуратури районного рівня, в якій вони працюють. Прокурори та стажисти на посадах прокурорів, які працюють у прокуратурах міст з районним поділом, претендують на зайняття посади прокурора місцевої прокуратури в одній з місцевих прокуратур, що утворюються в межах відповідного міста.

Пунктом 1.5 Наказу №98 передбачено, що прийом документів та тестування на зайняття посад прокурорів місцевих прокуратур для осіб, які не мають досвіду роботи в органах прокуратури, та осіб, які мають досвід прокурорської діяльності, проте на день набрання чинності Законом України "Про прокуратуру" не працюють в органах прокуратури, проводиться після закінчення тестування та призначення осіб, які на день набрання чинності Законом України Про прокуратуру працюють в міських, районних, міжрайонних, районних у містах прокуратурах на посадах прокурорів, у разі наявності вакансій.

Згідно з пунктом 4.1 Наказу № 98 основними етапами відбору кандидатів на посаду прокурора місцевої прокуратури є: прийом документів; тестування на знання законодавчої бази (професійний тест); тестування на загальні здібності; формування рейтингу кандидатів.

Відповідно до положень пунктів 5.1 та 5.2 Наказу № 98 строк прийому заяв, анкет кандидатів та інших документів має становити не менше 14 календарних днів з дня оприлюднення інформації про проведення тестування. Прийом документів завершується в день, визначений як кінцевий термін їх подання.

Працівник, який на день набрання чинності Законом України "Про прокуратуру" працює в міській, районній, міжрайонній, районній у місті прокуратурі, подає заяву за формою, наведеною у додатку 3 цього Порядку, для участі в тестуванні на посаду прокурора тієї місцевої прокуратури, яка буде сформована шляхом реорганізації прокуратури районного рівня, в якій він працює. Заява у встановлені строки подається до кадрового підрозділу відповідної регіональної прокуратури.

Згідно з пунктом 9.2 Наказу № 98 рейтинговий список формується робочою групою окремо для кожної місцевої прокуратури за загальним для двох тестів підсумковим балом - від більшого до меншого.

Як визначає пункт 9.5 Наказу № 98, керівник регіональної прокуратури після отримання рейтингового списку кандидатів на посади прокурорів конкретної місцевої прокуратури та рапорту працівника прокуратури (заяви для тих, хто не працює у прокуратурі), який успішно пройшов тестування, видає наказ про його призначення на посаду, враховуючи підсумковий бал кандидата (від вищого до нижчого) та кількість штатних одиниць у відповідній місцевій прокуратурі.

Таким чином, Наказом № 98 визначено, що необхідною умовою для участі в тестуванні як на посаду прокурора місцевої прокуратури так і на посади керівників місцевих прокуратур, їх перших заступників та заступників є подання відповідних заяв у встановлені строки.

Відповідно до оприлюдненої на офіційному веб-сайті Генеральної прокуратури України інформації строки подання заяв для участі у тестуванні на посаду прокурора місцевої прокуратури встановлено з 20 липня 2015 року до 10 серпня 2015 року включно.

Як свідчать матеріали справи, 29 липня 2015 року позивач подав заяву про тестуванні на посаду прокурора Калуської місцевої прокуратури Івано - Франківської області (а.с. 118).

31 липня 2015 року позивач відкликав попередньо подану заяву про проходження тестування на посаду прокурора Калуської місцевої прокуратури (а.с. 119).

Тобто, заяву для участі в тестуванні на посаду прокурора Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області у строк до 10 серпня 2015 року включно позивач не подавав.

Генеральним прокурором України 21 серпня 2015 року видано наказ № 157 Про затвердження тестових запитань на зайняття законодавчої бази (професійний тест) для зайняття посади прокурора місцевої прокуратури та посад керівників місцевих прокуратур, їх перших заступників та заступників.

Встановлено, що тестування робочою групою як на посаду прокурора прокуратури, так і на керівні посади місцевої прокуратури у межах проведення конкурсу проводились 05 вересня 2015 року (тестування на знання законодавчої бази (професійний тест) та 26 вересня 2015 року (тестування на загальні здібності).

Як встановлено судами попередніх інстанцій та не заперечується сторонами, 05 вересня 2015 року та 26 вересня 2015 року позивач у межах участі у конкурсі на адміністративні посади у місцевих прокуратурах пройшов тестування, за результатами яких набрав 140,33 балів. Із зазначеною кількістю балів позивач не пройшов до наступних етапів конкурсу на зайняття керівних посад Калуської місцевої прокуратури психологічного тестування та співбесід.

