ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 листопада 2021 року
м. Київ
справа № 420/2787/19
адміністративне провадження № К/9901/22009/20 К/9901/22881/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Тацій Л.В.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні адміністративну справу № 420/2787/19
за позовом Житлово-будівельного кооперативу "Ленінський-23" (далі - ЖБК "Ленінський-23") до Головного управління Держпраці в Одеській області (далі - ГУ Держпраці) про визнання протиправними та скасування рішень, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ЖБК "Ленінський-23" на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22.01.2020 (ухвалене судом у складі головуючого судді Глуханчука О.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.07.2020 (ухвалену в складі колегії суддів: головуючого судді Шеметенко Л.П., суддів: Стас Л.В., Турецької І.О.) та
за касаційною скаргою ГУ Держпраці на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.07.2020 у частині стягнення витрат на професійну правничу допомогу, -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У травні 2019 року ЖБК "Ленінський-23" (далі також - позивач) звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до ГУ Держпраці (далі також- відповідач), в якому позивач просив визнати протиправним та скасувати рішення щодо розгляду справи про накладання штрафу №247 від 04.05.2017 та постанови про накладення штрафу №298 від 17.05.2017.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що 28.04.2017, без законних на те підстав, ГУ Держпраці проведена позапланова перевірка додержання ЖБК "Ленінський-23" законодавства про працю та загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Перевіркою встановлені порушення законодавства про працю та оплату праці та складено акт перевірки, а також припис про усунення порушень у строк до 28.05.2017. Однак, як зазначає позивач, вже 04.05.2017, тобто до спливу строку встановленого у приписі, відповідачем прийнято рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу №247, а 17.05.2017 - винесено постанову №298 про накладення штрафу у розмірі 416 000 грн.
Позивач вважає рішення щодо розгляду справи про накладання штрафу №247 від 04.05.2017 та постанову про накладення штрафу №298 від 17.05.2017 протиправними, такими, що підлягають скасуванню у судовому порядку. Так, позивач вважає, що рішення щодо розгляду справи про накладання штрафу №247 від 04.05.2017 прийнято з порушенням встановленого строку для його прийняття, а саме, на 19 день, а не на 10 день, з дати складання акту перевірки від 28.04.2017. Крім того, позивач вважає, що відповідачем порушено частину дев`ятої статті 4 та статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", які передбачають застосування штрафних санкцій до суб`єкта господарювання за невиконання саме приписів, розпоряджень та інших розпорядчих документів органу державного контролю. Натомість, як вважає позивач, відповідач постановою від 17.05.2017 передчасно застосував до ЖБК "Ленінський-23" штраф, адже на вказану дату у позивача не сплинув строк, встановлений приписом від 28.04.2017, для усунення порушень.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22.01.2020 позов ЖБК "Ленінський-23" задоволено частково.
Визнано протиправною та скасовано постанову ГУ Держпраці від 17.05.2017 №298 в частині накладення на ЖБК "Ленінський-23" штрафу у розмірі 224 000, 00 грн.
В іншій частині позову відмовлено.
Стягнуто з ГУ Держпраці за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача судовий збір у розмірі 3369,60 грн. та витрати на професійну правничу допомогу у повному обсязі.
Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем застосовано до ЖБК "Ленінський-23" штрафні санкції за всі виявлені порушення вимог законодавства про оплату праці, починаючи з 2010 року. Однак, фінансові санкції, передбачені статтею 265 КЗпП України, зокрема за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці, запроваджені саме з 01.01.2015, у зв`язку з набранням чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов`язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці" від 28.12.2014 № 77-VIII, а тому саме з цього моменту позивач може бути притягнутий до відповідальності за вчинення такого роду порушень.
В частині відмови у задоволенні позову, суд першої інстанції дійшов висновків про те, що відповідачем у період спірних правовідносин (квітень 2017 року) на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством проведена позапланова перевірка позивача, результати якої зафіксовані у передбачений законом спосіб (акт перевірки). Доводи позивача про те, що відповідач за одне правопорушення застосував до ЖБК "Ленінський-23" одразу два способи стягнення: припис за Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та штраф на підставі статті 265 КЗпП України, що суперечить статті 61 Конституції України, судом відхилені з посиланням на положення статті 265 КЗпП України, за яким сплата штрафу не звільняє від усунення порушень законодавства про працю.
