1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 листопада 2021 року

м. Київ

справа № 826/5610/17

адміністративне провадження № К/9901/61004/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бучик А.Ю.,

суддів: Стародуба О.П., Кравчука В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укргазвидобування" на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 червня 2018 року (суддя Федорчук А.Б.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 серпня 2018 року (колегія суддів: Мєзєнцев Є.І., Файдюк В.В., Чаку Є.В.) у справі № 826/5610/17 за позовом Публічного акціонерного товариства "Укргазвидобування" до Харківської обласної державної адміністрації про скасування рішення,

УСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство "Укргазвидобування" звернулось до суду з адміністративним позовом до Харківської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування розпорядження Харківської обласної державної адміністрації від 21 листопада 2013 року №473 "Про скасування розпорядження голови Валківської районної державної адміністрації від 04 вересня 1998 р. №250".

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 червня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 13 серпня 2018 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, позивачем подано касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити.

Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що тим, що розпорядженням голови Харківської обласної державної адміністрації від 21.11.2013 №473 безпідставно скасовано розпорядження голови Валківської районної державної адміністрації від 04.09.1998 №250 "Про зупинення дії рішення виконкому Старомерчинської селищної ради від 19.12.1995 р. №237 та приведення його наслідків у відповідність з діючим законодавством України", яке не суперечить чинному законодавству. Вказує, що ст. 71 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" містить невичерпний перелік підстав для втручання органами виконавчої влади в діяльність органів місцевого самоврядування. Також вказує, що Закон України "Про місцеві державні адміністрації" набрав чинності 12.05.1999, тобто після прийняття головою Валківської районної державної адміністрації розпорядження від 04 вересня 1998 року №250.

Ухвалою Верховного Суду від 10.09.2018 відкрито касаційне провадження.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить відмовити в її задоволенні, а судові рішення залишити без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи та вимоги касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судами встановлено, що 19.12.1995 виконавчим комітетом Старомерчицької селищної ради народних депутатів прийнято рішення №237 "Про передачу земель в колективну власність", відповідно до якого Агрофірмі "Восток" передано у колективну власність та постійне користування землі загальною площею 4936,4 га, в тому числі сільгоспугідь - 4 411,0 га, з них ріллі - 3 874,3 га.

20.03.1996 Валківською районною радою народних депутатів на підставі рішення Старомерчицької селищної ради народних депутатів від 19.12.1995 видано Агрофірмі "Восток" Державний акт на право колективної власності на землю серії ХР 06-00-000661, що зареєстрований в книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за №103.

21.05.1996 Валківською районною державною адміністрацією прийнято розпорядження №172 "Про затвердження розрахунку вартості земельної частки (паю) та її розміру в умовних кадастрових гектарах Агрофірми "Восток", відповідно до якого розмір земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах становить 7,09 га.

04.09.1998 розпорядженням Валківської районної державної адміністрації №250 "Про зупинення дії, рішення виконкому Старомерчицької селищної ради від 19.12.1995 №237 та приведення його наслідків у відповідність до діючого законодавства України" призупинено дію вищезгаданого рішення виконавчого комітету Старомерчицької селищної ради від 19.12.1995 №237, та водночас скасовано розпорядження Валківської районної державної адміністрації від 21.05.1996 №172.

Так, пунктом 1 розпорядження голови Валківської районної державної адміністрації від 04.09.1998 №250 передбачено призупинити дію рішення виконкому Старомерчицької селищної ради від 19.12.1995 №237 "Про передачу земель в колективну власність" як таке, що суперечить статті 5 Земельного кодексу України.

Пунктом 2 розпорядження голови Валківської районної державної адміністрації від 04.09.1998 №250 передбачалося скасувати розпорядження Валківської районної державної адміністрації від 21.05.1996 №172 "Про затвердження розрахунку вартості земельної частки (паю) та її розміру в умовних кадастрових гектарах агрофірми "Восток".

Пунктом 3 розпорядження голови Валківської районної державної адміністрації від 04.09.1998 №250 передбачалося надати доручення інженеру-землевпоряднику здійснити заходи щодо анулювання сертифікатів про право на земельні паї, видані робітникам агрофірми "Восток".

21.11.2013 Харківською обласною державною адміністрацією винесено розпорядження №473 "Про скасування розпорядження голови Валківської районної державної адміністрації від 04 вересня 1998 року № 250".

Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку, що Харківська обласна державна адміністрація, як вищий орган виконавчої влади по відношенню до Валківської державної районної адміністрації мала право скасувати розпорядження голови Валківської районної державної адміністрації 04.09.1998 №250, як таке, що суперечить законодавству України.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до статей 5, 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) виконавчий комітет селищної ради входить до системи місцевого самоврядування в Україні, є підконтрольним та підзвітним відповідній селищній раді.

Згідно зі статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) виконавчий комітет селищної ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються селищним головою.

У разі незгоди селищного голови з рішенням виконавчого комітету ради він може зупинити дію цього рішення своїм розпорядженням та внести це питання на розгляд відповідної ради.

Рішенням виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.

Акти органів і посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно до статті 71 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції від 21.03.1997) територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження.

Органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування, а також вирішувати питання, віднесені Конституцією України цим та іншими законами до повноважень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, крім випадків виконання делегованих їм радами повноважень, та в інших випадках, передбачених законом.

Позивачем не надано доказів виконання райдержадміністрацією будь-яких делегованих повноважень селищної ради.

Відтак, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що чинним на час виникнення спірних правовідносин законодавством не передбачено право місцевих державних адміністрацій зупиняти чи скасовувати рішення органу місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 118 Конституції України виконавчу владу в областях і районах здійснюють місцеві державні адміністрації.

Голови місцевих державних адміністрацій при здійсненні своїх повноважень відповідальні перед Президентом України і Кабінетом Міністрів України, підзвітні і підконтрольні органам виконавчої влади вищого рівня.

Рішення голів місцевої державної адміністрації, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути відповідно до закону скасовані Президентом України, або головою місцевої державної адміністрації вищого рівня.

Відтак пункт 2 розпорядження голови Валківської районної державної адміністрації від 04.09.1998 №250, яким скасовано розпорядження Валківської районної державної адміністрації від 21.05.1996 №172 "Про затвердження розрахунку вартості земельної частки (паю) та її розміру в умовних кадастрових гектарах агрофірми "Восток" прийнятий за відсутності відповідних повноважень.

Також законодавством не передбачено повноважень райдержадміністрацій щодо анулювання сертифікатів про право на земельні паї, про що визначено в п. 3 розпорядження голови Валківської районної державної адміністрації від 04.09.1998 №250.

Відтак, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що розпорядження голови Валківської районної державної адміністрації від 04.09.1998 №250 "Про зупинення дії рішення виконкому Старомерчинської селищної ради від 19.12.1995 №237 та приведення його наслідків у відповідність з діючим законодавством України" не відповідало вимогам статей 19, 118 Конституції України та статей 59, 71 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Стосовно доводів касаційної скарги, що Закон України "Про місцеві державні адміністрації" набрав чинності 12.05.1999, тобто після прийняття головою Валківської районної державної адміністрації розпорядження від 04 вересня 1998 року №250, а тому не має зворотньої дії в часі, колегія суддів зазначає, що вказане розпорядження прийняте з порушенням Конституції України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", про що зазначено вище.

Відповідно до частини 2 статті 7 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцеві державні адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, цим та іншими законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, органів виконавчої влади вищого рівня, а районні державні адміністрації в Автономній Республіці Крим - також рішеннями та постановами Верховної Ради Автономної Республіки Крим, рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їх повноважень.

Згідно з статтею 33 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" обласні державні адміністрації в межах своїх повноважень спрямовують діяльність районних державних адміністрацій та здійснюють контроль за їх діяльністю.

Голови районних державних адміністрацій регулярно інформують про свою діяльність голів обласних державних адміністрацій, щорічно та на вимогу звітують перед ними.

Голови обласних державних адміністрацій мають право скасовувати розпорядження голів районних державних адміністрацій, що суперечать Конституції України та законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України, Кабінету Міністрів України, голів обласних державних адміністрацій, а також міністерств, інших центральних органів виконавчої влади.

Відповідно до частини 3 статті 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.

21.11.2013 головою Харківської обласної державної адміністрації винесено розпорядження №473 "Про скасування розпорядження голови Валківської районної державної адміністрації від 04 вересня 1998 року № 250".

Відтак, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що Харківська обласна державна адміністрація, як вищий орган виконавчої влади по відношенню до Валківської районної державної адміністрації мала право скасувати розпорядження голови Валківської районної державної адміністрації від 04.09.1998 №250, як таке, що суперечить законодавству України.

Суд не приймає доводів касаційної скарги стосовно протиправності рішення виконкому Старомерчинської селищної ради від 19.12.1995 №237, оскільки останнє не є предметом спору.

Відповідно до статті 350 КАС України (в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX) суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,


................
Перейти до повного тексту