1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

08 листопада 2021 року

Київ

справа №809/1013/17

адміністративне провадження № К/9901/38785/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №809/1013/17

за позовом Управління Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську Івано-Франківської області до Державного підприємства "Виробниче об`єднання "Карпати" про стягнення заборгованості, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Управління Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську Івано-Франківської області на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24.07.2017 (суд у складі головуючого судді - Кафарського В.В) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 14.09.2017 (колегія суддів у складі головуючого судді - Носа С. П., суддів: Кухтея Р. В., Яворського І. О.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. 12.07.2017 Управління Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську Івано-Франківської області звернулося до адміністративного суду з позовом до державного підприємства "Виробниче об`єднання "Карпати", в якому, з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог, просило стягнути з державного підприємства "Виробниче об`єднання "Карпати" на користь позивача заборгованість по відшкодуванню пільгових пенсій в сумі 35479,05 грн.

2. В обґрунтування вимог позовної заяви позивач вказав, що відповідач протиправно не відшкодував витрати, понесені УПФУ в м. Івано-Франківську на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до вимог законодавства на пільгових умовах колишнім працівникам підприємства.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24.07.2017, залишеною без змін ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 14.09.2017, у задоволенні адміністративному позову відмовлено.

4. Рішення судів мотивовані тим, що позивач безпідставно включив в розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_9 відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" за період з 01.04.2017 року по 01.07.2017 року.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Управління Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську Івано-Франківської області звернулося до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення. Позовні вимоги задовольнити повністю.

6. Касаційна скарга мотивована тим, що станом на 01.10.2011 (час набрання чинності статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в редакції Закону №3668 від 08.07.2011) вказані особи не досягли пенсійного віку, передбаченого статтею 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення", тобто 55-ти років, з настанням якого припинялося відшкодування підприємством витрат на виплату і доставку пільгових пенсій.

7. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 04.10.2017 відкрито провадження за вказаною касаційною скаргою.

8. 15.03.2018 справу в порядку, передбаченому підпунктом 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, що діє з 15.12.2017 року; далі - КАС України) передано до Верховного Суду.

9. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.03.2018 року для розгляду даної справи визначено склад колегії суддів: cудді-доповідача - Анцупової Т. О., суддів - Кравчука В. М., Стародуба О. П.

10. У зв`язку із обранням до складу Великої Палати Верховного Суду судді-доповідача Анцупової Т. О. (відповідно до рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 року № 14), розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі № 809/1013/17.

11. Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.06.2020 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя -Стрелець Т.Г., судді: Рибачук А.І., Тацій Л.В., справу передано головуючому судді.

12. Верховний Суд ухвалою від 03.11.2021 прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу.

13. Позивач надав відзиву на касаційну скаргу, в яких просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

14. Державне підприємство "Виробниче об`єднання "Карпати" зареєстроване як юридична особа та відповідно до пункту 1 частини 1 статті 14 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" являється страхувальником, який згідно частини 1 статті 15 вказаного Закону є платником страхових внесків

15. Громадяни ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_9 працювали в ДП "ВО Карпати" та здобули спеціальний стаж роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

16. В розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій від 12.04.2017 №2942/04 та від 10.01.2017 №181/04 по вищевказаних пенсіонерах визначено витрати на виплату та доставку пільгових пенсій в загальному розмірі 11 509,14 грн.

17. В розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій від 18.05.2017 №3694/04 та від 10.05.2017 №348/02 по вищевказаних пенсіонерах визначено витрати на виплату та доставку пільгових пенсій в загальному розмірі 11 931,31 грн.

18. В розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій від 14.06.2017 №4276/04 (а.с. 28) по вищевказаних пенсіонерах визначено витрати на виплату та доставку пільгових пенсій в загальному розмірі 11 931,31 грн.

19. Таким чином, загальний розмір фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій по пенсіонерах ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_9, визначених позивачем з 01.04.2017 по 01.07.2017 становить 35 371,76 грн.

