ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 жовтня 2021 року
м. Київ
Справа № 908/3411/20
Верховний Суд у складі суддів Касаційного господарського суду:
Огородніка К.М.- головуючого, Жукова С.В., Ткаченко Н.Г.,
за участю секретаря судового засідання - Громак В.О.;
за участю представників сторін:
ГУ ДПС у Запорізькій області - Скитиба Н.І.,
ТОВ "Вільнянський Молокозавод" - Загрія Р.О.,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області
на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 07.06.2021
та ухвалу Господарського суду Запорізької області від 21.01.2021
у справі № 908/3411/20
боржник Товариство з обмеженою відповідальністю "Вільнянський Молокозавод"
про затвердження плану санації до відкриття провадження у справі про банкрутство.
ВСТАНОВИВ:
До Господарського суду Запорізької області звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Вільнянський Молокозавод" (далі - ТОВ "Вільнянський Молокозавод", боржник, Товариство) із заявою про затвердження плану санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство.
В обґрунтування заяви боржник посилався на те, що рішенням загальних зборів учасників ТОВ "Вільнянський Молокозавод", оформленими протоколом № 23/11 від 23.11.2020, у зв`язку із наявністю загрози неплатоспроможності ТОВ "Вільнянський Молокозавод", яка спричинена декількома факторами, з метою запобігання банкрутству, вирішено вжити заходів щодо відновлення платоспроможності Товариства шляхом ініціювання процедури санації до відкриття провадження у справі про банкрутство. Цим рішенням уповноважено керівника Товариства Доценко О.І. вжити всіх необхідних заходів, які передбачені Кодексом України з процедур банкрутства, для ініціювання процедури санації Товариства до відкриття провадження у справі про банкрутство та затвердження господарським судом плану санації, з правом делегування окремих повноважень.
У поданих суду поясненнях ОСОБА_1, ОСОБА_2, СВК "Молочна-Ліга", СВК "КВІТАН", СВК "Макарчик", ОСОБА_3 підтримали доцільність затвердження Господарським судом Запорізької області плану санації ТОВ "Вільнянський Молокозавод", зазначивши про відсутність заперечень або зауважень щодо його затвердження.
ГУ ДПС у Запорізькій області направило суду заперечення, в яких просило відмовити ТОВ "Вільнянський Молокозавод" в задоволенні заяви про затвердження плану санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство, з посилання на те, що при схвалені плану санації були допущені порушення законодавства, що могли вплинути на результат голосування загальних зборів кредиторів.
Короткий зміст ухвали та постанови судів першої і апеляційної інстанцій
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 21.01.2021 затверджено план санації ТОВ "Вільнянський Молокозавод" до відкриття провадження у справі про банкрутство. Введено досудову санацію боржника на строк, передбачений планом санації ТОВ "Вільнянський Молокозавод". Скасовано мораторій, введений ухвалою від 12.01.2021.
В затвердженому судом плані санації до відкриття провадження у справі про банкротство ТОВ "Вільнянський Молокозавод" зазначено вимоги у розмірі 21685005,50 грн, які підлягають задоволенню боржником на умовах списання. Списання зобов`язань встановлюється строком на 3 місяці від дня затвердження судом цього плану санації. Додатком № 2 передбачено відомості про кредиторську заборгованість ТОВ "Вільнянський Молокозавод" строк сплати якої не настав у загальному розмірі 29 176 368,06 грн.
Ухвала мотивована тим, що:
- ліквідаційний аналіз ТОВ "Вільнянський Молокозавод" підтверджує погіршення фінансового стану боржника;
- розроблений підприємством та наданий на дослідження план санації, виходячи з наявних та планових показників, є більш вигідним для кредиторів підприємства, ніж ліквідація боржника;
- підстави для відмови в затвердженні плану санації відсутні.
На спростування заперечень ГУ ДПС у Запорізькій області суд першої інстанції зазначив, що кредитором не надано доказів для спростування висновків ліквідаційного аналізу щодо вигідності застосування процедури санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство над ліквідаційною процедурою банкрутства.
Правовою підставою прийнятого рішення суд вказав положення частини 8 статті 5 Кодексу України з процедур банкрутства (далі - КУзПБ).
Центральний апеляційний господарський суд постановою від 07.06.2021 ухвалу Господарського суду Запорізької області від 21.01.2021 у справі №908/3411/20 залишив без змін, погодившись з висновками суду першої інстанції щодо затвердження плану санації боржника та відсутності підстав для відмови в його затвердженні.
