ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 листопада 2021 року
м. Київ
Справа № 911/309/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Мачульського Г.М. - головуючого, Краснова Є.В., Уркевича В.Ю.,
секретар судового засідання Лихошерст І.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника керівника Київської обласної прокуратури
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 18.05.2021 (колегія суддів: Тищенко О.В. - головуючий, Станік С.Р., Тищенко А.І.) та рішення Господарського суду Київської області від 24.10.2019 (суддя Антонова В.М.)
за позовом заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області
до: 1) Лучанської сільської ради,
2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтерагроінвест"
про визнання недійсними рішень ради, результатів земельних торгів та договору оренди землі,
за участю: прокурора: Костюк О.В. (посвідчення),
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. Заступник керівника Кагарлицької місцевої прокуратури (далі - прокурор) подав до суду позов в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області (далі - позивач, ГУ Держгеокадастру) до Лучанської сільської ради (далі - відповідач-1) та Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Лучанське-2", правонаступникам якого є Товариство з обмеженою відповідальністю "Інтерагроінвест" (далі - відповдач-2) про:
визнання недійсним рішення сесії Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 207-21-VII від 10.03.2017 про надання дозволу Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Лучанське-2" на виготовлення землевпорядної документації щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди площею 70,5024 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;
визнання недійсним рішення сесії Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 228-22-VII від 23.05.2017 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі в межах Лучанської сільської ради з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;
визнання недійсним рішення сесії Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 244-ХХІV-VII від 08.06.2017 про включення земельної ділянки з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га до переліку земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами;
визнання недійсними результатів проведення земельних торгів щодо продажу права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га, проведених 22.08.2017 ПП "Земекспертцентр";
визнання недійсним договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Лучанської сільської ради, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, укладеного 23.08.2017 між Лучанською сільською радою та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Лучанське-2".
1.2. В обґрунтування заявлених позовних вимог прокурор посилається на те, що земельна ділянка з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га розташована за межами населеного пункту, отже, повноваження щодо розпорядження нею належить Держгеокадастру України та його територіальним органам, тому спірні рішення Лучанської сільської ради прийняті з перевищенням повноважень, а проведені на їх підставі торги і укладений договір оренди підлягають визнанню недійсними.
2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2.1. Рішенням Господарського суду Київської області від 24.10.2019, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 18.05.2021, в позові відмовлено.
2.2. Судові рішення мотивовані тим, що прокурором не було доведено приналежність спірної земельної ділянки до державної форми власності і знаходження її станом на момент прийняття Лучанською сільською радою оспорюваних рішень за межами даного населеного пункту, оскільки, як з`ясували суди, з 1992 року по 1999 рік площа земель в межах с. Лука Таращанського району Київської області збільшилась на 112,3 га і станом на 2017 рік до складу земель в межах с. Лука входила спірна земельна ділянка.
3. Короткий зміст касаційної скарги та узагальнюючи доводи інших учасників справи
3.1. У касаційній скарзі заступник керівника Київської обласної прокуратури просить скасувати прийняті у справі рішення та постанову і направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
3.2. На обґрунтування касаційної скарги заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального права, зокрема, ст.ст. 12, 116, 118, 122, 173, 174 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 46, 43, 55 Закону України "Про землеустрій", а також порушення норм процесуального права, а саме ст.ст. 73, 76-79, 86, 91 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) без врахування правових висновків Верховного Суду щодо застосування вказаних норм, що викладені в постанові Верховного Суду України від 21.12.2016 у справі № 748/1848/14, Верховного Суду України від 27.09.2017 у справі № 391/1055/14-ц, Верховного Суду від 08.07.2020 у справі № 363/2968/16, Верховного Суду України від 27.09.2017 у справі № 6-2686цс16, Верховного Суду від 11.07.2018 у справі № 911/4654/15, Верховного Суду від 03.03.2020 у справі № 367/6388/16.
3.3. Товариство з обмеженою відповідальністю "Інтерагроінвест" (правонаступник Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Лучанське-2", відповідач-2) подало відзив на касаційну скаргу прокурора, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а прийняті судами рішення без змін, посилаючись на їх законність і обґрунтованість.