20. Згідно розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", які містяться в матеріалах справи, працівникам: ОСОБА_1 призначено пенсію на пільгових умовах з 05.07.2009; ОСОБА_2 - з 18.07.2010; ОСОБА_3 - з 14.03.2011; ОСОБА_4 - з 26.03.2010; ОСОБА_5 - з 06.04.2010, ОСОБА_6 - з 11.07.2010; ОСОБА_7 - з 14.11.2010; ОСОБА_8 - з 07.07.2011; ОСОБА_9 - з 01.06.2011.

21. Пільгові пенсії працівникам відповідача ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_9 були призначені до набрання чинності статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в редакції Закону №3668 від 08.07.2011, тобто до 01.10.2011.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

22. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

23. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

24. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

25. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

26. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

27. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі. колегія судів дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.

За змістом статей 1 та 2 Закону України від 26.06.1997 № 400/97-ВР "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 400/97-ВР), суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об`єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників сплачують збір на обов`язкове державне пенсійне страхування.

Пунктом 2 розділу XV Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон України № 1058-IV) передбачено, що пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди, особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення". У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону. При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.

На момент набрання чинності Законом України № 1058-IV питання щодо відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" було врегульовано Законом № 400/97-ВР.

Відповідно до абзацу 4 пункту 1 статті 2 Закону № 400/97-ВР, для платників збору, визначених підпунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Абзацом 3 пункту 1 частини першої статті 4 Закону № 400/97-ВР встановлена ставка збору у розмірі 100 відсотків від об`єкта оподаткування, визначеного абзацом 4 пункту 1 статті 2 цього Закону.

Відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та Закону № 400/97-ВР розроблена Інструкція про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, яка затверджена Постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 №21-1 (далі - Інструкція № 21-1).

Згідно з пунктом 6.4 Інструкції № 21-1, розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається відділами доходів органів Пенсійного фонду України щорічно у повідомленнях про розрахунок сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини другої Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", які надсилаються підприємствами до 20-го січня поточного року та протягом десяти днів з новопризначених пенсій.

Підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, що визначено пунктом 6.8 Інструкції.

Судами встановлено, що позивач направляв на адресу відповідача розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій від 12.04.2017 №2942/04, від 10.01.2017 №181/04, від 18.05.2017 №3694/04, від 10.05.2017 №348/02, від 14.06.2017 №4276/04. Загальний розмір фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій по пенсіонерах ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_9, визначених позивачем з 01.04.2017 по 01.07.2017 становить 35 371,76 грн.

28. Станом на дату призначення вказаних пільгових пенсій абзац четвертий пункту 1 статті 2 Закону №400/97-ВР діяв у наступній редакції: "Для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення", відповідно до якої жінки мають право на пенсію за віком після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 20 років.

З 28.04.2013 абзац 4 пункту 1 статті 2 Закону №400/97-ВР діє в новій редакції, відповідно до якої для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Законом №3668-VІ (чинний з 01.10.2011) внесені зміни до статті 26 Закону №1058-IV, а саме - збільшено пенсійний вік до 60 років та запроваджено поетапне підвищення пенсійного віку для жінок 1961 року народження і старших.

Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що кінцевою датою відшкодування витрат на виплату і доставку пільгових пенсій колишнім працівникам-жінкам, є момент досягнення ними пенсійного віку, визначеного статтею 26 Закону №1058-ІV зі змінами, чинними з 01.10.2011.

Отже, оскільки обов`язок відшкодування суб`єктом господарювання сплачених відповідачем пільгових пенсій у часі прив`язаний законодавством до досягнення особою загального пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону №1058-IV, суб`єкти господарювання мають відшкодовувати витрати на виплату та доставку пенсій за Списком №2 до досягнення пенсіонерами пенсійного віку з урахуванням приписів вказаної статті.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 28.11.2019 у справі №802/1343/16-а, від 23.12.2019 у справі № 809/989/14, від 18.06.2020 у справі №809/1062/18.