Відхиляючи доводи апеляційної скарги ГУ ДПС у Запорізькій області, суд апеляційної інстанції зазначив:
- щодо поділу кредиторів за умовами плану санації: поділ кредиторів на категорії у тому вигляді, в якому вони представлені у відповідному плані санації до відкриття провадження у справі про банкрутство ТОВ "Вільнянський Молокозавод" не є порушенням статті 5 Кодексу України з процедур банкрутства;
- щодо надання недостовірних відомостей про розмір вимог кредиторів та фінансового стану Товариства: скаржник не спростував наявність в плані санації закладеного законом в частиною 2 статті 5 КУзПБ вирішального показника цього аналізу, а саме вигідності для кредиторів виконання плану санації порівняно з ліквідацією боржника. З матеріалів справи не вбачається надання боржником недостовірних відомостей, що є суттєвими для визначення успішності плану санації.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
ГУ ДПС у Запорізькій області (скаржник) подало до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просить скасувати ухвалу Господарського суду Запорізької області від 21.01.2021 та постанову Центрального апеляційного господарського суду від 07.06.2021 у справі № 908/3411/20, ухвалити нове рішення, яким відмовити ТОВ "Вільнянський Молокозавод" у затверджені плану санації до відкриття провадження у справі про банкрутство.
Згідно з аргументами касаційної скарги підставою для касаційного оскарження судових рішень у цій справі є положення пункту 3 частини другої статті 287 ГПК України, оскільки відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а суди попередніх інстанцій порушили та неправильно застосували норми статті 5 КУзПБ - правила санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство (далі - досудова санація), самоусунулись від виконання вимог статті 2 ГПК України, не здійснили перевірку достовірності відомостей, поданих боржником, оскільки саме подання недостовірних відомостей є підставою для відмови в затвердженні плану санації відповідно до частини 8 статті 5 Кодексу України з процедур банкрутства.
Скаржник доводить, що суди затвердили план санації боржника, умови якого не відповідають вимогам Закону, порушують права кредиторів боржника та загалом направлені не на відновлення платоспроможності боржника, а на списання кредиторської заборгованості боржника, що призведе до позбавлення ГУ ДПС у Запорізькій області можливості задовольнити вимоги по сплаті грошових зобов`язань до бюджету, які підтверджені судовими рішеннями та набрали законної сили
Скаржник зауважує, що запропонований боржником ТОВ "Вільнянський молокозавод" план санації не містить переконливих доказів відновлення платоспроможності з метою запобігання банкрутству підприємства; затверджений план санації боржника є для ГУ ДПС у Запорізькій області невигідним порівняно з ліквідацією ТОВ "Вільнянський молокозавод", оскільки боржник володіє майновими активами, які можна реалізувати в процесі ліквідації та погасити (частково) вимоги кредиторів.
У додаткових поясненнях до касаційної скарги ГУ ДПС у Запорізькій області звертає увагу суду на те, що ухвалою Господарського суду Запорізької області від 04.08.2021 відкрито провадження у справі № 908/2147/21 про банкрутство ТОВ "Вільнянський молокозавод", що, на його думку, свідчить про наявність ознак неплатоспроможності боржника.
Доводи інших учасників справи
ТОВ "Вільнянський молокозавод" подало відзив на касаційну скаргу ГУ ДПС у Запорізькій області, в якому заперечує проти її вимог з підстав, викладених у відзиві, просить залишити її без задоволення, оскаржувані ухвалу Господарського суду Запорізької області від 21.01.2021 та постанову Центрального апеляційного господарського суду від 07.06.2021 залишити без змін.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції
Відповідно до статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.
Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
Суди встановили, що спір виник у зв`язку із ініціативою боржника щодо застосування до нього санації до відкриття провадження у справі про банкрутство та у зв`язку із поданням боржником плану санації, умови якого заперечуються кредитором, включеним в цей план.
Частиною 5 статті 4 КУзПБ визначено, що санація боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство - це система заходів щодо відновлення платоспроможності боржника, які може здійснювати засновник (учасник, акціонер) боржника, власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, інші особи з метою запобігання банкрутству боржника шляхом вжиття організаційно-господарських, управлінських, інвестиційних, технічних, фінансово-економічних, правових заходів відповідно до законодавства до відкриття провадження у справі про банкрутство.
Положеннями статті 5 КУзПБ визначено порядок звернення, умови, яких повинен дотриматись боржник при такому зверненні, коло учасників, а також визначено перелік відомостей, які повинен містити план санації.
Згідно з частиною 1 статті КузПБ ініціатива щодо застосування процедури санації до відкриття провадження у справі про банкрутство належить Боржнику, про що його засновниками (учасниками, акціонерами) приймається відповідне рішення, а санація здійснюється відповідно до плану санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство (далі - план санації).
В частині 2 статті 5 КУзПБ законодавець визначив перелік умов та відомостей, що обов`язково має містити план санації, а саме, розміри, порядок і строки погашення вимог кредиторів, які беруть участь у санації; заходи щодо виконання плану санації та нагляду за виконанням плану санації; обсяг повноважень керуючого санацією (у разі його призначення).
Також в цій частині статті 5 КУзПБ наведено умови, що допускаються в плані санації, однак включаються до плану санації на умовах дискреції - за розсудом боржника: планом санації може бути передбачено: поділ кредиторів, які беруть участь у санації, на категорії залежно від виду вимог та наявності (відсутності) забезпечення вимог таких кредиторів; різні умови задоволення вимог для кредиторів різних категорій; заходи з отримання позик чи кредитів; умови, передбачені частиною 2 статті 51 цього Кодексу.