3.4. Таращанська міська рада як правонаступник Лучанської сільської ради (відповдача-1) подала відзив на касаційну скаргу прокурора. Вказаний відзив підписано секретарем Таращанської міської ради. В якості підтвердження своїх повноважень до скарги додано рішення Таращанської міської ради від 24.11.2020 про обрання Смоліженко Віталіни Миколаївни секретарем Таращанської міської ради. Разом тим, доказів на підтвердження повноважень на підписання документів від імені Таращанської міської ради до відзиву не було додано.
Відповідно до ст.53 ГПК України сторона, третя особа, а також особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, може брати участь в судовому процесі особисто (самопредставництво) та (або) через представника (ч.1). Юридична особа незалежно від порядку її створення бере участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи), або через представника (ч.3).
Відповідно до положень ст.42 ч.4 п.14 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства представляє міський голова.
Натомість до відзиву Таращанської міської ради не додано вказаних в ч.3 ст.53 ГПК України доказів на підтвердження відповідних повноважень секретаря ради діяти від імені ради.
Згідно з ст.170 ч.2 ГПК України письмові заява, клопотання чи заперечення підписуються заявником чи його представником. Суд, встановивши, що письмову заяву (клопотання, заперечення) подано без додержання вимог частини першої або другої цієї статті, повертає її заявнику без розгляду (ч.4).
За вказаних обставин відзив, поданий секретарем Таращанської міської ради, не підлягає розгляду судом.
4. Мотивувальна частина
4.1. Відповідно до приписів статті 300 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (ч.1). Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (ч.2).
4.2. Отже, переглядаючи оскаржені у касаційному порядку судові рішення суд касаційної інстанції виходить саме із меж доводів та вимог касаційної скарги.
4.3. Як встановлено судами, 10.03.2017 Лучанська сільська рада прийняла рішення № 207-21-VII, яким надала дозвіл СТОВ "Лучанське-2" на виготовлення землевпорядної документації щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди, площею 70,5024 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована в межах Лучанської сільської ради, Таращанський район, Київська область.
Відповідна документація була виготовлена ПП "Землевпорядний центр АО" на замовлення СТОВ "Лучанське-2" 28.04.2017.
4.4. На підставі рішення Лучанської сільської ради від 23.05.2017 № 228-22-VII було затверджено розроблену ПП "Землевпорядний центр АО" технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в межах Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 70,5024 га, кадастровий номер: 32244840001:01:009:0127.
Згідно з даним рішенням також було вирішено провести державну реєстрацію права комунальної власності за Лучанською сільською радою на вищевказану земельну ділянку та організувати земельні торги щодо продажу права оренди за користування нею на конкурентних засадах.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 16.05.2017 № НВ-3208957402017 на підставі технічної документації від 28.04.2017 за Лучанською сільською радою була проведена державна реєстрація права комунальної власності на земельну ділянку, кадастровий номер 3224484001:01:009:0127, площею 70,5024 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
4.5. В подальшому, у відповідності до рішення Лучанської сільської ради від 08.06.2017 № 224-XXIV-VII було включено до переліку земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами, земельну ділянку площею 70,5024 га, кадастровий номер 3224484001:01:009:0127, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; встановлено стартовий розмір річної орендної плати за користування спірною земельною ділянкою в розмірі 94 883,34 грн; визначено значення кроку торгів у розмірі 474,42 грн, а також затверджено проект договору оренди землі з визначеними умовами користування строком на 10 років та обрано виконавцем торгів ПП "Земекспертцентр", передбачено обов`язок за результатами проведення земельних торгів укласти договір оренди з переможцем торгів.
4.6. 22.08.2017 на виконання рішення Лучанської сільської ради від 08.06.2017 № 224-XXIV-VII були проведені земельні торги з продажу права оренди на спірну земельну ділянку, переможцем торгів визнано СТОВ "Лучанське-2", яке запропонувало найвищу плату за користування вищезазначеною земельною ділянкою - 500 512,44 грн.
За результатами зазначених торгів складено акт приймання-передачі послуг по проведенню земельних торгів від 22.08.2017 та протокол земельних торгів № 38 від 22.08.2017, який був підписаний уповноваженими представниками організатора земельних торгів, його ліцитатора, а також переможця як учасника торгів.