29 вересня 2015 року позивач попереджений про звільнення із займаної посади та органів прокуратури на підставі пункту 9 частини 1 статті 51 Закону України "Про прокуратуру" (ліквідація чи реорганізація органу прокуратури, в якому прокурор обіймає посаду, або в разі скорочення кількості прокурорів органу прокуратури) у разі не проходження або неуспішного проходження тестування для заміщення посади прокурора у відповідній місцевій прокуратурі з 14 грудня 2015 року.

08 грудня 2015 року протоколом засідання Робочої групи Львівського регіонального центру затверджено рейтинговий список кандидатів на зайняття посад прокурорів Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області, в який позивача не включено.

Як визначено підпунктом 1 пункту 5-1 розділу ХІІІ Перехідні положення Закону №1697-VІІ, до набрання чинності положеннями, передбаченими абзацом третім пункту 1 розділу XII Прикінцеві положення цього Закону, прокурорами місцевих прокуратур призначаються: а) особи, які не мають досвіду роботи в органах прокуратури, - за умови успішного проходження ними тестування та подальшого стажування строком до одного року. На таких осіб поширюються вимоги частин першої та п`ятої статті 27 цього Закону, крім вимоги щодо наявності стажу роботи в галузі права; б) особи, які мають досвід прокурорської діяльності, проте на день набрання чинності цим Законом не працюють в органах прокуратури, - за умови успішного проходження ними тестування; в) прокурори, які на день набрання чинності цим Законом працюють у міських, районних, міжрайонних, районних у містах прокуратурах, - за умови успішного проходження ними тестування.

Згідно з п. 13.3 Порядку проведення чотирирівневого відкритого конкурсу на зайняття посад керівників місцевих прокуратур, їх перших заступників та заступників особи, які не призначені на адміністративну посаду в місцевій прокуратурі, мають право взяти участь у відборі кандидатів на посаду прокурора місцевої прокуратури згідно з пунктом 1.5 розділу I Порядку проведення тестування на зайняття посади прокурора місцевої прокуратури, затвердженого Наказом №98. У цьому випадку повторне тестування для них не проводиться, а отримані за результатами тестування бали враховуються при формуванні рейтингового списку кандидатів на посаду прокурора місцевої прокуратури.

Тобто, особи, які не призначені на адміністративну посаду в місцевій прокуратурі (а також особи, які не мають досвіду роботи в органах прокуратури, та особи, які мають досвід прокурорської діяльності, проте на день набрання чинності Законом України "Про прокуратуру" не працюють в органах прокуратури), мають право взяти участь у відборі кандидатів на посаду прокурора місцевої прокуратури після закінчення теcтування та призначення осіб, які на день набрання чинності Законом України "Про прокуратуру" працюють в міських, районних, міжрайонних, районних у містах прокуратурах на посадах прокурорів, у разі наявності вакансій.

Однак, для цього особа попередньо має у встановлені строки подати відповідну заяву про участь в тестування на посаду прокурора місцевої прокуратури, яку позивач подав. Разом з тим встановлено, що позивач заяву про участь в тестуванні на посаду прокурора Калуської місцевої прокуратури відкликав. Сам факт подання позивачем 29 липня 2015 року (т.1 а.с.118) такої заяви свідчить про обізнаність позивача про необхідність проходження тестування на зайняття вакантної посади прокурора Калуської місцевої прокуратури та ризики у разі відкликання заяви про участь у тестуванні, попри те позивач 31 липня 2015 року на адресу Генерального прокурора України надіслав заяву про відкликання заяви на участь у конкурсі на зайняття посади прокурора Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області.

Враховуючи встановлене, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що позивач не брав участі у тестуванні на посаду прокурора Калуської місцевої прокуратури на підставі Порядку проведення тестування для зайняття посади прокурора місцевої прокуратури, затвердженого Наказом №98, а тому не включення його Робочою групою Львівського регіонального центру до рейтингового списку за результатами проведеного тестування є обґрунтованим.

Таку ж позицію висловив Верховний Суд при перегляді вказаної справи в касаційному порядку, що наведена у постанові від 30 жовтня 2019 року.

Тому участь позивача у конкурсі на зайняття вакантної посади прокурора місцевої прокуратури не відбулася, що підтверджується відсутністю позивача у рейтинговому списку та виключає можливість поновлення його на посаді прокурора місцевої прокуратури.

Подібний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 04 жовтня 2018 року у справі № 809/69/16.