Вирішуючи питання про стягнення витрат на правову допомогу, Одеський окружний адміністративний суд дійшов висновку про співмірність та розумність компенсації вартості наданих адвокатом послуг з представництва інтересів Житлово-будівельного кооперативу "Ленінський-23" під час розгляду цієї справи в сумі, заявленій позивачем.
П`ятий апеляційний адміністративний суд, ухвалюючи постанову від 16.07.2020, погодився з висновками суду першої інстанції щодо часткового задоволення позовних вимог, але змінив рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22.01.2020 в частині стягнення витрат на правову допомогу, виклавши п`ятий абзац резолютивної частини рішення у наступній редакції:
"Стягнути з Головного управління Держпраці в Одеській області (проспект Шевченка, 2, м. Одеса, 65044; код ЄДРПОУ 39781624) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Житлово-будівельного кооперативу "Ленінський-23" (вул. Паустовського, 25, м. Одеса, 65111; код ЄДРПОУ 20991843) витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 10 000 (десять тисяч) грн. 00 коп".
Змінюючи рішення суду першої інстанції, апеляційний суд виходив з того, що витрати у сумі 21 600 грн. є неспівмірними із складністю справи, наданим адвокатом обсягом послуг, затраченим ним часом на надання таких послуг, а підготовка цієї справи до розгляду не вимагала значного обсягу юридичної і технічної роботи, адже, адвокат був обізнаним про позицію свого клієнта, нормативно-правове регулювання спірних правовідносин не змінювалося.
Короткий зміст вимог касаційних скарг
31.08.2020 від ГУ Держпраці до Верховного Суду надійшла касаційна скарга, в якій заявник просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.07.2020 у частині стягнення з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 10000 грн. та ухвалити нове рішення у цій частині про відмову в задоволенні заяви про компенсацію витрат у повному обсязі.
В касаційній скарзі заявник покликався на те, що судом апеляційної інстанції при визначенні суми, яка підлягає стягненню з відповідача на користь позивача як компенсація витрат на правничу допомогу, не враховано, що у наданих адвокатом кошторисах витрат фігурує виготовлення копій документів.
07.09.2020 від ЖБК "Ленінський-23" до Верховного Суду надійшла касаційна скарга, в якій заявник просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22.01.2020 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.07.2020, справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
В касаційній скарзі заявник посилається на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та порушення норм процесуального права при ухваленні рішень по справі. Так, позивач зокрема вказує, що суд апеляційної інстанції своє рішення обґрунтував виключно копіями розрахункових відомостей кооперативу за січень, квітень, серпень, грудень 2015 року та січень, квітень, серпень, грудень 2016 року, які знаходяться в матеріалах справи й усними поясненнями представника відповідача, який в суді апеляційної інстанції стверджував, що всі розрахункові відомості кооперативу з 01.01.2015 по 31.08.2016 та інші первинні документи позивача за спірний період, нібито в повному обсязі знаходяться у справі про притягнення голови правління ЖБК "Ленінський-23" до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 41 КУпАП, яка завершилася прийняттям Суворівським районним судом м. Одеси постанови від 23.06.2017 у справі №523/7677/17 про притягнення колишнього директора кооперативу до адміністративної відповідальності й накладення на нього штрафу в розмірі 510 грн.
При цьому, як вказує заявник, суд апеляційної інстанції безпідставно зазначив, що докази, які були надані позивачем є такими, що складені після проведення перевірки, на виконання вимог припису про усунення виявлених порушень, а тому не можуть бути враховані судом.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Верховний Суд ухвалою від 16.09.2020 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Управління Держпраці, а ухвалою від 13.10.2020 - за касаційною скаргою ЖБК "Ленінський-23".
