1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 листопада 2021 року

м. Київ

справа № 240/5874/18

адміністративне провадження № К/9901/35295/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Стародуба О.П., Шарапи В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 19.08.2019 (головуючий суддя: Єфіменко О.В.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 25.11.2019 (головуючий суддя: Біла Л.М., судді: Гонтарук В.М., Курко О.П.) у справі №240/5874/18 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, Департаменту фінансів Міністерства оборони України про визнання дій неправомірними, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У грудні 2018 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі - ГУПФУ в Житомирській області), Департаменту фінансів Міністерства оборони України (далі - Департамент фінансів МОУ), в якому просив:

визнати неправомірними дії ГУПФУ в Житомирській області щодо зменшення розміру пенсії з надбавками за рахунок виплати 50% суми підвищення, та невключення до перерахунку довідки в/ч А0409 №2022 від 07.08.2018 про складові та розмір грошового забезпечення, визначеного станом на 01.03.2018 з 01.01.2018;

зобов`язати ГУПФУ в Житомирській області провести перерахунок пенсії, а саме: здійснити виплату недоплаченої частини суми у розмірі 50% підвищення пенсії з 01.01.2018 та у подальшому виплачувати з врахуванням 100% суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018 з 01.01.2018;

зобов`язати ГУПФУ в Житомирській області провести перерахунок пенсії з урахуванням складових та розмірів грошового забезпечення, згідно довідки в/ч №2022 від 07.08.2018;

зобов`язати ГУПФУ в Житомирській області провести індексацію донарахованих виплат пенсії з 01.01.2018.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 19.08.2019, залишеного без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 25.11.2019, у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове про задоволення позову.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 16.01.2020 відкрито касаційне провадження у справі.

Ухвалою Верховного Суду від 03.11.2021 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач перебуває на обліку в УПФУ в Житомирській області та з 03.01.1995 отримує пенсію по інвалідності, призначену згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ). Пенсія обчислена у розмірі 80% грошового забезпечення.

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - постанова Уряду №103) з 01.01.2018 Пенсійним фондом проведено перерахунок пенсії, у зв`язку із зміною грошового забезпечення, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - постанова Кабінету Міністрів №704), на підставі довідки про розмір грошового забезпечення позивача, що направлена Житомирським ОВК до ГУ ПФУ в Житомирській області.

Таким чином, з 01.01.2018 пенсію ОСОБА_1 перераховано відповідно до Постанови №103 з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною посадою на дату звільнення зі служби, що визначені станом на 01.03.2018.

Відповідно до зазначеного перерахунку, ГУ ПФУ в Житомирській області з 01.01.2018 виплачує позивачу пенсію у розмірі 7283,11 грн за рахунок виплати 50% суми підвищення пенсії відповідно до Постанови КМУ №103, що становить 2932,88 грн). Визначено, що виплата суми підвищення пенсії у 2019 та 2020 роках проводитеметься наступним чином: у період з 01.01.2019 по 31.12.2019 - 75% (4399,31 грн); у період з 01.01.2020 - 100% (5865,75 грн). У березні позивачем отримано суму підвищення у розмірі 8798,64 грн за період з січня по березень 2018 року.

08.10.2018 позивач звернувся до ГУ ПФУ в Житомирській області з проханням провести перерахунок пенсії з 01.01.2018 з урахуванням 100% суми підвищення пенсії та здійснити виплату недоплаченої йому частини суми у розмірі 50% підвищення пенсії з 01.01.2018 та провести індексацію, за несвоєчасне нарахування та виплату коштів.

ГУ ПФУ в Житомирській області листом №Д-4460 від 25.10.2018 відмовив позивачу у проведенні будь-яких перерахунків через відсутність на те законодавчих підстав.

У зв`язку із тим, що перерахунок пенсії було здійснено із урахуванням всього трьох видів грошового забезпечення, 02.06.2018 ОСОБА_1 звернувся до військової частини А0409 (військова частина А 0409 є правонаступником розформованої військової частини А-2230, в якій позивач проходив військову службу) із проханням видати завірену довідку про розмір його грошового забезпечення для посади, з якої позивача звільнено з військової служби та виходячи з таких даних, які він мав при виключенні його зі списків особового складу військової частини, станом на 01.01.2018, та 01.03.2018.