Таким чином, позивач зайняв 10-те місце у рейтинговому списку на зайняття адміністративних посад у Калуській місцевій прокуратурі та не був рекомендований як кандидат для подання Генеральному прокурору України про призначення на адміністративну посаду у відповідній місцевій прокуратурі. Тестування для заміщення посади прокурора Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області позивач не проходив, тому наказ прокурора Івано-Франківської області № 1264 к від 14 грудня 2015 про звільнення позивача з посади прокурора Долинської міжрайонної прокуратури Івано-Франківської області та наказ виконувача обов`язків прокурора Івано-Франківської області № 1453 к від 21 грудня 2015 року про внесення змін до наказу № 1264 к від 14 грудня 2015 року прийняті на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у поєднанні з частиною 2 статті 19 Конституції України.

Доводи касаційної скарги в частині застосування Закону України "Про прокуратуру" та Кодексу законів про працю, що, на думку ОСОБА_1, вказують на неправильність його звільнення та ставлять під сумнів законність оскаржуваних судових рішень є безпідставними, адже Закон № 1697-VII та зазначені вище накази Генерального прокурора України є спеціальними по відношенню до інших нормативно-правових актів, мають імперативний характер і підлягають безумовному виконанню уповноваженими органами та посадовими особами як органів прокуратури при проведенні тестування, так і суду при розгляді спорів та ухваленні рішень.

Згідно з правовою позицією, викладеною у постанові Верховного Суду від 07 березня 2018 року у справі № 807/211/17 під час вирішення справ щодо звільнення публічних службовців пріоритетними є норми спеціальних законів, а норми трудового законодавства підлягають застосуванню лише у випадках, якщо нормами спеціальних законів не врегульовано спірних відносин, а також якщо можливість такого застосування прямо визначено у спеціальному законі.

У цих правовідносинах Закон № 1697-VІІ виступає спеціальним законом, а положення Кодексу законів про працю України - загальним законом. Таким чином, прокуратура Івано-Франківської області та її посадові особи при звільненні ОСОБА_1 в першу чергу керувались Законом № 1697-VІІ із дотриманням приписів та положень Кодексу законів про працю України, що підтверджується відповідними записами в наказі про звільнення ОСОБА_1 .

Надуманим є твердження ОСОБА_1 про тотожність результатів проходження тестування на керівну посаду та посаду прокурора місцевої прокуратури. Відповідно до Закону 1697-VІІ прокурорами місцевих прокуратур призначаються прокурори, які на день набрання чинності цим Законом працюють у міських, районних, міжрайонних, районних у містах прокуратурах за умови успішного проходження ними тестування. Вказане положення Закону відображено і в п. 1.4 Наказу №98

Доводи ОСОБА_1 про порушення його права на працю, дискримінацію прав на доступ до держаної служби є безпідставними.

Призначення на посади прокурорів місцевих прокуратур, а також адміністративні посади відбувалось виключно на підставі відкритих конкурсів, які проводились серед працівників. Тобто до участі в конкурсі допускались тільки працівники органів прокуратури за відповідних умов, визначених Законом № 1697-УІІ, а саме з досвідом роботи у відповідних прокуратурах та за умови подання заяви встановленого зразка.

Крім того, при проведенні відкритого конкурсу всі учасники були забезпечені рівними умовами проходження тестування та користувались рівними правами, а тестові запитання були 21 серпня 2015 року затверджені наказом Генерального прокурора України №157 "Про затвердження тестових запитань на зайняття законодавчої бази (професійний тест) для зайняття посади прокурора місцевої прокуратури та посад керівників місцевих прокуратур, їх перших заступників та заступників" та знаходились у відкритому доступі.

Зазначене дає достатні підстави стверджувати про відсутність дискримінації серед працівників органів прокуратури при проведенні реорганізації та відповідність норм національного законодавства при проведенні реформування органів прокуратури положенням Загальної декларації прав людини й Міжнародного пакту про громадянські та політичні права, що спростовує доводи касаційної скарги в цій частині.

Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги на предмет законності судових рішень виключно в межах заявлених в суді першої інстанції вимог та які безпосередньо стосуються правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і дотримання норм процесуального права, у зв`язку із чим, не вдається до аналізу і перевірки інших доводів, які за своїм змістом зводяться до переоцінки доказів та встановлення обставин, які належним чином перевірені судами попередніх інстанцій.

Оскаржувані судові рішення відповідають критерію обґрунтованості судового рішення.

Верховний Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Віііг Тоща V. Зраіп) серія А. 303-А; пункт 29).


................
Перейти до повного тексту