06.11.2020 до Верховного Суду надійшов відзив Управління Держпраці на касаційну скаргу ЖБК "Ленінський-23", відповідно до якого відповідач просить відмовити у задоволенні касаційної скарги позивача, а постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.07.2020 -без змін.
Ухвалою від 08.11.2021 по справі призначено попереднє судове засідання.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що у період з 19.04.2017 по 28.04.2017, на підставі наказу від 11.04.2017 №535, направлення на перевірку від 11.04.2017 №15/01-29-0857 Управлінням Держпраці проведена позапланова перевірка ЖБК "Ленінський-23", предметом якої було дотримання законодавства про працю та оплату праці.
Результати перевірки оформлені актом від 08.04.2017 № 15-01-005/0424.
У вказаному акті перевірки контролюючим органом відображені встановлені під час її проведення порушення позивачем: частини 3 статті 32, частин 1, 2, 4, 6 статті 95, статті 103, частин 1-3 статті 115, частини 1 статті 116 КЗпП України, частин 1-2 статті 3, частин 1, 3 статті 24, статей 30, 33 Закону України "Про оплату праці".
Як слідує з акту перевірки, фактичною підставою для висновків про порушення ЖБК "Ленінський-23":
- частин 1, 2, 4 статті 95 КЗпП України, частин 1-2 статті 3 Закону України "Про оплату праці" слугувало те, що перевіряючими встановлено незабезпечення у кооперативі розміру мінімальної заробітної плати відносно 13 працівників. Так, відповідно до розрахункових відомостей кооперативу за період з листопада 2010 року по серпень 2016 року мінімальна заробітна плата нараховувалась у розмірі, що є меншим за мінімальний: голові ОСОБА_1 (з листопада 2010 року по квітень 2016 року (800-1115 грн.), бухгалтеру ОСОБА_2 (з травня 2011 року по квітень 2016 року (800-1065 грн.), двірнику ОСОБА_3 (з листопада 2010 року по грудень 2011 року (800) грн.), електрику ОСОБА_4 за сумісництвом (з листопада 2010 року по січень 2011 року (80 грн.), паспортисту ОСОБА_5 за сумісництвом (з листопада 2010 року по січень 2014 року (183-215 грн.), двірнику ОСОБА_6 (з січня 2012 року по січень 2014 року (870-970 грн.), електрику ОСОБА_7 за сумісництвом (з грудня 2015 року по серпень 2016 року (165-245 грн.), електрику ОСОБА_8 за сумісництвом (з серпня по грудень 2013 року (165 грн.), електрику ОСОБА_9 за сумісництвом (з квітня по грудень 2014 року (165 грн.), двірнику ОСОБА_10 (з грудня 2014 року по серпень 2015 року (970 грн.), електрику ОСОБА_11 за сумісництвом (у серпні 2011 року (123 грн.), електрику ОСОБА_12 за сумісництвом (з січня по серпень 2015 року (165 грн.), двірнику ОСОБА_13 (з грудня 2015 року по квітень 2016 року (970-1090 грн.).
В акті також зазначено, що вказане адміністративне правопорушення продовжувалось з листопада 2010 року по серпень 2016 року і мало тривалий характер.
- порушення частини 6 статті 95 КЗпП, статті 33 Закону України "Про оплату праці" - у кооперативі не проводиться індексація заробітної плати чотирьом працівникам. Перевіряючим з розрахункових відомостей кооперативу встановлено, що голові ОСОБА_1 індексація не нараховується з березня 2011 року (базовий місяць листопад 2010 року), Бухгалтеру ОСОБА_2 - з березня 2014 року (базовий місяць - травень 2011 року), двірнику ОСОБА_3 - з березня 2011 року по грудень 2011 року (базовий місяць - листопад 2010 року), двірнику ОСОБА_10 - з березня по серпень 2015 року (базовий грудень 2014 року).