4.7. 22.08.2017 між Лучанською сільською радою та СТОВ "Лучанське-2" був укладений договір оренди землі, за умовами якого Лучанська сільська рада на підставі протоколу земельних торгів від 22.08.2017 передала СТОВ "Лучанське-2" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності, площею 70,5024 га, кадастровий номер 32244840001:01:009:0127, що розташована за межами населених пунктів на території Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області.
На підставі рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно від 04.09.2017 №36897842 було проведено реєстрацію прав на земельну ділянку площею 70,5024 га, кадастровий номер 32244840001:01:009:0127, за суб`єктом: СТОВ "Лучанське-2".
4.8. Не погоджуючись із наявністю у Лучанської сільської ради права розпорядження спірною земельною ділянкою, прокурор звернувся до суду в інтересах держави із позовом про визнання недійсними рішень Лучанської сільської ради № 207-21-VII від 10.03.2017, № 228-22-VII від 23.05.2017, № 244-ХХІV-VII від 08.06.2017, визнання недійсними результатів проведення земельних торгів від 22.08.2017 щодо продажу права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га СТОВ "Лучанське-2", та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 23.08.2017, укладеного між Лучанською сільською радою та СТОВ "Лучанське-2".
4.9. В обґрунтування заявлених позовних вимог прокурор посилається на те, що оспорювані рішення про передачу в оренду спірної земельної ділянки прийнято Лучанською сільською радою в порушення вимог ст. 122 ЗК України, земельні торги проведено всупереч ст. 135 ЗК України, а договір укладено з порушенням ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України, оскільки спірна земельна ділянка розташована за межами населеного пункту, отже, повноважень розпоряджатися нею орган місцевого самоврядування не мав.
Прокурор в обґрунтування своїх вимог послався на те, що у 1992 році ДП "Науково-дослідницький інститут землеустрою" на замовлення Київської обласної ради агропромислових формувань було розроблено проект формування території і встановлення меж Лучанської сільської ради народних депутатів та сільських населених пунктів Таращанського району Київської області. Вказаний проект погоджено висновком Лучанської сільської ради народних депутатів № 1 від 15.02.1992. Відповідно до листа сільського голови Лучанської сільської ради Таращанського району № 358 від 26.09.2018 межі території села Лука з 1992 року і по теперішній час не змінювалися. Згідно з листом ДП "Науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" від 03.10.2018 вих. № 01/01-05/867, в якості додатку до якого було надано викопіювання з проекту формування території та встановлення меж Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області з нанесенням місця розташування земельної ділянки з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127, площею 70,5024 га, спірна земельна ділянка знаходиться за межами с. Лука. Крім того, прокурор посилається на Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки № 344-ДК/280/АП/09/01/-17 від 28.11.2017, складений державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру в Київській області, відповідно до якого спірна земельна ділянка сформована на підставі технічної документації та рішення Лучанської сільської ради № 244-ХХІV-VII від 08.06.2017 з порушенням ст. 791 ЗК України.
4.10. Суди, оцінивши подані прокурором докази, з`ясували, що викопіювання з проекту формування території та встановлення меж Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, що містилось в додатку листа ДП "Науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" від 03.10.2018 вих. № 01/01-05/867, візуально схоже з планом межі Лучанської сільської ради народних депутатів, складеним Київським відділенням УкрНДІземлепроект у 1992 році, до проекту формування території і встановлення меж Лучанської сільської ради народних депутатів та сільських населених пунктів Таращанського району Київської області (масштаб 1:10000).
4.11. В матеріалах справи, як вказали суди, міститься копія висновку Лучанської сільської ради народних депутатів № 1 від 15.02.1992 "Про розгляд проекту встановлення меж сільської Ради народних депутатів і сільських населених пунктів", яка розглянувши проект встановлення меж Лучанської сільської ради народних депутатів і сільських населених пунктів Луки та Юрченка, розроблений Київським відділенням УкрНДІземлепроект і погоджений районними відділами по охороні і використанню земель, охорони природи, архітектури та санепідемстанцією, вирішила погодити розроблений проект, яким передбачено такі розміри меж сільської ради народних депутатів і сільських населених пунктів: площа земель в межах сільської ради - 3020,2 га; площа земель с. Лука - 470,8 га, с. Юрченки - 21,7 га. Загальна площа населених пунктів становить 492,5 га.