Отриману довідку військової частини А0409 №2022 від 07.08.2018 про розмір грошового забезпечення, із урахуванням усіх видів грошового забезпечення станом на 01.03.2018, ОСОБА_1 16.08.2018 направив до ГУ ПФУ в Житомирській області для проведення перерахунку пенсії.

Листом №Д-3855 від 06.09.2018 ГУ ПФУ в Житомирській області відмовлено ОСОБА_1 у проведенні перерахунку пенсії з посиланням на те, що встановлення грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія належать до повноважень Житомирського ОВК, як уповноваженого підрозділу Міністерства оборони України, тому довідки, видані військовою частиною, розгляду не підлягають.

У зв`язку із цим, позивач 04.10.2018 звернувся до Житомирського ОВК із проханням надати завірену довідку про розмір його грошового забезпечення для посади, з якої його звільнено з військової служби та виходячи з таких даних, які він мав при виключенні його зі списків особового складу військової частини станом на 01.01.2018, та 01.03.2018.

Житомирський ОВК надав відповідь на вказане звернення №7051 від 16.10.2018, у якій вказав про відсутність законодавчих підстав для виготовлення та направлення до ГУ ПФУ в Житомирській області оновленої довідки про складові та розмір грошового забезпечення усіх видів грошового забезпечення станом на 01.03.2018.

04.10.2018 ОСОБА_1 також звернувся до Департаменту фінансів МОУ із проханням надати завірену довідку (роздруківку) про складові та розмір його грошового забезпечення посади, з якої позивача звільнено з військової служби, виходячи з таких даних, які позивач мав при виключенні його зі списків особового складу військової частини із врахуванням усіх видів грошового забезпечення станом 01.01.2018 та 01.03.2018.

Листом від 11.10.2018 Департамент фінансів МОУ порекомендував позивачу звернутися з цього питання до Житомирського ОВК.

Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся з цим позовом до суду.

ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН

На обґрунтування позовних вимог позивач стверджує, що перерахунок пенсії проведений без врахування додаткових видів грошового забезпечення, які позивач отримував на час звільнення. Зазначає, що після здійсненого перерахунку пенсія фактично зменшилась, що є порушенням вимог статей 17, 22 Конституції України. Також позивач наполягає, що поетапна виплата його пенсії на підставі постанови Уряду №103 суперечить вимогам законодавства.

ГУ ПФУ в Житомирській області позов не визнало. Стверджує, що зміст права на соціальний захист осіб, яким раніше призначено пенсії відповідно до Закону №2262-ХІІ, залишився незмінним, оскільки Постанова №103 не змінила існуючого на день її прийняття набутого права осіб на отримання пенсій. За позицією пенсійного органу, Уряд у відповідності до вимог статті 63 Закону №2262-ХІІ на підставі статей 6, 19, 116, 117 Конституції України встановив тільки порядок виплати перерахованої пенсії особам, яким раніше призначено пенсії відповідно до Закону №2262-ХІІ та які мають право на перерахунок пенсій з урахуванням положень вказаної постанови, що полягає в поетапній виплаті пенсій військовослужбовцям та іншим особам починаючи з 01.01.2018 - 50 відсотків; з 01.01.2019 до 31.12.2019 - 75 відсотків; з 01.01.2020 - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018.

Зазначив, що Кабінет Міністрів України, запроваджуючи такий порядок виплати перерахованої пенсії, не порушив норм статті 22 Конституції України.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону № 2262-XII. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі. Згідно положень постанови КМУ №103, під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням. Відтак, дії відповідача-1 щодо здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2018 із врахуванням таких складових грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою є правомірними.

Також суди констатували, що на момент виникнення спірних правовідносин обмеження щодо часткової виплати суми підвищення, встановлені пунктом 2 постанови №103, були чинними, а тому у пенсійного органу не було законних підстав не виконувати вимоги законодавця.

Одночасно суди попередніх інстанцій врахували, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18 (набрало законної сили 05 березня 2019 року) визнано протиправними та нечинними пункти 1,2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку №45.

Водночас, за позицією судів попередніх інстанцій, скасування з 5 березня 2019 року в судовому порядку окремих пунктів постанови Кабінету Міністрів України №103 не впливає на результат розгляду цієї справи по суті, оскільки станом на час виникнення спірних правовідносин (2018 рік) відповідні норми постанови Кабінету Міністрів України №103 були діючими.


................
Перейти до повного тексту