- порушення частини 2 статті 30 Закону України "Про оплату праці" - у кооперативі не забезпечено достовірний облік виконуваної працівниками роботи, оскільки за перевірений період табелі обліку використання робочого часу не велись;
- порушення частин 1-3 статті 115 КЗпП України, частин 1, 3 статті 24 Закону України "Про оплату праці" щодо виплати заробітної плати працівникам регулярно в робочі дні, але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата заробітної плати. Встановлено, що заробітна плата в кооперативі виплачується один раз на місяць;
- порушення частини 1 статті 116 КЗпП України - при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать працівнику кооперативу при звільненні провадиться не у день звільнення;
- порушення частини 3 статті 32, статті 103 КЗпП України - про зміну істотних умов праці, оплати праці у бік погіршення працівники кооперативу не попереджені більше як за два місяці.
28.042017 Управлінням Держпраці складений припис про усунення порушень за №15-01-005/0424-0264.
04.05.2017 Заступником начальника Управління Держпраці в Одеській області за результатами перевірки стану дотримання вимог законодавства про працю, відповідно до абзацу 4, 8 частини 2 статті 265 КЗпП України, на підставі акту перевірки від 28.04.2017 № 15-01-005/0424, у відношенні ЖБК "Ленінський-23" прийнято рішення № 247 щодо розгляду справи про накладення штрафу.
У той же день, 04.05.2017, Заступником начальника Управління Держпраці складено на ім`я голови ЖБК "Ленінський-23" ОСОБА_1 повідомлення № 247 про те, що розгляд справи щодо вирішення питання про накладення штрафу на ЖБК "Ленінський-23" відбудеться 17.05.2017 об 11 год. 50 хв., у приміщенні Головного управління Держпраці в Одеській області за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, 2, 4 поверх. Роз`яснено, що у разі неявки справу буде розглянуто без його участі.
Вказане повідомлення направлено на адресу позивача рекомендованим листом 08.05.2017, яке вручене особисто ОСОБА_1 18.05.2017, що підтверджується підписом в повідомлення про вручення рекомендованого поштового відправлення.
За результатами розгляду справи про накладення штрафу, 17.05.2017 Управлінням Держпраці прийнято постанову № 298 про накладення на ЖБК "Ленінський-23" штрафу у розмірі 416 000 грн. за порушення вимог частин 1, 2, 4, 6 статті 95 КЗпП України, частин 1-2 статті 3, статті 33 Закону України "Про оплату праці".
Не погоджуючись з прийнятими відповідачем рішенням щодо розгляду справи про накладення штрафу від 04.05.2017 № 247 та постановою про накладення штрафу від 17.05.2017 № 298, позивач оскаржив їх до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положеннями частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22.01.2020 та постанова П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.07.2020 відповідають, виходячи з такого.
Щодо доводів касаційної скарги ЖБК "Ленінський-23" та висновків судів попередніх інстанцій в частині дотримання процедури проведення перевірки, прийняття рішень та правомірності висновків Управління Держпраці про порушення позивачем вимог законодавства про оплату праці, що виразилось у недотриманні після 01.01.2015 мінімальних державних гарантій щодо 6 працівників, а саме щодо: голови ОСОБА_1 (з листопада 2010 року по квітень 2016 року), бухгалтера ОСОБА_2 (з травня 2011 року по квітень 2016 року), електрика ОСОБА_7. (з грудня 2015 року по серпень 2016 року), двірника ОСОБА_10 (з грудня 2014 року по серпень 2015 року), електрика ОСОБА_12 (з січня по серпень 2015 року), двірника ОСОБА_13 (з грудня 2015 року по квітень 2016 року) та у непроведенні індексації заробітної плати чотирьом працівникам, колегія суддів зазначає таке.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 259 КЗпП України (тут і далі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96, (далі також - Положення № 96, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Пунктом 7 цього Положення передбачено, що Державна служба України з питань праці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно з приписами пункту 1 Положення про Головне управління (Управління) Державної служби України з питань праці в області, затвердженого Наказом Міністерства соціальної політики України №340 від 27.03.2015 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України за №438/26883, (далі також - Положення №340), Головне управління (Управління) Державної служби України з питань праці в області (далі - Управління Держпраці) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Відповідно до підпункту 5 пункту 4 Положення №340 Управління Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.