29. Отже, на законодавчому рівні з жовтня 2011 року було змінено вік, з досягненням якого особи мають право на призначення пенсії за віком. Водночас, за певними категоріями осіб й надалі зберігається право на пенсію за Законом №1058-IV на пільгових умовах в разі досягнення віку та за наявності трудового стажу, передбаченого Законом № 1788-ХІІ.

Таким чином, особа, яка раніше набула право на пенсію на пільгових умовах (зі зниженням пенсійного віку) й надалі продовжує її отримувати, а обов`язком підприємства є й надалі відшкодовувати Пенсійному фонду пов`язані з цим витрати. Умовою для припинення такого обов`язку закон встановив досягнення особою віку, з якого пенсія призначається на загальних підставах (відповідно до статті 26 Закону №1058-IV). Незалежно від правового регулювання, яке існувало станом на дату набуття особою права на пільгову пенсію, її пенсійний вік (для призначення пенсії на загальних підставах) визначатиметься лише у відповідності з положеннями чинного законодавства, яке регулює правовідносини в сфері пенсійного забезпечення і загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.

Частиною 1 статті 26 Закону №1058-IV в редакції зі змінами, чинними з 01.10.2011 передбачено, що особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менше

15 років. До досягнення віку, встановленого абзацом першим цієї статті, право на пенсію за віком мають жінки 1961 року народження і старші після досягнення ними такого віку:

55 років - які народилися до 30 вересня 1956 року включно;

55 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1956 року по 31 березня 1957 року;

56 років - які народилися з 1 квітня 1957 року по 30 вересня 1957 року;

56 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1957 року по 31 березня 1958 року;

57 років - які народилися з 1 квітня 1958 року по 30 вересня 1958 року;

57 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1958 року по 31 березня 1959 року;

58 років - які народилися з 1 квітня 1959 року по 30 вересня 1959 року;

58 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1959 року по 31 березня 1960 року;

59 років - які народилися з 1 квітня 1960 року по 30 вересня 1960 року;

59 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1960 року по 31 березня 1961 року;

60 років - які народилися з 1 квітня 1961 року по 31 грудня 1961 року.

З матеріалів справи вбачається, що пенсійний вік ОСОБА_1 становить (ІНФОРМАЦІЯ_8 - 58), ОСОБА_2 - ( ІНФОРМАЦІЯ_1 - 58), ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 - 59,6), ОСОБА_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 - 58,6), ОСОБА_5 ( ІНФОРМАЦІЯ_4 - 59), ОСОБА_6 ( ІНФОРМАЦІЯ_5 - 59), ОСОБА_7 ( ІНФОРМАЦІЯ_6 - 59,6), ОСОБА_8 ( ІНФОРМАЦІЯ_7 - 60) та ОСОБА_9 ( ІНФОРМАЦІЯ_6 - 58,6)

Отже, станом на 01.10.2011 вказані пенсіонери не набули 55 річного віку та станом на періоди включення витрат на виплату та доставку пільгових пенсій у спірні розрахунки (з 10.01.2017 по 14.06.2017) не набули пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону № 1058 зі змінами Закону №3668-VІ.

Таким чином, колегія суддів Верховного Суду приходить до висновку, що дії та спірні розрахунки позивача, які винесені з урахуванням пенсійного віку, визначеного статтею 26 Закону №1058-ІV зі змінами, чинними з 01.10.2011, є правомірними. Відтак суди попередніх інстанцій помилково відмовили у задоволенні позову.

30. Частиною першою статті 351 КАС України передбачено, що підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

31. З огляду на викладене, рішення судів попередніх інстанцій слід скасувати та прийняти по справі нове рішення. Позовні вимоги Управління Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську Івано-Франківської області задовольнити. Стягнути з державного підприємства "Виробниче об`єднання "Карпати" на користь позивача заборгованість по відшкодуванню пільгових пенсій в сумі 35479,05 грн

32. Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

33. Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду


................
Перейти до повного тексту