4.12. Із встановленими судами обставинами справи вбачається, що відповідно до копії технічної документації по грошовій оцінці земель сільського населеного пункту Лука Таращанського району Київської області, розробленої у 1999 році Київським відділенням Інституту землеустрою Української академії аграрних наук, станом на дату складення технічної документації площа населеного пункту збільшилась до 583,1 га. Згідно з державного класифікатора об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ) код села Луки визначено - 3224484001. Планово-картографічною основою села Лука є план в масштабі 1:10000, складений у 1995 році Київським відділенням Інституту землеустрою УААН під час розробки проекту формування території і встановлення меж Лучанської сільської ради та села Лука. Коригування планово-картографічного матеріалу території населеного пункту проведено у 1998 році. В результаті проведення коригування складено креслення села Лука в масштабі 1:10000 з відображенням меж земельних угідь та категорій земель, визначено площі земель різних категорій та угідь з відображенням економічних районів та зон, складена експлікація земель (Додаток 1). Так, згідно з Додатком 1 до технічної документації, загальна площа землі в межах села Лука складає: землі КСП - 1,2 га, особисті підсобні господарства - 355,9 га, заклади культури, освіти, торгівлі та інших громадських організацій - 25,4 га, землі Лучанської с/р - 5,7 га, землі ГРП - 0,6 га, землі Райспоживспілки - 0,4 га, землі ШЕД - 10,4 га, землі РайВНО - 7,4 га, землі РайШРБУ - 0,9 га, землі загального користування - 47,4 га, землі намічені для будівництва та розширення особистих підсобних господарств - 153,2 га.
4.13. Згідно з поданої на розгляд судів попередніх інстанцій технічної документації з нормативної грошової оцінки земель села Лука Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, розробленої у 2010 році ТОВ "БломІнфо-Юкрейн" відповідно до довідки, наданої Управлінням Держкомзему у Таращанському районі Київської області, згідно державної статистичної звітності з кількісного обліку земель по формі 6-зем та картографічних матеріалів, площа населеного пункту Лука Лучанської сільської ради станом на 01.09.2010 становила 583,1 га.
4.14. У процесі розгляду справи ТОВ "Інтерагроінвест" було подано до судів попередніх інстанцій документи (картограма агровиробничих грунтів та схема економіко-планувального зонування с. Лука Таращанського району Київської області, складені ТОВ "Інститут землеустрою та земельно-правових відносин"), які підтверджують, що станом на 2018 рік площа с. Лука не змінилась і складає 583,1 га. Відповідно до поданих документів, земельна ділянка з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127, площею 70,5024 га, знаходиться в межах с. Лука Таращанського району Київської області.
4.15. Відповідно до довідок Міжрайонного управління у Ставищенському та Таращанському районах Головного управління Держгеокадастру у Київській області підтверджено, що земельна ділянка площею 70,5024 га з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 знаходиться в межах населеного пункту с. Лука, адміністративних межах Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області. Згідно з даних НКС це землі комунальної власності.
4.16. Доказом на підтвердження факту знаходження спірної земельної ділянки у межах с. Лука суди попередніх інстанцій визнали також код за КОАТУУ (3224484001), що є складовою кадастрового номеру землі та вказує на місцезнаходження земельної ділянки площею 70,5024 га в межах населеного пункту, тоді як поза межами с. Лука земельні ділянки позначаються кодом за КОАТУУ (3224484000).
4.17. Отже, суди дійшли висновку, що з 1992 по 1999 рік площа земель в межах с. Лука Таращанського району Київської області збільшилась на 112,3 га (583,1 - 470,8). Станом на 2017 рік до складу земель в межах с. Лука входила земельна ділянка комунальної форми власності з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га. Оскільки з 1999 року по 2018 рік площа земель в межах с. Лука не змінилась, станом на час прийняття оспорюваних прокурором рішень Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 207-21-VII від 10.03.2017, № 228-22-VII від 23.05.2017, № 244-ХХІV-VII від 08.06.2017, остання в силу закону мала право розпорядження спірною земельною ділянкою на власний розсуд.
4.18. Відповідно до ст. 83 ЗК України в редакції чинній на момент прийняття 10.03.2017 Лучанською сільською радою оскарженого рішення № 207-21-VII землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю (ч.1). У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування (ч.2).
Відповідно до ст. 173 ЗК України у відповідній редакції межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій (ч.1). Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів (ч.2). Включення земельних ділянок у межі району, села, селища, міста, району у місті не тягне за собою припинення права власності і права користування цими ділянками, крім земельних ділянок, визначених частиною четвертою цієї статті (ч.3). Землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки (ч.4).
Згідно із ст. 174 ЗК України рішення про встановлення і зміну меж районів і міст приймається Верховною Радою України за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської чи Севастопольської міської рад (ч.1). Рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які входять до складу відповідного району, приймаються районною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад. Рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які не входять до складу відповідного району, або у разі, якщо районна рада не утворена, приймаються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за поданням відповідних сільських, селищних рад (ч.2). Рішення про встановлення і зміну меж районів у містах приймається міською радою за поданням відповідних районних у містах рад (ч.3).
Статтею 175 ЗК України передбачено, що межі адміністративно-територіальних одиниць встановлюються в порядку та відповідно до закону.
4.19. Відповідно до ст.46 Закону України "Про землеустрій" в редакції чинній на момент прийняття 10.03.2017 Лучанською сільською радою оскарженого рішення № 207-21-VII для встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних одиниць розробляються проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних одиниць (ч.1). Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж сіл, селищ, міст розробляються за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (ч.6). Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці підлягає погодженню сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж. У разі розширення меж населеного пункту за рахунок території, яка не входить до складу відповідного району, або якщо районна рада не утворена, проект погоджується з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією (ч.8). Рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо їх встановлення (зміни) (ч.10). Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць складається у паперовій та електронній (цифровій) формах (ч.11). Відомості про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць вносяться до Державного земельного кадастру. Відомості про встановлені (змінені) межі адміністративно-територіальних одиниць зазначаються у витязі з Державного земельного кадастру, який безоплатно видається відповідній сільській, селищній, міській, районній, обласній раді (ч.12). Складовою частиною проекту землеустрою щодо встановлення і зміни меж населеного пункту є перелік земельних ділянок державної власності (із зазначенням їх кадастрових номерів, місцезнаходження, площі та цільового призначення), які переходять у комунальну власність відповідної територіальної громади (ч.13).
4.20. Згідно зі ст.9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" чинного на момент винесення 10.03.2017 Лучанською сільською радою оскарженого рішення № 207-21-VII обов`язковій державній експертизі підлягають, зокрема, проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць.
Результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи (ч.1 ст.35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації").
4.21. Відповідно до ч.1 ст.32 Закону України "Про Державний земельний кадастр" у відповідній редакції відомості про межі державного кордону України, межі адміністративно-територіальних одиниць, нормативну грошову оцінку земель, розташованих у межах територій адміністративно-територіальних одиниць, економічну оцінку земель, обмеження у використанні земель, встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, вносяться до Державного земельного кадастру на підставі рішення відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування про встановлення і зміну меж адміністративно-територіальної одиниці, про затвердження документації із землеустрою, документації з оцінки земель, яка є підставою для внесення таких відомостей.
4.22. Отже, законодавством визначено порядок встановлення чи зміни меж населених пунктів, який передбачає розробку спеціального проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці, погодження проекту сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж, прийняття рішення районної ради за поданням відповідної сільської ради про встановлення і зміну меж села, яке входить до складу відповідного району, яке є підставою для державної реєстрації права комунальної власності.
Натомість суди попередніх інстанцій при винесенні оскаржених рішень вищезазначені норми права щодо порядку (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць не застосовували і дійшли висновку про належність спірної земельної ділянки до комунальної власності, оскільки вона знаходиться в межах населеного пункту, без з`ясування яким чином ці межі населеного пункту встановлювались (змінювались).
4.23. Так суди зазначили, що з 1992 по 1999 рік площа земель в межах с. Лука Таращанського району Київської області збільшилась на 112,3 га (583,1 - 470,8). При цьому вони послались на копію технічної документації по грошовій оцінці земель сільського населеного пункту Лука Таращанського району Київської області, розробленої у 1999 році Київським відділенням Інституту землеустрою Української академії аграрних наук, технічної документації з нормативної грошової оцінки земель села Лука Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, розробленої у 2010 році ТОВ "БломІнфо-Юкрейн", яка розробляється відповідно до положень ст.ст. 15, 23 Закону України "Про оцінку земель" на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування або органу виконавчої влади та затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
4.24. Також суди послались на Планово-картографічний план в масштабі 1:10000, складений у 1995 році Київським відділенням Інституту землеустрою УААН під час розробки проекту формування території і встановлення меж Лучанської сільської ради та села Лука, коригування якого відбулось у 1998 році. Разом з тим не встановлено чи затверджувався вказаний проект формування території і встановлення меж Лучанської сільської ради чи приймалось рішення про зміну меж адміністративно-територіальної одиниці у 1995 чи 1999 році.
4.25. Як зазначили суди попередніх інстанцій, відповідно до картограми агровиробничих грунтів та схеми економіко-планувального зонування с. Лука Таращанського району Київської області, складених ТОВ "Інститут землеустрою та земельно-правових відносин", станом на 2018 рік площа с. Лука не змінилась і складає 583,1 га, а спірна земельна ділянка знаходиться в межах с. Лука Таращанського району Київської області.
Вказані документи згідно зі ст. 45 Закону України "Про землеустрій" входять до схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель села, селища, міста, територіальної громади і розробляються за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради.
4.26. Суди при прийнятті оскаржених рішень послались на довідки Міжрайонного управління у Ставищенському та Таращанському районах Головного управління Держгеокадастру у Київській області, відповідно до яких земельна ділянка площею 70,5024 га з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 знаходиться в межах населеного пункту с. Лука, адміністративних межах Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області. Згідно з даних НКС це землі комунальної власності.
Проте, як зазначає прокурор у касаційній скарзі, було встановлено та не оспорюється сторонами, що земельна ділянка з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га сформована як об`єкт речового права на підставі рішення сесії Лучанської сільської ради № 228-22-VII від 23.05.2017, яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі в межах Лучанської сільської ради, а державну реєстрацію права комунальної власності на цю земельну ділянку було здійснено на підставі вищенаведеного спірного рішення відповідача-1.
4.27. Разом з тим, прокурор в обґрунтування позовних вимог посилався на розроблений у 1992 році проект формування території і встановлення меж Лучанської сільської ради народних депутатів та сільських населених пунктів Таращанського району Київської області, погоджений висновком Лучанської сільської ради народних депутатів № 1 від 15.02.1992, після чого, як зазначає прокурор, територія села не змінювалась.
4.28. Отже, колегія суддів Верховного Суду вважає, що суди не врахували норми права, необхідні для застосування, неповно з`ясували всі обставини справи, необхідні для правильного вирішення спору і дійшли передчасного висновку про необґрунтованість позовних вимог, оскільки докази, на які послались суди, відповідно до вищенаведених норм права не є підставою для зміни меж населеного пункту і відповідного визначення до якої форми власності належить спірна земельна ділянка.
Без належного дослідження зазначених обставин та поданих доказів, прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі є неможливим.
Вказане відповідно до приписів ст. 310 ГПК України є підставою для скасування оскаржених судових рішень і направлення справи на новий розгляд до суду першої інстанції.
За вказаних обставин доводи, викладені у касаційній скарзі щодо незаконності судових рішень, ґрунтуються на нормах права, а аргументи відзиву на касаційну скаргу не знайшли свого підтвердження.
4.29. При новому розгляді справи, суду слід врахувати викладене, надати належну оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, всебічно, повно з`ясувати і перевірити всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінити докази, що мають юридичне значення для її розгляду, прийняти обґрунтоване і законне судове рішення.
4.30. Відповідно до приписів ст.129 ГПК України судові витрати мають бути розподілені після винесення остаточного рішення по суті спору.
Керуючись статтями 300, 308, 310, 315, 316, 317 ГПК України,