Процедура проведення Державною інспекцією України з питань праці та її територіальними органами перевірок додержання законодавства з питань праці визначена Порядком проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів, затвердженим наказом Міністерства соціальної політики України №390 від 02.07.2012 (далі також - Порядок №390 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з пунктом 2 Порядку №390 право проведення перевірок мають посадові особи Держпраці України та її територіальних органів, які відповідно до своїх посадових обов`язків мають повноваження державного інспектора з питань праці.
Згідно пункту 3 Порядку № 390, Інспектор може проводити планові та позапланові перевірки, які можуть здійснюватися за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Позапланова перевірка проводиться незалежно від кількості раніше проведених перевірок за наявності підстав, визначених Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Пунктом 4 цього Порядку визначено, що Інспектор має право на проведення перевірки за наявності у нього службового посвідчення та направлення на перевірку.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що проведення перевірки ЖБК "Ленінський-23" здійснювалось на підставі наказу в.о. начальника Головного управління Держпраці в Одеській області від 11.04.2017 за № 535 "Про проведення позапланової перевірки додержання вимог законодавства про працю", за наявності згоди Департаменту з питань праці Держпраці України від 07.04.2017 № 4071/4.3/4.2-ДП-17, у зв`язку із зверненням фізичної особи - гр. ОСОБА_14 до Головного управління від 29.03.2017 вх. № 15-Т-724-01 щодо порушення законодавства про працю та оплату праці.
У період з 19.04.2017 по 28.04.2017 позапланова перевірка ЖБК "Ленінський-23" здійснювалась головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління з питань праці Матвієнком О.В. на підставі направлення на проведення перевірки від 11.04.2017 № 15/01-29-0857.
В обґрунтування доводів щодо незаконності оскаржуваних рішення та постанови про накладення штрафу, прийнятих Управлінням Держпраці, ЖБК "Ленінський-23" посилався на те, що фактично позапланова перевірка у зазначений вище період не проводилась. Позивач зазначав, що на звернення ОСОБА_14 . Управлінням Держпраці надано відповідь від 27.04.2017, в якій викладений висновок про відсутність порушень.
Колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про безпідставність вказаних тверджень позивача, з огляду на те, що вони спростовуються наявними в матеріалах справи розпорядчими документами, виданими Управлінням Держпраці щодо проведення позапланової перевірки ЖБК "Ленінський-23", в тому числі і направленням на проведення перевірки з відміткою та підписом про його отримання 19.04.2017 головою правління ЖБК "Ленінський-23", а також документами, складеними у відповідності до вимог чинного законодавства за наслідками проведення такої перевірки, зокрема, актом від 28.04.2017 № 15-01-005/0424, приписом про усунення порушень від 28.04.2017 за № 15-01-005/0424-0264.
При цьому, судами вірно встановлено, що лист Головного управління Держпраці в Одеській області від 24.04.2017 № 15-Т-724/03-13-7902, наданий у відповідь на звернення гр. ОСОБА_14 від 29.03.2017, не є документом, який фіксує результати перевірки, проведеної Управлінням Держпраці у ЖБК "Ленінський-23" на предмет додержання вимог законодавства про працю та загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Крім того, судами попередніх інстанцій встановлено, що за змістом листа Головного управління Держпраці в Одеській області від 24.04.2017 № 15-Т-724/03-13-7902, адресованого ОСОБА_14, її повідомлено про те, що факт неналежного оформлення трудових відносин з найманими працівниками у кооперативі не знайшов свого підтвердження, тоді як за наслідками проведеної перевірки виявлено, зокрема, порушення позивачем законодавства про оплату праці.
Суди також слушно зауважили, що предметом розгляду цієї справи є правомірність рішення відповідача щодо розгляду справи про накладення штрафу та постанови про накладення штрафу, а не правомірність вказаного вище листа від 24.04.2017 за №15-Т-724/03-13-7902.