До плану санації додається ліквідаційний аналіз, який свідчить про вигідність для кредиторів виконання плану санації порівняно з ліквідацією боржника. До плану санації може додаватися фінансовий аналіз, який підтверджує здатність боржника виконувати умови плану санації.
Відповідно до частини З статті 5 КУзПБ у разі якщо план санації передбачає розстрочення чи відстрочення або прощення (списання) боргів чи їх частини, план санації вважається схваленим органом стягнення в частині задоволення вимог з податків, зборів (обов`язкових платежів) на умовах плану санації без необхідності голосування органу стягнення. При цьому податковий борг, який виник у строк, що передував трьом рокам до дня проведення зборів кредиторів, визнається безнадійним та списується, а податковий борг, який виник пізніше, розстрочується (відстрочується) або списується на умовах плану санації, що мають бути не гіршими, ніж умови задоволення вимог кредиторів, які проголосували за схвалення плану санації.
Умови плану санації щодо задоволення вимог кредиторів, які не брали участі в голосуванні або проголосували проти схвалення плану санації боржника, повинні бути не гіршими, ніж умови задоволення вимог кредиторів, які проголосували за схвалення плану санації.
При цьому до плану санації не включаються вимоги першої та другої черг задоволення вимог кредиторів, визначених цим Кодексом; а вимоги кредиторів, які не були змінені або реструктуризовані боржником, можуть бути виключені боржником із плану санації.
Погодження та реалізація плану санації не вважаються порушенням договору між боржником та будь-яким кредитором, який не бере участі в плані санації.
Верховний Суд звертає увагу, що положення статті 5 Кодексу України з процедур банкрутства не містять окремо визначених обов`язкових умов, наявність яких необхідна для звернення боржника до суду з заявою про затвердження плану санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство.
Разом з тим, недотримання процедури, визначеної положеннями статті 5 зазначеного Кодексу може мати наслідком відмову суду у задоволенні плану санації. Крім того, законодавцем передбачено підстави для відмови судом у затвердженні плану санації боржника до відкриття провадження (проваджень) у справі про банкрутство (частина восьма статті 5 КУзПБ):
- при схваленні плану санації були допущені порушення законодавства, що могли вплинути на результат голосування загальних зборів кредиторів;
- кредитор, який не брав участі в голосуванні або проголосував проти схвалення плану санації, доведе, що в разі ліквідації боржника у порядку, визначеному цим Кодексом, його вимоги були б задоволені в розмірі, що перевищує розмір вимог, які будуть задоволені відповідно до умов плану санації;
- боржником були надані недостовірні відомості, що є суттєвими для визначення успішності плану санації.
З матеріалів справи та змісту прийнятих судами попередніх інстанцій оскаржуваних рішень вбачається, що суди, аналізуючи наданий боржником план санації та додані до нього документи, встановили, що рішенням загальних зборів учасників ТОВ "Вільнянський Молокозавод" від 23.11.2020, у зв`язку із наявністю загрози неплатоспроможності ТОВ "Вільнянський Молокозавод", яка спричинена декількома факторами, з метою запобігання банкрутству, вирішено вжити заходів щодо відновлення платоспроможності Товариства шляхом ініціювання процедури санації до відкриття провадження у справі про банкрутство.
До реєстру кредиторів, включених до плану санації, боржником внесено вимоги наступних кредиторів у наведеному розмірі:
- ОСОБА_2, розмір заборгованості боржника перед кредитором складає 171 972,00 грн,
- ОСОБА_1, розмір заборгованості боржника перед кредитором складає 555 965,00 грн,
- ОСОБА_3, розмір заборгованості боржника перед кредитором складає 344 674,02 грн,
- ГУ ДПС у Запорізькій області, розмір заборгованості боржника перед кредитором складає 12 202 614,91 грн,
- Сільськогосподарський виробничий кооператив "Квітан", розмір заборгованості боржника перед кредитором складає 570 330,74 грн,
- Сільськогосподарський виробничий кооператив "Макарчик", розмір заборгованості боржника перед кредитором складає 497 341,66 грн,
- Сільськогосподарський виробничий кооператив "Молочна-Ліга", розмір заборгованості боржника перед кредитором складає 7 342 107,17 грн.
На зазначених зборах кредиторами прийнято рішення про схвалення запропонованого плану санації ТОВ "Вільнянський Молокозавод" до відкриття провадження у справі про банкрутство ("за" - 8567,32 голосів, що становить 52,44 відсотків, "проти" - 6855,89 голосів, що становить 41,96 відсотків, "не голосували" - 915,00 голосів, що становить 5,6 відсотків). Кредитор ГУ ДПС у Запорізькій області з кількістю голосів 6855,89 проголосував "проти".
Розробленим ТОВ "Вільнянський Молокозавод" планом санації передбачено наступні заходи відновлення платоспроможності боржника:
- залучення додаткового фінансування - інвестицій та кредитування, з метою оновлення основних засобів боржника та завершення модернізації виробництва, що дозволить в подальшому отримувати дохід від відновлення виробництва та реалізації профільної продукції,
- збільшення доходу підприємства та розширення ринків збуту продукції,
- прощення (списання) боргів ТОВ "Вільнянський Молокозавод".