Позивач також на обґрунтування доводів про непроведення перевірки у період з 19.04.2017 по 28.04.2017, посилався на відсутність в акті підписів осіб, які брали участь у перевірці (окрім підпису посадової особи Управління Держпраці).
Проте, судами попередніх інстанцій цим доводам надана оцінка та встановлено, що в акті перевірки міститься відмітка голови правління ЖБК "Ленінський-23" про те, що екземпляр акта ним отримано, та відмітка про його незгоду з висновками акта перевірки. Крім того, голові правління ЖБК "Ленінський-23" ОСОБА_1 вручено і примірник припису про усунення порушень від 28.04.2017, про що свідчить відповідна відмітка у вказаному приписі. На виконання цього припису ОСОБА_1 27.06.2017 направив відповідачу інформацію щодо усунення виявлених порушень.
Таким чином, судами попередніх інстанцій встановлено, що в період з 19.04.2017 по 28.04.2017 позапланова перевірка позивача проводилась та за її наслідками складено розпорядчі документи, які вручені голові правління ЖБК "Ленінський-23".
Доводи позивача про проведення повторної перевірки на підставі звернення гр. ОСОБА_14 також не знайшли свого підтвердження в ході розгляду цієї справи.
Верховний Суд погоджується з висновком судів попередніх інстанцій стосовно того, що позапланова перевірка ЖБК "Ленінський-23" з питань додержання законодавства про працю та оплату праці проведена у відповідності до вимог чинного на той час законодавства, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством. Результати вказаної перевірки зафіксовані у передбачений законом спосіб, шляхом складення акту перевірки.
Обґрунтованими є також висновки судів попередніх інстанцій про безпідставність доводів позивача про те, що підставою для застосування штрафних санкцій є саме невиконання приписів, розпоряджень та інших розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю), тоді як відповідачем прийнято рішення про застосування штрафних санкцій до спливу строку, наданого для виконання вимог припису про усунення порушень.
Так, за приписами пункту 7 Порядку № 390, за результатами перевірки складається акт перевірки. У разі виявлення порушень законодавства про працю та загальнообов`язкове державне соціальне страхування вносяться приписи про усунення виявлених порушень, вживаються заходи щодо притягнення до відповідальності винних осіб згідно із вимогами чинного законодавства.
Тобто, у разі виявлення за наслідками проведення перевірки порушень з боку суб`єкта господарювання, органами державного нагляду (контролю) виноситься і припис про усунення виявлених порушень і вирішується питання про накладення штрафних санкцій. Вказані дії відповідача не є взаємовиключними.
Статтею 265 КЗпП України передбачено, що фізичні та юридичні особи несуть відповідальність за порушення законодавства про працю у вигляді штрафу. При цьому, вказаною статтею визначено, що сплата штрафу не звільняє від усунення порушень законодавства про працю.
Виходячи з викладеного, КЗпП України передбачено, як невідворотність відповідальності за порушення законодавства про працю, так і обов`язок усунути виявлене порушення законодавства, через що заходи по притягненню суб`єкта господарювання до відповідальності за порушення законодавства про оплату праці вживаються одночасно із винесенням припису, незалежно від факту усунення чи неусунення виявлених порушень.
Винесення органом державного нагляду (контролю) припису не є підставою для звільнення позивача від обов`язку понести відповідальність за вчинення порушень законодавства про працю.
Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом у постановах від 28.02.2018 у справі №818/584/17 та від 13.06.2019 у справі №804/4768/18.
Щодо суті встановлених порушень та застосованих Управлінням Держпраці санкцій, колегія суддів зазначає таке.
За результатами перевірки Головним управлінням Держпраці в Одеській області прийнято рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу № 247 від 04.05.2017 та надалі, за наслідками розгляду справи, прийнято постанову про накладення штрафу № 298 від 17.05.2017, якою на позивача накладено штраф у розмірі 416 000 грн.
Відповідно до Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 № 509 (далі - Порядок № 509), штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками (далі - уповноважені посадові особи).
Штрафи можуть бути накладені на підставі:
рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу в разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації;